Citat:
Ursprungligen postat av
KSP
ÅK hade garanterat åtalat honom för mordförsök och mord. Hanna hade blivit åtalad för mord i två fall. Livstid för båda, utan tvekan. Båda hade oavsett fått livstid.
Okej, tack. Jag ändrar mig kanske lite där då. Låt oss säga, ”inte säkert”, eller så, beroende lite på hur det avlöpt.
Men jag backar lite där. Min poäng är att det inte finns ett starkt incitament att döma honom där, men jag är beredd att backa, för det beror nog lite på hur det avlöpt och avbrutits och hur pass återställd mamman skulle bli o.a.
Jag vill poängtera att jag inte har några starka känslor rörande huruvida en sådan person borde dömas i en sådan situation, utan att det kanske mer handlar om en form av ekonomisering med straffandet, till de levande. Vilket för oss tillbaka till att O är död och att straffande av döda inte kommer på fråga.
Så för den som vill veta vad som hände i Bjärred så skulle jag föreslå att två flickor faktiskt mördades av sina föräldrar, vilka hade straffats för detta med livstid om de inte hade tagit sina liv. Eller att en familj utplånades när föräldrarna dödade sina flickor och sen sig själva.
Vad som inte har hänt är att tre kvinnor mördades av en man som sedan tog sitt liv. Inte heller är det sant att en familj slogs ihjäl av mannen i familjen. Inte heller är det sant att två personer dödade två inneboende till vilka de hade biologiska band och sen dödade sig själva. Inte heller har föräldrarna planerat döda flickorna tillsammans, men sen har pappan också mördat mamman. Och sen visst hängt sig själv.
Föräldrarna har över huvudet på döttrarna och sannolikt anhöriga beslutat utplåna hela familjen. Det är det som har hänt.