2019-03-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du har rätt. De olika apoteken kan inte se varandras lagerstatus men kundernas föreskrivna recept kan alla apotek se.

Tror även att det är ganska omöjligt idag att bara springa in på en VC som okänd och olistad patient och be om recept på sömnmedel.

Om patienten inte är döende måste läkaren dock först fråga om lov för att få gå in och titta på patientens personliga läkemedelslista. För gamla patienter och multisjuka med långa läkemedelslistor är detta en stor hjälpa. En person som vill blåsa systemet och är frisk kan dock neka, så jag vet inte, kanske H ändå kunde hämta ut mycket sömnmedel...? Frågan är vilken makt Apoteken har om de ser att något ser suspekt ut? Någon som vet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det kan mycket väl finnas en film och eller privata brev till anhöriga. Dessa anses kanske så privata att polisen inte går ut med den informationen på PT

Det tror jag också, även om jag tvivlar på att det finns en film. För är detta brev egentligen en trådsanning?. Just sånt som brev till anhöriga och vad som står i dessa har vi inte med att göra.
Citera
Medlem
Stämmer, har precis skrivit det, se ovan. Frågan är vad Apoteken ser när de lämnar ut läkemedel?

Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Nej, de kan se vilka öppna recept man har, men de kan inte se en total läkemedelsförteckning utan personens samtycke. Dessutom innehåller den läkemedelsförteckningen inte recept utfärdade på papper.

Samtycke krävs
Registreringen av uppgifterna i Läkemedelsförteckningen är obligatorisk. Den enskildes samtycke behövs däremot för att andra ska få tillgång till den lagrade informationen.
Du som privatperson kan ge ditt samtycke till personer som har rätt att skriva ut recept (förskrivare). Du väljer själv om samtycket ska gälla för ett tillfälle eller tills vidare. Det går bra att återkalla ett tillsvidaresamtycke när som helst.
I samband med att du hämtar ut läkemedel på apotek kan du ge ditt samtycke till att farmaceuten på apoteket får se din läkemedelsförteckning. Ett sådant samtycke gäller bara för ett tillfälle.

Källa eHälsomyndigheten
Citera
2019-03-21, 18:22
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det är det enda som kunnat inträffa om de valt att överleva istället för att se till att de dog enligt sin plan, jag förstår inte varför vissa i tråden så djävla envetet försöker få barnamördaren H friad från ansvar, det är helt obegripligt.

Dessutom så är ju jag helt säker på att det var H som var drivande i eländet, jag vet mycket väl att polisen säger att de inte har kunnat finna någon som var mer drivande än den andra men som sagt, jag är tvärsäker på att H drev alla i döden.

Du verkar frälst - inget fel i det. Du tycks ha klubbats till oförstånd genom polisens utsaga gällande orsak/samband/verkställt dåd. Polisen har kommunicerat ut - till allmänheten - att dåden skett i samförstånd. Så har O skrivit o beskrivet. Då är det sant. Det finns allt digitala bevis. Nåväl...

Övriga frågor ? Någon ?
Citera
2019-03-21, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vet inte exakt varför ni undrar om apotek och hur de sitter ihop men jag hämtar gärna ut hos ett apotek för det ligger närmre än det andra. Det får inte mitt elektroniska recept permautomatik om inte läkaren har markerat det särskilt. Enligt apotekets uppgifter så beror det på nåt åt det hållet. Lloyds och Hjärtat handlar det om. Sen tror jag inte att det ena apoteket ser vad jag hämtar ut hos det andra. Kanske beror på preparat? Kanske narkotikaklassade, dvs inte sömnmedel, gäller annorlunda.

Allt du hämtar ut reggas, spelar ingen roll om receptet är manuellt eller elektroniskt. Men det är bara du som har tillgång till det, inte förrän du är döende kan vårdpersonal kika på listan utan ditt medgivande. Det kan förstås ha spelat H och O i händerna att systemet bygger på egenansvar.
Citera
2019-03-21, 18:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
ÅK hade garanterat åtalat honom för mordförsök och mord. Hanna hade blivit åtalad för mord i två fall. Livstid för båda, utan tvekan. Båda hade oavsett fått livstid.

Okej, tack. Jag ändrar mig kanske lite där då. Låt oss säga, ”inte säkert”, eller så, beroende lite på hur det avlöpt.

Men jag backar lite där. Min poäng är att det inte finns ett starkt incitament att döma honom där, men jag är beredd att backa, för det beror nog lite på hur det avlöpt och avbrutits och hur pass återställd mamman skulle bli o.a.

Jag vill poängtera att jag inte har några starka känslor rörande huruvida en sådan person borde dömas i en sådan situation, utan att det kanske mer handlar om en form av ekonomisering med straffandet, till de levande. Vilket för oss tillbaka till att O är död och att straffande av döda inte kommer på fråga.

Så för den som vill veta vad som hände i Bjärred så skulle jag föreslå att två flickor faktiskt mördades av sina föräldrar, vilka hade straffats för detta med livstid om de inte hade tagit sina liv. Eller att en familj utplånades när föräldrarna dödade sina flickor och sen sig själva.

Vad som inte har hänt är att tre kvinnor mördades av en man som sedan tog sitt liv. Inte heller är det sant att en familj slogs ihjäl av mannen i familjen. Inte heller är det sant att två personer dödade två inneboende till vilka de hade biologiska band och sen dödade sig själva. Inte heller har föräldrarna planerat döda flickorna tillsammans, men sen har pappan också mördat mamman. Och sen visst hängt sig själv.

Föräldrarna har över huvudet på döttrarna och sannolikt anhöriga beslutat utplåna hela familjen. Det är det som har hänt.
Citera
2019-03-21, 18:31
Medlem
Jag tror att båda föräldrarna hade svårt att hantera barnens sjukdomar och att de var engagerade i att hitta en lösning på skolgång, lindring och då helst botemedel, men när Agnes inte verkade bli bättre och när/om Moa också blev sjuk tappade de hoppet. Den ene drog ned den andre. Båda var slutkörda och hade utvecklat en depression. På redan sköra personer kan det gå väldigt fort. Agnes hade haft symptom i flera år och man hittade ingenting som kunde hjälpa henne att må bättre. Gissar att även Agnes var deprimerad.

Kan mycket väl vara Hanna som till slut gav upp och tappade hoppet helt, vilket till slut fick även Oskar att släppa taget. De har vid någon tidpunkt diskuterat vad de skall göra för att lösa den situation familjen hamnat i varpå de gemensamt fattat ett beslut.
De kanske gav planen/beslutet lite mer tid att växa fram samt göra en omvärdering av den i slutet av året.
Något sådant tror jag på. De orkade och ville inte se sina barn lida.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det är det enda som kunnat inträffa om de valt att överleva istället för att se till att de dog enligt sin plan, jag förstår inte varför vissa i tråden så djävla envetet försöker få barnamördaren H friad från ansvar, det är helt obegripligt.

Dessutom så är ju jag helt säker på att det var H som var drivande i eländet, jag vet mycket väl att polisen säger att de inte har kunnat finna någon som var mer drivande än den andra men som sagt, jag är tvärsäker på att H drev alla i döden.
Citera
2019-03-21, 18:31
Medlem
Memmajemmas avatar
Var är familjen begravd? Kan inte erinra mig om att det kommit fram i tråden. Ingen dödsannons heller, märkligt?!

Går det på något sätt att få fram på vilken kyrkogård de ligger på?
Citera
2019-03-21, 18:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Detta är felaktigt. Googla på apotek och läkemedel så ser du vad som gäller. Jag tror att alla apotek är sammankopplade, de har koll, precis som den enskilde patienten. Föräldrarna kan omöjligt ha fått tag på tillräckligt med mediciner på en vecka via apotek. Det går inte.

Däremot kan de ha gått till någon mindre nogräknad doktor. Nio doktorer har blivit av med sin legitimation senaste året tror jag, av olika skäl. Ett par skrev ut narkotikaklassade läkemedel.
Det är klart att de är samma datasystem.
Citera
2019-03-21, 18:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
mordförsök?
Ville Hanna dö i självmord och misslyckades så kan han ha hamnat i snarlik sits som gubben i Kramfors, sk aktiv dödshjälp/dråpmisstänkt om bevisning med all tydlighet pekat i den riktningen.
Det beror sen på advokatens skicklighet. Har de sms med påtryckningar från henne, psykisk press, evig dödsönskan så kanske de hittar förmildrande omständigheter..
Sensmoral: Det går inte på rak arm säga vad det blir för dom.

Det framgår tydligt att hon ville dö.
Sen hade det oavsett varit livstid för barnen, likt henne hon överlevt.
Finns inte en chans på lägre straff där miitt tycke.
...men man väcker inte åtal mot döda.
Lät som en deckartitel.

Ksp slog mig på fingrarna så jag fick krypa till korset.

Det beror lite på, men visst kan och borde mordförsöket anföras särskilt om det var klumpigt och livsförsvårande. Men skillnaden mot kramfors är att det finns två döda barn i ekvationen också, som får föräldrarnas uppsåt och avsikter att böjas. Se andra inlägg nyss och svar ksp.

Men givetvis ska överlevare dömas till livstid för mordet på döttrarna.
Citera
2019-03-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vet inte exakt varför ni undrar om apotek och hur de sitter ihop men jag hämtar gärna ut hos ett apotek för det ligger närmre än det andra. Det får inte mitt elektroniska recept permautomatik om inte läkaren har markerat det särskilt. Enligt apotekets uppgifter så beror det på nåt åt det hållet. Lloyds och Hjärtat handlar det om. Sen tror jag inte att det ena apoteket ser vad jag hämtar ut hos det andra. Kanske beror på preparat? Kanske narkotikaklassade, dvs inte sömnmedel, gäller annorlunda.

Kolla på läkemedelseverket och Apoteket. Alla patienter har en läkemedelslista idag, det är oberoende av apotek. Den fria marknaden styr inte vad staten vill ha koll på. Syftet med listan är att hjälpa patienter, skapa säkerhet osv. Rädda liv i yttersta fallet. Till exempel kan ju en medvetslös komma in utan att man vet vad den tar för mediciner. En jättebra reform.

Detta kunde ha hjälpt en person med läkemedelsmissbruk eller överdrivet hämtande av mediciner. De som planerar mord eller självmord skulle kunna upptäckas, om apoteket ser vad man hämtar ut, men jag är inte säker på att de gör det? På sjukhuset är det upp till varje medveten individ att avgöra om man vill att vården ska ha insyn eller ej, på gott och ont.
Citera
2019-03-21, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är klart att de är samma datasystem.

Nej, alla har inte samma system mig veterligen. Man måste välja vad man vill titta i. Allt är inte sammankopplat över hela landet. Medicinförteckningen är ett hjälpmedel, kanske därför den kom till rent av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in