2019-03-21, 17:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilket sekel lever du i?
Nej det är inte väldigt lätt att få Flunitra utskrivet. Läkemedelslistor ger en viss vägledning om bruk av preparat.
Resten passerar gällande dit ständiga snyftande.

Det finns kring hundra olika journalsystem i bruk i sjukvården i Sverige.

Dessa är inte kopplade till varandra. Läkemedelslistor är något som ett par journalsystem har men inte andra - det går inte att läsa läkemedelslistor mellan journalsystemen.

Det är inte så att man kan gå mellan vårdgivare och dessa har tillgång till listor på de preparat som skrivits ut från andra ställen.
Apotek kan inte heller se vad som expedierats på andra apotek, dels försvinner informationen, dels är det många olika apotekskedjor.

Det är lyckligtvis rätt täta skott mellan olika vårdinstanser idag, annars skulle sjukvården ha ännu större läckagehål i sållet än de som tyvärr redan finns.

Om O med den beskrivning av försämrat ansatt utseende som Missan27 berättat om och som även fanns omnämnt av hans kollegor , skulle uppsökt olika vårdgivare, lättakuter eller privata instanser - så skulle denne skötsamme juridikdocent kunna skrapa ihop en rätt ansenlig mängd av små förpackningar av sedativa.
Detsamma skulle kunna gälla H.

Föräldrarna skulle på en eller ett par veckor kunnat få ihop tillräckligt för att ordentligt droga ner hela familjen. Helt lagligt utan större problem.
ME sjuka barn borde dessutom av en engagerad vårdgivare kunna för både rogivande och smärtstillande medicinering om framåtlutade föräldrar ber om det.

Mediciner - sedativa och andra droger - borde varit lika litet problem att skaffa för dessa föräldrar som alkohol. För övrigt svårbegripligt varför de inte var alkoholpåverkade, som väldigt många andra som sulfiderar och mördar. Även barnen kunde drogats med alkohol.
Citera
2019-03-21, 17:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Det FINNS ingen film. Hade det funnits en film hade polisen NATURLIGTVIS nämnt detta samtidigt som de nämnde de "äkthets-analyserade" underskrifterna på brevet, under presskonferensen. Såklart.
Ja, den omtalade filmen kan avfärdas som antingen missförstånd eller trolleri. Och används fler än ett nick av en och samma person, för att sprida trollfakta, så kan ett påstående till sist bli till en "sanning."
Har tänkt på att "filmen" i själva verket skulle kunna syfta på kameror uppsatta inom- och/eller utomhus. Därav ett missförstånd.
Citera
2019-03-21, 17:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det har det visst. Det ses i öppna FUP, det här med nedlagd Fu blir väl krisreaktion.
.
Det finns ren okunskap bort till helt sjuka argument. Motiv är en brokig mantel, folk har olika agenda som lyser som neon.
Att det finns allt från polisiär misstro till rena rättshaverister är ett faktum.

Argumenten att läsa är rätt roliga, nyfiket folk gör det till en ädel sak i barnens tjänst.

Att du sen vurmar gälkande åsiksfrihet och bort med sekretess i trådarna gör väl att foten lättare hamnar i det lägret som du kallade det och har mer överseende kanske?

Det verkar vara en generelll hjärtesak för Bjärreddallet verkar du inte vara så insatt i?

Det finns alla möjliga varianter av inställning och ingen riktigt skarp gräns mellan sund skepsis och att hänge sig åt konspirationsteorier. Så det har säkert förts fram sådana här i tråden. Jag svarar inte för dem utan när jag skrev att min inställning till fallet förmodligen gjorde att jag hamnade i ett speciellt läger syftade jag på att det uppstått sådana läger, inte på att jag avsåg att placera mig i ett själv.

På tal om att vara insatt. I det här fallet råder brist på fakta om en hel del frågor, en del av dessa fakta har polisen tillgång till men inte allmänheten och en del har inte polisen. Så långt borde det råda enighet. Det finns alltså hur som helst stort utrymme för spekulationer. Sedan kan spekulationer vara mer eller mindre spekulativa och troliga. Jag anser som sagt att man bör utgå från att polisens slutsatser är korrekta, men inse att att de ändå inte är helt självklara, i synnerhet inte i alla detaljer.
Citera
2019-03-21, 17:36
Medlem
Flashig78s avatar
Jag förstår inte tjafset om mördad vs självmord. Uppenbarligen klarade inte H av att själv ta livet av sig, hänga sig. Hon bad O om hjälp och han ströp henne. Barnen var redan döda. I juridisk mening är detta mord. Om han överlevt hade han fått livstid för enbart henne. Men nu är det inte så. Kan inte folk begripa att det här handlar om två vuxna begått självmord, den ena med hjälp av den andra. Jag talar inte om barnen här nu. De är helt klart mördade med berått mod. Jag talar om föräldrarna.

De som envist hävdar att O ensam begått dessa gärningar får fan söka psykiatrisk hjälp. Nu. Omgående. Att sitta förnumstigt och hävda att O minsann gjort allt detta ensam, är inte friska i huvudet. Juridik och vanligt bondförnuft går tyvärr inte hand i hand. Inte ofta i alla fall. Hade detta varit ett juridiskt forum, så hade dessa förnumstiga personer haft rätt.

Juridiskt sett så har O begått det värsta brottet av alla gentemot H. Men vi pysslar väl inte enbart med juridik här? Det är två föräldrar som begått mord. Även om det eventuellt inte var H som var med på den fysiska delen.

Blir så trött.
Citera
2019-03-21, 17:36
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Det FINNS ingen film. Hade det funnits en film hade polisen NATURLIGTVIS nämnt detta samtidigt som de nämnde de "äkthets-analyserade" underskrifterna på brevet, under presskonferensen. Såklart.

Det kan mycket väl finnas en film och eller privata brev till anhöriga. Dessa anses kanske så privata att polisen inte går ut med den informationen på PT
Citera
2019-03-21, 17:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Aktiv dödshjälp är som sagt inte tillåtet och man kan inte lämna samtycke till att någon begår dödligt våld mot en. Hade mannen överlevt hade han med all säkerhet dömts för tre mord eller dråp, även alltså det (förmodade) dödliga våldet mot kvinnan. Nu är det inte en fråga för en domstol då han avlidit, men det blir märkligt att bara gå på juridiska fastslagna brottsrubriceringar i domstol. Det som att säga att människor dödade i ett terrordåd av en självmordsbombare inte blivit mördade - inga jämförelser övrigt med detta fall.

Jag tror du kan ha helt missat andemeningen i mitt inlägg. Läs om ett par tre gånger.

Ledtrådar: båda GM är i detta fall döda och ingen av GM har haft för avsikt att leva. Aktiv dödshjälp där dödshjälparen lever och har hälsan har jag öht inte snuddat vid. Jag diskuterade exakt detta fallet och inget annat.
Citera
2019-03-21, 17:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Åhh.. jag menar.... frågar: Grundar du ditt påstående på utredningens info eller är det din åsikt oavsett ?

Prova att läsa inlägget. Det framgår.
Citera
2019-03-21, 17:42
Medlem
Citat:
Självklart inte, det dömer rätten.
Vad svamlar du om?
Inte ens barnen beskrivs mördade.

Ordval visar tex att obducenter inte kan beskriva i annan form än dödad, bragd om livet i utlåtande.

Därför blir ju strypmördad ett väldigt konstigt ordval..

Det är bra att klargöra detta. Vad en domstol kallar "mördad" går inte att jämföra med obducenters ordval, som är "bragd om livet" när någon hittas dödad av någon annan.
Citera
2019-03-21, 17:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Dessa är inte kopplade till varandra. Läkemedelslistor är något som ett par journalsystem har men inte andra - det går inte att läsa läkemedelslistor mellan journalsystemen.

Det är inte så att man kan gå mellan vårdgivare och dessa har tillgång till listor på de preparat som skrivits ut från andra ställen.
Apotek kan inte heller se vad som expedierats på andra apotek, dels försvinner informationen, dels är det många olika apotekskedjor.

Det är lyckligtvis rätt täta skott mellan olika vårdinstanser idag, annars skulle sjukvården ha ännu större läckagehål i sållet än de som tyvärr redan finns.

Om O med den beskrivning av försämrat ansatt utseende som Missan27 berättat om och som även fanns omnämnt av hans kollegor , skulle uppsökt olika vårdgivare, lättakuter eller privata instanser - så skulle denne skötsamme juridikdocent kunna skrapa ihop en rätt ansenlig mängd av små förpackningar av sedativa.

Föräldrarna skulle på en eller ett par veckor kunnat få ihop tillräckligt för att ordentligt droga ner hela familjen. Helt lagligt utan större problem.
ME sjuka barn borde dessutom av en engagerad vårdgivare kunna för både rogivande och smärtstillande medicinering om framåtlutade föräldrar ber om det.

Mediciner - sedativa och andra droger - borde varit lika litet problem att skaffa för dessa föräldrar som alkohol. För övrigt svårbegripligt varför de inte var alkoholpåverkade, som väldigt många andra som sulfiderar och mördar. Även barnen kunde drogats med alkohol.
Jag förstod att skulle bli en stor lärorik (not..) massiv textmassa.
I aktuell sakfråga har du fel.
Saken är den att jag ser en herrans massa läkemedelslistor varav det inte är ett vanligt förekommande preparat som däremot på 80/90-talet.
Därav frågan vilket sekel du befinner dig i. ( Roppe eran?)
Det är mkt restriktiv förskrivning ich direktiv.
Senast redigerad av develi 2019-03-21 kl. 17:49.
Citera
2019-03-21, 17:44
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Eller hur. Hur kan nån (allmänbildad, ej inlåst - fjärmad från verklighet) person tro att det omöjliga är möjligt. Att: Om man fått ett negativt svar på sin önskan / begäran att få ngt utskrivet på en VC - är det samma som att dörrar är stängda till andra VC. Drogshop ´ar finns överallt, närhelst du vill, kan.
Citera
2019-03-21, 17:46
Medlem
Jag är väl medveten om att det finns många polisutredningar med stora brister. Vilket då uppdagats just på grund av den öppenhet gällande offentlighets- och sekretesslagen samt tryckfrihetens dito myndigheter i Sverige råder under.

Jag förstår också den reaktion som vi ser i tråden avseende den överdrivna maskningen man valt att göra i detta ärende. Jag själv är lite kritisk mot just detta, men har kunskap och erfarenhet i ryggen som kanske gemene man saknar. Det är viktigt att ifrågasätta men man måste också skilja på begreppen misstro respektive ifrågasättande.

Vi är alla människor och kan naturligtvis göra fel, men att misstänka polismyndigheten och rättsinstanser för ett systematiskt mörkande eller inkompetens i sitt utövande via den makt som dessa trots allt besitter bottnar ofta i den enskildes egna erfarenheter eller i okunskap.

Reflekterar över hur FUP hade sett ut om alla de dokument, såsom avskedsbrev, testamente, förklaringsbrev mm. inte hade funnits.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Problemet är att veta i vilka fall man skall ifrågasätta brottsutredningars slutsatser. Det förhåller sig säkert så du skriver och det är naturligtvis så att myndigheter i Sverige normalt sett går in för att göra ett bra arbetet och lyckas relativ bra med det. Men vi vet att det frekvent finns markanta undantag där förhastade slutsatser om skuld och annat dragits där det så småningom visar sig på goda grunder att det kan ifrågasättas i viktiga detaljer eller som helhet. När så sker brukar förvåningen hos allmänheten vara stor; hur kunde detta som verkade så säkert bli så fel? Även jag som upphöjt skepsisen som en grundprincip har undrat; hur kunde jag tro så aningslöst på detta? Jag tror det är en vanlig insikt.

Det är därför som du skriver att rättsäkerheten kräver öppenhet och transparens - och där man måste tillägga att myndigheterna numera i alltför stor utsträckning frångått denna.

Bryter man ned detta till det här enskilda fallet är den enda rimliga hållningen att man måste tvivla på polisens slutsatser pga bristande transparens. Det innebär inte att man bör avfärda deras slutsatser, utan de måste vara utgångspunkten för bedömningen, men ha med sig att slutsatsen alltid kan innehålla vissa felaktigheter och felslut.

Så ser det ut här och de vindlande diskussioner som förs om vad som verkligen inträffade och vilken inställning de inblandade hade är i ljuset av det rätt naturliga och sunda och har inte med sjuklig misstro mot polis generellt eller med konspirationsteorier att göra.
Citera
2019-03-21, 17:46
Medlem
Citat:

Detta är felaktigt. Googla på apotek och läkemedel så ser du vad som gäller. Jag tror att alla apotek är sammankopplade, de har koll, precis som den enskilde patienten. Föräldrarna kan omöjligt ha fått tag på tillräckligt med mediciner på en vecka via apotek. Det går inte.

Däremot kan de ha gått till någon mindre nogräknad doktor. Nio doktorer har blivit av med sin legitimation senaste året tror jag, av olika skäl. Ett par skrev ut narkotikaklassade läkemedel.
Senast redigerad av rappytt 2019-03-21 kl. 17:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in