2019-03-21, 12:44
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Inget i det som lämnats ut tyder på att de efterlämnat brev till de anhöriga. Det verkar som att det bara är "Till den det berör"-brevet som är det enda efterlämnade förutom testamente och olika dokument med "praktisk information". Just ingressen "Till den det berör" är på något sätt så oerhört känslomässigt distanserad. Även om man inte är en såpass varm person att man skriver "Älskade släkt och vänner," så vore det så mycket mer adekvat att åtminstone skriva något som "Kära anöriga" eller "Till familj, släkt och vänner," eller dylikt.

Jag vet att en majoritet av de som tar självmord inte efterlämnar ett brev eller förklaring. Men det finns en kategori, vilka O och H faller under, som till exempel lämnar information om det praktiska och de lämnar nästan alltid också ett brev. Det som är så udda här och som sticker ut i statistiken är (bland mycket annat) att de vinnlagt sig som både testamente och praktisk info. Men det brev de efterlämnar är till skillnad från "normen" i liknande fall, helt opersonligt av titeln att döma.

Att det är opersonligt skrivet tror jag beror på att dom hade kommit så långt i den känslomässiga avtrubbningen. Jag tror inte man kan göra en sådan här sak om man fortfarande är kvar i stadiet ” Kära anhöriga...”med gråten i halsen. Det är väl också av den anledningen de flesta inte skriver något alls, man bryr sej inte längre.
Citera
2019-03-21, 12:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Att det är opersonligt skrivet tror jag beror på att dom hade kommit så långt i den känslomässiga avtrubbningen. Jag tror inte man kan göra en sådan här sak om man fortfarande är kvar i stadiet ” Kära anhöriga...”med gråten i halsen. Det är väl också av den anledningen de flesta inte skriver något alls, man bryr sej inte längre.
Tror jag med. Ser inledning så slätstruken, avtrubbad och robotliknande att det låter som väldigt flacka känslor som vid djup melankoli.
Citera
2019-03-21, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Precis, det är orealistiskt helt enkelt.

Middagen avslutas och tallrikar ställs på diskbänken. Därefter sker något och pågående aktiviteter avbryts av ett plötsligt och våldsamt utbrott av raseri. Det är den uppfattning man kan få iallafall utifrån tillgängliga fakta. Bristen på förberedelse avseende morden är vad som väcker de största frågorna. För tillvägagångssättet är osedvanligt grymt.
Enligt chefsjuristen A-C A är morden på flickorna utförda av endast en gärningsman. Samtliga hittas exakt likadant i sina respektive sängar; liggande på rygg och med ansiktet synligt; de tre dörrarna något på glänt. Övriga dörrar stängda. Då får man nog också utgå ifrån att O är den som har bragt samtliga om livet.

Ett behärskat avskedsbrev tyder på att det ordnades innan morden och förmodligen också innan testamentet.
Låter som att förklaringsbrevet riktar sig till vilken myndighet som helst; opersonligt och strikt formulerat.

Fetade:
Det som motsäger att detta raseri skulle skett i köket när hela familjen var där är att i så fall skulle H, A och M sprungit åt var sitt håll - någon av dem kanske skulle ha kallat på hjälp.

Kan däremot tänka mig ett köksscenario när barnen har gått till sina rum och H och O är i köket (efter middagen) och ett bråk utbryter mellan dessa 2 och O mördar H. Sen tar han sig an barnen.
Citera
2019-03-21, 13:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
MED hennes vilja? Det vet vi verkligen inget om. Trådlögn. Inte ens polisen har nuddat vid, insinuerat, såna fantasier. Du och Emma får använda förnuftet och inse att Hanna blev mördad.
Dubbelfel gällande ordval mördad och önskan att avsluta sitt liv står i brevet så det är ingen trådsanning.
Citera
2019-03-21, 13:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fetade:
Det som motsäger att detta raseri skulle skett i köket när hela familjen var där är att i så fall skulle H, A och M sprungit åt var sitt håll - någon av dem kanske skulle ha kallat på hjälp.

Kan däremot tänka mig ett köksscenario när barnen har gått till sina rum och H och O är i köket (efter middagen) och ett bråk utbryter mellan dessa 2 och O mördar H. Sen tar han sig an barnen.
Finns ingenting som tyder på strid och varför de skulle bråka ser jag ingen logik i med tanke på både testamente och daterat avskedsbrev i direkt anslutning till händelsen.
De är snarare rörande överens i frågan om självmord (beslut att avsluta sina liv) och att döda barnen.
Citera
2019-03-21, 13:07
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Du har alldeles rätt i att en känslomässig avtrubbning i någon mån är en förutsättning för att planera och genomdriva en familjeutplåning.

Förklaringsbrev och tillvägagångssätt rimmar dock illa, därför kan man förmoda att återhållsamheten och korrektheten - förmågan att hålla ihop sig - fanns där en tid innan. Sedan brakade helvetet loss efter middagen.
Dådet ser ut att ha impulsiva inslag med klar emotionell obalans, så även testamente till viss del. Förklaringsbrevet och den framlagda konversationen förefaller mera strategisk och medvetet planlagd.
Citera
2019-03-21, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Dubbelfel gällande ordval mördad och önskan att avsluta sitt liv står i brevet så det är ingen trådsanning.

Enligt brevet ville de själva avsluta sina brev.
Nu är förstås alltsom står i brevet rappakalja men om vi skall syfta på det så står inget om önskan att bli dödad.
Citera
2019-03-21, 13:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Enligt brevet ville de själva avsluta sina brev.
Nu är förstås alltsom står i brevet rappakalja men om vi skall syfta på det så står inget om önskan att bli dödad.
Det står mycket i brevet som inte är tillgängligt för dig till ditt stora förtret. Däremot beskriver inledande mening en vilja att dö och döda barnen.
Avsluta sitt liv betyder inte ett dugg annat.
Senast redigerad av develi 2019-03-21 kl. 13:44.
Citera
2019-03-21, 13:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Fetade:

Ett raseriutbrott kan ha skett var som helst i huset; visst. Flickorna kan ha befunnit sig på övervåningen; se den slängda nallen på golvet. Möjligt är att H här har tagit sömntabletter till middagsmaten, O blir alltmer spänd och ett gräl kan ha utspelats redan under middagen för att eskalera när flickorna gå upp till övervåningen.

Eller så gick H och lade sig i sovrummet efter att ha känt sig oförklarligt sömnig vid middagsbordet.
Citera
2019-03-21, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Du har alldeles rätt i att en känslomässig avtrubbning i någon mån är en förutsättning för att planera och genomdriva en familjeutplåning.

Förklaringsbrev och tillvägagångssätt rimmar dock illa, därför kan man förmoda att återhållsamheten och korrektheten - förmågan att hålla ihop sig - fanns där en tid innan. Sedan brakade helvetet loss efter middagen.
Dådet ser ut att ha impulsiva inslag med klar emotionell obalans, så även testamente till viss del. Förklaringsbrevet och den framlagda konversationen förefaller mera strategisk och medvetet planlagd.

Nu har jag och någon som inte deltar i tråden diskuterat fram ett troligt scenario:

Vi tror att O hade oroat sig hela november-december att Agnes måste återgå till skolan. Planerat morden som sista utväg men inte kunde leva med tanken att gå till historien som en familjemördare. Kanke pga feghet, kanske för att inte bli förknippad som pedo. Planterade några simpla "planerings-bevis”; testamentet, kryptiska mail och sms. Tvekade in i det sista och ville egentligen leva vidare. Hade ansökt om professur 19 september. Framtiden såg kanske ljusare ut efter Moa fick sin diagnos. På morgonen den 5/1 smulade han ned en sömntablett i Agnes juice eller choklad och som sista desperata försök tog med henne, halvgroggy, till VC/rektor/lärare för att få ett löfte om att hon kunde stanna hemma. När det inte gick hade han inget val. När Hanna SMS:ade ”godnatt” efter hon tagit sin normala insomningstablett på kvällen så väntade han en timme innan hon ströps i sängen. Sedan gick han upp och kvävde Moa. Agnes hann vakna och överraskade honom och blev strypt. Han tillbringade några dagar ensam i huset innan slutfärden. Tänkte igenom allt noggrannare. Orkade aldrig diska. Raderade innehållet i Linkedin och Facebook. Kastade bevis. Skrev brev. Gjorde sig till sist redo på söndag kväll. La fram förklaringsbrevet och en to-do-lista till anhöriga om begravning, bil, hus, nycklar osv. Sedan riggade han fast sin anordning. Ställde sig på en pall, svepte ett glas med 1-2, kanske mosade, insomningstabletter och inväntade att benen skulle vika sig under honom.

Frågan är varför oroa sig till döds för återgång till skolan?
Citera
2019-03-21, 13:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Fetade:

O kanske hade spikat igen fönster och dörrar med den där hammaren. Ingen kunde ta sej ut och han kunde jaga dem runt i alla rum. Då skulle teorin om alla fyra i köket passa in.
Citera
2019-03-21, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
ja, jag förväntar mig att det kommer komma in en del överklaganden till Kammarrätten. Ville ändå ställa frågan här, då många verkar vilja veta mer om FUP.

Jag har titta lite mer i FUP nu och reagerar att obduktionsutlåtanden för alla fyra innehåller varierande grad av text (tusch). Jämför man Oskar och Hanna, så verkar rapporten för Hanna innehålla ganska mycket mer information än Oskar. Samma sak gäller för flickorna varav Agnes är den som har mer textmassa.

Det finns uppenbart olikheter med kropparna, utvändigt och invändigt. Den rättskemiska analysen tyder på att Hanna och Agnes (tror jag) var de två personerna i huset som hade mest ämnen i kroppen
.

Vad tänker du om det? Syftar i första hand på eventuella synliga fynd/spår som maskats.

Det reagerade jag också på. Kan en del av det maskade beskriva beläggen för strypning? Agnes hade väl antingen inget i blodet eller spår av något? Jag tror protokollet har personerna i åldersordning, så att Moas är det sista protokollet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in