2019-03-21, 11:39
Medlem
Jag har tidigare kastat ut frågan, men inte fått någon reaktion eller respons, så frågar igen.

Är det någon aktiv skribent i tråden som funderar på att göra en överklagan av sekretessen i FUP?
Citera
2019-03-21, 11:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag har tidigare kastat ut frågan, men inte fått någon reaktion eller respons, så frågar igen.

Är det någon aktiv skribent i tråden som funderar på att göra en överklagan av sekretessen i FUP?

Säkert flera och definitivt flera journalister. Problemet är väl att deras namn blir offentlig handling och att anonymiteten för den som här uppger att denne tänker göra det kan vara i fara.
Citera
2019-03-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Du får det att låta det som att Oskar mördade Hanna mot hennes vilja. Bakgrunden till just DET dådet är troligen att H inte klarade att begå självmord utan bad O hjälpa henne. Detta innebär ju inte att H är oskyldig.
Sen vet vi inte om Hanna hjälpte till vid dåden. Som Emma skrev igår, H kan mycket väl ha suttit på flickornas ben så de inte sprattlade så mycket under tiden O ströp/kvävde dom.

MED hennes vilja? Det vet vi verkligen inget om. Trådlögn. Inte ens polisen har nuddat vid, insinuerat, såna fantasier. Du och Emma får använda förnuftet och inse att Hanna blev mördad.
Citera
2019-03-21, 11:54
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Eller rent av fyra? vad använde barnen till att komma ut på nätet och instagram?. Vad fanns det för något i deras mobiler som kan hinta om hur de hade det? Inte för att allmänheten ska få ta del av innehållet, men det är återigen en zon som inte berörs alls; barnens liv och mående.
Beslagsprotokollet är nog ganska rejält.
Ang barnens mående etc, så finns det säkert nånstans i förhören, som ju iär sekretessbelagt. Lärarna har med all säkerhet förhörts. " Vi har hållit ett stort antal förhör med anhöriga och med folk som kände familjen", säger SS. Säkert har de fått svar på en del. Men mord var det väl ingen som kunde tänka sig.
Citera
2019-03-21, 11:56
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
MED hennes vilja? Det vet vi verkligen inget om. Trådlögn. Inte ens polisen har nuddat vid, insinuerat, såna fantasier. Du och Emma får använda förnuftet och inse att Hanna blev mördad.
Rent juridiskt är hon mördad. Men jag tvivlar starkt på att hon inte var med på det. Allt annat talar ju för samplanering, samförstånd.
Citera
2019-03-21, 12:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är inte ett otroligt scenario.
Något inom mig skulle det kännas bättre om flickorna blev överrumplade av två personer de inte kände igen.
Så slapp de åtminstone den vetskapen. Kanske var det även ett sätt för föräldrarna att gå in i en annan roll för att klara av att ta sina egna barn av daga.
Ja, så menar jag, det är nog inte a walk in the park att döda sina barn fast de gjort det, de är oroliga föräldrar och inte varken lustmördare el i andra förövarkategorier.
Oroade de sig järnet, ett överfokus av omsorg, så är det väl ett tecken på att de brydde sig. Det är där barmhärtighet blir skevt vid dessa sorts mord. Man dödar inte människor på eget bevåg och eget tyckande.
Inte ens om nån ber om det.
Stora mängder lugnande tror jag beror på att dels komma förbi mordspärren, dels för att suicidera.
Citera
2019-03-21, 12:13
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Du får det att låta det som att Oskar mördade Hanna mot hennes vilja. Bakgrunden till just DET dådet är troligen att H inte klarade att begå självmord utan bad O hjälpa henne. Detta innebär ju inte att H är oskyldig.
Sen vet vi inte om Hanna hjälpte till vid dåden. Som Emma skrev igår, H kan mycket väl ha suttit på flickornas ben så de inte sprattlade så mycket under tiden O ströp/kvävde dom.

Kan svårligen föreställa mig en sådan utpräglat sadistisk scen. Med två medvetna barn. Än mindre med två utklädda föräldrar. Inga förslag som jag kan tänka mig att spinna vidare på iaf.
Mera trovärdigt då med en spritt språngande galen far, på väg in i en psykos (se en förändrad kognition i det upprättade testamentet två dagar innan), som släpper loss all pålagrad ilska och återhållna hämningar. Utan att ha en strategisk plan till hands i sitt förvirrade tillstånd. Delvis en black-out?

Att efteråt som hustru be om att få bli bragd om livet på samma sätt - nej, det verkar orealistiskt. Eller?

A-C A har meddelat (sedan får var och en välja vad man vill tro på) att flickorna har mördats av en gärningsman, inte två. Ingen som har suttit på benen alltså för då skulle morden ha utförts gemensamt.

På PT uttrycker man sig i futurum; dvs att en planering om att mörda sina döttrar, har skett gemensamt och i samförstånd.

1. Analyser visar på endast en förövare. Avseende Hs ev bistånd och medverkan: prover tas förstås på utvalda ställen över hela kroppen; inbegripet både kläder och bar hud.

2. H hade i sig en hög dos, men var ändå i stånd att kunna agera. Hur vet man det? Avvärjningsskador, tecken på våldsamt motstånd, använda sakföremål, dna under naglar etc.

3. Polisen kan inte tala om exakt inbördes ordning, fast det är fullt möjligt att endast flickorna avsågs.
Har man kunnat komma fram till att H bragdes om livet först av alla, tillsammans med dna-analyser som visar på O som ensam fysisk förövare, så kan man utifrån de premisserna ansluta sig till att O har bragt samtliga om livet. Och det utan bistånd av H.
Citera
2019-03-21, 12:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Rent juridiskt är hon mördad. Men jag tvivlar starkt på att hon inte var med på det. Allt annat talar ju för samplanering, samförstånd.
Mord är inkorrekt, det kan klassas dråp likt vid aktiv dödshjälp som är förbjuden.

Hanna har med all övertydlighet visat sin önskan om självmord likt maken.
Behöver inte betvivlas med tanke på bevisning. Slutsatser är via de krimtekniker som gjort BP u.s, obduktion samt NFC.
Inledningsvis var det 10 utredare på fallet utöver detta så det blir en hel hög specialkompetenser som behöver misstros när vissa använder "polisen" som ordval.
Jurister är med vid maskning.

Det är väldigt vad det skaver i den här tråden med andra ord, används i vart och varannat inlägg ("det är nåt som skaver") som ett universalnamn för misstro, paranoia, bekymmer och evigt ältande.
Måtte vara slitsamt.
Senast redigerad av develi 2019-03-21 kl. 12:54.
Citera
2019-03-21, 12:21
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kan svårligen föreställa mig en sådan utpräglat sadistisk scen. Med två medvetna barn. Än mindre med två utklädda föräldrar. Inga förslag som jag kan tänka mig att spinna vidare på iaf.
Mera trovärdigt då med en spritt språngande galen far, på väg in i en psykos (se en förändrad kognition i det upprättade testamentet två dagar innan), som släpper loss all pålagrad ilska och återhållna hämningar. Utan att ha en strategisk plan till hands i sitt förvirrade tillstånd. Delvis en black-out?

Att efteråt som hustru be om att få bli bragd om livet på samma sätt - nej, det verkar orealistiskt. Eller?

A-C A har meddelat (sedan får var och en välja vad man vill tro på) att flickorna har mördats av en gärningsman, inte två. Ingen som har suttit på benen alltså för då skulle morden ha utförts gemensamt.

På PT uttrycker man sig i futurum; dvs att en planering om att mörda sina döttrar, har skett gemensamt och i samförstånd.

1. Analyser visar på endast en förövare. Avseende Hs ev bistånd och medverkan: prover tas förstås på utvalda ställen över hela kroppen; inbegripet både kläder och bar hud.

2. H hade i sig en hög dos, men var ändå i stånd att kunna agera. Hur vet man det? Avvärjningsskador, tecken på våldsamt motstånd, använda sakföremål, dna under naglar etc.

3. Polisen kan inte tala om exakt inbördes ordning, fast det är fullt möjligt att endast flickorna avsågs.
Har man kunnat komma fram till att H bragdes om livet först av alla, tillsammans med dna-analyser som visar på O som ensam fysisk förövare, så kan man utifrån de premisserna ansluta sig till att O har bragt samtliga om livet. Och det utan bistånd av H.

Polisen sa att "vi kommer inte gå in på vem som har gjort vad". De sa inte att de inte KAN. Allt visar på ett gemensamt beslut och gemensam planering. Att de påstår att H kunde agera trots läkemedel, menade de nog med att hon hade inte tillräckligt med läkemedel i kroppen för att "slå ut" henne. OM hon agerat, så kan det påvisa att de var två fysiska mördare. Men det vet vi ju inte.

För min del - jag lägger ner nu. Fyra pers är döda. Två föräldrar tog beslutet OCH dödade sina barn och till slut tog de livet av sig själva. Tycker vi går runt runt nu, bara för diskussionens skull.
Citera
2019-03-21, 12:22
Medlem
ja, jag förväntar mig att det kommer komma in en del överklaganden till Kammarrätten. Ville ändå ställa frågan här, då många verkar vilja veta mer om FUP.

Jag har titta lite mer i FUP nu och reagerar att obduktionsutlåtanden för alla fyra innehåller varierande grad av text (tusch). Jämför man Oskar och Hanna, så verkar rapporten för Hanna innehålla ganska mycket mer information än Oskar. Samma sak gäller för flickorna varav Agnes är den som har mer textmassa.

Det finns uppenbart olikheter med kropparna, utvändigt och invändigt. Den rättskemiska analysen tyder på att Hanna och Agnes (tror jag) var de två personerna i huset som hade mest ämnen i kroppen.

Vad tänker du om det? Syftar i första hand på eventuella synliga fynd/spår som maskats.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Säkert flera och definitivt flera journalister. Problemet är väl att deras namn blir offentlig handling och att anonymiteten för den som här uppger att denne tänker göra det kan vara i fara.
Citera
2019-03-21, 12:37
Medlem
Måste också ge uttryck för att jag inte kan sluta undra huruvida utredningen kommit fram till samma bedömning som nu om inte brottsplatsen varit arrangerad med t. ex. avskedsbrev, testamente, förklaringsdokument mm.

I slutändan hade man antagligen kommit fram till samma slutsats som idag. Kanske hade man till en början valt att uttala sig lite annorlunda i PK till allmänheten. Kanske hade även FUP innehållit mer utredningsdetaljer och kanske hade man inte maskat lika överdrivet?

Frågor som jag aldrig kommer att få svar på. Frågorna snurrar trots allt just nu
Reflektioner som sagt.
Citera
2019-03-21, 12:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Måste också ge uttryck för att jag inte kan sluta undra huruvida utredningen kommit fram till samma bedömning som nu om inte brottsplatsen varit arrangerad med t. ex. avskedsbrev, testamente, förklaringsdokument mm.

I slutändan hade man antagligen kommit fram till samma slutsats som idag. Kanske hade man till en början valt att uttala sig lite annorlunda i PK till allmänheten. Kanske hade även FUP innehållit mer utredningsdetaljer och kanske hade man inte maskat lika överdrivet?

Frågor som jag aldrig kommer att få svar på. Frågorna snurrar trots allt just nu
Reflektioner som sagt.
Det kommer nog de flesta fundera kring iom insynskyddad förundersökning som är nedlagd då gärningspersonerna är döda.
Däremot är det vissa som misstror Fu:s resultat så de ältar nog mer.
Senast redigerad av develi 2019-03-21 kl. 12:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in