2019-03-21, 13:21
Medlem
afKnollentotts avatar
En postare i tråden menar att beslagsprotokollet var/är digert. Varför skulle det vara det ? Jag tänker blott på en nalle, jag. Hittades det flera ? Hittades det snäckskal, medmera ?

Att OH hittades hängd, maskad till oigenkännlighet vet vi..... någon trodde han klätt ut sig - det var nog efter mördandet - det.
Jag tror han såg ut så här...

/I ett rum bredvid studiesalen finns massa nallar och gosedjur, och på borden i studiesalen ligger skålar med snäckor. Man använder dem för att testa olika processer innan man gör det på människor och snäckorna används för att demonstrera./
Citera
2019-03-21, 13:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Nu har jag och någon som inte deltar i tråden diskuterat fram ett troligt scenario:

Vi tror att O hade oroat sig hela november-december att Agnes måste återgå till skolan. Planerat morden som sista utväg men inte kunde leva med tanken att gå till historien som en familjemördare. Kanke pga feghet, kanske för att inte bli förknippad som pedo. Planterade några simpla "planerings-bevis”; testamentet, kryptiska mail och sms. Tvekade in i det sista och ville egentligen leva vidare. Hade ansökt om professur 19 september. Framtiden såg kanske ljusare ut efter Moa fick sin diagnos. På morgonen den 5/1 smulade han ned en sömntablett i Agnes juice eller choklad och som sista desperata försök tog med henne, halvgroggy, till VC/rektor/lärare för att få ett löfte om att hon kunde stanna hemma. När det inte gick hade han inget val. När Hanna SMS:ade ”godnatt” efter hon tagit sin normala insomningstablett på kvällen så väntade han en timme innan hon ströps i sängen. Sedan gick han upp och kvävde Moa. Agnes hann vakna och överraskade honom och blev strypt. Han tillbringade några dagar ensam i huset innan slutfärden. Tänkte igenom allt noggrannare. Orkade aldrig diska. Raderade innehållet i Linkedin och Facebook. Kastade bevis. Skrev brev. Gjorde sig till sist redo på söndag kväll. La fram förklaringsbrevet och en to-do-lista till anhöriga om begravning, bil, hus, nycklar osv. Sedan riggade han fast sin anordning. Ställde sig på en pall, svepte ett glas med 1-2, kanske mosade, insomningstabletter och inväntade att benen skulle vika sig under honom.

Frågan är varför oroa sig till döds för återgång till skolan?

Skaver inte foliehatten något för djävligt på dig och din diskussionspartner?

Inget av vad ni har kommit fram i er "brainstorming" bekräftas av utredningen, ganska så duktigt gjort i och för sig men någon träff borde ni kunnat få.
Citera
2019-03-21, 13:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ett raseriutbrott kan ha skett var som helst i huset; visst. Flickorna kan ha befunnit sig på övervåningen; se den slängda nallen på golvet. Möjligt är att H här har tagit sömntabletter till middagsmaten, O blir alltmer spänd och ett gräl kan ha utspelats redan under middagen för att eskalera när flickorna gå upp till övervåningen.

Eller så gick H och lade sig i sovrummet efter att ha känt sig oförklarligt sömnig vid middagsbordet.
Slängd nalle? Det är till att desperat leta tecken i våldets riktning.
Menar du att Hanns bara intagit sömntabletter för att nanna?
Stora mängder indikerar knappast nåt sedvanligt bruk.
Senast redigerad av develi 2019-03-21 kl. 13:30.
Citera
2019-03-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Nä, de har inte rett ut något.
”Handstilsanalys” av två namnteckningar är det starkaste beviset.
Typsnittet på brevet är för övrigt samma som O:s använde på sin hemsida.

Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag tror att det som skaver, är till stor det att är ett föräldraperspektiv i beskrivningen av händelsen.

Polisen uttryckte att "föräldrarna var hårt ansatta"(på grund av barnens sjukdom). Googlar man fram en förklaring till ordet "ansatt" så kommer följande upp:

1."attackera, plåga, pressa, tvinga, ofreda, bestorma, hetsa, pina, sätta åt, besvära, oroa"

Alltså, föräldrarna var plågade, pressade, besvärade och så vidare. Detta sticker ju verkligen i ögonen när det handlar om två oskyldiga barn som mördats - för att de ställde till med oro och plåga för föräldrarna.

Men flickorna då? Hur mycket plågades, pinades och besvärades de? Det finns inga uttalanden om detta, vilket jag tror bidrar till engagemanget här.
Tack kryptogam!
Dom stackars föräldrarna får slutorden.
Men Agnes och Moa då?
Dom är bara sin sjukdom och orsaken till morden.
Citera
2019-03-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Finns ingenting som tyder på strid och varför de skulle bråka ser jag ingen logik i med tanke på både testamente och daterat avskedsbrev i direkt anslutning till händelsen.
De är snarare rörande överens i frågan om självmord (beslut att avsluta sina liv) och att döda barnen.

Det finns heller ingenting som tyder på att en häftig diskussion inte kan ha uppstått mellan H och O i exempelvis köket - och att H ångrade sig, ville backa och inte längre var med på familjeutplåningen.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-21 kl. 13:42.
Citera
2019-03-21, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag tror att det som skaver, är till stor det att är ett föräldraperspektiv i beskrivningen av händelsen.

Polisen uttryckte att "föräldrarna var hårt ansatta"(på grund av barnens sjukdom). Googlar man fram en förklaring till ordet "ansatt" så kommer följande upp:

1."attackera, plåga, pressa, tvinga, ofreda, bestorma, hetsa, pina, sätta åt, besvära, oroa"

Alltså, föräldrarna var plågade, pressade, besvärade och så vidare. Detta sticker ju verkligen i ögonen när det handlar om två oskyldiga barn som mördats - för att de ställde till med oro och plåga för föräldrarna.

Men flickorna då? Hur mycket plågades, pinades och besvärades de? Det finns inga uttalanden om detta, vilket jag tror bidrar till engagemanget här.

Det är hemskt att situationen beskrivs så. Rektor och lärare tycks till skillnad från föräldrarna sett två ambitiösa och intelligenta flickor med optimistisk framtidssyn (Agnes i alla fall, med tanke på viljan att kunna börja gymnasium). Liksom du undrar jag hur svårt ansatta flickorna var - både av sina sjukdomar och av sina föräldrar.
Citera
2019-03-21, 13:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det finns heller ingenting som tyder på att en häftig diskussion kan ha uppstått mellan H och O i exempelvis köket - och att H ångrade sig, ville backa och inte längre var med på familjeutplåningen.
Nej. Inte överhuvudtaget med tanke på hur välordnade och planerade de var i den här frågan.
Signed, sealed and delivered.
Brevet är i direkt närtid likt testamente.
Backa ur och ångra sig med tanke på all fakta låter inte verklighetsförankrat öht.
Ser ingen anledning att sitta och förmildra Hannas skuld via påhittade gräl som du sysslar med.
Citera
2019-03-21, 13:44
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Slängd nalle? Det är till att desperat leta tecken i våldets riktning.
Menar du att Hanns bara intagit sömntabletter för att nanna?
Stora mängder indikerar knappast nåt sedvanligt bruk.

En lite hypotetisk fråga, men... relaterat till utsagorna från polisen anges ju möjligen mängden lugnande / sövande medel - som "stora". Du skriver själv så.
Vad menas med stora ? Kan du kvantifiera det - klargöra vad du menar - åtminstone ?
En à två tabletter får väl anses normalt, beroende på svårighet att somna/sova - om preparatet i fråga var sådant. Ett intag av tiotalet tabletter anser jag vara av storleksordningen "stort/stora". Man är dock på benen om än inte stabilt....
Citera
2019-03-21, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Om man tänker så leder det ju till att barnens diagnoser kan bottna i föräldrarnas stolligheter. De blev trötta av dem, så tänker jag i alla fall. Den ena leder till det andra, men morden är inte en konsekvens av ME utan av stollerier.

Så tror jag att det skulle kunna vara. Flickorna kanske var väldigt känsliga med eventuellt någon sårbarhet för ME/utmattning. Jag har börjat luta mot att Hanna var den som drev iväg mot alternativ medicin. Om man testade olika behandlingar på en sjukdom som är kronisk och inte går att bota med bara en specifik åtgärd eller medicin bör det ha uppstått otaliga nedbrytande cykler med hopp-förtvivlan-hopp-förtvivlan. Någon har nämnt att föräldrarna kan ha känt skuld gentemot barnen för att man trott att man orsakat sjukdomen (vaccination). Jag tror att de/mamman istället kan ha känt skuld över att flickorna blev sjukare av en eventuell alternativ behandling. Något de kanske fick ett besked om kring jul.
Citera
2019-03-21, 13:49
Medlem
Personligen tror jag att personer som inte har erfarenhet, utbildning eller kunskap om hur utredningar genomförs, vilka regler och lagar som styr myndigheter i sitt utövande kan inneha en misstro i större utsträckning än andra.
Däremot är b. la. rättssäkerheten i Sverige uppbyggt på öppenhet och transparens vilket ger rättigheter för den enskilde att ifrågasätta myndigheternas handlingar och beslut. Två skilda begrepp som man bör skilja på.

Citat:
Det kommer nog de flesta fundera kring iom insynskyddad förundersökning som är nedlagd då gärningspersonerna är döda.
Däremot är det vissa som misstror Fu:s resultat så de ältar nog mer.
Citera
2019-03-21, 13:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
En lite hypotetisk fråga, men... relaterat till utsagorna från polisen anges ju möjligen mängden lugnande / sövande medel - som "stora". Du skriver själv så.
Vad menas med stora ? Kan du kvantifiera det - klargöra vad du menar - åtminstone ?
En à två tabletter får väl anses normalt, beroende på svårighet att somna/sova - om preparatet i fråga var sådant. Ett intag av tiotalet tabletter anser jag vara av storleksordningen "stort/stora". Man är dock på benen om än inte stabilt....
Jag anser likt dig förutom att det beror på vad som intagits och mängd är individuell, de flesta klarar verkligen inte att ragla runt på ett tiotal..

Stora mängder lugnande läkemedel men tillräckligt icke sederande för att agera. Denna mening passar in på lugnande men föga gällande sömntabletter.
Därav ställer jag mig fortfarande undrande till vad det står under maskat material.
Senast redigerad av develi 2019-03-21 kl. 13:58.
Citera
2019-03-21, 13:57
Medlem
Okej, du kanske har rätt. Jag utgick ifrån mängden maskat och drog slutsatsen att Agnes är sist på grund av fler ämnen i kroppen med hänvisning en till längre sjukdomshistorik och mer mediciner, men du kanske har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det reagerade jag också på. Kan en del av det maskade beskriva beläggen för strypning? Agnes hade väl antingen inget i blodet eller spår av något? Jag tror protokollet har personerna i åldersordning, så att Moas är det sista protokollet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in