2019-03-21, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Du måste titta på klippet.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/3951420
Det citatet finns inte i inslaget, det är olika lösryckta citat som kopplas ihop felaktigt till en mening som förvanskar.
Citera
2019-03-21, 04:33
Medlem
develis avatar
Funderade på om han var iklädd någon form av overall (arbets/överdrag) - för att inte riskera bli igenkänd av barnen.
Det samma kan gälla henne men hon var ju nerbäddad, "enbart ansiktet syntes."
Citera
2019-03-21, 04:39
Medlem
Vad som skaver är att de ska ha planerat dessa mord på två unga flickor, sina egna döttrar, sedan flera månader tillbaka. Men väljer att ha ihjäl dem på ett så fruktansvärt grovt, rått, plågsamt och aggressivt sätt. Båda två!

Och sedan ska vi tro att mamman som varit aktiv och delaktig i planeringen, också funderat på sitt självmord och kommit fram till att ”ja, Oskar, jag vill att du stryper mig som du gjort med flickorna. Det känns bra, så vill jag dö”.

Aggressiviteten i mordens tillvägagångsätt rimmar väldigt illa med det högtravande korrekta formella språket i dokumenten och hur de är framlagda åt eftervärlden. Där har då makarna valt att lämna information och nödvändiga dokument på ett väldigt avmätt, behärskat sätt.

Inte ens någon förtvivlan eller aggression i texten som t ex ”Vi orkar inte mer, vi har fått nog, förlåt oss men nu ger vi upp”.

Och det är meningen att vi ska köpa den versionen?
Citera
2019-03-21, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Funderade på om han var iklädd någon form av overall (arbets/överdrag) - för att inte riskera bli igenkänd av barnen.
Det samma kan gälla henne men hon var ju nerbäddad, "enbart ansiktet syntes."

Å fy, där är du kanske något på spåren. Det är ondare än vad jag någonsin kunnat tänka ut. Bra jobbat. Dyka upp som två inkräktare, barnen förstår inte vilka det är som så beslutsamt vill ha ihjäl dem.
Citera
2019-03-21, 06:41
Medlem
1
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Om man tänker så leder det ju till att barnens diagnoser kan bottna i föräldrarnas stolligheter. De blev trötta av dem, så tänker jag i alla fall. Den ena leder till det andra, men morden är inte en konsekvens av ME utan av stollerier.
Gottfries kan kanske kommentera?
Varför gilla Gottfrieskliniken? Hur ser deras prognos ut för ME?
Citera
2019-03-21, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Vad som skaver är att de ska ha planerat dessa mord på två unga flickor, sina egna döttrar, sedan flera månader tillbaka. Men väljer att ha ihjäl dem på ett så fruktansvärt grovt, rått, plågsamt och aggressivt sätt. Båda två!

Och sedan ska vi tro att mamman som varit aktiv och delaktig i planeringen, också funderat på sitt självmord och kommit fram till att ”ja, Oskar, jag vill att du stryper mig som du gjort med flickorna. Det känns bra, så vill jag dö”.

Aggressiviteten i mordens tillvägagångsätt rimmar väldigt illa med det högtravande korrekta formella språket i dokumenten och hur de är framlagda åt eftervärlden. Där har då makarna valt att lämna information och nödvändiga dokument på ett väldigt avmätt, behärskat sätt.

Inte ens någon förtvivlan eller aggression i texten som t ex ”Vi orkar inte mer, vi har fått nog, förlåt oss men nu ger vi upp”.

Och det är meningen att vi ska köpa den versionen?

Skulle du kunna berätta lite mer om dokumenten, jag har bara hittat en som man ser tre meningar av. Vad står det i resten av det?

Har du någon tanke på vilket mordsätt föräldrarna borde ha valt som var mindre grovt, rått, plågsamt och aggresivt. Finns det mord som inte är aggressiva och råa?

Vem borde föräldrarna bett om ursäkt för?

Vilken version av mord skulle du kunna tänka dig att köpa?
Citera
2019-03-21, 06:59
Medlem
Citat:
Å fy, där är du kanske något på spåren. Det är ondare än vad jag någonsin kunnat tänka ut. Bra jobbat. Dyka upp som två inkräktare, barnen förstår inte vilka det är som så beslutsamt vill ha ihjäl dem.
Skulle tro att dom var utklädda antingen som obducenter eller kirurger för att i första hand försöka skrämma ihjäl sina barn. När det misslyckades fick det bli det ondare sättet. Du och develi är trådens mästerdetektiver! Dupontarna.

Detta skaver verkligen.
Citera
2019-03-21, 07:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, jag tror faktiskt det kan vara så - men inte av ondska.

Däremot att de inte mäktar med om barnen riskerar känna igen dem.
Citera
2019-03-21, 07:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Skulle tro att dom var utklädda antingen som obducenter eller kirurger för att i första hand försöka skrämma ihjäl sina barn. När det misslyckades fick det bli det ondare sättet. Du och develi är trådens mästerdetektiver! Dupontarna.

Detta skaver verkligen.
Uppenbart ur vitt skilda perspektiv.

Jag diskuterar inte vad föräldrarna är utan hur deras perspektiv kan ha sett ut.
Att de var ondskefulla som mördade dem - No doubt. De är dock föräldrar och inte kontraktmördare direkt..
Citera
2019-03-21, 07:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag tror faktiskt det kan vara så - men inte av ondska.

Däremot att de inte mäktar med om barnen riskerar känna igen dem.

Det är inte ett otroligt scenario.
Något inom mig skulle det kännas bättre om flickorna blev överrumplade av två personer de inte kände igen.
Så slapp de åtminstone den vetskapen. Kanske var det även ett sätt för föräldrarna att gå in i en annan roll för att klara av att ta sina egna barn av daga.
Citera
2019-03-21, 08:13
Medlem
Jag tror att det som skaver, är till stor det att är ett föräldraperspektiv i beskrivningen av händelsen.

Polisen uttryckte att "föräldrarna var hårt ansatta"(på grund av barnens sjukdom). Googlar man fram en förklaring till ordet "ansatt" så kommer följande upp:

1."attackera, plåga, pressa, tvinga, ofreda, bestorma, hetsa, pina, sätta åt, besvära, oroa"

Alltså, föräldrarna var plågade, pressade, besvärade och så vidare. Detta sticker ju verkligen i ögonen när det handlar om två oskyldiga barn som mördats - för att de ställde till med oro och plåga för föräldrarna.

Men flickorna då? Hur mycket plågades, pinades och besvärades de? Det finns inga uttalanden om detta, vilket jag tror bidrar till engagemanget här.
Citera
2019-03-21, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Inget i det som lämnats ut tyder på att de efterlämnat brev till de anhöriga. Det verkar som att det bara är "Till den det berör"-brevet som är det enda efterlämnade förutom testamente och olika dokument med "praktisk information". Just ingressen "Till den det berör" är på något sätt så oerhört känslomässigt distanserad. Även om man inte är en såpass varm person att man skriver "Älskade släkt och vänner," så vore det så mycket mer adekvat att åtminstone skriva något som "Kära anöriga" eller "Till familj, släkt och vänner," eller dylikt.

Jag vet att en majoritet av de som tar självmord inte efterlämnar ett brev eller förklaring. Men det finns en kategori, vilka O och H faller under, som till exempel lämnar information om det praktiska och de lämnar nästan alltid också ett brev. Det som är så udda här och som sticker ut i statistiken är (bland mycket annat) att de vinnlagt sig som både testamente och praktisk info. Men det brev de efterlämnar är till skillnad från "normen" i liknande fall, helt opersonligt av titeln att döma.

Jag tror inte det är så märkligt att polisen inte redogör mera i sin FUP om hur de analyserat namnunderskrifterna. Det är förresten inte ens en textmassa utan bara två underskrifter. SS sa på pressträffen att de jämfört underskrifterna. That´s it.

Hanna beskrevs som en varm person. Någon som tänkte på sina kollegor och till och med visade omsorg. Hon kan aldrig ha skrivit förklaringsbrevet eller ens varit medförfattare. Öppningsfrasen i förklaringsbrevet låter som ett rekomendationsbrev för anställning. Avsikten med brevet var att beskriva ett altrustiskt motiv och fördela skuldbördan - för polisen och för allmänheten.

Frågan kvarstår varför polisen så snabbt VILLE dra slutsatsen att det var ett gemensamt mord när de visste att Hanna var mördad. Det borde ha väckt en stark hypotes på att brevets beskrivning inte stämde. Några sms och mail i som var öppna att titta in i? Blev polisen, kanske anhöriga också, så lättade över massmedias överväldigande mottagande om ME och altruism? Efter polisens uttalande i januari 2018 skulle utredningen läggas ned och ingen mera information släppas ut. Case closed. Såna här tragedier brukar begravas och alla var ändå döda och anhöriga nöjda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in