2019-03-20, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Detta fallet är ju unikt, det har tråden enats om. Jag säger inte emot vad du skriver om att det är det värsta man kan göra och den tröskeln är ofattbart att man öht kan går över. Men nu är det så att föräldrarna har planerat och genomfört morden på sina barn. Exakt hur det gått till vet jag inte men på något sätt har de gjort det i alla fall.
Eller är det så att skon klämmer för att H faktiskt aktivt kan ha medverkat vid själva gärningen?

Det finns ingen sko som klämmer för någon vad jag kan se. Det som saknas är hela bilden, det saknas flera pusselbitar för att vara säker på att båda är gm. Polisen vägrar släppa dessa bitar, vi ska av någon anledning sväva i ovisshet kring vem som gjort vad. Det verkar vara viktigt. Jag vet inte varför. Man kan spekulera även i det. Kanske polisen inte vet? Rumbledoll uttryckte det bra i ett inlägg tidigare i dag. (Avskyr iofs att prata om "andra" som inte är närvarande, men när det är positivt så känns det i af inte helt fel.)
Citera
2019-03-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det är väl någonstans där jag är just nu i mina tankar också. Varför?

Länken som Tey44 delade igår eller i förrgår om människor med olika plågande besvär (kan man ens säga så?) är kanske lite där jag rotar.

De kan ha varit lite stolliga redan från början. De kan ha dragits in i lite stolliga kretsar. Kanske mest mamman? Pappan var lite stel i tankarna och inte helt kapabel på föräldraområdet? Det blev sammanbrott?

Om man tänker så leder det ju till att barnens diagnoser kan bottna i föräldrarnas stolligheter. De blev trötta av dem, så tänker jag i alla fall. Den ena leder till det andra, men morden är inte en konsekvens av ME utan av stollerier.
Citera
2019-03-20, 23:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det finns ingen sko som klämmer för någon vad jag kan se. Det som saknas är hela bilden, det saknas flera pusselbitar för att vara säker på att båda är gm. Polisen vägrar släppa dessa bitar, vi ska av någon anledning sväva i ovisshet kring vem som gjort vad. Det verkar vara viktigt. Jag vet inte varför. Man kan spekulera även i det. Kanske polisen inte vet? Rumbledoll uttryckte det bra i ett inlägg tidigare i dag. (Avskyr iofs att prata om "andra" som inte är närvarande, men när det är positivt så känns det i af inte helt fel.)

Okej skon skaver lite. Ja det saknas ganska många pusselbitar. Vi har fått 19 sidor av utredningen där dessutom mer än 50% är maskat. Utredningen skall ju vara flera hundra sidor så ja, väldigt mycket har polisen inte gått ut med. Vi kan bara lita på att polisen har gjort en ordentlig och noggrann utredning på alla sätt så det finns inga tvivel om att det är två gm.
Citera
2019-03-20, 23:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är rimligtvis så att det känns litet lättare om man kan intala sig att mamma och barnen tagits av daga av mannen. Kan man sedan tänka sig att detta skett mot mammas vilja och önskan blir det väl ännu litet mindre hjärtskärande hemskt.

Ur en krass juridisk synvinkel är det dock inte så stor skillnad på att stämpla till mord, delta i förberedelser till mord och att vara delaktig i genomförandet.

Ja att detta skulle vara ett gemensamt beslut blir för stort att ta in. Då känns det lite bättre/lättare att skylla allt på den ena osv. Man riktar allt hat mot bara en person istället för två. Mindre smärtsamt och enklare.
Citera
2019-03-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja att detta skulle vara ett gemensamt beslut blir för stort att ta in. Då känns det lite bättre/lättare att skylla allt på den ena osv. Man riktar allt hat mot bara en person istället för två. Mindre smärtsamt och enklare.

Håller jag inte med om. Ser inte att det finns några svaga personer i tråden alls. Det som gör att folk misstror polisen, från att man vill se bevisen uppradade till att man anklagar för mörkning, är att polisen av något skäl inte vill redogöra för vem som gjort vad mot vem. Det är för känsligt enligt polisen. Så den som är känslomässig i så fall är inte deltagaren i tråden, utan polismyndigheten och anhöriga.
Citera
2019-03-20, 23:34
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Om man tänker så leder det ju till att barnens diagnoser kan bottna i föräldrarnas stolligheter. De blev trötta av dem, så tänker jag i alla fall. Den ena leder till det andra, men morden är inte en konsekvens av ME utan av stollerier.

Det håller jag med om. Det verkar ha varit lite udda... Alltihop.
Citera
2019-03-20, 23:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det hemlighålls inte därför att de anhöriga vill det, men de anhöriga kan få mer insyn än du och jag, Du är med på skillnaden?

Jag föreslår att du tänker såhär:

Polisen har en noggrant genomförd utredning. De vet, med säkerhet, att det inte finns någon att åtala för morden, i detta fall. Eftersom det inte blir något åtal, så får den (de) misstänkta inte en rättvis rättslig prövning, varför saken läggs ner. Förundersökningar blir aldrig offentliga då åtal inte väcks (hur f-n skulle det se ut?).

Det finns relativt gott om händelser av den här karaktären (föräldrar dödar sitt barn och gör av med sig själv därefter, någon dödar sin fru (eller man) och begår självmord). Det finns gott om mindre dramatiska fall med förundersökningar som inte leder till åtal, därför att bevisläget må vara gott, men den misstänkte går inte att få tag på.

Tänk om det ÄR Christer Petterson som mördade Palme. Tror du att det skulle gå an att berätta detta genom att göra FU offentlig? Snarare avvecklas Palmespanarna, och allmänheten meddelas "att utredningen är nu slutförd, och det finns inte längre någon att åtala".

Men poängen är att förundersökningen finns därför att rättsväsendet skall kunna ta ställning till brott, inte för att du och jag skall få reda på vem som är mest misstänkt. I steg två görs FU och dom offentlig, därför att rättegångsprocessen och domen skall kunna granskas. (Det finns rätt gott om FU och domar där inte allt, eller ganska litet, redovisas, av litet olika skäl.)

Hur något har inträffat (någon har berövat någon livet) må gå att empiriskt bevisa (onaturligt död är ju personen i alla händelser) men är inte ”allmän egendom” (dvs officiellt o offentligt) förrän en (på goda grunder) misstänkt person är tillstädes som kan genomgå den procedur med vilken vi tillskriver någon ansvar och frihetsberövar, om funnen skyldig. På ett plan är rättegången en ”tvist” mellan åklagaren (som är åtskild från domstol och allmänhet, men formellt representerar allmänheten) och den tilltalade, inför domare och allmänhet, som kunde liknas vid ett civilmål där två grannar påstår saker om varandra och domaren ska försöka avgöra vem av dem som har rätt. Den (mord-)åtalade har som medborgare formellt och som utgångspunkt samma rättigheter i domstolen som åklagaren, och kan formellt inte tillskrivas (av domare och domstol) några gärningar (som ej erkänts) innan denne är hörd och rättegången är över.

Så bör det förbli. Särskilt som alternativen är dystra.

Så före rättegång är ”tvisten” (någons död) en sak mellan erforderlig myndighet (åklagaren el motsv.) och den misstänkte. Bortsett från diverse hänsyn som rör allmänhetens säkerhet och kunskapsbehov olikn.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-21 kl. 00:18.
Citera
2019-03-20, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är en viss skillnad på att "polisen ljuger" och att "polisen inte säger allt".

Trots allt.
Det är på förekommen anledning också viktigt att poängtera att "Polisen har fel" är inte detsamma som "Polisen ljuger"
Citera
2019-03-21, 00:27
Medlem
Citat:
Det hemska är nog att rektorn såg att en eller två föräldrar inte var som de skulle, "problem inne i familjen - men med barnen har vi aldrig haft några problem". Hon uttryckte det så. Det gör att hon tyvärr åsidosatte sin skyldighet att hjälpa barnen, men kunde förstås inte förställa sig att föräldrarna var så tokiga att de kunde mörda, en eller två. Var rektorn rädd för O?
Jag har försökt hitta det uttryck från rektorn som du citerar men inte lyckats. Du kanske kan länka till var uttalandet går att hitta? Det skulle vara intressant att se i vilket sammanhang och vilken av rektorerna som sagt detta.
Citera
2019-03-21, 00:58
Medlem
harperlees avatar
Du måste titta på klippet.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/3951420

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har försökt hitta det uttryck från rektorn som du citerar men inte lyckats. Du kanske kan länka till var uttalandet går att hitta? Det skulle vara intressant att se i vilket sammanhang och vilken av rektorerna som sagt detta.
Citera
2019-03-21, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Och att motive inte är trovärdig gör inte att det precis är lättare att tro på resten. Förresten all den där stödjande bevisningen - finns det något mer än den där mejlkonversationen i den tillrättalagde pekdatorn - den man kom så lätt in i att det inte ens behövdes någon lösenord.?

Ingen lösenord på mejlsystemet heller? Inga barn som någon gång använder samma pekdatorn? Då hade man kanske ett lösenord? Eller man litade på de snälla barnen att de aldrig någon gång tittar i mejlen. Eller har man lagd fram lösenordet till polisen.

Att man överhuvedtaget vågade att avhandla detta via mejl. Och inte slängde direkt. Ofattbar.
Ja, varför har mejlen sparats? Allt verkar så välregisserat och uttänkt. Framförallt verkar allt totalt känslokallt. Vilka datorer kom man inte in i? Vem börjar ett avsked med orden: Till den det berör???? I detta planerande helvete levde Agnes och Moa!!! Planer, hemliga sms och mejl.
Planerat sedan tidig höst. Var det direkt efter resan till Öland? Om den resan övht har ägt rum? Vem iscensätter något sådant här och vilket helvete måste Agnes och Moa levt i under flera år?
Högutbildade,högpresterande och sämsta tänkbara föräldrar! Jag kan inte komma över polisernas formulering om hårt ansatta föräldrar.
Föräldrar som går bakom ryggen på sina barn och planerar mord i månader.
Var gjordes dessa sökningar med ljus och lykta?
Var? Sista halvåret verkar sökningarna ha begränsats till huset och avlivningsbeslutet på Moa togs väldigt snabbt!
Någon skrev om att det är lättare att ta till sig en mördare än två. Ja att en förälder kan göra så här mot sina barn är så jävligt att ens tänka sig och två. Det går bara inte.
Att dessa två skulle gått in i en psykos med syn och hörselhallucinationer, vanföreställningar under hela hösten och samtidigt fungerat på sina arbeten det finns inte på kartan.
Djupa depressioner kunde dom dölja men det tar mkt energi och att både funka på jobb och samtidigt iskallt planera mord?
Hur genomlevde Agnes och Moa denna höst?
Citera
2019-03-21, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Ingressen. Mycket formell och opersonlig.

Varför skriver man ett snyftbrev till polisen? Till massmedia?

Inget i det som lämnats ut tyder på att de efterlämnat brev till de anhöriga. Det verkar som att det bara är "Till den det berör"-brevet som är det enda efterlämnade förutom testamente och olika dokument med "praktisk information". Just ingressen "Till den det berör" är på något sätt så oerhört känslomässigt distanserad. Även om man inte är en såpass varm person att man skriver "Älskade släkt och vänner," så vore det så mycket mer adekvat att åtminstone skriva något som "Kära anöriga" eller "Till familj, släkt och vänner," eller dylikt.

Jag vet att en majoritet av de som tar självmord inte efterlämnar ett brev eller förklaring. Men det finns en kategori, vilka O och H faller under, som till exempel lämnar information om det praktiska och de lämnar nästan alltid också ett brev. Det som är så udda här och som sticker ut i statistiken är (bland mycket annat) att de vinnlagt sig som både testamente och praktisk info. Men det brev de efterlämnar är till skillnad från "normen" i liknande fall, helt opersonligt av titeln att döma.
Senast redigerad av Malin.Nilsson 2019-03-21 kl. 01:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in