Citat:
Ursprungligen postat av
igel123
Även om piloternas kompetens säkerligen borde varit högre så är grundproblemet att 737 MAX är ett flygplan som aldrig skulle ha byggts.
Det Boeing gjort är ett försök att krama de sista slantarna ur en halvantik konstruktion vilket gett ett flygplan med dåliga flygegenskaper i vissa situationer som de ordnat fullösningar för att fixa till.
Detta från ett företag som påstår sig sätta säkerheten först. Det skulle vara intressant att höra någon av er som verkar försvara Boeing i vått och torrt säga vad ni tycker om VD-brevet. Tror ni VDn talar sanning?
För mig är det uppenbart att han blåljuger. Desperat damage control när de börjat inse att de fått blod på sina händer.
Jag är sannolikt en sådan som du anser försvarar Boeing, dock förstår jag i så fall inte varför du gör det.
Man kan diskutera olyckan ur flera perspektiv.
Jag tycker precis som många andra att Boeing har klantat till det, utsatt människor för fara genom att inte informera sina kunder om MCAS. Det är viktigt att en pilot vet vad som finns innanför skalet för att i kritiska lägen förstå hur maskinen uppför sig och varför. Den förståelsen är viktig bland annat för att piloten inte ska förvärra en situation som redan är kritisk.
Även turerna kring Boeing och FAA kan visa sig ha haft en direkt betydelse för Lion 610, en utredning kommer att visa vad som har hänt. Hur som helst inte särskilt förtroendeingivande att Boeing idkar självkontroll när det är FAA som har ansvaret som utomstående aktör.
Det ovanstående har en direkt koppling till Lion 610 tycker jag.
Utöver ovanstående kan man se på ET302 med något annorlunda ögon tycker jag.
I det här fallet var MCAS känt, åtminstone borde vara det. Oavsett vad som har hänt tidigare så fanns förutsättningar för Ethiopian Airlines att säkerställa att samtliga MAX piloter fick adekvat utbildning och träning.
Ethiopian Airlines måste ha känt till Lion 610, trots det låter man en kapten och kanske också en FO flyga MAX, utan att ha genomgått en utbildning i MAX simulator trots att man vad jag har förstått har tillgång till en sådan.
Lägg därtill att en runaway stab trim skall hanteras likadant i en -800 som i en MAX.
Jag tycker spontant att vad som än hände innan Lion 610 så har Ethiopian Airlines brustit i sitt ansvar genom att tillåta flygning med MAX utan att säkerställa att piloterna kan hantera MCAS oavsett vad det gör med flygplanet.
För den som retar upp sig på dem som använder uttrycket pilotfel kan jag meddela att min åsikt är att piloterna
kan ha agerat felaktigt, inkonsekvent eller inte alls, och då är det i Ethiopian Airlines säkerhetsarbete det har brustit.
Hur som helst var flygplanet i luften, ett problem måste hanteras, detta oavsett vad som har hänt på Boeing, FAA eller annorstädes.