2019-02-11, 20:19
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Precis. Den visar bara att bibeln har fel. En skapare kan det ju finnas ändå.

Fel och fel, bibeln visar hur allt skapades i begynnelsen på sitt sätt, och det finns många olika sätt att tolka det på. Var försiktig för att vara en sk ”bokstavstroende”. Det Gud säger har ibland en djupare mening än själva bokstaven.
Citera
2019-02-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Fel och fel, bibeln visar hur allt skapades i begynnelsen på sitt sätt, och det finns många olika sätt att tolka det på. Var försiktig för att vara en sk ”bokstavstroende”. Det Gud säger har ibland en djupare mening än själva bokstaven.
Att ge ut en bok med en skapelseberättelse som inte ska tolkas bokstavligt är bara idiotiskt.
Dessutom ändras tolkningar ofta när vetenskapen visat en annan förklaring.
Och om det har med tolkning att göra så vet inte du heller.
Citera
2019-02-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Det är bra att många kristna (i Sverige i alla fall) inte tolkar skapelseberättelsen bokstavligt, ty den är ju bevisligen felaktig.
Men anledningen till detta är enbart p g a att vetenskapen fått fram resultat som påvisar detta. Det hörde ju knappast till vanligheterna att kristna tolkade skapelseberättelsen metaforiskt eller dylikt, innan vi hade belägg för evolutionen, big bang etc.
Att lite luddigt säga att saker och ting i bibeln ska ”tolkas” är helt uppenbart bara en ursäkt för att slippa medge att bibeln helt enkelt bevisligen inte stämmer.

Men det sagt så är var och en fri att tolka bibeln hur man vill. Bättre det än att som faktaresistenta kreationister sitta och förneka så gott som allt vi vet om biologi, geologi, kosmologi, fysik, astronomi etc, bara för att en mytologisk bok säger annorlunda.
Citera
2019-02-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Det är bra att många kristna (i Sverige i alla fall) inte tolkar skapelseberättelsen bokstavligt, ty den är ju bevisligen felaktig.
Men anledningen till detta är enbart p g a att vetenskapen fått fram resultat som påvisar detta. Det hörde ju knappast till vanligheterna att kristna tolkade skapelseberättelsen metaforiskt eller dylikt, innan vi hade belägg för evolutionen, big bang etc.
Att lite luddigt säga att saker och ting i bibeln ska ”tolkas” är helt uppenbart bara en ursäkt för att slippa medge att bibeln helt enkelt bevisligen inte stämmer.

Men det sagt så är var och en fri att tolka bibeln hur man vill. Bättre det än att som faktaresistenta kreationister sitta och förneka så gott som allt vi vet om biologi, geologi, kosmologi, fysik, astronomi etc, bara för att en mytologisk bok säger annorlunda.
Alltså, jag håller egentligen med. Men det bästa vore om man istället för att omtolka något insåg att det kanske är fel.
Det är ju givetvis bra att folk förstår att mycket i bibeln är omoralskt, även i i NT, men varför då inte bara överge det ?
Citera
2019-02-11, 22:36
Medlem
Citat:
Alltså, jag håller egentligen med. Men det bästa vore om man istället för att omtolka något insåg att det kanske är fel.
Det är ju givetvis bra att folk förstår att mycket i bibeln är omoralskt, även i i NT, men varför då inte bara överge det ?
Ja det vore såklart det mest rationella alternativet.
Citera
2019-02-12, 09:01
Medlem
Citat:
Spanska och italienska härstammar från latin. Men latin finns ju än idag. Idiotiskt.
Hur kan du jämnföra hur ett djur har förvandlats till ett annat djur utan något bevis på förvandligen med olika spårk? Makes no sense
Citera
2019-02-12, 09:03
Medlem
Citat:
Det finns inga bevis för evulutionen, om du har hittat nya bevis som bevisar detta får du gärna representera det.
Citera
2019-02-12, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addictedpsyco
Hur kan du jämnföra hur ett djur har förvandlats till ett annat djur utan något bevis på förvandligen med olika spårk? Makes no sense
Det är inte det som är poängen. Poängen är att ett djur inte behöver sluta existera bara för att det finns släktingar till det djuret.
Mitt exempel avslöjar bara ett tankefel, inget mer.
Citera
2019-02-12, 10:10
Medlem
Citat:
Det finns inga bevis för evulutionen, om du har hittat nya bevis som bevisar detta får du gärna representera det.
Det finns väldigt många bevis, enligt de som jobbar med detta. Jag gör inte det.
Bara DNA räcker, enligt den kristna forskaren Frances Collins, som är ”stor” inom det området.
Men det finns mycket mer bevis än så. Återigen ; enligt vetenskapen.
Evolution är ett faktum. Evolutionsteorin försöker på bästa sätt förklara detta faktum. I själva teorin kan det finnas luckor eller detaljer som är fel, men att evolution finns är spm sagt ett faktum.
Citera
2019-02-12, 12:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Ingenting är statiskt. Du kan inte hitta en enda organism som inte förändras mellan generationerna. Det är fakta.

Selektion påverkar vilka förändringar som fortsätter mellan generationerna. Det är också fakta.
Ett exempel är hur elefanter har börjat födas utan betar eftersom individerna med störst betar blivit offer för tjuvjägare över flera generationer. Då är det "fördelaktigt" att sakna betar. Alltså, elefanter utan betar är de som överlever och är då individerna som får para sig och skaffa barn.
Ett bra exempel på hastig och påtvingad selektion är hundavel. Om du hittade de olika arterna av hundar i naturen, hade du då antagit att det är samma djurart om du såg en chihuahua och en pitbull?

Efter många generationer kommer förändringarna leda till fler förändringar. Även det är fakta.
Hur definierar man en art? Finns det något strikt system för att avgöra vilken art en individ tillhör?
Man avgör oftast genom att titta på individen man vill identifiera. Man kan även jämföra DNA.
Det finns alltså inte egentligen någon metod att avgöra om en art övergått till en annan art förutom om den kan para sig med likformiga arter.
Exempelvis lejon och tigrar som är nära besläktade eftersom de har en gemensam förfader som liknade båda men som inte längre finns kvar. De kan para sig med varandra och få avkomma men den är oftast steril eftersom deras DNA är tillräckligt olika och kallas därför olika arter.

All fakta jag beskrivit är evolution. Det många kreationister påstår är att en art inte kan bli en annan art. Det är sant att en giraff inte kan bli en flodhäst men en giraff som dödas för sina långa halsar gång på gång kommer tillslut att bli en art av korthalsade giraffer eftersom det är de enda individerna som får föra vidare sina gener och kan tillslut klassificeras som en egen art om den genetiska arten isoleras från sina ursprungliga kusiner länge nog att inte kunna para sig och få avkomma längre.

Evolutionsteorin är beskrivningen av samtliga fakta jag tagit upp. En vetenskaplig teori är en förutsägbar modell som kan beskriva förloppet på det mest troliga sättet med den givna datan.

Har du några invändningar mot det jag skrivit?
Citera
2019-02-14, 04:09
Medlem
negergubbes avatar
Varför skulle Gud och evolution inte kunna samexistera?
Det är många i tråden som påstår det. Men kan någon lägga fram eller förklara argumenten för mig?

Åsikten att allt som skrivs måste kunna förstås bokstavligt är ju också sällsynt ignorant.
Våra språk är inte avancerade nog och den allmänna lingvistiska kunskapen är alldeles för bristfällig.
Vi missförstår ju varandra i princip hela tiden.

Självklart måste bibeln tolkas, och lika självklart är att den innehåller falskheter.
Men den innehåller också många svårbegripliga sanningar.

I skapelseberättelsen står skrivet: "Gud sade: Varde ljus; och det vart ljus."
Något som är lätt att missuppfatta och avblåsa som falskt.

MEN:
Precis som att ditt medvetande bygger upp din värld utefter intryck av och uppfattning om förhållanden i universum,
så byggs den universella sanningen (det fysiska universum och världen allt existerar inom) också upp av ett medvetande.
Det är detta medvetande vi brukar benämna Gud.

Praktiskt exempel:
När du läser ordet "boll" så skapas en boll i ditt medvetande (manifestering),
men först måste du ha en idé om ordet "boll" och bestämma vad en boll är (definition)
den faktiska fysiska bollen i VM-finalen är precis likadant en manifestering av Guds "tänkande" på denna.

Samma sak gäller allt i universum - energi som mörk energi, naturlagarna och själva tid-rummet likaså.

För att ljus (fotoner) skall existera så skall de alltså definieras (sättas ord på) och sedan manifesteras (uttalas) av Gud.

Precis så som din värld existerar, existerar även Allas värld.
Så som uppe, så även nere - så som inuti, så även utanför - så som i dig, så ock i Allah.

I jämförelse med Gud så är vi människor dock inte speciellt medvetna,
Vårt medvetande kan undgå att uppfatta (höra) när ett träd faller i skogen.

Mvh
131 313

PS.
Det är synd att så många kommer misstolka/missuppfatta mitt inlägg ovan. Jag vill också påpeka nedan:
Jag är inte kristen, eller kanske ens troende. Jag är agnostiker, ovan är teorier - ingen 1/1 kunskap jag påstår mig besitta.
Och precis som att du inte kan uttrycka eller manifestera allt du har inom dig adekvat, så kan inte jag det heller.
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-14 kl. 04:49.
Citera
2019-02-14, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Varför skulle Gud och evolution inte kunna samexistera?
Det är många i tråden som påstår det. Men kan någon lägga fram eller förklara argumenten för mig?
Det är det nästan uteslutande kreationister som tycker. De flesta religiösa, i alla fall i Sverige, har naturligtvis inga problem med att acceptera vetenskapliga faktum.

Citat:
Ingenting kan existera utan att ett medvetande manifesterar det och relaterar det med något annat.
Vilket medvetande är det som manifesterat gud i så fall?

Saker och ting finns såklart oavsett om någon är medveten om dem eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in