2019-03-20, 20:59
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Öhm. Detta var kanske det mest intetsägande påståendet nånsin, med tanke på att vi är på ett anonymt nätforum. "Jag är bättre på att planera än du är".
Men jag är ju det. Jag svarade på din fråga innan du ens hade ställt den.
Vänta nu, säger du, vilken då fråga? Jo, den här:

Citat:
På vilket sätt är det uppenbart utifrån historien att män planerar bättre?
Som jag redan sagt alltså:

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Här är ett exempel på ett projekt som skapats och leds av män och som har hållt i sig ett tag: https://sv.wikipedia.org/wiki/Romersk-katolska_kyrkan
Här är ett annat som startats av män och leds (för det mesta) av män: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige
Bägge dessa har hållt i sig ett tag Man får anta att de har krävt rätt mycket planeringsarbete under tidens lopp. Vi kan ta några fler som gått rätt bra
https://sv.wikipedia.org/wiki/Microsoft
https://sv.wikipedia.org/wiki/General_Electric
https://en.wikipedia.org/wiki/Yahoo! (OBS detta projekt gick i sank strax efter att en kvinna tog över ledningen.)
Citera
2019-03-20, 21:47
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Men jag är ju det. Jag svarade på din fråga innan du ens hade ställt den.
Vänta nu, säger du, vilken då fråga? Jo, den här:

Som jag redan sagt alltså:

Vad i detta säger att kvinnor är sämre på att planera?

Att någonting gått i sank för att en kvinna tagit över ledningen säger heller ingenting. Det finns många bolag / företag och projekt som gått i sank när en man tagit över.
Citera
2019-03-21, 03:45
Medlem
Jag har aldrig förlorat mot en kvinna på någonting, inte ens monopol. Varje gång man ska göra någonting kul med gänget och någon tjej är med, tex gocart, så säger tjejer alltid att dom bryr sig inte om dom vinner eller förlorar, dom gör det för att det är kul. Summa sumarum = kvinnor tycker det är kul att förlora vilket inte är så progressive när det kommer till att vara bra på något. Tom i sporter som. Schack måste man ha tjej och kill lag så att tjejerna inte skammer ut sig, " dom har otur när dom tänker som en vis man en gång sa.. Visst kvinnor kokade mat och tvättade kläder och grävde runt med händerna i jorden det skall dem ha. Men samtidigt skulle man kunna ersätta hon med en man på alla punkter. Anledningen till att män inte grävde runt i bajs och kladdade är på grund av att vi hade mer viktiga uppdrag som endast kunde utföras av en man.
Citera
2019-03-21, 06:44
Medlem
Moment22x22s avatar
Felpost.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-03-21 kl. 06:48.
Citera
2019-03-21, 11:53
Medlem
Paris24s avatar
Citat:

Att någonting gått i sank för att en kvinna tagit över ledningen säger heller ingenting. Det finns många bolag / företag och projekt som gått i sank när en man tagit över.
Det är inte samma sak att "många bolag gått i sank när män tagit över" och "män kan inte planera". Det finns ingen som påstår att ALLA män kan planera.

Just den här tråden i tråden är fullständigt absurd. Att se sig om i världen efter vad som verkar bra planlagt, och på allvar inte se att nästan allt (allt?) är planlagt av män är så löjligt.

Det krävs bra planering för att vinna i lagsport. Alla manliga lag är bättre än alla kvinnliga.

Det krävs bra planering för att bygga ett höghus. Alla höghus som byggt har planerats av män.

Det krävs bra planering för att få ett företag stort. Alla stora företag är planerade av män.

Det krävs bra planering för att ha en musikgrupp och få en hit. Alla musikgrupper är planerade av män.

Det krävs bra planering för att göra en storfilm. Alla storfilmer är planerade av män.

Med "alla" menar jag "åtminstone 95%".

Jag kan svära på att 95-99% av allt som jag tycker är bra är planerat av män. En människa som inte kan acceptera detta faktum är antingen indoktrinerad bortom förstånd, har extremt låg tankekapacitet, eller är ett troll. Bara trollet äger intelligens.
Citera
2019-03-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är inte samma sak att "många bolag gått i sank när män tagit över" och "män kan inte planera". Det finns ingen som påstår att ALLA män kan planera.

Just den här tråden i tråden är fullständigt absurd. Att se sig om i världen efter vad som verkar bra planlagt, och på allvar inte se att nästan allt (allt?) är planlagt av män är så löjligt.

Det krävs bra planering för att vinna i lagsport. Alla manliga lag är bättre än alla kvinnliga.

Det krävs bra planering för att bygga ett höghus. Alla höghus som byggt har planerats av män.

Det krävs bra planering för att få ett företag stort. Alla stora företag är planerade av män.

Det krävs bra planering för att ha en musikgrupp och få en hit. Alla musikgrupper är planerade av män.

Det krävs bra planering för att göra en storfilm. Alla storfilmer är planerade av män.

Jag kan svära på att 95-99% av allt som jag tycker är bra är planerat av män. En människa som inte kan acceptera detta faktum är antingen indoktrinerad bortom förstånd, har extremt låg tankekapacitet, eller är ett troll. Bara trollet äger intelligens.

Då går vi till den lilla världen du aldrig ser, som vanligt. Den som världens kvinnor oftast befinner sig i fortfarande. Vad tror du krävs för att baka ett bröd? Eller för att sticka en tröja? För att odla en köksträdgård som fortsätter producera? För att hålla en hönsgård? För att förse ett hushåll med god och näringsriktig mat? Eller bara för att hålla ett hushåll flytande överhuvudtaget för alla dess medlemmar, som exempelvis när man ska hålla elden i köksspisen vid liv, ha kokkärl färdiga att använda, rena kläder att byta om med osv i all oändlighet. Man måste nog vara blind, blunda eller vara extremt enögd för att kunna missa att planeringsförmåga är en mänsklig egenskap som återfinns i precis lika hög grad hos båda könen.

Och när det gäller lagsport - hävdar du alltså att manliga lag är bättre än kvinnliga lag pga planeringsförmåga? Det har ingenting med skillnader i fysik att göra, alltså?
Citera
2019-03-21, 14:00
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Då går vi till den lilla världen du aldrig ser, som vanligt. Den som världens kvinnor oftast befinner sig i fortfarande. Vad tror du krävs för att baka ett bröd? Eller för att sticka en tröja? För att odla en köksträdgård som fortsätter producera? För att hålla en hönsgård? För att förse ett hushåll med god och näringsriktig mat? Eller bara för att hålla ett hushåll flytande överhuvudtaget för alla dess medlemmar, som exempelvis när man ska hålla elden i köksspisen vid liv, ha kokkärl färdiga att använda, rena kläder att byta om med osv i all oändlighet. Man måste nog vara blind, blunda eller vara extremt enögd för att kunna missa att planeringsförmåga är en mänsklig egenskap som återfinns i precis lika hög grad hos båda könen.

Och när det gäller lagsport - hävdar du alltså att manliga lag är bättre än kvinnliga lag pga planeringsförmåga? Det har ingenting med skillnader i fysik att göra, alltså?
Vi pratar kanske förbi varan. Visst krävs det större planeringsförmåga än en snigel har för att baka bröd. Men med Planera i den här diskussionen menar jag lite större saker bortom bondförnuft, gärna där många personer deltar, och som påverkar många personer, och som visar att människan ligger över djuren i tankeförmåga. Typ exakt de punkter jag nämner.

Men visst bakar kvinnor lika bra bröd som män. För att planera en bröd-fabrik som föder 10.000 människor behövs, och nyttjas, dock 95% män. En ingenjörsbyrå eller byggfirma med enbart kvinnor finns bara i humorserier på TV.

Det finns många sporter där "fysik" inte spelar roll, t.ex pingis, bowling, schack, matematik, datorspel. I alla dessa vinner manliga lag över kvinnliga till 100%. Men det vet du redan, du trollar bara.
Senast redigerad av Paris24 2019-03-21 kl. 14:05.
Citera
2019-03-21, 14:45
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:

Och varför tror du att kvinnor inte sysslat med den typen av arbete genom tiderna? För att de inte kan planera?
Snälla du, tänk efter nångång.
Citera
2019-03-21, 15:07
Medlem
Citat:
Jag kan svära på att 95-99% av allt som jag tycker är bra är planerat av män.
Jag tycker det är bra att de flesta barn har de kläder de behöver och jag skulle tro att innehållet i >99% av alla barns garderober planerats av kvinnor. Jag tycker det är mycket svårt att flera månader på förhand förstå vad mina barn behöver för kläder och i vilka storlekar inför sommaren, men min fru klarar den planeringsuppgiften som ett proffs med imponerande lätthet. Att de flesta hus, flygplatser och avloppssystem planerats av män är inget bevis för att män har större medfödd förmåga att planera.

Citat:
Gender differences on academic and intelligence tests have been the focus of a large body of literature that has often left basic questions unanswered. Recently, researchers have suggested that sex-related differences be examined from a theoretical view of ability related to neurological models of cognitive functioning. This study applied the planning, attention, simultaneous, successive (PASS) cognitive processing model, based on the neuropsychological work of A. R. Luria (1973), to the study of gender differences for 3 samples of boys and girls. Girls significantly outperformed boys on attention tasks at Grade 3 (n = 67) and on planning tests at Grade 6 (n = 66). These findings suggest that the PASS model offers a viable approach to the conceptualization of cognitive processes that may prove especially useful in understanding sex-related differences in cognitive and academic performance.
https://pdfs.semanticscholar.org/19bd/a08fd5199c71b7d52b387e77cfcf7f2b4cb9.pdf

En sådan studie bevisar inte heller någonting, men det är iaf intressant att det inte tog mer än 10 sekunder att googla fram en studie som motsäger din tes.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2019-03-21 kl. 15:09.
Citera
2019-03-21, 16:43
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Vi pratar kanske förbi varan. Visst krävs det större planeringsförmåga än en snigel har för att baka bröd. Men med Planera i den här diskussionen menar jag lite större saker bortom bondförnuft, gärna där många personer deltar, och som påverkar många personer, och som visar att människan ligger över djuren i tankeförmåga. Typ exakt de punkter jag nämner.

Men visst bakar kvinnor lika bra bröd som män. För att planera en bröd-fabrik som föder 10.000 människor behövs, och nyttjas, dock 95% män. En ingenjörsbyrå eller byggfirma med enbart kvinnor finns bara i humorserier på TV.

Det finns många sporter där "fysik" inte spelar roll, t.ex pingis, bowling, schack, matematik, datorspel. I alla dessa vinner manliga lag över kvinnliga till 100%. Men det vet du redan, du trollar bara.

Varför har du så svårt att förstå att inte alla har samma intressen?
Du är ju så löjlig när du drar upp sånt som är typiskt manliga intressen och sen försöker stärka ditt eget patetiska väsen med att "män är bättre än kvinnor på schack". Jaha, så vadå? Jag känner inte en enda kvinna som är intresserad av att spela schack.
Blir din kuk större för att du får tillhöra gruppen män som är duktiga på schack, bowling eller liknande?
Vad gäller byggen och liknande har kvinnor inte varit på arbetsmarknaden i mer än cirka 80 år. Och det är män som bygger på grund av sin fysik. Det är då rätt naturligt att män också planerar bygget, eftersom de ska bygga det. De bör då rimligtvis ha större intresse för det och även ha större inblick. Men att det skulle ha att göra med bättre planeringsförmåga, nej. Men det begriper väl inte ett spånhuvud som du.
Vet du vad jag tror? Att kvinnor skiter blanka fan i om män är bättre eller sämre på schack, bowling eller byggeri. Men det svider lite för dig förstår jag.

Eftersom mäns huvudsyssla i livet tenderar att röra sig kring att imponera på kvinnor för att få utlopp för sina drifter, och vissa inte kan kontrollera dessa, kan jag förstå, och nästan tycka synd om dig och dina gelikar. Besvikelsen när ni inser att kvinnor inte bryr sig så mycket om bowling, schack eller era andra små tävlingsmoment måste vara stor. Tack och lov så finns det en majoritet av män som inte har ett behov av att hävda sig konstant genom att påtala vad de gör bättre än någon annan. Män som förstår att inte alla måste göra samma saker i livet och att det finns värde av olika sysslor och arbetsområden. Dessa män har antagligen inte ens tankar i närheten av de du har.
Du verkar faktiskt inte sund i ditt sätt att tänka kring omvärlden. Behovet av att nedvärdera andra skapar trådar likt denna och hålls igång av dito.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-03-21 kl. 16:57.
Citera
2019-03-21, 17:11
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning när det gäller specifikt höghus, men i yrkesgruppen arkitekter är majoriteten kvinnor. 51% enligt den här sidan:

http://www.duochjobbet.se/nyhet/nio-av-tio-har-jobb-med-ojamn-konsfordelning/

Kvinnliga arkitekter tjänar dessutom mer än manliga:

http://www.erskine.se/kvinnliga-arkitekter-tjänar-mer/
Citera
2019-03-21, 17:31
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:

Du kan väl börja med ett antal företag skapade, drivna och blivit framgångsrika som exempel då?
Kvinnor kan hade troligen de bästa förutsättningarna med tio miljoner i stöd per år för att de var kvinnor.
Hur gick det för dem?
När stödet försvann hade de miljonskulder redan och gjorde omedelbar konkurs som män fick hjälpa dem att medla en överenskommelse om.
De fick inte ens näringsförbud, trots katastrofala missar i bland annat bokföringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in