2019-03-20, 20:03
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag håller med dig, det är inte rimligt att han skulle klä sig någon konstig utstyrsel.
Å som jag skrev tidigare detta var vad poliserna kunde se utifrån när de lyste med en ficklampa mellan persiennerna.
De såg honom också när de tände i köket. Han hängde i trappräcket. Och den trappen var de dessutom tvungna att gå uppför när de skulle till övervåningen.
Citera
2019-03-20, 20:07
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
De såg honom också när de tände i köket. Han hängde i trappräcket. Och den trappen var de dessutom tvungna att gå uppför när de skulle till övervåningen.

Ja, det gjorde dom men det var inte när de väl var inne som de kommenterade hur han var klädd utan när de kikade in.
Citera
2019-03-20, 20:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, det gjorde dom men det var inte när de väl var inne som de kommenterade hur han var klädd utan när de kikade in.
Så kan det vara, om de inte rättat till PM:en lite, men det tvivlar jag på. De är tränade i att fokusera.
Citera
2019-03-20, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vad menar du?

Hela historien är ju för djävlig och skulle de velat ta den lätta vägen ut så hade de sagt att O blev galen och gjorde allt på egen hand, men istället valde de den svåra vägen och faktiskt redde ut vad som hänt.

Men! Det är ju just det! Att de inte ”rett ut vad som hänt” utan bara köpt det som står i brevet? Hur vet man att inte H tvingat O att skriva brevet efter att hon dödat barnen? Eller O kanske tvingade H att skriva under? Vore ju inte första gången nån skriver på nåt ofrivilligt.
Citera
2019-03-20, 20:27
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Men! Det är ju just det! Att de inte ”rett ut vad som hänt” utan bara köpt det som står i brevet? Hur vet man att inte H tvingat O att skriva brevet efter att hon dödat barnen? Eller O kanske tvingade H att skriva under? Vore ju inte första gången nån skriver på nåt ofrivilligt.
De HAR ju rett ut det. De har SAMMANTAGET i utredningen konstaterat att det varit ett gemensamt beslut. De har sett mailkonversationer, de har tömt iphones, de har granskat dokument osv osv. De köper verkligen inte ett par brev och underskrifter.
Citera
2019-03-20, 20:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Okey?

Du påstår alltså att allt vad polis och utredare har kommit fram till är en lögn?

Har du något som helst fog för det, jag tror ju att de faktiskt har gjort sitt yttersta för att få klarhet i den här tragedin, FUP,s omfattning tyder på det.

Det utreddes som ett vanligt mordärende och slutsatsen blev det som presenterades på pressträffen i december.
Citera
2019-03-20, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Återigen: varför skulle myndigheterna vilja mörka detta...?

Jag kallar det att maskera en massa info. Av olika anledningar, men knappast av spaningstekniska skäl.....och vilka är då dessa skäl?

Däremot anser jag, utifrån det jag och vi alla andra här vet, att polisen säkert har talat sanning, men att de har utelämnat info av någon anledning och bara gör den lilla infon som kommit ut ännu rörigare. Har man sagt A får man säga B. Det behöver inte betyda att man lämnar ut varken de döda eller deras släkt.

Många här har olika frågor.

Jag vet att föräldrarna har skrivit ett förklaringsbrev där de skriver att de har tagit det gemensamma beslutet att döda sina barn och sig själva. Det kan vara viktigt för de anhöriga att veta. Det jag skulle vilja veta är:

* om någon av dem ångrade sig och ville riva brevet(vilket vi kanske aldrig kommer få veta)
samt:
* vilken eller vilka av föräldrarna som har avvärjningsskador

För ingen kommer nånsin att kunna inbilla mig att de mördade bara låg stilla och lät sig strypas / kvävas. Med eller utan medikamenter i kroppen. Ingen hade såna mängder i kroppen. Att försvara sig är en instinkt vi alla har.

Vill alltså veta vem som mördade vem. För jag vill veta sanningen. Har ingen "önskan" om att den ena är skyldig och den andra oskyldig.

Sen bryr jag mig inte lika mycket om temperaturen i huset och annat jag anser vara rätt ovidkommande.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-20 kl. 20:59.
Citera
2019-03-20, 20:43
Medlem
Citat:
De HAR ju rett ut det. De har SAMMANTAGET i utredningen konstaterat att det varit ett gemensamt beslut. De har sett mailkonversationer, de har tömt iphones, de har granskat dokument osv osv. De köper verkligen inte ett par brev och underskrifter.

Nä, de har inte rett ut något.
”Handstilsanalys” av två namnteckningar är det starkaste beviset.
Typsnittet på brevet är för övrigt samma som O:s använde på sin hemsida.
Citera
2019-03-20, 20:44
Medlem
Citat:
Det där som jag fetat: jag är inte alls övertygad om att Moa mådde dåligt. Jag tror hennes diagnos blev ganska snabbt satt pga Agnes´s diagnos. Hon kan också simulerat då hon sett att Agnes fick så mycket uppmärksamhet. Märk väl: Moa var bara 11 år. Och jag tror att föräldrarna tyckte det var en bra lösning att hon var hemma och höll Agnes sällskap. Och hon fick hålla Agnes sällskap ända in i evigheten. Det är så jävla fräckt av föräldrarna att ta barnens liv. De hade inte någon rätt att besluta om något sådant. HUR lyckades två människor komma överens om detta? Var de så i symbios att de delade varandras åsikter om precis allt?

ME-diagnosticeringen gick väldigt fort när det gällde Moa, ja. Så jag blir också tveksam. Man verkar av nån anledning ha velat haft båda barnen hemma. Enklast så? Men varför?

Visste vi mer om föräldrarnas sociala liv (om de hade något) så kunde vi kanske förstå bättre hur de tänkte och varför detta fruktansvärda hände. Kanske är det sånt som släkten skulle skyddas mot att det kom ut?
Citera
2019-03-20, 20:48
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Nä, de har inte rett ut något.
”Handstilsanalys” av två namnteckningar är det starkaste beviset.
Typsnittet på brevet är för övrigt samma som O:s använde på sin hemsida.

Jo, de har faktiskt rett ut allt, och fupen anses klar och förundersökningen är dessutom nedlagd. De har hittat mailkonversationer som är av intresse för fallet. De har gått in i en iphone som även den visar bevis för samförstånd. Det finns brev till både den som hittar dom, samt till anhöriga. Vad mer vill du ha? Vi skulle också vilja veta exakt hur de kom fram till saker och ting, men det låter sig inte göras med mindre än att vi överklagar sekretessen och maskningen, samt får ta del av hela förundersökningen.

Nej, handstilsanalysen gjordes per automatik, och är inte det starkaste beviset. Det finns mailkonversationer som också bevisar att de var två om det hela.

Att typsnittet är detsamma som på Oskars hemsida kan bero på att de använde samma typsnitt ständigt. Eller så skrev han brevet, Hanna lämnade åsikter, han redigerade och skrev ut. Därefter skrev de båda två på det hemma när brevet var färdigredigerat och utskrivet.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-20 kl. 20:57.
Citera
2019-03-20, 20:59
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Jag tror nog att dom fick kompisar på Sockerbruksgatan..

Det tror jag också. Dessutom har jag buddhafiguren som fanns i villan, kvar i tankarna. Från buddhismen till scientologin är steget inte långt. Jag tror O hittades hängd i en munkdräkt - sanna mina ord. Kanske orangefärgad eller gul.
Citera
2019-03-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag är ledsen Lönnroth men jag har en helt annan bild.
Bilden av en fungerande familj innan sjukdom tror jag inte alls på. Jag tror att det var en dysfunktionell familj med en fasad utåt. Därför fanns ingen beredskap när sjukdomen drabbade dom.
Ja alla föräldrar önskar friska barn men väldigt få föräldrar,tackolov, skulle komma på tanken att mörda sina sjuka barn.
Bilden av två kämpande föräldrar som söker all tänkbar hjälp och blir nonchalant och illa bemötta av ex. sjukvården tror jag inte heller på.
Oavsett vad som hänt har inga föräldrar rätt att besluta över sina barns liv.
Instämmer till fullo och förhopnvs klarnar det med tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in