2019-03-20, 18:31
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Dnr 18-0049: ”sammantaget med omständigheterna talar för att dödsorsaken var kvävning i icke terapeutiskt / aktivt sömnmedelspåverkat tillstånd”

Jmfr: https://a.uguu.se/hvQBJRTJ0V1J.jpg
Ser ju ut som om det är helt rätt!
Citera
2019-03-20, 18:32
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ser ju ut som om det är helt rätt!
Yep!
Citera
2019-03-20, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om du månar om ”Agnes o Moa” och är bekymrad om mörkläggning så skulle jag föreslå att du betydligt höjer dina ambitioner från att svartmåla föräldrarna som mördare av sina egna barn. För det första tillför det i substans väldigt lite till vad vi redan vet, nämligen att de mördade sina barn, och för det andra så lämnas väldiga nejder av möjliga misstankar helt orörda. För det tredje syns mig inte döttrarnas väl och ve (och andra i samma sits i framtiden) i den mediala evigheten per nödvändighet gynnas av att de ”togs bort” av föräldrar som inte orkade. Jag kan väl för all del ha fel om det sista.

Vill man ana mörkläggning så borde man ju åtminstone ha självaktningen att sträcka sig efter större villebråd än bara föräldrarna själva, som nog helst av allt på jorden hade fortsatt leva med fullt friska döttrar.

Skulle jag nog tro.

Det fetade:
Ja, för sjuka barn ville de ju inte ha...

Det fanns nog mycket de kunde ha gjort för att underlätta livet för både barnen och sig själva. Små saker. Varför fick t.ex inte Moa fortsätta spela piano, något som uppenbarligen gladde henne? Många små saker i livet som var positiva mitt i eländet hade gått att finna.

Utifrån sett så verkar de ha hattat hit och dit ganska ostrukturerat för att söka bot och bättring, men har valt fel väg och anammat den mörka framtid som andra ME-insatta målade upp.

Det verkar som om föräldrarna inte lät sina barn ens gå ensamma till affären. Eller till möten i skolan. Eller att vara ensamma med läkare. Det känns som att de var superkontrollerade och frågan är varför.
Citera
2019-03-20, 18:34
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Antingen rent slarv, stress, obetänksamhet. Eller så kan man ha för avsikt att tona ner och mildra det frånstötande faktumet att båda två bragdes om livet utan medicin. Men, det blir givetvis direkt vilseledande och ett sätt att mörka sanningen. Därför gissar jag på slarv. - Tuschpennan har ju fått jobba sig glödhet överallt.
Tror att de inte ville att vi skulle veta att de var helt obedövade när de ströps/kvävdes. Det är ett sorts mörkande. Å andra sidan har de innan sagt att den ena var helt utan läkemedel, och den andra hade SPÅR. Så vi visste ju i och för sig redan. Mycket märkligt.
Citera
2019-03-20, 18:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nästan inga föreslagna ord alls passar in. Rappytt föreslog "utstyrsel" och det går alldeles perfekt in avseende utrymme; på millimetern och mera exakt än så.

Alltså: "iklädd någon form av utstyrsel" låter högst trovärdig som generell term. Hade det rört sig om en badbyxa ex så hade man förmodligen uttryckt sig annorlunda. - En badbyxa är vad den är.

”Utstyrsel” är kanske skånska för kläder? Hur säger de då: ”ööouutschtyrrrsel”? Kanske fonetiskt oekonomiskt och alltså inte primära valet för en skåning?

Har inte polisen nån form av standard för hur de anger klädsel, i rapporter och vid samtal med vittnen? Borde inte det införas på prov annars? Det borde ju vara en ansenlig del av polisers vardag att ta signalement och skriva rapporter? ”Person klädd i nattsärk tillgrep bollträ och angrep manlig person...”?

Kan det röra sig om en förkortning för fältet tar slut etc.: ”inomhuskl.” ”vardagskl.”?

Om man tar fasta på hur mycket besvär paret gjort sig i övrigt för att allt skulle vara i ordning, med papper o testamente, och O bör ha räknat med att bli funnen hängd av skollärare, granne, kollega el utryckningsfolk och kanske rent av anhörig, och bli hängande ett tag och fotad och sparad, så kan man kanske — psykmördare som försöker dölja sitt brott eller förtvivlad förälder — anta att han klätt sig ledigt med korrekt. Han lär ju även haft konferensen i åtanke, och pratet kunde ju teoretiskt ha gått om en kollega upptäckt honom.

O bör ju ha insett att han inte skulle få nån andra chans att göra ett första intryck. Om man säger så.

Har han ”utstyrsel” på sig så är det nog snarast en utifrånkommande GM trots allt. Göra om utredningen?
Citera
2019-03-20, 18:36
Medlem
Citat:
Dnr 18-0049: ”sammantaget med omständigheterna talar för att dödsorsaken var kvävning i icke terapeutiskt / aktivt sömnmedelspåverkat tillstånd”

Jmfr: https://a.uguu.se/hvQBJRTJ0V1J.jpg

Min dator varnar för trojaner i alla länkar som heter https://a.uguu.se/
Citera
2019-03-20, 18:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade:
Ja, för sjuka barn ville de ju inte ha...

Det fanns nog mycket de kunde ha gjort för att underlätta livet för både barnen och sig själva. Små saker. Varför fick t.ex inte Moa fortsätta spela piano, något som uppenbarligen gladde henne? Många små saker i livet som var positiva mitt i eländet hade gått att finna.

Utifrån sett så verkar de ha hattat hit och dit ganska ostrukturerat för att söka bot och bättring, men har valt fel väg och anammat den mörka framtid som andra ME-insatta målade upp.

Det verkar som om föräldrarna inte lät sina barn ens gå ensamma till affären. Eller till möten i skolan. Eller att vara ensamma med läkare. Det känns som att de var superkontrollerade och frågan är varför.

Frågan är väl snarare varför polis o myndigheter skulle göra sig så förtvivlat mycket besvär för att mörka att föräldrarna var emotionellt avtrubbade, griniga och ogillade pianoklinkande. Nu får du ta i lite bättre zilvereko. Det här är ju under riktiga fb-trolls värdighet. Det brukar vara ryska ubåtsmän som är de skyldiga.

Först av allt så verkar ju någon ha glömt tala om för föräldrarna att de kunde och borde skaffa hjälp, och att sjukdomarna enl somliga går över om några veckor.
Citera
2019-03-20, 18:51
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Frågan är väl snarare varför polis o myndigheter skulle göra sig så förtvivlat mycket besvär för att mörka att föräldrarna var emotionellt avtrubbade, griniga och ogillade pianoklinkande. Nu får du ta i lite bättre zilvereko. Det här är ju under riktiga fb-trolls värdighet. Det brukar vara ryska ubåtsmän som är de skyldiga.

Först av allt så verkar ju någon ha glömt tala om för föräldrarna att de kunde och borde skaffa hjälp, och att sjukdomarna enl somliga går över om några veckor.

Jag tror faktiskt att många har tipsat föräldrarna om terapeuter, kuratorer och annat. Men de har sagt att "vi löser det själva", "Det ordnar sig". Det skall mycket till innan man traskar iväg till terapi. Jag har försökt själv, men avslutade efter två sessioner. Jävla trams - tyckte jag. Många av oss gillar inte att prata om oss själva och våra problem. Framförallt inte om man alltid klarat sig själv och ser sig själv som kompetent till det mesta. Svaghet visar vi inte gärna. Fast man önskar ju att han gjort det, då hade kanske barnen levt idag.
Citera
2019-03-20, 18:53
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
”Utstyrsel” är kanske skånska för kläder? Hur säger de då: ”ööouutschtyrrrsel”? Kanske fonetiskt oekonomiskt och alltså inte primära valet för en skåning?

Har inte polisen nån form av standard för hur de anger klädsel, i rapporter och vid samtal med vittnen? Borde inte det införas på prov annars? Det borde ju vara en ansenlig del av polisers vardag att ta signalement och skriva rapporter? ”Person klädd i nattsärk tillgrep bollträ och angrep manlig person...”?

Kan det röra sig om en förkortning för fältet tar slut etc.: ”inomhuskl.” ”vardagskl.”?

Om man tar fasta på hur mycket besvär paret gjort sig i övrigt för att allt skulle vara i ordning, med papper o testamente, och O bör ha räknat med att bli funnen hängd av skollärare, granne, kollega el utryckningsfolk och kanske rent av anhörig, och bli hängande ett tag och fotad och sparad, så kan man kanske — psykmördare som försöker dölja sitt brott eller förtvivlad förälder — anta att han klätt sig ledigt med korrekt. Han lär ju även haft konferensen i åtanke, och pratet kunde ju teoretiskt ha gått om en kollega upptäckt honom.

O bör ju ha insett att han inte skulle få nån andra chans att göra ett första intryck. Om man säger så.

Har han ”utstyrsel” på sig så är det nog snarast en utifrånkommande GM trots allt. Göra om utredningen?

Är nog irrelevant hur skåningarna kan tänkas uttala ordet utstyrsel eller hur ofta genomsnittsskåningen använder ordet. Varför använda förkortning?

Korrekt ända fram till slutscenen kanske - en utstyrsel av symbolisk mening, och för O själv; personlig?
Citera
2019-03-20, 19:03
Medlem
Citat:
Om du månar om ”Agnes o Moa” och är bekymrad om mörkläggning så skulle jag föreslå att du betydligt höjer dina ambitioner från att svartmåla föräldrarna som mördare av sina egna barn. För det första tillför det i substans väldigt lite till vad vi redan vet, nämligen att de mördade sina barn, och för det andra så lämnas väldiga nejder av möjliga misstankar helt orörda. För det tredje syns mig inte döttrarnas väl och ve (och andra i samma sits i framtiden) i den mediala evigheten per nödvändighet gynnas av att de ”togs bort” av föräldrar som inte orkade. Jag kan väl för all del ha fel om

Vill man ana mörkläggning så borde man ju åtminstone ha självaktningen att sträcka sig efter större villebråd än bara föräldrarna själva, som nog helst av allt på jorden hade fortsatt leva med fullt friska döttrar.

Skulle jag nog tro.
Jag är ledsen Lönnroth men jag har en helt annan bild.
Bilden av en fungerande familj innan sjukdom tror jag inte alls på. Jag tror att det var en dysfunktionell familj med en fasad utåt. Därför fanns ingen beredskap när sjukdomen drabbade dom.
Ja alla föräldrar önskar friska barn men väldigt få föräldrar,tackolov, skulle komma på tanken att mörda sina sjuka barn.
Bilden av två kämpande föräldrar som söker all tänkbar hjälp och blir nonchalant och illa bemötta av ex. sjukvården tror jag inte heller på.
Oavsett vad som hänt har inga föräldrar rätt att besluta över sina barns liv.
Citera
2019-03-20, 19:08
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag är ledsen Lönnroth men jag har en helt annan bild.
Bilden av en fungerande familj innan sjukdom tror jag inte alls på. Jag tror att det var en dysfunktionell familj med en fasad utåt. Därför fanns ingen beredskap när sjukdomen drabbade dom.
Ja alla föräldrar önskar friska barn men väldigt få föräldrar,tackolov, skulle komma på tanken att mörda sina sjuka barn.
Bilden av två kämpande föräldrar som söker all tänkbar hjälp och blir nonchalant och illa bemötta av ex. sjukvården tror jag inte heller på.
Oavsett vad som hänt har inga föräldrar rätt att besluta över sina barns liv.

Jag är böjd att hålla med dig. Den här familjen kan inte gått från helt frisk och sund familj till detta sjuka. Som jag förstår det så höll de sig för sig själva sedan de flyttade till Bjärred från Göteborg. Från släkt och vänner. Och de verkar inte ha skaffat några direkta vänner i Skåne, förutom arbetskamrater. Det känns lite isolerat.

De nöjde sig inte med mindre än det bästa. Så man undrar lite hur de definierade livskvalitet. Skrämmande.
Citera
2019-03-20, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag är böjd att hålla med dig. Den här familjen kan inte gått från helt frisk och sund familj till detta sjuka. Som jag förstår det så höll de sig för sig själva sedan de flyttade till Bjärred från Göteborg. Från släkt och vänner. Och de verkar inte ha skaffat några direkta vänner i Skåne, förutom arbetskamrater. Det känns lite isolerat.

De nöjde sig inte med mindre än det bästa. Så man undrar lite hur de definierade livskvalitet. Skrämmande.

Jag tror nog att dom fick kompisar på Sockerbruksgatan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in