Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
1. Att hitta på vad andra har för åsikter och skriva det som faktiska påståenden verkar enligt min mening vara ett sätt att så missämja än att vilja öppna upp för kommunikation.
Bättre i så fall att fråga ”Är du …” eller skriva ”Du verkar vara …” än att säkert påstå ”Du är …”
2. Ja, det kan vara så du uppfattat det, men varför inte läsa på lite om du stöter på något som du inte förstår?
Din ”uppfattning” är nämligen totalt fel, och då blir det konstigt att försöka att fortsätta diskutera om Xenu med den totala missuppfattningen.
3. Är inte religionerna "hittepå", menar du? Det spelar ingen roll ifall det faktiskt finns något gudomligt eller inte, de religioner som finns på jorden är rent hittepå, vilket om inte annat bevisas av det faktum att alla religioner är mycket olika.
4. Och historiskt sett så har religion faktiskt använts som ett sätt att förankra olika ledares makt. Kan du nämna någon enda religion som inte haft som funktion att direkt eller indirekt ge makt åt ledare?
5. Jag tror inte i den frågan. Jag vet. De anser helt absolut att vartenda ord är rena rama sanningen. Xenu anses vara en faktisk person och absolut inte enbart en symbol. Om du läser på lite så hoppas jag att du förstår varför det måste vara på det viset.
6. Jag brukar hellre utgå ifrån att en författare faktiskt skrivit vad han menade, antingen bokstavligt eller bildligt. Om något då låter galet så är det inte därför att det egentligen skulle vara bildligt, utan att antingen författaren faktiskt är galen, har missförstått något eller att jag har missförstått vad författaren menade. Om en författare vill skriva något bildligt och det inte går att förstå att h@n menade det bildligt så är det mycket klumpigt skrivet. Inte svårare än så.
7. Ja, ord och meningar ska alltid tolkas och det är den bakomliggande andemeningen eller tanken som är det viktiga, men för att åstadkomma det så måste man använda ord i de betydelser som faktiskt finns i ordböcker eftersom vad ord betyder är en överenskommelse mellan svensktalande och man kan inte göra som Humpty-Dumpty i Alice i Spegellandet om man vill bli förstådd så som man avsåg. SAOL handlar förresten egentligen bara om hur accepterade svenska ord stavas och vilken ordklass de tillhör, inte vad de betyder.
Vad ord betyder är en överenskommelse och om du använder orden i en egen påhittad betydelse så bryter du den överenskommelsen och det du ville förmedla kommer då inte fram till någon mottagare, de uppfattar helt enkelt något annat än vad du avsåg om du inte använder rätt ord på rätt sätt.
1. Jag håller med!

Rekommenderar även dig själv att påminna dig om detta.
Vi är långt ifrån perfekta.
2. Ok?
3. Jag vill mena att
alla våra uppfattningar och föreställningar är "hittepå". E=mc^2 är också hittepå.
Att gravitationen är en kraft som attraherar massa till massa är också en del av vårt hittepå.
Vi kallar vårt hittepå för "vetskap" så snart vi "bevisat" det. Sanningen, den bevisar vi aldrig.
4. Jo, jag håller med dig fullständigt!
5. Oj, det är hemskt vad du vet! Hemska "sanningar" är det du kommer med också.
6/7. Du kommer då aldrig bli någon författare, det hör jag det. Synd
Varför intresserade du dig för språkvetenskapen? För att du är rädd att framstå som "klumpig"?
Erkände du precis att det är anden som bestämmer ordens innebörd?
Hur tolkar du ordet "Gud"?
Vill du bli bättre på att tolka?
Världen är en Spegel.
Är det "
bevis" nog?