2019-03-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Här är det uppenbarligen just dig det är störst fel på.
Jag är alltid okej med att någon inte förstår. Det är de som alltid vill utge sig för att veta bättre jag ogillar.

Härmed slutar jag att svara på dina inlägg och frågor.
Du är uppenbarligen totalt oförmögen till utveckling ändå.
Önskar mest att du en dag minskar ditt kissande, eller iaf någon gång dricker något först.

Varför kasta pärlor åt svin? Speciellt de som alltid bökat där de stått och är oförmögna att ens röra sig.
Då borde du inte ha några problem med mig. Jag utger mig inte för att veta något om Gud.

Att jag står och bökar och inte rör mig beror nog på de s.k. bevisen i tråden.
Citera
2019-03-19, 22:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag är helt övertygad om att du har fot det hela bakom fotknölen. Läs mitt inlägg igen men sakta den här gången så förstår du nog hur jag använt respektive ord/begrepp.

Jodå, jag vet hur du använde orden. Vad jag invände mot är att jag skrev om saker som är "förutsägbara" och du invände att det jag skrev inte alls var korrekt och skrev om saker som är "förutbestämda".
Antingen fattade du inte att orden har olika betydelse eller så trodde du att jag skrivit "förutbestämda" i stället för "förutsägbara".
Hur som helst så blev det helt fel i ditt svar eftersom du svarade i stil med "Goddag, yxskaft".

Antingen förstår du inte skillnaden eller så läste du fel.
Vilket var det?
Citera
2019-03-19, 22:51
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
1. Att hitta på vad andra har för åsikter och skriva det som faktiska påståenden verkar enligt min mening vara ett sätt att så missämja än att vilja öppna upp för kommunikation.
Bättre i så fall att fråga ”Är du …” eller skriva ”Du verkar vara …” än att säkert påstå ”Du är …”

2. Ja, det kan vara så du uppfattat det, men varför inte läsa på lite om du stöter på något som du inte förstår?
Din ”uppfattning” är nämligen totalt fel, och då blir det konstigt att försöka att fortsätta diskutera om Xenu med den totala missuppfattningen.

3. Är inte religionerna "hittepå", menar du? Det spelar ingen roll ifall det faktiskt finns något gudomligt eller inte, de religioner som finns på jorden är rent hittepå, vilket om inte annat bevisas av det faktum att alla religioner är mycket olika.

4. Och historiskt sett så har religion faktiskt använts som ett sätt att förankra olika ledares makt. Kan du nämna någon enda religion som inte haft som funktion att direkt eller indirekt ge makt åt ledare?

5. Jag tror inte i den frågan. Jag vet. De anser helt absolut att vartenda ord är rena rama sanningen. Xenu anses vara en faktisk person och absolut inte enbart en symbol. Om du läser på lite så hoppas jag att du förstår varför det måste vara på det viset.

6. Jag brukar hellre utgå ifrån att en författare faktiskt skrivit vad han menade, antingen bokstavligt eller bildligt. Om något då låter galet så är det inte därför att det egentligen skulle vara bildligt, utan att antingen författaren faktiskt är galen, har missförstått något eller att jag har missförstått vad författaren menade. Om en författare vill skriva något bildligt och det inte går att förstå att h@n menade det bildligt så är det mycket klumpigt skrivet. Inte svårare än så.

7. Ja, ord och meningar ska alltid tolkas och det är den bakomliggande andemeningen eller tanken som är det viktiga, men för att åstadkomma det så måste man använda ord i de betydelser som faktiskt finns i ordböcker eftersom vad ord betyder är en överenskommelse mellan svensktalande och man kan inte göra som Humpty-Dumpty i Alice i Spegellandet om man vill bli förstådd så som man avsåg. SAOL handlar förresten egentligen bara om hur accepterade svenska ord stavas och vilken ordklass de tillhör, inte vad de betyder.
Vad ord betyder är en överenskommelse och om du använder orden i en egen påhittad betydelse så bryter du den överenskommelsen och det du ville förmedla kommer då inte fram till någon mottagare, de uppfattar helt enkelt något annat än vad du avsåg om du inte använder rätt ord på rätt sätt.
1. Jag håller med! Rekommenderar även dig själv att påminna dig om detta.
Vi är långt ifrån perfekta.

2. Ok?

3. Jag vill mena att alla våra uppfattningar och föreställningar är "hittepå". E=mc^2 är också hittepå.
Att gravitationen är en kraft som attraherar massa till massa är också en del av vårt hittepå.
Vi kallar vårt hittepå för "vetskap" så snart vi "bevisat" det. Sanningen, den bevisar vi aldrig.

4. Jo, jag håller med dig fullständigt!

5. Oj, det är hemskt vad du vet! Hemska "sanningar" är det du kommer med också.

6/7. Du kommer då aldrig bli någon författare, det hör jag det. Synd
Varför intresserade du dig för språkvetenskapen? För att du är rädd att framstå som "klumpig"?

Erkände du precis att det är anden som bestämmer ordens innebörd?
Hur tolkar du ordet "Gud"?
Vill du bli bättre på att tolka?

Världen är en Spegel.
Är det "bevis" nog?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-19 kl. 23:43.
Citera
2019-03-19, 23:48
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Då borde du inte ha några problem med mig. Jag utger mig inte för att veta något om Gud.

Att jag står och bökar och inte rör mig beror nog på de s.k. bevisen i tråden.
Varför erkänner du då inte att du Tror en massa om en massa gudar?
Att du förstår andras beskrivningar. Att dem har fel. Att de inte innehåller någon sanningshalt alls.

Behöver du bevis för att röra på dig? Jag gissar att det räcker med att husse eller matte berättar var du bör lägga dig.
Det verkar ju vara så en klar majoritet behandlar frågan.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-19 kl. 23:53.
Citera
2019-03-20, 00:00
Medlem
Det passar sig inte för en religös att bevisa Gud.

Dom tror redan . Dom bara lever i det omöjligt att ge sig på.

Bara icke troende som pratar bevis.

Hur ska det gå till att bevisa .?
Massa icke troende som inte ser nån Gud. Som rabblar massa visor om nått dom inte vet vad det är
Citera
2019-03-20, 00:08
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det passar sig inte för en religös att bevisa Gud.

Dom tror redan . Dom bara lever i det omöjligt att ge sig på.

Bara icke troende som pratar bevis.

Hur ska det gå till att bevisa .?
Massa icke troende som inte ser nån Gud. Som rabblar massa visor om nått dom inte vet vad det är
Jag vill påstå att all tro är baserad på tvekan.
Man Väljer att Tro,
Precis som man Väljer att "inte-tro".
Vet, det gör vi sällan. Förnekar, det gör vi dock ofta.
Citera
2019-03-20, 00:12
Medlem
Citat:
Man Väljer att Tro,
Ja det är ett val man väljer man kan inte gå halva vägen. Lite tror jag iaf
Citera
2019-03-20, 00:37
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
galen
Som jag förstår det så betyder "galet" just något man inte förstår, och "galen" är någon som inte förstår.
Visst är väl alla försök till att beskriva "gudar" i någon mån galet? Och Visst är vi väl alla i någon mån galna?

Språket har ju som sagt sina begränsningar.

Varför jag tog upp Scientologin och just Xenu var därför att du själv gjort det så många gånger.
Du "heilade" och så vidare..

Varför man "personifierar" något man inte förstår tycks för mig nu som något smart.
Det ser ut att vara enklare att förstå något om man försöker se det som en "person" man kan studera.
Ungefär som vi valt att subjektifiera "Sanningen".
Varför inte benämna det "sanntinget"? Kanske Just därför att 'det' inte är 'något' vi kan besitta full kunskap om?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-20 kl. 01:13.
Citera
2019-03-20, 00:46
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Ja det är ett val man väljer man kan inte gå halva vägen. Lite tror jag iaf
Jo minst lite behöver man också tro.
Man kan ju också välja att tro precis vad man vill var man vill när man vill hur man vill lite som man vill.
Citera
2019-03-20, 06:38
Medlem
Citat:
Varför erkänner du då inte att du Tror en massa om en massa gudar?
Att du förstår andras beskrivningar. Att dem har fel. Att de inte innehåller någon sanningshalt alls.

Behöver du bevis för att röra på dig? Jag gissar att det räcker med att husse eller matte berättar var du bör lägga dig.
Det verkar ju vara så en klar majoritet behandlar frågan.
Att jag har åsikter om påstådda gudar betyser inte att jag tror på dessa gudar. Det är hypotetiska åsikter, kan man säga.
Citera
2019-03-20, 08:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Vad babblar du om? Du förstår själv inte vad du skriver. Du är människa och du ska utgår från ditt perspektiv. Det är det enda sanna riktiga. Menar du att det finns en ytterst verklighet som skiljer sig från människans perspektiv och människans verklighet är falsk? Tänk efter vad du babblar om så förstår du KANKSE din fadäs.

Vad är det för perspektiv som är det sanan riktiga perspektivet som människan inte vet om eller kan greppa? Varför skulle du utgå från ett monsters perspektiv och varför skulle ett monsters perspektiv vara mer sant och verkligt än människans? Varför skulle en hypotetsik varelses perspektiv som betraktar universum utifrån vara ett sannare perspektiv?

Människan existerar i ett universum och människan handlar utifrån sitt persoektiv på verkligheten och det fungerar. Att jag ens försöker få in grundläggande kunskap i ditt huvud. Jag kritiserar mig själv för detta. Du är inte förmögen till det mest rudimäntera.

Min kritik av dig var att du tror universum fungerar på samma sätt som en människa. Det är inte samma sak som vilket perspektiv man har. Dessutom så ja, det finns människans subjektiva perspektiv och sedan finns det verkligheten. Två olika saker som vi kämpar med att föra så nära varandra som är möjligt.

Tänk på att ju fler gånger du skriver "vad babblar du om" så kanske det innebär en ökande insikt i att det är du som inte förstår.
Citera
2019-03-20, 09:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Man Väljer att Tro,

Nej, man väljer inte att tro eller att inte tro.
Fort, tro att ditt tangentbord är en cykel!
Gick det bra? Tror du nu att ditt tangentbord är en cykel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in