2019-03-19, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Hahaha!

Du har uppenbarligen rökt alldeles för mycket brajja, eller så förstår du inte själv vad du snackar om ändå.
Vad betyder bokstavstroende tror du?

Kan det kanske betyda att man inte förmår läsa mellan raderna utan stirrar sig blind på orden i en text?
Att du alltid avvisar mina ord, bevisar endast ytterligare vilken urfattig tolkningsförmåga du besitter.

Att vara bokstavstroende betyder att man tar något på orden.
Jo, jag vet det. Men det brukar användas om folks uppfattning om en viss text eller bok.
Citera
2019-03-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag vet exakt vad jag skrev om. Inte så förvånande att du inte förstod, kanske, eftersom det var just din bristande förståelse som jag påpekade och försökte förklara för dig.

Det är ganska stor skillnad på vad som är förutsägbart och vad som är förutbestämt. Men förstår du inte den skillnaden så blir det i och för sig lite tydligare för mig varför du skriver så mycket konstigheter.
Jag är helt övertygad om att du har fot det hela bakom fotknölen. Läs mitt inlägg igen men sakta den här gången så förstår du nog hur jag använt respektive ord/begrepp.
Citera
2019-03-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Fast du vet ju inte vad bevis är. Det enda du ger oss är påståenden grundade i okunskap (jag förstår inte hur, alltså trolleri trollera) och "det bara är så". Det är inte bevis.

Jag vet exakt vad bevis är och jag har gett dig bevis. Du förstår inte och det är ditt problem.
Citera
2019-03-19, 22:04
Medlem
Har gud identitetsstörning eller är han anpassningsbar, han verkar förmedla olika budskap beroende individ?
Citera
2019-03-19, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är en sak men att säga att för att människor fungerar på ett sätt så måste universum göra det samma är helt enkelt inte sant.

Vad babblar du om? Du förstår själv inte vad du skriver. Du är människa och du ska utgår från ditt perspektiv. Det är det enda sanna riktiga. Menar du att det finns en ytterst verklighet som skiljer sig från människans perspektiv och människans verklighet är falsk? Tänk efter vad du babblar om så förstår du KANKSE din fadäs.

Vad är det för perspektiv som är det sanan riktiga perspektivet som människan inte vet om eller kan greppa? Varför skulle du utgå från ett monsters perspektiv och varför skulle ett monsters perspektiv vara mer sant och verkligt än människans? Varför skulle en hypotetsik varelses perspektiv som betraktar universum utifrån vara ett sannare perspektiv?

Människan existerar i ett universum och människan handlar utifrån sitt persoektiv på verkligheten och det fungerar. Att jag ens försöker få in grundläggande kunskap i ditt huvud. Jag kritiserar mig själv för detta. Du är inte förmögen till det mest rudimäntera.
Citera
2019-03-19, 22:12
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du har sagt att Gud är Sanningen. Du har även sagt att Gud inte är en Gud vi människor kan ha en relation med, så det är mycket roande när du håller med övriga gudstroende i tråden. Du anser ju att de har helt fel, men du verkar vilja vara med i deras klubb. Så, nu har jag analyserat dig.
Om du lärt dig läsa hade du inte behövt ANALysera.
Jag har tydligt skrivit att jag tycker man bör kommunicera med människor på deras nivå.
Jag förstår att de har en annan uppfattning än mig och att de kommit fram till den av orsaker jag inte känner till.

För att förstå vad de menar så är det bästa sättet att ställa bra frågor.
Jag behöver oftast inte ifrågasätta deras tro så mycket alls dock, då jag redan förstått viss argumentation.
Man behöver ibland inte ställa så mycket frågor till någon med ungefär samma uppfattning som man fått bra och utförliga svar på förut.
Ibland bör man våga anta, men långt ifrån lika ofta som vi gör.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-19 kl. 22:19.
Citera
2019-03-19, 22:15
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Jo, jag vet det. Men det brukar användas om folks uppfattning om en viss text eller bok.
När jag använder det på Flashback så handlar det ofta om information på just Flashback..
Men oftast HELT allmänt.
Alltså att jag tycker mig ha uppfattat att den personen generellt har en bristfällig tolkningsförmåga.
Citera
2019-03-19, 22:17
Medlem
Citat:
När jag använder det på Flashback så handlar det ofta om information på just Flashback..
Men oftast HELT allmänt.
Alltså att jag tycker mig ha uppfattat att den personen generellt har en bristfällig tolkningsförmåga.
Ja, om ingen förstår dig, så är det nog fel på alla andra ....
Citera
2019-03-19, 22:17
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Har gud identitetsstörning eller är han anpassningsbar, han verkar förmedla olika budskap beroende individ?
Det kan alltså omöjligt vara individerna som brister?

Tror du själv att "Gud" förmedlar oss olika budskap? Eller budskap alls?
Citera
2019-03-19, 22:24
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Här är det uppenbarligen just dig det är störst fel på.
Jag är alltid okej med att någon inte förstår. Det är de som alltid vill utge sig för att veta bättre jag ogillar.

Härmed slutar jag att svara på dina inlägg och frågor.
Du är uppenbarligen totalt oförmögen till utveckling ändå.
Önskar mest att du en dag minskar ditt kissande, eller iaf någon gång dricker något först.

Varför kasta pärlor åt svin? Speciellt de som alltid bökat där de stått och är oförmögna att ens röra sig.
Citera
2019-03-19, 22:24
Medlem
Citat:
Det där är mer sant än man tror
Citera
2019-03-19, 22:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, "varför hittar jag på hela tiden"? Kan det vara försök till kommunikation? Vill jag säga något? Spegla något kanske?
Vad tror du att jag menar när jag otaliga gånger förklarat dig som "bokstavstroende"?

Att hitta på vad andra har för åsikter och skriva det som faktiska påståenden verkar enligt min mening vara ett sätt att så missämja än att vilja öppna upp för kommunikation.
Bättre i så fall att fråga ”Är du …” eller skriva ”Du verkar vara …” än att säkert påstå ”Du är …”

Citat:
Min uppfattning om Xenu:
En symbol för "krigsherrar", Makten och historieskrivarna. Makten har författat de olika religiösa skrifterna för att förankra sin makt ytterligare och sedan använda dessa religioner för att vidare utöva makt/våld på människor och världen i stort.

Ja, det kan vara så du uppfattat det, men varför inte läsa på lite om du stöter på något som du inte förstår?
Din ”uppfattning” är nämligen totalt fel, och då blir det konstigt att försöka att fortsätta diskutera om Xenu med den totala missuppfattningen.

Citat:
Du verkar vilja bevisa att detta är sant.
Alltså att religionerna är "hittepå" uppdiktat för att förklara världen på ett sätt som förankrat historieskrivarnas Makt.

Är inte religionerna "hittepå", menar du? Det spelar ingen roll ifall det faktiskt finns något gudomligt eller inte, de religioner som finns på jorden är rent hittepå, vilket om inte annat bevisas av det faktum att alla religioner är mycket olika.

Och historiskt sett så har religion faktiskt använts som ett sätt att förankra olika ledares makt. Kan du nämna någon enda religion som inte haft som funktion att direkt eller indirekt ge makt åt ledare?

Citat:
Tror du att de som påstår sig "tro på Xenu" faktiskt tror att denne är en intergalaktisk krigsherre som liknar en Marvel-karaktär?
Eller tror du att denne "Xenu" kan vara en bildlig symbol för något verkligt?

Jag tror inte i den frågan. Jag vet. De anser helt absolut att vartenda ord är rena rama sanningen. Xenu anses vara en faktisk person och absolut inte enbart en symbol. Om du läser på lite så hoppas jag att du förstår varför det måste vara på det viset.

Citat:
När man läser något som låter galet så kan man tänka att författaren kanske inte är bokstavlig,
Utan istället talar bildligt, för att försöka förklara något som orden i sig kan ha svårt att förmedla.
Ett bra tips när man läser är att utgå ifrån att alla författare också levt i verkligheten, trots dikten.

Jag brukar hellre utgå ifrån att en författare faktiskt skrivit vad han menade, antingen bokstavligt eller bildligt. Om något då låter galet så är det inte därför att det egentligen skulle vara bildligt, utan att antingen författaren faktiskt är galen, har missförstått något eller att jag har missförstått vad författaren menade. Om en författare vill skriva något bildligt och det inte går att förstå att h@n menade det bildligt så är det mycket klumpigt skrivet. Inte svårare än så.

Citat:
Ord och meningar skall alltid tolkas, aldrig tas helt bokstavligt. Ordens definition är inte alltid den enligt SAOL.
Själv tror jag att alla ord egentligen alltid används bildligt.

Ja, ord och meningar ska alltid tolkas och det är den bakomliggande andemeningen eller tanken som är det viktiga, men för att åstadkomma det så måste man använda ord i de betydelser som faktiskt finns i ordböcker eftersom vad ord betyder är en överenskommelse mellan svensktalande och man kan inte göra som Humpty-Dumpty i Alice i Spegellandet om man vill bli förstådd så som man avsåg. SAOL handlar förresten egentligen bara om hur accepterade svenska ord stavas och vilken ordklass de tillhör, inte vad de betyder.
Vad ord betyder är en överenskommelse och om du använder orden i en egen påhittad betydelse så bryter du den överenskommelsen och det du ville förmedla kommer då inte fram till någon mottagare, de uppfattar helt enkelt något annat än vad du avsåg om du inte använder rätt ord på rätt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in