2019-03-19, 00:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Det var ju kul påtalat av en scientolog.
Faktum som du redan känner till dem eller sanningen så som du känner till den menar du nog?

Även jag försöker före en god debatt.

Du önskar mest bevisa Xenu.

Att du inte förmår tolka innehållet är mest din egen förlust.

Varför hittar du på hela tiden?
Jag är inte scientolog. Det har jag aldrig påstått. Jag har inte försökt bevisa Xenu. Det var du som påstod att ingen tanke finns som inte har något med verkligheten att göra, eller något liknande. Jag kommer inte ihåg exakt hur du formulerade det. Då nämnde jag Xenu som ett bevis på att du hade fel (eftersom berättelsen om Xenu naturligtvis inte har något med verkligheten att göra, även om det finns folk som tror det).
Hur du fått det till att jag ville bevisa Xenus existens vet jag inte, såvida du inte faktiskt fortfarande tror på det du skrev om att inget går att tänka som inte redan finns eller vad det nu var för strunt som du skrev.
Citera
2019-03-19, 01:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Förstår du själv vad du skrivit? teksamt!
Jag vet exakt vad jag skrev om. Inte så förvånande att du inte förstod, kanske, eftersom det var just din bristande förståelse som jag påpekade och försökte förklara för dig.

Det är ganska stor skillnad på vad som är förutsägbart och vad som är förutbestämt. Men förstår du inte den skillnaden så blir det i och för sig lite tydligare för mig varför du skriver så mycket konstigheter.
Citera
2019-03-19, 03:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"TRO" är inte "bevis" (annat än i semantisk akrobatik).

Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
precis, det är vad du bevisar vetenskapligt, likaså är tiden nått man räknar från sol och måne, som man bevisat ligger som kvarleva från big bang,.... bevisat...

Jag vill bara upprepa, att vetenskapen inte har monopol på bevisföring. Deduktiv logik är också bevisförings-underlag, och i sällsynta fall kan strikt applicerat axiomatisk empiri eller induktiv logik användas.
Citera
2019-03-19, 03:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag har fått smaka på Guds rike, jag har ingen anledning att ifrågasätta det mer.
Jag kan aldrig övertala någon att tro, och kommer heller inte försöka övertala dig.

Många verkar anta att man "bara tror" från ingenting och aldrig tvivlat eller ifrågasatt. Men jag har upplevt saker som gör att jag tror och inte tvivlar längre.

Jag hoppas bara fler människor får uppleva något liknande det jag upplevt. Men jag kan som sagt inte övertala dig att tro, det är något varje människa behöver få möta själva.

Visst kan det vara så, men det är irrelevant på denna tråd.
Citera
2019-03-19, 03:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Är du obekant med utilitaristisk etik?

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Upplys mig.

Du kan ju börja med informationen här.

"Utilitarianism is a normative ethical theory that places the locus of right and wrong solely on the outcomes (consequences) of choosing one action/policy over other actions/policies. As such, it moves beyond the scope of one's own interests and takes into account the interests of others."

Utilitarian Theories - Online Guide to Ethics and Moral Philosophy
caae.phil.cmu.edu/cavalier/80130/part2/sect9.html

eller här:

"Utilitarianism is an ethical theory that determines right from wrong by focusing on outcomes. It is a form of consequentialism.

Utilitarianism holds that the most ethical choice is the one that will produce the greatest good for the greatest number. It is the only moral framework that can be used to justify military force or war. It is also the most common approach to moral reasoning used in business because of the way in which it accounts for costs and benefits.

However, because we cannot predict the future, it’s difficult to know with certainty whether the consequences of our actions will be good or bad. This is one of the limitations of utilitarianism.

Utilitarianism also has trouble accounting for values such as justice and individual rights. For example, assume a hospital has four people whose lives depend upon receiving organ transplants: a heart, lungs, a kidney, and a liver. If a healthy person wanders into the hospital, his organs could be harvested to save four lives at the expense of one life. This would arguably produce the greatest good for the greatest number. But few would consider it an acceptable course of action, let alone the most ethical one.

So, although utilitarianism is arguably the most reason-based approach to determining right and wrong, it has obvious limitations."

https://ethicsunwrapped.utexas.edu/glossary/utilitarianism

Om detta inte räcker, diskuterar jag gärna detta vidare med dig på lämplig tråd. Gärna med fokus på hurvuda etik är ett objektivt bevisförings-underlag. (1)

Citat:
Så: Argument from ignorance istället?

Citat:
Nej, religion. Till skillnad från ateisterna och Gudsförnekarna erkänner kristna att de tror på en religion, medan de förra aktivt förnekar sina religiösa övertygelser.

Men nu är det inte "tro" som efterlysas på denna tråd, men "bevis". Iövrigt kan du diskutera vad du menar om ateism på tråden "Vad är ateism".

Citat:
1) Om vi erkänner att moral existerar och/eller måste existera som ett greppbart och applicerbart koncept måste moralen bygga på ett objektivt grundat system som härleder sina ställningstaganden till bevisligt inneboende, sanningsenliga och observerbara fakta. Om, å andra sidan, moral är subjektiv, så finns ingen rationell eller försvarbar basis för lagar om "mänskliga rättigheter" eller mot mord, pedofili, homosexualitet, våldtäkt, mm., eftersom moral är vad subjektet i fråga råkar anse.

Se min kommentar (1)

Citat:
2) Om moral, dvs. läran om vad som utgör rätt och fel, har en objektiv basis så måste denna basis vara en absolut förkunnare av sanning, eftersom metafysiska sanningar inte går att härleda empiriskt. En sådan basis skulle t.ex. kunna vara Bibelns Gud.

Du förväxlar "objektivitet" med "absoluthet". (2)

Citat:
3) Antingen tror vi på Gud eller så erkänner vi att moral inte existerar eller är funktionellt meningslös.

Falsk dikotomi. Se (1) och (2).

Se (1)
Citera
2019-03-19, 07:21
Medlem
Citat:
1. INGEN/ALLA.
2. Jag skulle rekommendera att du skapar dig din egen uppfattning med Sanningen som utgångspunkt.
Det är så jag har gjort.
Vetenskapen, Verkligheten och dess innehåll är till god hjälp.

Innan jag vunno de insikter jag tycker mig ha erfarit till dagens dato, så Var jag ”mer” ”ateist” än du.

Fantastiskt uttryckt var det iaf, det får du A för.
Helt klart behöver allsköns ballonger springa för att vi skall stå ansikte mot ansikte med Sanningen!
2. Nej, du rekommenderar inte att jag utgår från min egen uppfattning om sanningen. Du rekommenderade ju att jag skulle utgå från att gud existerar. Bestäm dig.
Citera
2019-03-19, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Det finns möjligen bara en gud, denne hjälper till när vi försöker blåsa upp den universala kunskapsballongen inifrån, genom att hålla för öppningen så allt inte pyser ut. Ibland kan denne hjälpa till och blåsa in lite luft. Ibland tvingas denne släppa ut luft, för att spilla liv och rädda liv. Målet för alla inblandade är givetvis att få ballongen att spricka, så att vi alla kan stå där och se på gud.
Och ska du undersöka världen ska du vara nära öppningen utan att riskera blåsas ut ur ballongen, nära just för att då kunna skönja guds ansikte runt öppningen, tätt tryckt mot ballongen utifrån.
Lever man sitt liv långt ifrån öppningen, och bara sväljer luft, så lär du aldrig känna närhet till gud för att inte tala om du står vänd med ansiktet bort från gud hela tiden.
Nu kan man ha invändningen att i en sluten ballong är det lika mycket luft som du andas in som du sedan andas ut, så att det är omöjligt att få ballongen att växa. Kanske så, men det finns också växter och mikroorganismer som skapar luft ur den fasta materian. Om gud sticker hål på ballongen innan den spricker av mänsklighetens gärningar så har vi misslyckats, och gud förblir osynlig.
Ungefär så kan det det schematiskt ligga till.
Även om det finns bara en gud så finns det en massa olika påstådda gudar, samt olika versioner av samma gud. Så jag måste ändå välja en och utgå ifrån.
Citera
2019-03-19, 07:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Självklart är det möjligt att undersöka!
Har du något förslag på metod?
Jag väntar med spännning på resultatet.

Citat:
Men många (inkl du själv) verkar rädda för denna undersökning, då resultatet inte är något givet svar..
Det det verkar vara en bortförklaring. Om jag vore rädd för det skulle jag inte tjata om bevis i den här tråden

Citat:
Faroanalysen är utförd med stor tillförsikt, men själva undersökningen verkar ofta dåligt utförd eller totalt obrydd.
Menar du analysen av den icke uppfattbara substansen?

Citat:
Hur undersöker man behållarens innehåll om man inte ens förmår uppfatta substansen?
Nu flyttades målstolparna. Vad är det för typ av substans som inte går att uppfatta?

Citat:
Menar du verkligen att du aldrig undersökt världen under föreställningen att gud eventuellt existerar?
Det är klart att du inte får något vidare bra svar på din undersökning i sådana fall..
Nej, jag har heller inte undersökt världen under föreställningen att flygande osynliga enhörningar, eller att ett oändligt antal andra icke falsifierbara entiteter eventuell existerar.

Citat:
FÖ verkar det som att du var den enda som återkopplat med någorlunda förståelse för mitt inlägg.
Ok.
Citera
2019-03-19, 10:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du tolkar Gud som pappa rymd, detta har jag inte sagt. Jag har gett dig massviss med bevis du upprepar ditt trams bara.
Om du mår bra så är helvetet gjort av is

Fast du vet ju inte vad bevis är. Det enda du ger oss är påståenden grundade i okunskap (jag förstår inte hur, alltså trolleri trollera) och "det bara är så". Det är inte bevis.
Citera
2019-03-19, 10:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har förklarat allt för dig. Jo vi ska utgå från människors perspektiv, allt annat är trams.

Det är en sak men att säga att för att människor fungerar på ett sätt så måste universum göra det samma är helt enkelt inte sant.
Citera
2019-03-19, 10:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Förklara gärna hur du tänker.. hur menar du? Varför inte?

Min förklaring och definition av ”religion” har jag redan delgett.
Om man Tror att ens egna värderingar är något värt alls så är man nödvändigtvis religiös.
Varför innehar din värdering värde alls menar du?

Fast din definition av religion är inte gällande. Det är den gängse definitionen av religion som gäller.

Och nej, det är inte definitionen av religion att man tror ens egna värderingar har noågot värde.

Värde är subjektivt. Värde är inte religiöst.
Citera
2019-03-19, 10:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Självklart är det möjligt att undersöka!

Men många (inkl du själv) verkar rädda för denna undersökning, då resultatet inte är något givet svar..
Faroanalysen är utförd med stor tillförsikt, men själva undersökningen verkar ofta dåligt utförd eller totalt obrydd.

Hur undersöker man behållarens innehåll om man inte ens förmår uppfatta substansen?

Menar du verkligen att du aldrig undersökt världen under föreställningen att gud eventuellt existerar?
Det är klart att du inte får något vidare bra svar på din undersökning i sådana fall..

FÖ verkar det som att du var den enda som återkopplat med någorlunda förståelse för mitt inlägg.

Med vilken metod skulle du undersöka Guds möjliga existens? Var skulle du börja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in