Citat:
Ursprungligen postat av
23-aringen
Vad har det med skatt och bokföring att göra?
Om du jobbar som kassör på den lokala matvaruaffären och insatsstyrkan stormar in, där sitter du i kassan och tar betalt av en kund. Det visar sig då att butiksägaren fuskat med bokföringen.
Är du då bokföringsskyldig för att du var i butiken? Blir kunderna också bokföringsskyldiga?
Nej självklart inte.
Jag tycker du gör en bra jämförelse med kassörskan. Det var exakt den rollen som AZ hade på provdagen. Han kom till sambandscentralen vid utsatt klockslag, satte sig framför telefonerna och höll dom igång och skulle vid dagens slut fått ett brev med lönen i. Sedan var hans inblandning i affären slut. AZ var kassörskan och blev följaktligen bara dömd till medhjälp till osann försäkran, grovt brott. Inga bokförings eller skattebrott.
OG var däremot butiksägarens högra hand eller rent av butiksägaren själv. OG ordnade med utrustningen veckovis innan provdagen och såg till att den kom ut till kunderna. Sedan satt OG på provdagen och förmedlade de rätta svaren från datorskärmen ut till kunderna. OG hade ingen liten sidoroll på provdagen som kassörskan, utan OG hade en nyckelroll när han satt i lägenheten och läste upp rätt svar till kunderna.
Att påstå att kunderna som besökte butiken har bokföringsskyldighet stämmer inte, dom dömdes bara till osann försäkran, grovt brott. OG var ingen kund och OG var ingen kassörska.
Men det intressantaste är bevisningen och framför allt bakåt i tiden. Här är jag tyvärr lite svag, och alla detaljer är för omfattande för mig. Men jag är säker på att polisen fotograferade hur OG skickade utrustning till kunder och åkte runt till storstäderna med utrustning veckorna innan provet VT2018. Sedan fanns OG:s DNA på telefoner som hittats i förvaringsboxar och på gamla brottsplatser från våren och hösten 2017. Så det visar på att OG ansvarade för sammansättnngen av telefoner och utrustning även tidigare år. Sedan finns det vittnesmål från fadern hur han hjälpte till i sambandscentralen tidigare år. Jag kommer dock inte ihåg om han placerade OG där. Nu finns det 1000 luckor i min mini-bevisning, men den som gräver i FUP och förhör ser kopplingarna. Det finns gott om bevis utan chat och SMS-loggar.
Om jag inte minns fel så finns det uppgifter om hur kundtelefonerna slås på någon vecka eller månad innan provet, och alla kopplar upp sig på en mast i närheten av OG: bostad. Det var väl när han kontrollerade att alla fungerade som dom skulle.
Edit: Min samanfattnng av de inblandades roller med 23-aringen affärslogik, om man bara ser på deras roller under provdagen.
VG - Leverantören. Han levererade provet till ligan. Skötte även inköp av utrustning under övrig tid.
OG - Butikschefen. Skickade utrustning, ansvarade för verksamheten på provdagen och hade även ligans förråd av packutrustning, förbrukningsmaterial o.s.v i sitt hem.
AZ - Kassörskan som hjälpte butikschefen när butiken hade öppet.
LKG - VD. Höll i trådarna. Hanterade underleverantörer(spökskrivarna) och kunder, hade egen personal/springare och skötte bokföringen. Ansvarade för marknadsföring och presskontakter.
LG - Fadern var springpojken och allt i allo. Den pojkarna ropade på när det körde ihop sig. Brukar bli så på gamla dar.
Det behövs inte mer bevis än så för att placera gubbarna i sina fack. Med 23-aringen logik.