Citat:
Ursprungligen postat av
Snickarn78
Edit: Min samanfattnng av de inblandades roller med 23-aringen affärslogik, om man bara ser på deras roller under provdagen.
VG - Leverantören. Han levererade provet till ligan. Skötte även inköp av utrustning under övrig tid.
OG - Butikschefen. Skickade utrustning, ansvarade för verksamheten på provdagen och hade även ligans förråd av packutrustning, förbrukningsmaterial o.s.v i sitt hem.
AZ - Kassörskan som hjälpte butikschefen när butiken hade öppet.
LKG - VD. Höll i trådarna. Hanterade underleverantörer(spökskrivarna) och kunder, hade egen personal/springare och skötte bokföringen. Ansvarade för marknadsföring och presskontakter.
LG - Fadern var springpojken och allt i allo. Den pojkarna ropade på när det körde ihop sig. Brukar bli så på gamla dar.
Det behövs inte mer bevis än så för att placera gubbarna i sina fack. Med 23-aringen logik.
Du har nog blandat ihop LKG och VG. VG diskuterade att börja fuska på provet redan 2015, vilket han då introducerade för sin bror. De pratade då om att starta ett flashback-konto (kontot Salmosalar skapades ungefär samtidigt). Det är inte klargjort om man fick tag på provet på andra vägar eller om VG fixade bilder varje gång vad jag kan minnas, men det är relativt uppenbart att han startat det hela, dock försvinner den bevisningen nu intressant

. Det är bara VG som ska ha fixat med marknadsföringen enligt vad som framkommit, och VG hanterade också kontakt med pressen (diverse utskick, medverkade i intervjun i SVT dold osv) (vilket av flera bitar också faller bort). Vet inte var du att LKG ska ha marknadsfört ifrån. De gånger LKG hade någon som hjälpte honom var det av praktiska skäl då han pluggade, med din analogi så var OG, AZ, LG och LKG "personal" eller springare till VG. Hans jobb låg i att sammanställa kundinfromationen och läsa/skicka mejl. Alltså mer kontorsjobbare.
I övrigt tycker jag du gjort en bra analogi, "dilemmat" ligger väl just i att det inte har krävts någon som egentligen styrt det hela, flera stycken har haft spetskompetenser, vissa fler än andra, men ingen har behövt vara VD. Det är således också svårt att säga något om bokföringsansvaret.
Geniet fixade svaren på alla frågor, utan han skulle det inte fungera, VG fixade idén, provbilder, marknadsföring och lite allt möjligt, utan han skulle verksamheten inte ens ha existerat (även om det inte innebär att han alltid varit högst ansvarig). OG fixade med utrustningen, utan honom hade det inte gått att ringa upp någon. LKG sammanställde information om kunderna, utan honom hade det inte funnits någon att skicka utrustning till. LG lämnade vissa paket, utan honom hade inte alla kunder fått sina utrustningar. AZ fixade med telefonerna, utan honom hade samtalen brytits.
Notera att det ovan inte har behövts någon som faktiskt bestämt något, eller dirigerat någon annan sålänge alla vet vad de ska göra för att få kuggsystemet att snurra. Gråzonen uppstår på grund av att det aldrig fanns något företag.
23-aringen borde hur som helst inte ha dömts till bokföringsbrotten, han har alltid varit vid sidan av sin bror, även om han har haft en sådan del som gör att man i efterhand skulle kunna säga att han borde ha haft ansvaret, så måste man visa att han haft skäl att tro det med det för att kunna dömas för det, det är ett så kallat uppsåtsbrott. Den åsikten delar jag med honom. LKG kom in på riktigt först under 2017 i en redan fungerande verksamhet och hans uppgift var att ta emot och skicka mejl, han fick inte reda på vilka OG och VG var förens vintern 2017. Juridiskt har jag svårt att se att han skulle ha något bokföringsansvar heller. Gällande VG så är det mest indicier som talar för det, speciellt efter 2016. Därför blir det svårt också där.
Knepigt fall helt enkelt.