2019-03-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Det är det vi hoppades på att Ekobrottsmyndigheten skulle reda ut....
Så du o din bror har enl dig inte fått en spänn?
Citera
2019-03-18, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSGuy
Såklart att V.G ska prata om vedförsäljning för det var ju något han höll på med finns ju all bevis kring det. Angående kosingen så skulle jag nog tippa på L.K.G han hade ju trots allt grävt ned en enorm summa cash, hur ska vi veta om han inte har flera andra locations där han grävt ytterligare cash? Fanns det en bit på bröderna eller pappan där de hittade nedgrävda pengar? Det tror jag inte.

Tro inte att jag har något emot L.K.G som du påstod innan för det har jag inte. Men han borde hållit tyst hela vägen vilket han inte gjorde. Ingen gillar de som ”pratar”.
Bara den inre rösten samvetet. Men det verkar inte vara så många i denna tråd som har ett sådant. Så nu har helt plötsligt bröderna inte gått några pengar alls o LKG allt. Hm om det vore så är det enl mig märkligt att han svarar på frågor i rätten medans bröderna dvs ni som inte verkade inblandade alls enl dig svarar vet inte, vill inte svara, känner inte till osv på majoriteten av frågorna. Låter i mina öron som att skylla på mån annan. Kan inte bara alla parter ta sitt ansvar e min fråga? Det blev fel men dags att stå upp för det.
Citera
2019-03-18, 23:58
Medlem
Citat:
Såklart att V.G ska prata om vedförsäljning för det var ju något han höll på med finns ju all bevis kring det. Angående kosingen så skulle jag nog tippa på L.K.G han hade ju trots allt grävt ned en enorm summa cash, hur ska vi veta om han inte har flera andra locations där han grävt ytterligare cash? Fanns det en bit på bröderna eller pappan där de hittade nedgrävda pengar? Det tror jag inte.

Tro inte att jag har något emot L.K.G som du påstod innan för det har jag inte. Men han borde hållit tyst hela vägen vilket han inte gjorde. Ingen gillar de som ”pratar”.
Känns igen från rätten o övergreppet i rättssak ”i brottsmål man gör bäst i att vara tyst” - ingen gillar dem som pratar betyder samma va?
Citera
2019-03-19, 00:07
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ett namn på en lista betyder inte att man fuskat men folk på flashback väljer att anklaga människan ändå, det är väl samma som det bröderna står ut med just nu?

V.G kan ju knappast vara så osmart att han tar emot pengar digitalt.

Nu säger du emot dig själv, han tog ju emot pengra digitalt? Han ska dessutom av egen utsago ha lämnat ut sitt kort vad jag kan minnas, en historia som bekräftades i rätten. (Till en person han inte kände överhuvudtaget enl. han själv)

Citat:
JMen så fort man sa något i försvar för en i listan så blev man stämplad fuskare själv, t.ex mig, jag blir ju anklagad för och vara en P.A från Lund som är med i omaskade listan.
Citat:
Fanns det en bit på bröderna eller pappan där de hittade nedgrävda pengar? Det tror jag inte. Tro inte att jag har något emot L.K.G som du påstod innan för det har jag inte. Men han borde hållit tyst hela vägen vilket han inte gjorde. Ingen gillar de som ”pratar”.

TheSGuy, du började skriva i denna tråd och frågade åt "en kompis" som fanns med på listan.
Därefter så går du vidare och flertalet gånger vill få kontakt med ligan.
Sen skriver du att det handlar om dig, och att du blivit felaktigt uthängd.
Efter det börjar du mer och mer göra antaganden om LKG för att du kanske känner dig försatt i en pressad situation? Såklart du inte gillar de som pratar. Du borde snarare tala med ett juridiskt ombud isåfall.

Jag kanske är helt ute och cyklar, men det är mina 5 öre.
Citera
2019-03-19, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fraktaz
Enligt uppgifter ska datainspektionen ha startat ett ärende mot EBM Linköping. Misstänker att det har med detta mål att göra. Någon som har koll?

Vad händer nu när åklagaren valde att tiga? Överklagade domar har ej besvarats och svarstiden verkar ha gått ut för åklagaren. Har aldrig tidigare varit med om det. Det måste vara fullständigt unikt!
Har du någon källa eller är det hörsägen?

Datainspektionens arbetar för skyddet av medborgarnas rättigheter vid behandling av personuppgifter. Har dom synpunkter på alla slarvigt maskerade kundlistor i FUP?

Det kom snabbt upp namn på högdjur inom rättsväsendet, där yngre släktingar fanns med i ligans kundlistor. Ramberg var väl ett om jag inte minns fel. Är det deras påtryckningar som börjar ge frukt?

Edit: När jag letade källa till ovanstående inlägg, så hittade jag nyheten att fler åtal är på gång mot resterande fuskare.
Citat:
Nya åtal att vänta i fuskhärvan

Ett hundratal personer har sedan avslöjandet varit misstänkta för att ha fuskat på provet men först nu har åklagare börjat utreda dem och i fredags kom det första åtalet vid Södertörns tingsrätt.

Ytterligare tre personer väntas åtalas vid Göteborgs tingsrätt i morgon för samma provtillfälle. En anledning till att de hundratal personer som nu utreds inte fanns med vid det tidigare åtalet var enligt kammaråklagare Anna Lander av praktiska skäl, eftersom en rättegång med så många personer skulle ha blivit för omfattande.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7179235
Senast redigerad av Snickarn78 2019-03-19 kl. 00:46.
Citera
2019-03-19, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Nu säger du emot dig själv, han tog ju emot pengra digitalt? Han ska dessutom av egen utsago ha lämnat ut sitt kort vad jag kan minnas, en historia som bekräftades i rätten. (Till en person han inte kände överhuvudtaget enl. han själv)

TheSGuy, du började skriva i denna tråd och frågade åt "en kompis" som fanns med på listan.
Därefter så går du vidare och flertalet gånger vill få kontakt med ligan.
Sen skriver du att det handlar om dig, och att du blivit felaktigt uthängd.
Efter det börjar du mer och mer göra antaganden om LKG för att du kanske känner dig försatt i en pressad situation? Såklart du inte gillar de som pratar. Du borde snarare tala med ett juridiskt ombud isåfall.

Jag kanske är helt ute och cyklar, men det är mina 5 öre.

Ja, han tog emot pengar digitalt, men tänk om L.K.G var den som gav hans bankkonto nr till kunden som i sin tur bara överförde dit pengar? Det var ju trots allt L.K.G som hade hand om deras mail väl?

Vill såklart höra från ligan, vill de kontakta mig så får de göra det.

Jag började fråga åt en bekant, ja. Det är allt egentligen. Känner mig inte pressad på något sätt, varför ska jag göra det?
Citera
2019-03-19, 03:22
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chickolina
Bara den inre rösten samvetet. Men det verkar inte vara så många i denna tråd som har ett sådant. Så nu har helt plötsligt bröderna inte gått några pengar alls o LKG allt. Hm om det vore så är det enl mig märkligt att han svarar på frågor i rätten medans bröderna dvs ni som inte verkade inblandade alls enl dig svarar vet inte, vill inte svara, känner inte till osv på majoriteten av frågorna. Låter i mina öron som att skylla på mån annan. Kan inte bara alla parter ta sitt ansvar e min fråga? Det blev fel men dags att stå upp för det.
Jag har inte påstått att LKG fått allt. Vad är det som får dig att tro att tre personer skulle tagit del av vinsten? Jag har inte sett någon uppgift som styrker det.

Citat:
Ursprungligen postat av Chickolina
Så du o din bror har enl dig inte fått en spänn?
Det har jag aldrig påstått. Fördelningen av eventuell vinst har inte med ansvarsfrågan att göra i ett skatt-/bokföringsbrott så det har ingen betydelse i alla fall.

Hur menar du att man ska kunna svara på något man inte vet? Hur ska man uppträda om man inte känner till de detaljer som åklagaren frågar om menar du? Tror du jag skulle våga sitta och skriva på Flashback om jag vore grundaren av HP-Hjälpen?

Förövrigt så verkar inte åklagaren lämnat in något svar till hovrätten. Men det är klart, skulle dom lämna in en skrivelse där dom bekräftar att deras handlande varit fel så skulle dom potentiellt erkänna tjänstefel och det är väl lite känsligt, det är väl bättre att vara tyst då.
Skulle vara ironiskt om det vore så med tanke på att den enda anledningen A.L uppgett för att jag skulle vara fortsatt häktad var för att jag inte pratade tillräckligt mycket. Nu är det upp till bevis om EBM kan göra det bättre själva.
Dom bör själva yrka på återförvisning och dessutom yrka frikännande domar i vissa avseenden eftersom dom inte får främja orätt. Knepig situation dom hamnat i..
Senast redigerad av 23-aringen 2019-03-19 kl. 03:46.
Citera
2019-03-19, 13:41
Medlem
Fraktazs avatar
Enligt uppgift ska åklagaren ha erkänt fel och dragit tillbaka den otillåtna bevisningen.

Vad innebär detta för de åtalade? Bevisläget förändras ju markant. I synnerhet påverkar detta OG och VG men även LKG måste vinna en hel del på det eftersom det funnits vissa gruppkonversationer.
Citera
2019-03-19, 14:41
Medlem
Citat:
Enligt uppgift ska åklagaren ha erkänt fel och dragit tillbaka den otillåtna bevisningen.

Vad innebär detta för de åtalade? Bevisläget förändras ju markant. I synnerhet påverkar detta OG och VG men även LKG måste vinna en hel del på det eftersom det funnits vissa gruppkonversationer.

Har du källa?
Citera
2019-03-19, 14:48
Medlem
Citat:

Otillåten bevisning? Handlar det här om USA? I Sverige råder fri bevisvärdering.
Citera
2019-03-19, 15:29
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Otillåten bevisning? Handlar det här om USA? I Sverige råder fri bevisvärdering.
Det finns dock något som heter mänskliga rättigheter, dessa är lagstadgade och går att läsa om i lagboken. Att en åklagare bryter mot lagen för att ta fram bevisning är inte riktigt lämpligt.

Här är åklagarens svar, hon ljuger ju ganska kraftigt om att det skulle gå att läka i hovrätten. Antingen har hon inte koll på läget eller så försöker hon skydda A.L och P.Hs brutala misstag. Att ens påstå att hovrätten ska bortse från 70% av bevisningen är lite märkligt.
https://minfil.com/m3G2P0Sam0/G_ta_HR_B_518-19_Aktbil_148_Svarsskrivelse_ang_ende_verkl_pdf
Senast redigerad av 23-aringen 2019-03-19 kl. 15:34.
Citera
2019-03-19, 15:31
Medlem
firemires avatar
Citat:

Intressant vändning, kan du peka mig i rätt riktning var jag kan läsa om detta, eller begära ut uppgifterna? Är inte själv hundra på gränsdragningen, men du menar att det gäller även bevisning där en tredje person funnits med i samtalet? T.ex om fem personer planerar ett bankrån i ett gruppsamtal så kan inte samtalet användas alls om två är bröder?

EDIT: Fick svar två minuter tidigare såg jag nu
Senast redigerad av firemire 2019-03-19 kl. 15:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in