2019-03-09, 00:25
Medlem
denys avatar
på stenåldern när jag var 15 och började jobba i hamnen i göteborg, så hade vi en hel del alkoholiserade gamla hamnarbetare och avdankade sjömän. det som gällde för dom var tuborg mellanöl och McScott whisky. vet inte om detta säljs i idag, hoppas inte för det var ett vidrigt rävgift
Citera
2019-03-09, 00:57
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deny
på stenåldern när jag var 15 och började jobba i hamnen i göteborg, så hade vi en hel del alkoholiserade gamla hamnarbetare och avdankade sjömän. det som gällde för dom var tuborg mellanöl och McScott whisky. vet inte om detta säljs i idag, hoppas inte för det var ett vidrigt rävgift

När jag jobbade i bar för snart tjugo år sedan använde vi McScott som billig basic-whisky för större festsällskap och events, den var inget vidare vad jag minns.

Det hände dock att folk beställde den direkt i baren, alltid äldre män som såg uta att vara i antingen ett tidigt elker sent skede av alkoholberoende.
Citera
2019-03-15, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyrica32
Jag förstår inte varför de inte bränner hemma, eller de kanske inte har nåt hem? Iofs de alkisar jag känner har iaf nåt boende.

Behöver väl inte ens bränna. Finns ju öl- eller vinbryggning som i stort sett sköter sig självt.
Citera
2019-03-19, 16:42
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Har alkisarna slutat köpa Marinella ? Tycker det var länge sedan jag såg parkbänksfyllon dricka det.
Citera
2019-03-19, 16:44
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Har alkisarna slutat köpa Marinella ? Tycker det var länge sedan jag såg parkbänksfyllon dricka det.

I mina trakter syns endast ölburkar vid bänkarna.
Citera
2019-03-19, 16:46
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eremitkraftan
I mina trakter syns endast ölburkar vid bänkarna.
Jo, det är mestadels Åbro 7,3 som dricks .För 10-12 år sedan har jag för mig att de dracks endel Marinella .
Citera
2019-03-19, 16:51
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Jo, det är mestadels Åbro 7,3 som dricks .För 10-12 år sedan har jag för mig att de dracks endel Marinella .

Tror också det. Allt i flaska verkar omodernt.
Citera
2019-03-20, 08:32
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
En spontan tanke är att det kan bero att de dyrare sorterna oftast säljs i helflaskor, och en kvarting Explorer är mycket enklart att stoppa på sig. Men mest är det nog vanan, man tar det man känner till, onödigt jobb att stå och leta efter den dyraste vodkan när man bara vill sno något och gå ut och supa sig full snabbast möjligt, antar jag.

Kvartingar med hög alkoholhalt är de lättaste att snatta. På många system finns de nära golvet eller i lämplig handhöjd när man står och har armen hängande. Då går det djäkligt snabbt att ta en flaska och stoppa på sig. Övervakningssystem har mycket liten chans att se det, och är ju också något som man tittar på först i efterhand.

Sedan finns det förstås de som har snatteri som arbete, och då satsar de på mer säljbara varor, som kan vara olika shots, likörer, smaksatt sprit, och dyr dricka.

Min gissning är att den vanlige a-lagaren dricker öl. Den arbetande drickaren lägger till en kvarting whisky eller vodka. Självmedicinerare har ofta en favorit. Jag vet en dam som köper samma Vermouth varje gång, och en gubbe som köper samma whisky varje gång. En annan köper samma öl och samma antal varje dag. När antalet inte var det vanliga hände det en gång att jag frågade om han inte hade glömt en öl, varpå han gick och hämtade en. Så sade han, "det är den åttonde som gör det".

Sedan finns det vissa drinkare som varierar sig. Det kan vara mycket öl, men inte så sällan kan det hända att någon säger, "jag vill ha en Noilly Prat", eller kanske att de nämner något vitt vin. Som jag tror är det då så att de tycker om dessa varor och har pengar till att betala för dem.

Att de talar om vad de vill ha beror på att de inte kommer in i butiken. Vissa har betett sig illa - snattat - och andra är så skröpliga att man hjälper dem.
Citera
2019-03-21, 18:39
Medlem
GeMigMers avatar
Åbro 7,3 är inte ens billigast vad gäller literpris får man gå på Pripps Extra Stark eller SjuKommaTvåan som båda kostar lika mkt. Men det kan bli jobbigt med stora burkar och de blir avslagna snabbare. En Åbro 7,3 sveper man i ett nafs.

Kollade nu 27,8 kr/l vs 33,03 kr/l det måste ändå ses som en betydande prisskillnad och jag tror även att Sofiero är billigare per liter och den är dessutom 7,5%

Dricker ju inte utomhus på bänkar och dylikt så jag brukar bara hälla upp halva i ett glas sen ställa in andra halvan i kylen så att ölen förblir kall.

Literpriset är alltid billigare på större burkar och kollar man på prislappen så står alltid kr/l. Stockholm 5,3 har blivit dyrare än Kung men kungen smakar ju för fan bara vatten med metallisk smak.

Anledningen varför Åbro 7,3 är populär måste vara eftersom den är så himla smidig och lätt att få ner snabbt.
Citera
2019-03-21, 21:33
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Kvartingar med hög alkoholhalt är de lättaste att snatta. På många system finns de nära golvet eller i lämplig handhöjd när man står och har armen hängande. Då går det djäkligt snabbt att ta en flaska och stoppa på sig. Övervakningssystem har mycket liten chans att se det, och är ju också något som man tittar på först i efterhand.

Sedan finns det förstås de som har snatteri som arbete, och då satsar de på mer säljbara varor, som kan vara olika shots, likörer, smaksatt sprit, och dyr dricka.

Min gissning är att den vanlige a-lagaren dricker öl. Den arbetande drickaren lägger till en kvarting whisky eller vodka. Självmedicinerare har ofta en favorit. Jag vet en dam som köper samma Vermouth varje gång, och en gubbe som köper samma whisky varje gång. En annan köper samma öl och samma antal varje dag. När antalet inte var det vanliga hände det en gång att jag frågade om han inte hade glömt en öl, varpå han gick och hämtade en. Så sade han, "det är den åttonde som gör det".

Sedan finns det vissa drinkare som varierar sig. Det kan vara mycket öl, men inte så sällan kan det hända att någon säger, "jag vill ha en Noilly Prat", eller kanske att de nämner något vitt vin. Som jag tror är det då så att de tycker om dessa varor och har pengar till att betala för dem.

Att de talar om vad de vill ha beror på att de inte kommer in i butiken. Vissa har betett sig illa - snattat - och andra är så skröpliga att man hjälper dem.

Det verkar som att du jobbar/jobbat på bolaget och kan komma med lite studier från fältet, kul. Ibland händer det att en bolagsanställd, eller t.o.m. en ordningsvakt, står på pass vid spriten. Blankspriten och kvartingarna där verkar de övervaka extra noggrant. Det måste vara bra mycket svinn när det gått så långt att man har en ordningsvakt, till synes anställd mer eller mindra på heltid, för att vakta flaskorna.

Som någon sa så har jag också sett att Sju komma tvåan börjar bli poppis bland alkisarna. Förut såg man den sällan tycker jag, men den har ju delats plats på APK bland öl på 7+ procent med Pripps 7,2, så då är det klart att a-lagarna tar den till sitt hjärta till sist.
Citera
2019-03-21, 21:36
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2min700W
Jag funderade lite på vad för drycker från bolaget köper svenska uteliggare och a-lagare på bänken osv då de får tag på pengar ?

Vodka explorer = gamla avdankade skeppare ?

Vilka öl är populära bland grabbarna på bänken t.ex ?
Är det svensk öl som gäller ? typ Bellman 6% eller någon annan ?

Vilka andra vodka , whisky eller vad dom nu kan tänkas köpa är populära bland dem ?

Fram med allt ni vet nu gottfolk !
Tror att de vill ha drycker med så hög ypk som möjligt.
Yrsel Per Krona och då tar jag Björneborg 7,3 som ett exempel testa själv dra i dig fyra stycken på en halvtimme så sitter fyllan där .
En del kallar det även för starter innan de skall gå på fest eller lokal. Fy fan vad vidrigt.
Alltså de köper ju inte ren sprit som vodka det är för dyrt och vin ger inte samma kick och är dyrare med.
Citera
2019-03-22, 21:39
Medlem
socs avatar
Vad jag har sett i Göteborg så är Åbro 7.3 väldigt populär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in