Citat:
Ursprungligen postat av
Knarkarjävlar
En spontan tanke är att det kan bero att de dyrare sorterna oftast säljs i helflaskor, och en kvarting Explorer är mycket enklart att stoppa på sig. Men mest är det nog vanan, man tar det man känner till, onödigt jobb att stå och leta efter den dyraste vodkan när man bara vill sno något och gå ut och supa sig full snabbast möjligt, antar jag.
Kvartingar med hög alkoholhalt är de lättaste att snatta. På många system finns de nära golvet eller i lämplig handhöjd när man står och har armen hängande. Då går det djäkligt snabbt att ta en flaska och stoppa på sig. Övervakningssystem har mycket liten chans att se det, och är ju också något som man tittar på först i efterhand.
Sedan finns det förstås de som har snatteri som arbete, och då satsar de på mer säljbara varor, som kan vara olika shots, likörer, smaksatt sprit, och dyr dricka.
Min gissning är att den vanlige a-lagaren dricker öl. Den arbetande drickaren lägger till en kvarting whisky eller vodka. Självmedicinerare har ofta en favorit. Jag vet en dam som köper samma Vermouth varje gång, och en gubbe som köper samma whisky varje gång. En annan köper samma öl och samma antal varje dag. När antalet inte var det vanliga hände det en gång att jag frågade om han inte hade glömt en öl, varpå han gick och hämtade en. Så sade han, "det är den åttonde som gör det".
Sedan finns det vissa drinkare som varierar sig. Det kan vara mycket öl, men inte så sällan kan det hända att någon säger, "jag vill ha en Noilly Prat", eller kanske att de nämner något vitt vin. Som jag tror är det då så att de tycker om dessa varor och har pengar till att betala för dem.
Att de talar om vad de vill ha beror på att de inte kommer in i butiken. Vissa har betett sig illa - snattat - och andra är så skröpliga att man hjälper dem.