Citat:
Ursprungligen postat av
23-aringen
IT-forensikerna har inte heller varit objektiva. ”Fuskarnas” advokater borde nog ligga på EBM ganska hårt i den frågan. Varenda material man kan hitta är i princip manipulerat på ett eller annat sätt, alternativt vinklat drastiskt.
Det är ju av ganska stor betydelse att veta vad som faktiskt är raderat och inte, vart informationen kom ifrån, när något raderades osv.
En IT-forensiker kan ju hitta filer som i normalfallet inte syns i operativsystemet eller som finns i tex en backup. Det är inte direkt så att forensikern meddelar sådan information..
Det verkar ha funnits väldigt många olika versioner av ”bokföringen” så det lär ju finnas ett dussintals olika versioner av kundlistorna också.
Om en kundlista sparas vid ett tillfälle, och kunden sedan hoppar av utan att listan uppdateras, eller att man antecknar avhoppet någon annan stans har ju ganska stor betydelse i en sådan här utredning. En lista kan ju dessutom ha sparats i en backup och sedan ändrats och raderats. Om man sen hittar backupen så hittar man en äldre version och där kan det finnas namn som inte har med saken att göra.
Så att hänga ut folk på Flashback bara för att namnet står i en lista är inte särskilt smart.
Jag har själv ingen aning om vilka som använt tjänsten men det vore fullständigt osannolikt att alla personer som finns på listan har fuskat. Men den diskussionen orkar jag inte ge mig in i, den sköter Flashback så ”bra” själv..
Som du själv säger finns det tvivel överallt. Domaren och åklagaren försöker sopa igen allt genom att bara hävda att alla ljuger. Ganska anmärkningsvärt att domaren dessutom är gift med riksåklagaren.
Jag har läst hela större delen av FUP och domen.
Du påstår att du inte fått några pengar ur fusket, att du inte hade några utgifter. Det är väl ganska självklart att om man är med ett grovt kriminell verksamhet att man inte använder sitt bankkonto som gemene man. Det är också besvärande att 1.6 miljoner kronor hittades nergrävda i en bakgård tack vare den där tjejens tjallningar till snuten.
Din överklagan när det gäller ogillande av åtalet grovt skattebrott bygger på att du inte skulle ansvara för hp-hjälpen, men varför har då pengar från din bror tvättats i ditt konto och att du till stor del varit verksam med det själv. Det står också att ni sysslade med utbildning inom höskoleprovsväsendet. Det förstår du själv hur dåligt det låter.
Vid bokföingsbrott bryr sig inte domstolar vilken typ av företag som bedrivit en verksamhet, så länge företaget sysslar med olagligheter skall alla pengar anses smutsiga och skall förverkas, i enlighet med domen.
Jag tycker din advokat är jävligt dålig, ursäkta men din manliga advokat var mycket bättre och sparade troligen ett halvår av ditt liv då han fick dig firkänd från några bokföringsbrott. Carla Pantzar är känd efter Fouad Saleh domen, även om han fick livstid konstigt nog. Kan inte se några lyckade "high-profile" mål som hon haft. Att du väljer en kvinnlig, 34 årig advokat, som dessutom endast varit med i samfundet 8 år är mycket oroande. I regel lyckas kvinnliga sämre än sina manliga kollegor enligt mig, det är därför jag säger det där om kön.
Angående kunderna:
Vi har inte hängt ut någon som inte är dömd med deras personnummer, vi har endast lagt ut deras namn så som de förekom i registret. Att förekoma i HP-hjälpens register betyder att man inte bara gått i tankarna på att köpa fusk, utan att man också fått offert efter förfrågan. Men vi hänger inte ut någon tills det blivit dömda, vi kan endast konstatera att de har förekommit i listan. Precis som det i domen återges så döms ingen endast för att de förekommer i listan utan man kollar på utprövningspasset och det som skedde efter husrannsakan med hjälp av statistik.