2019-03-18, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Oavsett om jag haft en del i HP-hjälpen eller inte så är det en väldigt stor skillnad på att vara delaktig eller ta ansvar för.
Både högskoleministern och UHR har gett mig grönt ljus för att detta är lagligt, det kan man inte anklaga mig för. Men visst, du får anse att jag borde ha bokfört någon annans verksamhet. Om du är anställd på ett företag kanske du ska börja bokföra åt dom också. När du ändå är igång kan du betala din grannes moms också, då blir dom säkert jätteglada!
Kul att se att du gar humor. Bokföringsansvaret kan jag inget om men jag vet att man behöver skatta för intjänade pengar. Jag ska kolla med grannen 😂
Citera
2019-03-18, 17:42
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chickolina
Kul att se att du gar humor. Bokföringsansvaret kan jag inget om men jag vet att man behöver skatta för intjänade pengar. Jag ska kolla med grannen 😂
Och du känner till att man deklarerar året EFTER man haft en inkomst va?

Jag kan informera dig om att det är väldigt omständigt att deklarera när man sitter inlåst, ifall du någon gång skulle hamna i den situationen
Hoppas grannen blir nöjd!

Bara för att tillföra en annan sak angående snubben som skrev att jag sög samhället på pengar. I normala fall jobbade jag i ett familjeföretag men pga näringsförbud får jag inte längre arbeta hos någon närstående. Tänk att man kan få straff i Sverige utan att domen vunnit laga kraft..
Tack EBM för att ni gjorde mig arbetslös.
Senast redigerad av 23-aringen 2019-03-18 kl. 17:55.
Citera
2019-03-18, 17:54
Medlem
Citat:
Kommentaren ovan visar väl lite hur folk beter sig på Flashback. Omoget rent ut sagt.
Jag bryr mig inte om vad folk tycker och tänker, men för åklagaren så är det ganska lätt att faktiskt ta reda på om det hon misstänker överhuvudtaget KAN ha hänt.
Kommentaren ovan din är också sådär härlig, man har ingen aning om vilka sjukdomar jag fått genomlida, vilka behandlingar som krävts osv, sedan är man helt plötsligt någon som suger samhället på pengar..
Tur man är härdad efter 8 månaders häkte.

Folk förstår inte, du skulle sett tiden mellan okt-nov 2018 när vissa typer som t.ex Endryt m.fl terroriserade tråden med massa falska anklagelser och trodde de kunde allt men har nu gått under jorden som rats när de insåg verkligheten.

T. ex en person som är med i kundlistan men har gjort en bra utprövningsdel på provet dvs. det finns inga bevis mot personen blir stämplad som fuskare trots inga bevis. Ett namn på en lista betyder inte att man fuskat men folk på flashback väljer att anklaga människan ändå, det är väl samma som det bröderna står ut med just nu? Att målas som huvudmännen när de fortfarande bara är misstänkta. Folk som sitter häktade är inte alltid the bad guys, man har ju bara en misstanke emot sig.

En annan sak som jag tänkte på är när man läser igenom FUP angående de där personerna från ex VT17 så överförde de pengar till V.G’s bankkonto, varför känns det som om L.K.G var den som bad de göra det? Så att han kunde ha sin rygg fri sen? Man undrar ju liksom. V.G kan ju knappast vara så osmart att han tar emot pengar digitalt.
Citera
2019-03-18, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chickolina
Om du menar mig så är det inte så. Har inte varit min avsikt försöker bara förstå hela spelet. Är intresserad av sociala spel o hur människan fungerar i trängda lägen.

Jag menar egentligen allmänt de som följt tråden sen grabbarna togs fast förra året. Jag var ganska tyst tills FUP kom ut och namn som inte maskades i FUP när de egentligen borde göras. Men hela den tiden så har man sett folk komma och gå och hata på ”fuskarna” och det förstår man ju upp till 100% deras frustration osv. Men så fort man sa något i försvar för en i listan så blev man stämplad fuskare själv, t.ex mig, jag blir ju anklagad för och vara en P.A från Lund som är med i omaskade listan.

Om man bara finns med i listan men har ingen typ av bevisning mot sig, ska man per auto bli klassad som en fuskare då?
Citera
2019-03-18, 18:45
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSGuy
Folk förstår inte, du skulle sett tiden mellan okt-nov 2018 när vissa typer som t.ex Endryt m.fl terroriserade tråden med massa falska anklagelser och trodde de kunde allt men har nu gått under jorden som rats när de insåg verkligheten.

T. ex en person som är med i kundlistan men har gjort en bra utprövningsdel på provet dvs. det finns inga bevis mot personen blir stämplad som fuskare trots inga bevis. Ett namn på en lista betyder inte att man fuskat men folk på flashback väljer att anklaga människan ändå, det är väl samma som det bröderna står ut med just nu? Att målas som huvudmännen när de fortfarande bara är misstänkta. Folk som sitter häktade är inte alltid the bad guys, man har ju bara en misstanke emot sig.

En annan sak som jag tänkte på är när man läser igenom FUP angående de där personerna från ex VT17 så överförde de pengar till V.G’s bankkonto, varför känns det som om L.K.G var den som bad de göra det? Så att han kunde ha sin rygg fri sen? Man undrar ju liksom. V.G kan ju knappast vara så osmart att han tar emot pengar digitalt.
IT-forensikerna har inte heller varit objektiva. ”Fuskarnas” advokater borde nog ligga på EBM ganska hårt i den frågan. Varenda material man kan hitta är i princip manipulerat på ett eller annat sätt, alternativt vinklat drastiskt.
Det är ju av ganska stor betydelse att veta vad som faktiskt är raderat och inte, vart informationen kom ifrån, när något raderades osv.
En IT-forensiker kan ju hitta filer som i normalfallet inte syns i operativsystemet eller som finns i tex en backup. Det är inte direkt så att forensikern meddelar sådan information..
Det verkar ha funnits väldigt många olika versioner av ”bokföringen” så det lär ju finnas ett dussintals olika versioner av kundlistorna också.
Om en kundlista sparas vid ett tillfälle, och kunden sedan hoppar av utan att listan uppdateras, eller att man antecknar avhoppet någon annan stans har ju ganska stor betydelse i en sådan här utredning. En lista kan ju dessutom ha sparats i en backup och sedan ändrats och raderats. Om man sen hittar backupen så hittar man en äldre version och där kan det finnas namn som inte har med saken att göra.
Så att hänga ut folk på Flashback bara för att namnet står i en lista är inte särskilt smart.

Jag har själv ingen aning om vilka som använt tjänsten men det vore fullständigt osannolikt att alla personer som finns på listan har fuskat. Men den diskussionen orkar jag inte ge mig in i, den sköter Flashback så ”bra” själv..

Som du själv säger finns det tvivel överallt. Domaren och åklagaren försöker sopa igen allt genom att bara hävda att alla ljuger. Ganska anmärkningsvärt att domaren dessutom är gift med riksåklagaren.
Senast redigerad av 23-aringen 2019-03-18 kl. 18:48.
Citera
2019-03-18, 20:01
Medlem
Citat:
Och du känner till att man deklarerar året EFTER man haft en inkomst va?

Jag kan informera dig om att det är väldigt omständigt att deklarera när man sitter inlåst, ifall du någon gång skulle hamna i den situationen
Hoppas grannen blir nöjd!

Bara för att tillföra en annan sak angående snubben som skrev att jag sög samhället på pengar. I normala fall jobbade jag i ett familjeföretag men pga näringsförbud får jag inte längre arbeta hos någon närstående. Tänk att man kan få straff i Sverige utan att domen vunnit laga kraft..
Tack EBM för att ni gjorde mig arbetslös.
Ja jag känner till att man skattar året efter. Dvs för 2015 i maj 2016 och för 2016 i maj 2017. Du blev väl inlåst först 14 april 2018? Men vi lämnar det vill inte ställa till konflikter. Jag förstår att det inte är så lätt när mannar inlåst men klart att du får deklarera o rösta tex. Inget hinder i häktet.
Citera
2019-03-18, 20:05
Medlem
[quote=TheSGuy|67066595]Folk förstår inte, du skulle sett tiden mellan okt-nov 2018 när vissa typer som t.ex Endryt m.fl terroriserade tråden med massa falska anklagelser och trodde de kunde allt men har nu gått under jorden som rats när de insåg verkligheten.

En annan sak som jag tänkte på är när man läser igenom FUP angående de där personerna från ex VT17 så överförde de pengar till V.G’s bankkonto, varför känns det som om L.K.G var den som bad de göra det? Så att han kunde ha sin rygg fri sen? Man undrar ju liksom. V.G kan ju knappast vara så osmart att han tar emot pengar digitalt.[/QUOTE
Låter otroligt om se inte skulle gjort upp det i förväg känns som om du nu vill få LKG i dålig dager. Blir lite misstänksam kring vem du är ...,Kan man inte bara låta rättsprocessen ha sin gång utan att alla kastar skit hit o dit o hår på känslor. Det känns som....., ja om man ska känna efter känns hela storyn galen.
Citera
2019-03-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSGuy
Jag menar egentligen allmänt de som följt tråden sen grabbarna togs fast förra året. Jag var ganska tyst tills FUP kom ut och namn som inte maskades i FUP när de egentligen borde göras. Men hela den tiden så har man sett folk komma och gå och hata på ”fuskarna” och det förstår man ju upp till 100% deras frustration osv. Men så fort man sa något i försvar för en i listan så blev man stämplad fuskare själv, t.ex mig, jag blir ju anklagad för och vara en P.A från Lund som är med i omaskade listan.

Om man bara finns med i listan men har ingen typ av bevisning mot sig, ska man per auto bli klassad som en fuskare då?
Om du frågar mig tycker jag Flashback är en knepig sida i det avseendet att folk får kasta hur mkt skit dom helst på varann . Det talar emot resten av samhällsdebatten om kränkningar rasism osv. Och jag håller med att det var mkt smutskastning mot potentiella fuskare ( vilket man är om man finns med på listan). Tanken på att fuska måste ju funnits hos alla på listan o sen valde några att avstå- troligen inte se som betalt. Vad det fäller dig har jag ingen åsikt jag tycker att fusk är fel punkt slut och både de som fuskatbo de som anordnat fusk har handlat omoraliskt. Dock tycker jag att några har försökt ställa till rätta av de som erkänt eller trott att det var lagligt genom att medverka till utredningen. Alla måste ha en andra chans enl mig.
Citera
2019-03-18, 20:25
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
IT-forensikerna har inte heller varit objektiva. ”Fuskarnas” advokater borde nog ligga på EBM ganska hårt i den frågan. Varenda material man kan hitta är i princip manipulerat på ett eller annat sätt, alternativt vinklat drastiskt.
Det är ju av ganska stor betydelse att veta vad som faktiskt är raderat och inte, vart informationen kom ifrån, när något raderades osv.
En IT-forensiker kan ju hitta filer som i normalfallet inte syns i operativsystemet eller som finns i tex en backup. Det är inte direkt så att forensikern meddelar sådan information..
Det verkar ha funnits väldigt många olika versioner av ”bokföringen” så det lär ju finnas ett dussintals olika versioner av kundlistorna också.
Om en kundlista sparas vid ett tillfälle, och kunden sedan hoppar av utan att listan uppdateras, eller att man antecknar avhoppet någon annan stans har ju ganska stor betydelse i en sådan här utredning. En lista kan ju dessutom ha sparats i en backup och sedan ändrats och raderats. Om man sen hittar backupen så hittar man en äldre version och där kan det finnas namn som inte har med saken att göra.
Så att hänga ut folk på Flashback bara för att namnet står i en lista är inte särskilt smart.

Jag har själv ingen aning om vilka som använt tjänsten men det vore fullständigt osannolikt att alla personer som finns på listan har fuskat. Men den diskussionen orkar jag inte ge mig in i, den sköter Flashback så ”bra” själv..

Som du själv säger finns det tvivel överallt. Domaren och åklagaren försöker sopa igen allt genom att bara hävda att alla ljuger. Ganska anmärkningsvärt att domaren dessutom är gift med riksåklagaren.
Jag har läst hela större delen av FUP och domen.

Du påstår att du inte fått några pengar ur fusket, att du inte hade några utgifter. Det är väl ganska självklart att om man är med ett grovt kriminell verksamhet att man inte använder sitt bankkonto som gemene man. Det är också besvärande att 1.6 miljoner kronor hittades nergrävda i en bakgård tack vare den där tjejens tjallningar till snuten.

Din överklagan när det gäller ogillande av åtalet grovt skattebrott bygger på att du inte skulle ansvara för hp-hjälpen, men varför har då pengar från din bror tvättats i ditt konto och att du till stor del varit verksam med det själv. Det står också att ni sysslade med utbildning inom höskoleprovsväsendet. Det förstår du själv hur dåligt det låter.

Vid bokföingsbrott bryr sig inte domstolar vilken typ av företag som bedrivit en verksamhet, så länge företaget sysslar med olagligheter skall alla pengar anses smutsiga och skall förverkas, i enlighet med domen.

Jag tycker din advokat är jävligt dålig, ursäkta men din manliga advokat var mycket bättre och sparade troligen ett halvår av ditt liv då han fick dig firkänd från några bokföringsbrott. Carla Pantzar är känd efter Fouad Saleh domen, även om han fick livstid konstigt nog. Kan inte se några lyckade "high-profile" mål som hon haft. Att du väljer en kvinnlig, 34 årig advokat, som dessutom endast varit med i samfundet 8 år är mycket oroande. I regel lyckas kvinnliga sämre än sina manliga kollegor enligt mig, det är därför jag säger det där om kön.

Angående kunderna:

Vi har inte hängt ut någon som inte är dömd med deras personnummer, vi har endast lagt ut deras namn så som de förekom i registret. Att förekoma i HP-hjälpens register betyder att man inte bara gått i tankarna på att köpa fusk, utan att man också fått offert efter förfrågan. Men vi hänger inte ut någon tills det blivit dömda, vi kan endast konstatera att de har förekommit i listan. Precis som det i domen återges så döms ingen endast för att de förekommer i listan utan man kollar på utprövningspasset och det som skedde efter husrannsakan med hjälp av statistik.
Senast redigerad av Gavle112 2019-03-18 kl. 20:34.
Citera
2019-03-18, 20:48
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Jag har läst hela större delen av FUP och domen.

Du påstår att du inte fått några pengar ur fusket, att du inte hade några utgifter. Det är väl ganska självklart att om man är med ett grovt kriminell verksamhet att man inte använder sitt bankkonto som gemene man. Det är också besvärande att 1.6 miljoner kronor hittades nergrävda i en bakgård tack vare den där tjejens tjallningar till snuten.

Din överklagan när det gäller ogillande av åtalet grovt skattebrott bygger på att du inte skulle ansvara för hp-hjälpen, men varför har då pengar från din bror tvättats i ditt konto och att du till stor del varit verksam med det själv. Det står också att ni sysslade med utbildning inom höskoleprovsväsendet. Det förstår du själv hur dåligt det låter.

Vid bokföingsbrott bryr sig inte domstolar vilken typ av företag som bedrivit en verksamhet, så länge företaget sysslar med olagligheter skall alla pengar anses smutsiga och skall förverkas, i enlighet med domen.

Jag tycker din advokat är jävligt dålig, ursäkta men din manliga advokat var mycket bättre och sparade troligen ett halvår av ditt liv då han fick dig firkänd från några bokföringsbrott. Carla Pantzar är känd efter Fouad Saleh domen, även om han fick livstid om jag minns. Kan inte se några "high-profile" mål som hon haft. Att du väljer en kvinnlig, 34 årig advokat, som dessutom endast varit med i samfundet 8 år är mycket oroande. I regel lyckas kvinnliga sämre än sina manliga kollegor enligt mig, det är därför jag säger det där om kön.

Angående kunderna:

Vi har inte hängt ut någon som inte är dömd med deras personnummer, vi har endast lagt ut deras namn så som de förekom i registret. Att förekoma i HP-hjälpens register betyder att man inte bara gått i tankarna på att köpa fusk, utan att man också fått offert efter förfrågan. Men vi hänger inte ut någon tills det blivit dömda, vi kan endast konstatera att de har förekommit i listan. Precis som det i domen återges så döms ingen endast för att de förekommer i listan utan man kollar på utprövningspasset och det som skedde efter husrannsakan med hjälp av statistik.
Hur vet du om jag sagt ”jag har inte tjänst något alls” eller ”jag har inte tjänat något nämnvärt”?
Hur mycket jag tjänat spelar heller ingen som helst roll för varken bokföringsbrott eller skattebrott, alltså bryr jag mig inte om att svara på frågan. Vilka utgifter som funnits eller inte funnits spelar inte heller någon roll.
Vilka pengar menar du har tvättats genom mitt konto?
Jag har inte tvättat en enda krona via min bror. Däremot verkar det ha överförts 40k från min bror till mig som jag själv inte riktigt rätt ut till 100% ännu. Är det dom 40k du syftar på då eller? En ganska löjlig summa i sammanhanget.
Vad menar du med att jag varit delaktig till stor del? Att lägga några få dagar på att medverka i en verksamhet anser inte jag är särskilt mycket jämfört mot de som behöver jobba varje dag.

Du behöver träffa en skattejurist och prata av dig lite om du ska förstå vad detta handlar om.
Förövrigt så kommer inte VGs pengar från denna verksamhet, det är bara någonting ni hittat på för att ni vill ha någon att skylla på. Han har en förklaring men åklagaren vägrar vara behjälplig för att ta reda på fakta.
Som sagt så är det väl ganska märkvärdigt att det bara finns bevisning som ger stöd för åklagarens hypotes och ingenting annat? Tänk att det enligt åklagaren absolut inte finns någonting alls som talar till våran fördel.

Du är verkligen ute och cyklar
Vad har de nedgrävda pengarna med mig att göra?
Senast redigerad av 23-aringen 2019-03-18 kl. 21:04.
Citera
2019-03-18, 21:21
Medlem
Fraktazs avatar
Enligt uppgifter ska datainspektionen ha startat ett ärende mot EBM Linköping. Misstänker att det har med detta mål att göra. Någon som har koll?

Vad händer nu när åklagaren valde att tiga? Överklagade domar har ej besvarats och svarstiden verkar ha gått ut för åklagaren. Har aldrig tidigare varit med om det. Det måste vara fullständigt unikt!
Citera
2019-03-18, 21:45
Medlem
STABILO99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraktaz
Enligt uppgifter ska datainspektionen ha startat ett ärende mot EBM Linköping. Misstänker att det har med detta mål att göra. Någon som har koll?

Vad händer nu när åklagaren valde att tiga? Överklagade domar har ej besvarats och svarstiden verkar ha gått ut för åklagaren. Har aldrig tidigare varit med om det. Det måste vara fullständigt unikt!

Som jag trodde så verkar hela denna rättegång ha varit ett spel för median för att släcka törsten hos svensken som alla ville se dessa fällda. Åklagaren, dommaren och alla verkar dessutom medvetna om det och flydde fältet så fort domen kom.

Nåja efterföljande spel blir onekligen mycket intressanta! Att ta om hela rättegången känns inte alls långt borta. Då kommer frågan, alla fuskare som dömts, ifall de blir frikända, kommer de få tillbaka sitt HP-resultat? Alla miljoner som denna rättegång kostade skattebetalarna är dessutom slängda i sjön. Bra jobbat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in