2019-03-19, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja vem fan skulle inte skaka åt spekulationerna här?
Nej, jag tror inte de har minsta förståelse eftersom pressträffen var ett försök att få stopp på spekulationerna - varav de gav MER information än vad som annars sker vid nedlagd Fu.

Ingen tycks begriper att ni inte ens har rätt till den informationen under pågående Fu såtillvida inte polis och anhöriga är överens.
Det var nämligen full förundersökningssekretess.

Självklart var det dömt att misslyckas. Inte ens ett offentligt FUP hade varit tillräckligt - det är nämligen som så att när domslut äe ända upp i HD finns så duger det inte åt vissa konspiratörer.
Vilka spekulationer? Om att Agnes och Moa farit illa i denna familj? Jag tror dom flesta har full förståelse för att det var något allvarligt fel på dessa föräldrar och att det inte var någon oklar sjukdom som vi saknar all info om hur den fastställdes, att det inte var det som var orsaken till dessa mord. För mig är det lika galet att tycka att det här är solklart med så lite info som att du tycker att vi är galna som inte känner att vi har fått några ordentliga svar.
Citera
2019-03-19, 01:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är som sagt inte korrekt. Den sekretess som fallet belagts med beror på att man tolkat lagstiftning på ett visst sätt, och det har förändrats över tid och mellan olika fall. Denna diskussion faller som konstaterats utanför ämnet om den skall föras ordentligt, så det får vi tyvärr avstå, men det måste påpekas.

Det finns inget lagkrav på att maskningen skall vara så omfattande.
Vilket redan är beskrivet i denna tråd - det är avvägning och en bedömning men det är två barn det här handlar om så jag skulle tro att det är högt prioriterad sekretess.

Det finns ett FUP, duger det inte ----------> är det kammarrätten som gäller.
Duger inte lagen --------------> är det ett helt annat ämne än Bjärredfallet.
Senast redigerad av develi 2019-03-19 kl. 01:30.
Citera
2019-03-19, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Sorry glömde länka

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2762526/

Första bästa som kom upp.

Ja, det är kriterierna för syndromet "vägran". Börjar i snitt i 10,5-års åldern. Så det rimmar rätt bra med Bjärred ändå. Barnen blev "trötta" när de var 11. De vägrade gå till skolan? Vägrade spela piano, spela fotboll med mera. Kanske ME blandades ihop med detta...?
Citera
2019-03-19, 01:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Är inte det för långt? Det ska vara en ordentlig glipa mellan punkten och versalen därefter. De två d:na tar mycket plats. När jag räknade verkade "uniform" vara det som fick plats, för att utrymmet mellan punkt och versal skulle få plats också.

B a d d r ä k t. X
U n if o r m. X

Sen säger man ju inte "någon typ av baddräkt, eller? Vad kan kopplas ihop med "någon typ av"?
baddräkt:
https://a.uguu.se/X1ndEl4K5A5g_baddr%C3%A4kt.jpg

uniform:
https://a.uguu.se/Mw8XRIR78Et3.jpg

Han säger "någon form av...".
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej faktiskt inte på det sätt du jagat anhöriga och kollegor och vänner till O, du har passerat alla anständiga gränser med råge i din klappjakt på familjen H och speciellt på O.

Som du mycket väl vet nu via pressmeddelande, pressträff och FUP så var dådet planerat och genomfört i samförstånd, något annat har inte presenterats från officiellt håll.

Kort sagt, det finns två att skuldbelägga i den här tragedin.

Ok, men jag förstår inte vad felet är med olika typer av ifrågasättande eller preciseringar? Jag förmodar att jag ställer mig på dina motståndares sida i debatten genom detta, oavsett om jag vill eller inte, men det är sannerligen inte min avsikt.

Givet att föräldrarna agerade i samförstånd kan man väl ställa upp hypoteser kring vem som var mest drivande etc. Jag har ingen direkt åsikt i frågan, däremot borde utgångspunkten vara att pappan stått för det fysiska dödandet av alla fyra. Det är ingen ståndpunkt jag inte kan ompröva givetvis, så länge vi inte vet säkert.

Vad gäller moraliskt skuldbeläggande finns det väl individuella faktorer i det? Många fördelar ofta denna skuld olika i fall där det finns en anstiftare och en fysisk gärningsman eller där man kommer fram till att agerandet skedde i samförstånd beroende på vem man är och vilka utgångspunkter man har.
Citera
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är som sagt inte korrekt. Den sekretess som fallet belagts med beror på att man tolkat lagstiftning på ett visst sätt, och det har förändrats över tid och mellan olika fall. Denna diskussion faller som konstaterats utanför ämnet om den skall föras ordentligt, så det får vi tyvärr avstå, men det måste påpekas.

Det finns inget lagkrav på att maskningen skall vara så omfattande.
Jag tror att denna utredning varit så speciell och känslig att man tog beslutet om den omfattande maskningen av etiska skäl. Hellre lämna ut för lite än för mycket. Folks nyfikenhet väger inte så tungt. Släkten och närmaste vänner har fått de svar som är möjliga att få. Och polisen har kunnat fastslå vad som hänt. Alla är nöjda förutom Flashbacks konspirationsgäng.
Citera
2019-03-19, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag anser att Agnes och Moa är det enda viktiga här. Hur såg deras liv ut? Vad fick dom för hjälp? Vem lyssnade på dom? Vem hade insyn?
Ingen tror jag. Ingen vet vad som utspelades i detta hem när Agnes och Moa var ensamma med föräldrarna. Ingen!
Flashig du spyr av våra inlägg sa du.
Vet du.Jag spyr varje gång det målas upp en familjeidyll. En fin familj som fungerade perfekt tills barnen blev sjuka. Då blev dom snälla föräldrarna mördare. Sånt som händer även i dom fina salongerna.
Denna familj var en tickande bomb. En dysfunktionell familj med en fin fasad utåt.
På kvällen tog familjen på sig pyjamas och nattade dom små,små barnen. Så städade man sitt perfekta hem och radade prydligt upp dom små dokumenten och gick trappan upp och ströp barnen.
Så var sagan slut!
Denna saga finns även i en annan version och i den opererar den snälla pappan ensam.
Helt rätt! Lär finnas många begravna hundar i deras liv. Hoppas dom grävs fram och det snart
Citera
2019-03-19, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
baddräkt:
https://a.uguu.se/X1ndEl4K5A5g_baddr%C3%A4kt.jpg

uniform:
https://a.uguu.se/Mw8XRIR78Et3.jpg

Han säger "någon form av...".

Typsnittet under är inte lika brett som originalet, vid "av" är allt förskjutet. Baddräkt får inte plats.
Citera
2019-03-19, 01:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Vilket specifikt sammanhang? Jag undrade om Bjärred och döda gärningspersoner - du skriver om den rent onödigt levande Möller.

"Principiella slutsatser" om händelseförlopp lär knappast vara av betydelse om elektronisk bevisning vittnar om gemensamt och i samförstånd - förutom brev som enligt NFC inte är förfalskat med autentiska underskrifter. Händelseförlopp handlar om barnen.

Brev och digital media mycket väl kan handla om barnen eftersom det handlar om planerat mord.
Inledande mening säger mer än väl att det är beslut gemensamt och i samråd.

Vi talar uppenbarligen förbi varandra. Jaha, ja jag ställer mig i alla fall i det läger - om det finns - som hävdar att ingenting visar att föräldrarna handlade i samförstånd, men att polisens slutsats i fallet och förekomsten av avskedsbrev osv starkt talar för att så är fallet. Skälen att tvivla på det och säga att ingenting visar det är empiriska och handlar om erfarenhet hur det gått till i andra brottsfall och på avsaknaden av konkreta fakta och inte på några bevis på motsatsen.

Citat:
Vilket redan är beskrivet i denna tråd - det är avvägning och en bedömning men det är två barn det här handlar om så jag skulle tro att det är högt prioterad sekretess.

Det finns ett FUP, duger det inte ----------> är det kammarrätten som gäller.
Duger inte lagen --------------> är det ett helt annat ämne än Bjärredfallet.

Visst, och vi får enas om att vara oense. Du kommer dock säkert att fortsätta diskutera detta i detta sammanhang långt efter jag lämnat diskussionen. Jag måste bara påpeka för dig att stark sekretess och att något är visat är oförenliga storheter. Man kan inte få bägge sakerna. Däremot kan man ju välja att lita obetingat på polisen och det anser du man - annat än i undantagsfall, förmodar jag - bör göra.
Citera
2019-03-19, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag tror att denna utredning varit så speciell och känslig att man tog beslutet om den omfattande maskningen av etiska skäl. Hellre lämna ut för lite än för mycket. Folks nyfikenhet väger inte så tungt. Släkten och närmaste vänner har fått de svar som är möjliga att få. Och polisen har kunnat fastslå vad som hänt. Alla är nöjda förutom Flashbacks konspirationsgäng.

Det handlar inte om att vara nöjd, utan om att förstå. Det går helt enkelt inte att få ihop polisens teori med vad de har berättat. Det finns för många luckor och oklarheter. Kanske får de själva inte ihop det heller, men eftersom ingen utomstående gm siktats, så kan de med gott samvete ändå lägga detta åt sidan. Kanske. Det viktiga var att söka efter en utomstående, när det var avklarat kunde man leva med oklarheterna.

Det är fullt möjligt att man inte kan avgöra vem som mördat barnen... är det så får man kanske gå på hur de är nedbäddade. I så fall är det O som är skyldig till allt. Båda planerade (kanske), O mördade. Et påskrivet papper skulle jag säga har det lägsta bevisvärdet i detta, men polisen verkar ha det som enda bevis. Inget annat har presenterats. Jag skulle vilja se hur väl namnunderskrifterna har passats in på dokumenten. Fanns det en förtryckt rad eller är underskrifter ditskrivna "planlöst"?
Senast redigerad av rappytt 2019-03-19 kl. 01:40.
Citera
2019-03-19, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Overall? Nej, ta dig tid att studera texten och den svärtade delen. Ett tips är att förstora sidan (plustecknet till vänster) och använda hjälpmedel, annars riskerar du att hamna i det blå. Av ren lathet.

"pyamas" då?
Citera
2019-03-19, 01:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Typsnittet under är inte lika brett som originalet, vid "av" är allt förskjutet. Baddräkt får inte plats.
Förstår vad du menar men man bör titta på bokstävernas inbördes förhållande. - "baddräkt" går in i FUP-texten. Tecknen tar c:a 14 mm + punkten, därefter mellanslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in