Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
Eller apatiska barn. Påminner mycket om ME-debatten. Ett tillstånd som regeringens utredare var skeptisk till. Båda tillstånden kräver läkarunderstöd, vårdpengar, trots att inga fysiska symptom kan hittas mer än "sängliggande".
Finns en diagnos som kalls för pervasive refusal syndrome (genomgripande vägranssyndrom).
ME påminner för mig om vägran. Vägran att gå till skola, jobb, gå ut från hemmet.
I Bjärred totalvägrade sedan föräldrarna också. De ville inte leva. Det kan handla om överförd ångest, men jag tror, att det akuta mördandet kan bottna i att Oskar förstod indirekt att han inte var värdig nog att bli professor. Han fick ickebesked under hösten, processen förhalades och sedan kom ett fullständigt nonsensbesked efter hans död. Samma dag han hittas?! Det var menat som ett slags "erkännande". Jag finner det märkligt hur snabbt detta nonsenserkännande kom. Där måste det svida av någon anledning.
Ja
. Man ska absolut inte på något sätt förringa att barnen mådde väldigt dåligt. Det gjorde de säkert. Konstigt vore det annars i en sån miljö med helt snurriga föräldrar.
De "apatiska barnen" vi såg för ett par år sen kan bottna i hemska krigsminnen och föräldrar som hela tiden upprätthöll minnena av detta. Kanske skulle det idag också klassas som ME?
Vet inte exakt vad ME beror på, trots all info här. Det jag har begripit är att de som drabbas av sjukdomen är personer som pressats hårt av olika skäl: av anhöriga, eller pressat sig själva alltför hårt. Under tryck utifrån - i bjärredfallet barn som tvingats leva underr föräldrarnas nojjor och självklart mått dåligt av det. För att uttrycka mig kort.
Att några har insjuknat pga triggrar såsom borrelia, andra infektioner, vaccinationer och stress finner jag inte heller som konstigt. Funderar mycket på sånt och kan se en rad liknande påverkan som kan leda till sånt man idag kallar ME.
Hoppas och tror att forskningen snart kommer på lösningen - om forkarna jobbar förutsättningslöst, ja, utan att låta sig påverkas av olika intressegrupperingar. Men tar lärdom av dem, liksom av andra som inte tycker och tror som dessa grupper. Men då ska forskningen också redovisas och hur man kom fram till sina slutsatser.