2019-03-18, 17:40
Medlem
AXKYA131313s avatar
[quote=demotrams|67066085]
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Varför är det ett måste? Skaparen till alltet räcker gott och väl
Någon/något utan etiketter utgör fara för bokstavstroende som inte lärt sig experimentera säkert.

Tänk om en behållare skulle stå helt omärkt.. hur vet man vad den innehåller?
Hur kan man veta att den inte innehåller livsfarligt nervgift?
De som aldrig lärt sig undersöka något själva lever i en värld fylld av faror.
Faroanalys och fäktning är därför deras främsta verktyg.
Citera
2019-03-18, 17:55
Medlem
[quote=demotrams|67065805]
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
nej jag har gett tråden nyanserade förklaringar.
Jag har missat det.
Citera
2019-03-18, 17:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Den Gud som har skapat alltet
Jaså den guden, den som ingen verkar kunna bevisa att den finns.
Citera
2019-03-18, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jaså den guden, den som ingen verkar kunna bevisa att den finns.
”Titta på träden” ....
Citera
2019-03-18, 18:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Man undersöker innehållet.
Tyvärr verkar det inte gå att undersöka om gud finns.
Citera
2019-03-18, 18:34
Medlem
[quote=AXKYA131313|67066464]
Citat:
Någon/något utan etiketter utgör fara för bokstavstroende som inte lärt sig experimentera säkert.

Tänk om folk påstod att det fanns en massa olika behållare med olika innehåll, men ingen kunde visa sin behållare. Hur många behållare skulle du tro existerade?
Tänk om de flesta ville att du skulle tro på deras behållare, för annars straffas du?
Citera
2019-03-18, 20:07
Medlem
[quote=AXKYA131313|67066464]
Citat:

Nosens. vaf du beskriver är Schrödingers box
Citera
2019-03-18, 21:39
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Man undersöker innehållet.
Tyvärr verkar det inte gå att undersöka om gud finns.
Självklart är det möjligt att undersöka!

Men många (inkl du själv) verkar rädda för denna undersökning, då resultatet inte är något givet svar..
Faroanalysen är utförd med stor tillförsikt, men själva undersökningen verkar ofta dåligt utförd eller totalt obrydd.

Hur undersöker man behållarens innehåll om man inte ens förmår uppfatta substansen?

Menar du verkligen att du aldrig undersökt världen under föreställningen att gud eventuellt existerar?
Det är klart att du inte får något vidare bra svar på din undersökning i sådana fall..

FÖ verkar det som att du var den enda som återkopplat med någorlunda förståelse för mitt inlägg.
Citera
2019-03-18, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Självklart är det möjligt att undersöka!

Men många (inkl du själv) verkar rädda för denna undersökning, då resultatet inte är något givet svar..
Faroanalysen är utförd med stor tillförsikt, men själva undersökningen verkar ofta dåligt utförd eller totalt obrydd.

Hur undersöker man behållarens innehåll om man inte ens förmår uppfatta substansen?

Menar du verkligen att du aldrig undersökt världen under föreställningen att gud eventuellt existerar?
Det är klart att du inte får något vidare bra svar på din undersökning i sådana fall..

FÖ verkar det som att du var den enda som återkopplat med någorlunda förståelse för mitt inlägg.
Hur många olika gudar har du utgått ifrån att de existerar när du undersökt världen?
Har du något förslag på vilken gud jag ska utgå ifrån när jag undersöker världen?
Eller ska jag bara hitta på en?
Senast redigerad av kiss74 2019-03-18 kl. 22:34.
Citera
2019-03-18, 23:08
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Hur många olika gudar har du utgått ifrån att de existerar när du undersökt världen?
Har du något förslag på vilken gud jag ska utgå ifrån när jag undersöker världen?

Det finns möjligen bara en gud, denne hjälper till när vi försöker blåsa upp den universala kunskapsballongen inifrån, genom att hålla för öppningen så allt inte pyser ut. Ibland kan denne hjälpa till och blåsa in lite luft. Ibland tvingas denne släppa ut luft, för att spilla liv och rädda liv. Målet för alla inblandade är givetvis att få ballongen att spricka, så att vi alla kan stå där och se på gud.
Och ska du undersöka världen ska du vara nära öppningen utan att riskera blåsas ut ur ballongen, nära just för att då kunna skönja guds ansikte runt öppningen, tätt tryckt mot ballongen utifrån.
Lever man sitt liv långt ifrån öppningen, och bara sväljer luft, så lär du aldrig känna närhet till gud för att inte tala om du står vänd med ansiktet bort från gud hela tiden.
Nu kan man ha invändningen att i en sluten ballong är det lika mycket luft som du andas in som du sedan andas ut, så att det är omöjligt att få ballongen att växa. Kanske så, men det finns också växter och mikroorganismer som skapar luft ur den fasta materian. Om gud sticker hål på ballongen innan den spricker av mänsklighetens gärningar så har vi misslyckats, och gud förblir osynlig.
Ungefär så kan det det schematiskt ligga till.
Citera
2019-03-18, 23:10
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
1. Hur många olika gudar har du utgått ifrån att de existerar när du undersökt världen?
2. Har du något förslag på vilken gud jag ska utgå ifrån när jag undersöker världen?
1. INGEN/ALLA.
2. Jag skulle rekommendera att du skapar dig din egen uppfattning med Sanningen som utgångspunkt.
Det är så jag har gjort.
Vetenskapen, Verkligheten och dess innehåll är till god hjälp.

Innan jag vunno de insikter jag tycker mig ha erfarit till dagens dato, så Var jag ”mer” ”ateist” än du.

Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Ungefär så kan det det schematiskt ligga till.
Fantastiskt uttryckt var det iaf, det får du A för.
Helt klart behöver allsköns ballonger springa för att vi skall stå ansikte mot ansikte med Sanningen!
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-19 kl. 00:10.
Citera
2019-03-19, 00:19
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Det var väldigt fina och intelligenta resonemang av många här ikväll! Är uppriktigt imponerad av nivån här.

Själv har jag inte så mycket mer att tillägga i den här tråden utan har sagt det mesta som låter sig formuleras för närvarande. Jag tackar härmed alla skribenter för god diskussion och tar avsked från forumet.

Vill man ha starkare gudsbevis än vad som framkommit hittills i denna tråd, kanske följande korta dikt kunde vara något för intresserade:

https://www.youtube.com/watch?v=vlkSQl0uMKg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in