Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Hur många olika gudar har du utgått ifrån att de existerar när du undersökt världen?
Har du något förslag på vilken gud jag ska utgå ifrån när jag undersöker världen?
Eller ska jag bara hitta på en?
Det finns möjligen bara en gud, denne hjälper till när vi försöker blåsa upp den universala kunskapsballongen inifrån, genom att hålla för öppningen så allt inte pyser ut. Ibland kan denne hjälpa till och blåsa in lite luft. Ibland tvingas denne släppa ut luft, för att spilla liv och rädda liv. Målet för alla inblandade är givetvis att få ballongen att spricka, så att vi alla kan stå där och se på gud.
Och ska du undersöka världen ska du vara nära öppningen utan att riskera blåsas ut ur ballongen, nära just för att då kunna skönja guds ansikte runt öppningen, tätt tryckt mot ballongen utifrån.
Lever man sitt liv långt ifrån öppningen, och bara sväljer luft, så lär du aldrig känna närhet till gud för att inte tala om du står vänd med ansiktet bort från gud hela tiden.
Nu kan man ha invändningen att i en sluten ballong är det lika mycket luft som du andas in som du sedan andas ut, så att det är omöjligt att få ballongen att växa. Kanske så, men det finns också växter och mikroorganismer som skapar luft ur den fasta materian. Om gud sticker hål på ballongen innan den spricker av mänsklighetens gärningar så har vi misslyckats, och gud förblir osynlig.
Ungefär så kan det det schematiskt ligga till.