Citat:
Ursprungligen postat av
sukhoi-t50
Exakt.
Felkedjan börjar med konstruktionen som ledde till MCAS som sedan implementerades bedrövligt illa.
Lite fakta som jag snappat upp, fyll gärna på och framförallt kommentera.
- En sensor
- Tydligen ingen "reset av trimmen", dvs den verkar ha triggats vilket medförde att den trimmade ned, sedan upprepades detta osv tills den slog i ändläget.
- Ingen indikering att den är aktiv
- En felhanteringsinstruktion som inte verkar gå att följa enligt det jag sett i denna tråd
- Man tilläts granska och godkänna sin egen konstruktion
- Man certifierade den för max 0,8 grader med sedan ändrade man MCAS till 2,5 utan att omcertifiera
- Jättebrist på simulatorer om det ens finns en enda som har rätt egenskaper!
Det finns två saker i texten ovan jag funderat på och som ni kanske kan hjälpa mig med.
Det första är att den ursprungligen skulle trimmade stabilisatorn 0,8 grader men ändrades till 2,5 grader.
Systemet skulle sedan göra detta i tidsintervaller om jag förstått det hela rätt tills AoA var tillfredställande igen.
Om vi tänker att stabilisatorn var i neutralt läge hur lång tid skulle det ta för systemet om det fungerade enligt uppgift att nå ändläget på stabilisatorn?
Förutsatt att systemet matade på ända till ändläget på stabilsatorn.
Här kommer min fundering på en bugg in tänk om den MCAS trimmade stabilsatorn vid vissa konfigurationer snabbare än Boeing hade tänkt? (ren spekulation)
Många är inne på att sensorn är boven i dramat. Men jag känner en viss tveksamhet inför det. Hur många trasiga sensorer har det funnits? Vi har tydligen flera fall av att MCAS aktiverats men att piloter klarat av att stänga av systemet. Men har det i dessa fallen berott på felaktiga senorer?
Eller finns det en bugg som är boven i dramat mer än en felaktig sensor?
Har jag missat något?