2019-03-18, 21:00
Medlem
KlappMungons avatar
Jag har noterat att nedslagsplatsen oftast är helt felmarkerad på divserse kartor i media så jag lägger upp en bild på ungefär hur planet bör ha flugit. Början är skissad bara ungefärligt och inte exakt från FR 24-data. Slutet är förstås bara en gissning.

https://pasteboard.co/I623TZ1.jpg

För den som vill “flyga runt” i GoogleMaps eller GoogleEarth så är koordinaterna för nedlagsplatsen: 8°52'37.9"N 39°15'04.3"E (bara att klippa och klistra i sökfältet)
Citera
2019-03-18, 21:00
Medlem
JonasFBs avatar
I den Bulletin Boeing skickade ut efter Lion så står följande möjliga felindiaktion (som en av flera):

"...
AOA DISAGREE alert (if the AOA indicator option is installed)
...
"

Jag *tolkar* det som att det finns en funktion som kan varna för att de två (?) olika AOA skiljer sig.
Men det är en option.

// Som jag dessutom tolkar att åtminstone ett US-bolag beställt (och installerat?) efter Lion. Men just det kan jag tolkat fel. Så ta inte det för sanning.
Citera
2019-03-18, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
I den Bulletin Boeing skickade ut efter Lion så står följande möjliga felindiaktion (som en av flera):

"...
...
"

Jag *tolkar* det som att det finns en funktion som kan varna för att de två (?) olika AOA skiljer sig.
Men det är en option.

// Som jag dessutom tolkar att åtminstone ett US-bolag beställt (och installerat?) efter Lion. Men just det kan jag tolkat fel. Så ta inte det för sanning.
Tack snälla!
Jag har också tolkat det så och då blir min fråga: var det det MCAS skulle klara av?
I första hand för Southwestern, intressant nog eftersom de har varit oerhört pådrivande i den här utvecklingen.
(säg inte annat än att branschen är intressant!?)
EDIT
jfr detta
https://theaircurrent.com/aviation-safety/southwest-airlines-is-adding-new-angle-of-attack-indicators-to-its-737-max-fleet/
Senast redigerad av tantigheter 2019-03-18 kl. 21:07. Anledning: lägger till länk
Citera
2019-03-18, 21:07
Bannlyst
Hittade lite info om vad som hände med Lion, nedan är hur många gånger MCAS aktiverades, varje gång trimmade den rodret 2,5 grader.
- 21 gånger för kapten
- 3 för FO

Anledningen till att kineserna var dom som först stoppade planet var att dom själva hade haft incidenter och fått mycket dålig respons från Boeing och FAA, sedan förklaringen på Lions krash så när denna kärra också kraschade då fick dom nog. Självklart kopplade USA media detta till handelskrig eftersom dom ej visste hela historien, nu vet dom och är tysta.

Denna misstro mot FAA och Boeing var anledningen till att man nu gick till fransmännen för att läsa ut svarta lådans innehåll.

Nu inleder åklagare en undersökning också, det är bara att hoppas på att dom klarar av att stå emot alla pengar som Boeing häller över politikerna inkl Trump.
https://www.wsj.com/articles/faas-737-max-approval-is-probed-11552868400

Vi ska vara glada över att både Europa och Kina också måste godkänna en ev fix!
Citera
2019-03-18, 21:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det finns två AoA-sensorer på planet.
MCAS tittar bara på värdet från den ena.

Det är en av svagheterna med Boeings lösning.

MCAS kan titta på två AoA sensorer, men båda kan visa exakt samma fel.

MCAS kan titta på tre AoA sensorer, två visar lika, en udda. MCAS litar på de två lika, men de visar fel.

Två AoA inputs till MCAS är inte en säkrare lösning när det osannolika sker.

Tillbaks på ruta ett, hur ta kontroll över maskinen när den är opålitlig.
Citera
2019-03-18, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB

"...
...
"

Men det är en option.

3 bolag har jag läst och dom hade den redan från fabrik.
Citera
2019-03-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

MCAS kan titta på tre AoA sensorer, två visar lika, en udda. MCAS litar på de två lika, men de visar fel.

Vill du ha svaret "bara en mycket skicklig pilot klarar av det" så vill jag på förhand svara att det inte troligt att ens den skickligaste skulle vilja hamna i den situationen bara för att kanske kunna stila.
Det är ett skitläge för vem som helst!
Citera
2019-03-18, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Sant, men om man har två och dom visar olika så kan man ev göra en rimlighetsbedömning men ultimat stänger man av det system som är beroende av sensorn.
Citera
2019-03-18, 21:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Sant, men om man har två och dom visar olika så kan man ev göra en rimlighetsbedömning men ultimat stänger man av det system som är beroende av sensorn.

När man är sekunder från att tappa kontrollen nära marknivå finns inte tid för rimlighetsbedömningar om de inte är ögonblickssnabba. Jag är ledsen, men åter igen hamnar vi i det ni antagligen tycker att jag älter.

Koppla bort MCAS, trimma flygplanet och flyg.

Det här är knappast något unikt för en 737 MAX. Även Airbus har hjälpsystem som förebygger och motverkar stall, är beroende av AoA sensorer, som kan ge fel input.

Även Airbus har råkat ut för tillbud kopplade till missvisande AoA sensorer, som om de skedde nära marknivå likt ET302 sannolikt hade slutat med katastrof.

Såvitt jag har förstått använder Boeing och Airbus samma typ av sensorer på många av flygplanen, även från samma tillverkare.
Citera
2019-03-18, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Exakt.

Felkedjan börjar med konstruktionen som ledde till MCAS som sedan implementerades bedrövligt illa.

Lite fakta som jag snappat upp, fyll gärna på och framförallt kommentera.
- En sensor
- Tydligen ingen "reset av trimmen", dvs den verkar ha triggats vilket medförde att den trimmade ned, sedan upprepades detta osv tills den slog i ändläget.
- Ingen indikering att den är aktiv
- En felhanteringsinstruktion som inte verkar gå att följa enligt det jag sett i denna tråd
- Man tilläts granska och godkänna sin egen konstruktion
- Man certifierade den för max 0,8 grader med sedan ändrade man MCAS till 2,5 utan att omcertifiera
- Jättebrist på simulatorer om det ens finns en enda som har rätt egenskaper!

Det finns två saker i texten ovan jag funderat på och som ni kanske kan hjälpa mig med.

Det första är att den ursprungligen skulle trimmade stabilisatorn 0,8 grader men ändrades till 2,5 grader.
Systemet skulle sedan göra detta i tidsintervaller om jag förstått det hela rätt tills AoA var tillfredställande igen.
Om vi tänker att stabilisatorn var i neutralt läge hur lång tid skulle det ta för systemet om det fungerade enligt uppgift att nå ändläget på stabilisatorn?
Förutsatt att systemet matade på ända till ändläget på stabilsatorn.

Här kommer min fundering på en bugg in tänk om den MCAS trimmade stabilsatorn vid vissa konfigurationer snabbare än Boeing hade tänkt? (ren spekulation)

Många är inne på att sensorn är boven i dramat. Men jag känner en viss tveksamhet inför det. Hur många trasiga sensorer har det funnits? Vi har tydligen flera fall av att MCAS aktiverats men att piloter klarat av att stänga av systemet. Men har det i dessa fallen berott på felaktiga senorer?
Eller finns det en bugg som är boven i dramat mer än en felaktig sensor?
Har jag missat något?
Citera
2019-03-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Vad pratar du om? Det ovan citerade(Herr H) är det jag pratar om.

Inget handlar om att jag inte förstår, utan att meningen var uttryckt som ett påstående som inte stämmer.
Gissar att du citerat fel person?
Påståendet stämmer till 100%.

Annars hade människorna i de oflygbara planen levt idag.
Citera
2019-03-18, 21:52
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Påståendet stämmer till 100%.

Annars hade människorna i de oflygbara planen levt idag.

Vilket påstående ?

Du får lov att specificera dig, annars trollar du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in