Citat:
Ursprungligen postat av
returned
Är det ens
Möjligt att nå drygt 660 km/h på 92 sekunder? Inklusive dyk?
Kolla youtubefilmer med speedometer/ gps. De är inte i närheten av den siffran efter den tiden.
Nu vet jag inte hur fartbegränsningar ser ut där nere.
Notera att mina tider var efter att planet roterat, dvs. att noshjulet lyfter från marken!
En sportbil eller motorcykel accelererar snabbare än en 737a vid låg hastighet.
När det närmar sig bilens eller motorcykelns maxhastighet drar 737an ifrån.
Jag tror i huvudsak på transponderdata från ADS-B.
Många parmetrar påverkar. Accelererande kraften bestäms av motorernas dragkraft minus "drag", som ökar med hastighet och vid stigning. Mer stigning, mindre acceleration. Högre hastighet, mindre acceleration. Mer massa, mindre acceleration. Full tank och full last ger mindre acceleration.
En viktig faktor med ET302 var att det inte steg mycket. Då ökar hastigheten snabbare.
Det går åt mycket energi för att vinna höjd.
Det går väl att räkna, men det verkar lite småjobbigt, så jag gör något annat.
Jag tar ett par punkter längs färdvägen där hastigheten enligt ADS-B varit ca 350 knop.
Här är två sådana punkter, en lite före och en lite efter att 350 knop passerades.
Jag har plockat bort allt utom tid, latitud, longitud som är det vi bevöver för att beräkna hastigheten.
Jag lät även hastigheterna vara kvar, så att vi kan jämföra.
timestamp - latitud longitud - hastighet (knop)
05:40:16 - 9.00549 38.90426 - 323
05:40:47 - 9.01358 38.95416 - 377
Jag har ett litet program som använder Haversines formel för att beräkna avståndet. Det finns kanske någon kalkylator på nätet om du vill räkna själv. Google Earth kan också användas.
Detta fick jag som avstånd mellan punkterna ovan:
KM = 5.5535 kilometer
NM = 2.9987 nautiska mil
MI = 3.4508 miles
Tiden är 47-16 = 31 sekunder
5554/31 m/s = 179 m/s = 348 knop = 644 kmh.
Nära nog, tycker jag...
Jag har tittat tillräckligt mycket på ADS-B-data för JT43, JT610 och ET302 för att ganska säkert kunna säga att det inte finns stora fel i data, utöver det som jag beskrivit tidigare, här.
(FB) Flygplan i Indonesien har kraschat 178 saknade: Lion Air Flight JT 610 (18-10-29)
Mycket grovt kan man säga att en airliner kan accelerera med ca 2 m/s^2, ca 0,2g. Normalt accelererar man mindre för att minska slitage och spara bränsle. En 737a kan göra det mesta med en motor, inklusive starta, så det finns "reservkraft".
Här är några tider och hastigheter om man startar från 0 och accelererar med 2 m/s^2.
0 s - 0 knop
30 s - 117 knop
60 s - 233 knop
90 s - 350 knop
120 s - 466 knop
Kanske stämmer någorlunda upp till 30 sekunder/117 knop, men sedan gör ökat "luftmotstånd"/drag att accelerationen minskar.
Kanske har ET302 dragit på mer än normalt efter att dom fick stall varning? Om det var så.
–
Edit:
Sorry, såg inte
OmedelSvenssons inlägg ovan.