2019-03-18, 20:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag ställer frågan, hur kan en liknande olycka ske en gång till efter det att ET302 besättning känner till MCAS och har utbildats och tränats?(Utb./Träning enl. Ethiopian Airlines)

Därför att utbildningen var dålig och träningen obefintlig?
Citera
2019-03-18, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Fritt fram att kasta skit på Boeing, dock inte relevant att göra det som ett svar på en fråga som jag ställer.

Jag ställer frågan, hur kan en liknande olycka ske en gång till efter det att ET302 besättning känner till MCAS och har utbildats och tränats?(Utb./Träning enl. Ethiopian Airlines)

Fritt fram att svara att Boeings kompetens är usel, MCAS är orsaken, Boeing godkände MCAS. Jag anser dock att det är att krypa runt frågan.
Din fråga kommer att besvaras och sannolikt på ett ganska oväntat sätt.
Det finns redan en hel del vinkar om vartåt det lutar, OY.
Det här tjafset om mud slinging är lika ovärdigt för alla. Grip tag i de uppgifter som finns både vad gäller konstruktion och FAAs förfarande och Boeings med flera, pyssla ihop dem systematiskt i stället för att försöka lösa problemet medelst introspektion.
Citera
2019-03-18, 20:22
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Det är två AoA på Max, och varje är kopplad till en FCS-dator. Dessa två datorer tar varannan flygtur( om inte strömmen slås av byter de master). Väldigt vanligt i flygvärden att man låter dubblerade system dela på jobbet.

http://www.b737.org.uk/mcas.htm
Senast redigerad av OmedelSvensson 2019-03-18 kl. 20:35.
Citera
2019-03-18, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Om du pratar om AoA sensorn, så finns det alltid två på Boeing 737. De kan (av naturliga skäl antar jag) ge olika värden, alltså ger de då ett problem som måste lösas tolknings- ovh programvägen. Jag letar febrilt efter en text (icke-rykten!) som jag läste i morse.
Som jag minns det så blir det ett kritiskt tolkningsläge om de två värdena skiljer sig åt med 20% eller mer.
I vissa situationer måste piloterna göra den avvägningen.
Jag berättar och reserverar mig samtidigt för vad jag minns - men om vi är fler som söker efter uppgiften så går det fortare
Ja det finns två AoA sensorer men efter vad jag förstått så är det bara en av dessa som MCAS använder, läste också någonstans att det är den som sitter på samma sida som den som flyger men jag kan ha fått detta om bakfoten.

En fråga, har alla som funderar och diskuterar läst de länkar till tidningar od från USA som postats här?
Det finns mycket matnyttigt i dom nämligen som det kan vara dumt att hoppa över om man vill klura lite och även diskutera!
Citera
2019-03-18, 20:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Om du pratar om AoA sensorn, så finns det alltid två på Boeing 737. De kan (av naturliga skäl antar jag) ge olika värden, alltså ger de då ett problem som måste lösas tolknings- ovh programvägen. Jag letar febrilt efter en text (icke-rykten!) som jag läste i morse.
Som jag minns det så blir det ett kritiskt tolkningsläge om de två värdena skiljer sig åt med 20% eller mer.
I vissa situationer måste piloterna göra den avvägningen.
Jag berättar och reserverar mig samtidigt för vad jag minns - men om vi är fler som söker efter uppgiften så går det fortare

Det finns två AoA-sensorer på planet.
MCAS tittar bara på värdet från den ena.

Det är en av svagheterna med Boeings lösning.

Citera
2019-03-18, 20:46
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Exakt.

Felkedjan börjar med konstruktionen som ledde till MCAS som sedan implementerades bedrövligt illa.

Lite fakta som jag snappat upp, fyll gärna på och framförallt kommentera.
- En sensor
- Tydligen ingen "reset av trimmen", dvs den verkar ha triggats vilket medförde att den trimmade ned, sedan upprepades detta osv tills den slog i ändläget.
- Ingen indikering att den är aktiv
- En felhanteringsinstruktion som inte verkar gå att följa enligt det jag sett i denna tråd
- Man tilläts granska och godkänna sin egen konstruktion
- Man certifierade den för max 0,8 grader med sedan ändrade man MCAS till 2,5 utan att omcertifiera
- Jättebrist på simulatorer om det ens finns en enda som har rätt egenskaper!
0,6 till och med väl? Fanns väl bara en simulator över huvud taget.
Citera
2019-03-18, 20:47
Medlem
Går det att flyga överhuvudtaget utan dessa pitotrör och AoA sensorer fungerande.
Verkar som antalet timmar autopiloten transporterat piloten är en funktion av antal
streck på axeln och inte deras skicklighet.
Citera
2019-03-18, 20:53
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Som jag har förstått det:
Problemet (för Boeing) är att den gamla 737-konstruktionen hade landställ som var anpassade till de ursprungliga smala motorerna.
Det är svårt/omöjligt att modifiera konstruktionen för att ge plats för längre ställ.
I stället fick man (i två steg) "trixa med" motorplaceringen av nyare/större motorer.
Det första steget (till CFM56) gick bra....

Airbus motsvarande konstruktion hade "tagit höjd" (ursäkta) för större motorer redan från början, och Airbus har därför kunnat montera modernare motorer utan att drabbas av utrymmesbrist under vingarna.

/T
Som att bygga om/till det gamla huset. Resultatet blir ofta ett hopkok med fel proportioner och dålig logistik.
Citera
2019-03-18, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det finns två AoA-sensorer på planet.
MCAS tittar bara på värdet från den ena.

Det är en av svagheterna med Boeings lösning.

Jag letar vidare
kan man ta detta som utgångspunkt för att gräva sig fram till svaret påhur Boeing hade ordnat det

"Most transport airplanes have 2 vanes. If either vane shows an angle of attack that is approaching stall, the stall warning will alert the pilot(s) that stall is near. If both AOA vanes are at the stall AOA, a stick pusher will activate to alleviate the aerodynamic stall.

The AOA values are never averaged. Depending on the AOA computer, logic is used to determine if one of the vanes is giving bad data
. "
Det låter som att man har två givare på gång samtidigt - sedan kan det vara så att bara en dator är aktiv?

(frågor. frågor...)
Citera
2019-03-18, 20:57
Medlem
Citat:
Jag letar vidare
kan man ta detta som utgångspunkt för att gräva sig fram till svaret påhur Boeing hade ordnat det

"Most transport airplanes have 2 vanes. If either vane shows an angle of attack that is approaching stall, the stall warning will alert the pilot(s) that stall is near. If both AOA vanes are at the stall AOA, a stick pusher will activate to alleviate the aerodynamic stall.

The AOA values are never averaged. Depending on the AOA computer, logic is used to determine if one of the vanes is giving bad data
. "
Det låter som att man har två givare på gång samtidigt - sedan kan det vara så att bara en dator är aktiv?

(frågor. frågor...)
EDIT - jag läste dig slarvigt, lasternassumma
Jaha! Hur väljer då MCAS vilket värde den ska reagera på?
Citera
2019-03-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Så du tror att de frivilligt flög i 700 km/h 100 meter över backen för att köra in en försening? Kanske det finns andra forumdelar här på FB som passar dina intressen och din kunnskap bättre än detta?

Haha bästa kommentaren hittills i tråden 🤣
Den höga hastigheten kommer väl troligen av relativt högt gaspådrag för att lyfta och att MCAS troligtvis tvingat ned nosen vilket får planet att accelerera snabbt.
Någon som är duktig på matematik?
Hur snabbt kan man räkna med att planet accelererade vid pitch down och vid olika vinklar?
Jag segelflyger själv och vet hur snabbt ett segelflyg accelererar när man pekar nosen neråt.
I det här fallet har vi i min värld ett system som trycker ned nosen samtidigt som vi har ett relativt högt gaspådrag för att vinna höjd.
Citera
2019-03-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambrovink
Haha bästa kommentaren hittills i tråden 🤣
Den höga hastigheten kommer väl troligen av relativt högt gaspådrag för att lyfta och att MCAS troligtvis tvingat ned nosen vilket får planet att accelerera snabbt.
Någon som är duktig på matematik?
Hur snabbt kan man räkna med att planet accelererade vid pitch down och vid olika vinklar?
Jag segelflyger själv och vet hur snabbt ett segelflyg accelererar när man pekar nosen neråt.
I det här fallet har vi i min värld ett system som trycker ned nosen samtidigt som vi har ett relativt högt gaspådrag för att vinna höjd.
jordens dragningskraft?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in