Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Inte haft tid att följa detta senaste tiden, men som jag förstått det är en hård Brexit i nuläget utesluten, förutsatt (och det utgår jag från då alternativet vore hård Brexit) att EU ger UK mer tid? Detta då parlamentet röstat nej till att lämna EU utan avtal.
Det verkar i praktiken stå mellan lämna EU med någon form av avtal eller att folkomrösta en gång till? Eller finns det något som talar för att något EU-land hellre ser hård Brexit än ger UK uppskov?
Jag har också uppfattat att UK spelat bort sitt eget kort att lämna utan förlängning.
Och talmannen har idag meddelat att regeringen May inte kan, som de önskat, lägga fram dealen till ytterligare en votering.
Som jag förstått det är
det enda May kan göra nu är att be om lång förlängning.
Om EU kommer att ge henne förlängning är oklart. Jag har iofs inte hört talas om något EU-land som inte är villiga att göra det. Men det skulle förvåna mig om alla 27 länder ger henne förlängning. Det måste ju vara åtminstone ett land som vill ha slut på den här soppan NU! Flera EU-dignitärer har sagt att om UK ska få förlängning så måste det finnas specifikt skäl till det. Och nu när MV3 fallit kommer det knappast finnas tid att formulera ett specifikt skäl till förlängning.
Fast jag tror ändå att EU slutligen ger dem förlängning.
Vad som händer under förlängningen är oklart. Jag gissar att May ryker och att det blir nyval. Sedan tror jag britterna häller ut brexit i sanden medelst ett par års syreslukande och förlamande käbbel om skuldbeläggning, ny folkomröstning, partisplittring etc...