2019-07-10, 13:39
Medlem
Darroch har nu meddelat sin avgång, trots att amerikanska UD hade gjort klart att man inte betraktar en tweet av Donald Trump som något slags beslut: för dem spelade det ingen roll att Trump hade ropat ut sitt "we won't be dealing with him anymore" eller kallat honom "wacky". Man undrar vad Mike Pompeji och hans medarbetare egentligen tycker om saken.

Darroch avgår i ett trängt läge för alla inblandade, men han är den moraliske segraren i den här tragikomiska affären, och Trumps tjurrusande agerande och grovt respektlösa utfall mot Whitehall - landets viktigaste och närmaste allierade - har ju bara bekräftat att Darroch hade rätt i sin bedömning av vad Trump är för en figur och hur hans regim fungerar...eller inte fungerar.
Citera
2019-07-10, 14:01
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Darroch har nu meddelat sin avgång, trots att amerikanska UD hade gjort klart att man inte betraktar en tweet av Donald Trump som något slags beslut: för dem spelade det ingen roll att Trump hade ropat ut sitt "we won't be dealing with him anymore" eller kallat honom "wacky". Man undrar vad Mike Pompeji och hans medarbetare egentligen tycker om saken.

Darroch avgår i ett trängt läge för alla inblandade, men han är den moraliske segraren i den här tragikomiska affären, och Trumps tjurrusande agerande och grovt respektlösa utfall mot Whitehall - landets viktigaste och närmaste allierade - har ju bara bekräftat att Darroch hade rätt i sin bedömning av vad Trump är för en figur och hur hans regim fungerar...eller inte fungerar.
Vilken jubelidiot. Förolämpa presidenten i värdlandet (högst rankade ambassadörsposten inom foreign office troligen).

Var det Fri som skrev det: Trump är som LSD för dem. De tror de är ekorrar, klättrar upp i träden och tror de kan flyga ...
Senast redigerad av wwr 2019-07-10 kl. 14:05.
Citera
2019-07-10, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vilken tokstolle. Förolämpa presidenten i värdlandet (högst rankade ambassadörsposten inom foreign office troligen).

Var det Fri som skrev det: Trump är som LSD för dem. De tror de är ekorrar, klättrar upp i träden och tror de kan flyga ...

Han har ju för helsicke bara gjort sitt jobb. Skulle du bli lika sur om den amerikanska ambassadören i Sverige (om de hade någon) skickade hem negativa slutsatser om Löfven?
Citera
2019-07-10, 14:12
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Pågående debatt mellan Boris och Hunt

https://www.youtube.com/watch?v=bOLqmNaA_jA

LMAO. Igår tillfrågades Hunt flera gånger om ambassadörens "öde". Hunt, som är UK:s utrikesministern, snackade stolt emot Trump. Boris skämtade om Hunt kan lova att ambassadören sitter kvar till jul. Idag "avgår" ambassadören.

Man börjar nästa tro att det var en fälla. Själva Boris vägrade kritisera Trump...

Farsopera i 3 akter, indeed.

Special relationship, indeed, låter nu som "hunden lyda herren skall!"
Good boy, Theresa, good boy!
Citera
2019-07-10, 14:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Han har ju för helsicke bara gjort sitt jobb. Skulle du bli lika sur om den amerikanska ambassadören i Sverige (om de hade någon) skickade hem negativa slutsatser om Löfven?
Vi får inte bli OT så jag svarar bara en gång.

Han kan inte göra sitt jobb efter att ha kallat chefen för "inept and dysfunctional" Darroch måste bytas ut. Så gör inte en diplomat.

(Samma hade gällt i Sverige.)

Edit
Ännu ett offer för TDS-epidemin
Senast redigerad av wwr 2019-07-10 kl. 14:30.
Citera
2019-07-10, 14:34
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Vilken jubelidiot. Förolämpa presidenten i värdlandet (högst rankade ambassadörsposten inom foreign office troligen).

Darroch är en total idiot. Det är antingen det eller så har allt varit planerat för att slå in kilar och infektera relationen mellan USA och Storbritannien. Vill man se det konspiratoriskt så skulle allt läcka ut och skada ännu mer och då blir det andra alternativet sant. Fast han kan faktiskt också vara så här jävla dum också.
Citera
2019-07-10, 14:47
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Darroch är en total idiot. Det är antingen det eller så har allt varit planerat för att slå in kilar och infektera relationen mellan USA och Storbritannien. Vill man se det konspiratoriskt så skulle allt läcka ut och skada ännu mer och då blir det andra alternativet sant. Fast han kan faktiskt också vara så här jävla dum också.
Jag håller med. Det är så dumt att man måste fundera på orsaken. Men ett klavertramp av en ambassadör, om än gigantiskt, borde inte betyda så mycket för relationen mellan länderna. Han avgick dessutom. Jag gissar på att TDS-epidemin kan ha skördat ännu ett offer.

I tysthet kanske Foreign Office jublar och han får fin reträttpost. Det kanske var dags för ambassadörsbyte och han firade av sig själv så här?
Citera
2019-07-10, 15:01
Medlem
Citat:

Nu var hans meddelanden hem inte avsedda för offentligheten to begin with, det var inte heller vare sig Darroch eller May som läckte dem till media. Däremot kan man misstänka att någon tjänsteman nära lierad med Boris Johnson (förre utrikesministern och god vän med Trump) tagit tillfället i akt att få ut de hemliga telegrammen till media för att "rensa bort" Darroch och öppna vägen för någon mer Trumpvänlig man efter att BoJo blivit premiärminister.

Du kan f ö lita på att amerikanska diplomater skriver precis lika oförblommerade depescher hem om potentaterna i somliga länder där de är stationerade. Den här trafiken är *aldrig* avsedd för offentligheten, det är själva poängen - men det utesluter ju inte att Sir Kim hade alldeles rätt i det han skrev.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-07-10 kl. 15:11.
Citera
2019-07-10, 15:25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Nu var hans meddelanden hem inte avsedda för offentligheten to begin with, det var inte heller vare sig Darroch eller May som läckte dem till media. Däremot kan man misstänka att någon tjänsteman nära lierad med Boris Johnson (förre utrikesministern och god vän med Trump) tagit tillfället i akt att få ut de hemliga telegrammen till media för att "rensa bort" Darroch och öppna vägen för någon mer Trumpvänlig man efter att BoJo blivit premiärminister.

Du kan f ö lita på att amerikanska diplomater skriver precis lika oförblommerade depescher hem om potentaterna i somliga länder där de är stationerade. Den här trafiken är *aldrig* avsedd för offentligheten, det är själva poängen - men det utesluter ju inte att Sir Kim hade alldeles rätt i det han skrev.
Det kan vara som du säger. Men också att Darroch kanske inte passade med Johnson eller det förelåg någon helt annan orsak att han skulle bytas och uttalandena och läckan därför var planerade av samtliga inblandade. 3 år på posten är ganska normalt vad jag kunde se.
Citera
2019-07-10, 15:35
Medlem
Citat:
Det kan vara som du säger. Men också att Darroch kanske inte passade med Johnson eller det förelåg någon helt annan orsak att han skulle bytas och uttalandena och läckan därför var planerade av samtliga inblandade. 3 år på posten är ganska normalt vad jag kunde se.

Han skulle ändå ha avgått i januari nästa år, och det var nog ganska klart på förhand att London inte tänkte ge honom förlängning. Vad jag förstår skulle han gå i pension då.

Jag skulle f ö inte ha några problem med om en amerikansk diplomat uttryckte sig lika negativt om t ex Åsa Pommesson, Mona Sahlin eller Alice Bah när dessa tjejer satt i regeringen. Men det handlar ju om konfidentiell kommunikation till hemmabasen.

Att Darroch eller May själva ville att meddelandena skulle läcka ut tror jag inte ett ögonblick på.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-07-10 kl. 15:40.
Citera
2019-07-10, 15:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Han skulle ändå ha avgått i januari nästa år, och det var nog ganska klart på förhand att London inte tänkte ge honom förlängning. Vad jag förstår skulle han gå i pension då.

Jag skulle f ö inte ha några problem med om en amerikansk diplomat uttryckte sig lika negativt om t ex Åsa Pommesson, Mona Sahlin eller Alice Bah när dessa tjejer satt i regeringen. Men det handlar ju om konfidentiell kommunikation tilöl hemmabasen.

Att Darroch eller May själva ville att meddelandena skulle läcka ut tror jag inte ett ögonblick på.
Skulle han ändå avgå snart så gissar jag att han fick order av Hunt och övriga att avgå nu så Johnson kan tillsätta tjänsten efter sina idéer.

Min gissning är att hela förloppet skulle kunna vara planerat av samtliga inblandade. Jag gissar att om någon däremot läckte på riktigt så vore den snart inringad av sina kollegor och sparkad på riktigt.
Citera
2019-07-10, 15:53
Medlem
Citat:
Skulle han ändå avgå snart så gissar jag att han fick order av Hunt och övriga att avgå nu så Johnson kan tillsätta tjänsten efter sina idéer.

Min gissning är att hela förloppet skulle kunna vara planerat av samtliga inblandade. Jag gissar att om någon däremot läckte på riktigt så vore den snart inringad av sina kollegor och sparkad på riktigt.

Du menar att Hunt villigt agerade dörrmatta för Boris och inofficiellt fockade Darroch trots att de båda - Hunt och Johnson - är inne i slutfasen av kampen om Downing Street??

Hunt backade upp Darroch till 100% f ö och ansåg att han hade gjort sitt jobb på ett utmärkt sätt, även om han inte själv hade samma syn på Trumps förmågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in