2019-03-18, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ge mig tre exempel. Många haveriutredningar - i vilka fall då?

De kallas ju inte alltid haveriutredning med exakt de namnet! Men de har exakt den funktionen. Här har du några exempel du kan sätta dig in i:

Lex Maria
Lex Sarah
Lex Bobby

(alla ovan är inte strikt tillhörande enbart sjukvården utan avseer andra samhällsinstanser också)
Citera
2019-03-18, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
På det fetade gissar jag (utan att svara för Solglittret) att svaret är JA - ifall åklagare begär ut dessa. Så är det ju med lagen - du som individ som råkar ha ett visst jobb, och dina personliga subjektiva tankar och dömanden, ska inte tas hänsyn till, i jobb såsom läkare eller polis. Det finns en del yrken då det är extremt viktigt att kunna separera ens privata jag från ens professionella för att kunna göra det jobb man ska på ett rättrådigt sätt.

Själv vill jag enbart veta detta:

* Hade någon eller båda föräldrarna avvärjningsskador från barnen, från denna/eller de som mördade dem?

Får jag veta det så är iaf jag övertygad.

Ingen kommer någonsin kunna inbilla mig att offren bara låg stilla och lät sig strypas. Vad än det står i det gemensamma förklaringsbrevet.

Ingenting annat behöver jag veta. För då fall kan jag dra min egen slutsats och andra sin.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-18 kl. 19:15.
Citera
2019-03-18, 19:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Sen finns det dom som inte fattar att H var med på detta, trots bevis.
Ifrågasätter du resonemang hos de som håller O som ensam skyldig - så skevar det iväg på partitagande för O.

När det egentligen är ett ifrågasättande med tanke på Fu:s resultat om bådas skuld.

Sen har då vissa kallat detta för mördarkramare. Den enda som lär kramas om är mördaren Hanna om man indirekt eller direkt friar henne via att skjuta all skuld på Oskar.

Det är snarlikt det som berör subtypen mercy killer - dvs en vanföreställning hos föräldrarna där de inbillar sig agera rätt.
Då påstås det att man omhuldar dem och förminska deras skuld. Martyrskap var väl den mest dramatiska formen..

Det är väldigt skevt med andra ord.
Citera
2019-03-18, 19:13
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
De kallas ju inte alltid haveriutredning med exakt de namnet! Men de har exakt den funktionen. Här har du några exempel du kan sätta dig in i:

Lex Maria
Lex Sarah
Lex Bobby

(alla ovan är inte strikt tillhörande enbart sjukvården utan avseer andra samhällsinstanser också)
Det var exakt det Solglittret påstod. Att det kallas haveriutredning. Sånt gör man på flygplan. Och bussar. Om man blåser upp sig så får man vara beredd på att falla.
Antingen kallar man det haveriutredning, eller så gör man det inte. Att mena saker, och påstå sig ha rätt, då kan man bli emotsagd. Det är bara att kika hela 2018 och läsa vad damen ifråga skrivit. Man tar sig för pannan ibland.
Citera
2019-03-18, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Har du fortfarande inte förstått att svensk polis följer svensk lagstiftning?
Beträffande ditt resonemang om millenials tycker jag nog att oförmågan att förstå hur svensk lag fungerar och att denna inte ändras genom att man högljutt uttrycker sin indignation på ett anonymt forum, faller inom begreppet.

Är du riksdagsledamot? Är du rättspositivist? Ditt försvar av ”svensk lagstiftning” (som du inte ens verkar kunna beskriva gällande aktuella frågor, än mindre praxis) når oanade höjder. Nej, det kanske helt enkelt är så att du är polis. (För protokollet: endast retoriska frågor, inte avsedda att efterforska något.) Tänk att man så desperat vill klamra sig fast i en tråd för att försvara en utredning och besluten rörande den, med näbbar och klor. Ta och titta lite på sekretesspraxis istället. T ex. Det finns skäl till att förarbeten innehåller längre diskussioner om avvägningsfrågor. ”Svensk lagstiftning” är inget sesam-öppna-dig.
Citera
2019-03-18, 19:17
Medlem
https://www.expressen.se/kultur/qs/i-det-ogonblicket-blir-offren-trovardiga/

Man ska komma ihåg att övergrepp på barn tystas ned, det kan bli en skamfylld tillvaro där övergreppen som sker på nätterna håller barn vakna av rädsla.

O var övertygad om att barnen hade ME. Han sökte vård med en specifik förfrågan: ME. Läkare som inte hittar fysiska symptom instämmer. ME. Skolan instämmer. ME. Barnvakten: Barnen kämpade på trots sin sjukdom. Men vad led de av? Trötthet? Tålde de inte dagsljus? Brinnande hud? Varför då?

Det kommer alltid finnas en liten sannolikhet att dessa två barn var offer för en förövare där mamman visste, men inte ville veta. Se länken till filmen ovan. Mammor som vet, men vänder bort blicken. Ett dubbelsvek.

Vad som är likt i detta fall är att båda föräldrarna svek barnen, de tog livet av dem. (Enligt polisen, där man måste förstå att "planering" är detsamma som att båda dödade.) Det är oerhört. Och man skyller på barnens "sjukdomssitution". Två barn. Inte döende. En sjukdom som man inte vet vad den beror på innebär att man alltid kan hoppas på bot och bättring. Men inte ME-lobbyn. De hoppas inte på något. De vill att man accepterar att man är sjuk av... livet?

Orsaken bakom morden och tröttheten hos barnen kommer aldrig komma fram, men misstankarna, de kommer alltid att finnas där. Precis som i fallet MJ.

Finns det något som indikerar övergrepp? Trötthet är en, att inte kunna sova om nätterna. Isolering är en annan, isolering från omvärlden. Med isolering avses att de hålls borta från att bygga nätverk. Barn som far illa behöver känna trygghet för att öppna sig och berätta. Det enda nätverk de hade var barnvakten, utsedd av föräldrarna. Och lärarna. Vilken relation hade barnen med lärarna? Undrar hur många timmar de var där?

Och maten. En flicka som hålls hemma 11 år gammal. Ska hon kunna laga en näringsriktig lunch?! Detta är barnmisshandel på hög nivå. En sjuk person ska vårdas på sjukhus, annars ska den gå till skolan. Punkt slut. Passar inte en skola, prövar man med en annan. I annat fall utser man någon att vara nanny som förser barnen med omsorg, mat, lugn. Barnen var ensamma hemma i villan... katastrof. Agens var ensam hemma i åratal. Det är sjukt!

Agnes borde ha varit både uttråkad, deprimerad och svag där på slutet, utan vare sig fysisk eller psykisk kraft. Och då väljer föräldrarna att mörda...
Senast redigerad av rappytt 2019-03-18 kl. 19:20.
Citera
2019-03-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det kan det kanske göra om läkaren är inkompetent som sätter diagnosen.
Att ens diskutera i ordval som "nya elallaergin" i relation till ME ser jag inte som givande. Då kan vi använda SVBK också i debatten..

Gällande "svårt sjuka" och företrädesvis Agnes så säger sig åtgärderna en hel del, neddragning av det som är roligt för barn/ungdomar och så bör man ha i åtanke att ME är fluktuerande likaså - samt att konsekvenserna ses efteråt vad det gäller ansträngingsutlöst trötthet, smärta och annat det drar med sig.

Det blir nog svårt att bedöma om det så gäller grannar eller andra och gör problematiken vansklig eftersom ett par sådana uttryck vore rent fatalt att ha som facit som hela bilden.
Tjoande i bassängen eller gå på stan vid ett tillfälle vill säga.

Det lär även vara en jäkla skillnad att spela fotboll och dansa versus sitta och läsa en bok under en pianolektion till exempel.

Att det sen drog med sig depression eller nedstämdhet betvivlar jag inte. Utan att behöva göra inskränkningar är tonåren sjuhelsickes besvärlig tid när det kommer till hormoner och emotioner om man varit sjuk sen kanske ett par år innan diagnos 2015.
Jag skulle heller inte tro att det underlättar att fara runt (ljus och lykta) och sen bli besviken när det positiva uteblir.

Skulle aldrig få för mig att förringa barnens (eller föräldrarnas) symptom/lidande. Men heller aldrig att sätta en diagnos på barnen här på fb. Sånt får experter sköta om. Att föräldrarna mådde jättedåligt är det däremot ingen tvekan om.

Jättebra med dina länkar om depression.
Citera
2019-03-18, 19:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Själv vill jag enbart veta detta:

* Hade någon eller båda föräldrarna avvärjningsskador från barnen, som denna/eller de som mördade dem?

Får jag veta det så är iaf jag övertygad.

Ingen kommer någonsin kunna inbilla mig att offren bara låg stilla och lät sig strypas. Vad än det står i det gemensamma förklaringsbrevet.
Nu är det väl knappast dig det handlar om?
Eftersom det inte är målet med Fu. - varav professioner redan utrett skuldfrågan via analyser.

Låg stilla och lät sig strypas tror inte jag heller. Slutsatsen blir då att det är ännu viktigare att maskera FUP så att anhöriga inte blir lidande av att ta del av äckliga detaljer.

Vad har förklaringsbrevet med det att göra? Där står deras tydliga gemensamma vilja att döttrarna skulle dö, styrkt via annan bevisning.
Citera
2019-03-18, 19:27
Medlem
develis avatar
Citat:

Lex Maria
Lex Sarah
Lex Bobby

Nej och det är just därför det ifrågasätts vad som menas som solglittret däremot påstår:
"Det görs många haveriutredningar inom sjukvården. Kallas ibland också just så."

För det är rakt inte ett ord som används och jag undrar vad som menas mer än pilotfallet 2013?
Du kanske vet mer?
Citera
2019-03-18, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Utan att helt och hållet VETA tror jag det krävs domstolsutslag för ett få ut journaler. Men det låter jag vara osagt. Pågående brottsundersökning kanske räcker.
Min fråga gällde dock om hon som läkare skulle bryta sekretessen för att någon var nyfiken. Som Glittret är på fallet Bjärred.
Överklaga Glittret. Sitt inte här och gnäll. Här lär inget mer hända.

Bryta sekretessen pga någons nyfikenhet - naturligtvis inte.

Bryta sekretessen när åklagare/polis/rättsväsende kräver ut dem utifrån att allvarligt våldsbrott begåtts - man har inte valet att vägra då.
Citera
2019-03-18, 19:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Nu är det väl knappast dig det handlar om?
Eftersom det inte är målet med Fu. - varav professioner redan utrett skuldfrågan via analyser.

Låg stilla och lät sig strypas tror inte jag heller. Slutsatsen blir då att det är ännu viktigare att maskera FUP så att anhöriga inte blir lidande av att ta del av äckliga detaljer.

Vad har förklaringsbrevet med det att göra? Där står deras tydliga gemensamma vilja att döttrarna skulle dö, styrkt via annan bevisning.

Det är ju lika befängt som att hävda att Johanna Möller är oskyldigt dömd, hon var ju inte aktivt med och utförde mordet och mordförsöket, hon satt ju och sov i bilen.

Förklaringsbrevet talar tydligt om hur skulden ska fördelas, lika för båda parter.
Citera
2019-03-18, 19:31
Medlem
Citat:
Nej och det är just därför det ifrågasätts vad som menas som solglittret däremot påstår:
"Det görs många haveriutredningar inom sjukvården. Kallas ibland också just så."

För det är rakt inte ett ord som används och jag undrar vad som menas mer än pilotfallet 2013?
Du kanske vet mer?

Jag tog det som att Solglittret använde "haveriutredning" som en beskrivande term helt enkelt, på de olika "Lex"-utredningar som kan göras efter en sådan här händelse, av instanser som varit inblandade i familjens vård eller omsorg på en rad olika sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in