2019-03-18, 19:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Skulle aldrig få för mig att förringa barnens (eller föräldrarnas) symptom/lidande. Men heller aldrig att sätta en diagnos på barnen här på fb. Sånt får experter sköta om. Att föräldrarna mådde jättedåligt är det däremot ingen tvekan om.

Jättebra med dina länkar om depression.
Nej, jag begriper inte vitsen med att byta diagnos på dem när en läkare gjort utredning.

Tydligen via nån sorts konsultation också om man ska tro skribenter som uttalade sig om svtlänken där Svensson beskrev skånsk läkare i samband med pressträffen.
Citera
2019-03-18, 19:32
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Bryta sekretessen pga någons nyfikenhet - naturligtvis inte.

Bryta sekretessen när åklagare/polis/rättsväsende kräver ut dem utifrån att allvarligt våldsbrott begåtts - man har inte valet att vägra då.
Exakt dit jag ville komma. Men Glittret anser att det minsann är allmänhetens rätt att veta och därför skall polis och anställda inom myndigheten bryta mot den sekretess som man är ålagd att följa. Vilket jag tycker är väldigt arrogant.
Citera
2019-03-18, 19:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men vad fan sitter du och ljuger om?

Du har ju jagat alla som på något sätt försökt minnas O som han var innan tragedin med blåslampa.

O,s far fick ju inte ens sörja och minnas honom på hemsidan utan att du utan att skämmas ondgjorde dig över det, likaså den stackars kollega som skrev "ängeln i Lund" helvete vad du hade åsikter om det och det var inga trevliga åsikter.

Sluta sitt och hyckla och ljuga, du har något personligt agg till familjen H och speciellt till O.

Lägg av, lägg ner!
Det är väl självklart att ingen anklagar varken Os eller H’s anhöriga eller arbetskamrater för morden i Bjärred!

Däremot kan man med all rätt ha synpunkter på om det är lämpligt att beskriva barnamördare i termer som ”ängeln i Lund”, hålla ett till honom dedikerat seminarium eller framställa hemsidor med en leende bild på mördaren och beskriva hans meriter, inte bara akademiska meriter utan ex även en märklig momsskrift namngiven och tillägnad hans mordoffer.

Du begriper egentligen antagligen skillnaden om du tänker efter.
Mördarna kan efter döden utpekas som misstänkta för sina handlingar och de personer som väljer att offentligt skriva eller föranstalta om hyllningar till mördare får ansvara för sina handlingar och beslut.

Två fullkomligt skilda saker.
Citera
2019-03-18, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Du pratar här om exponering. Gäller det även på de som är sjuka i ME eller menar du endast de som är psykosomatiska?

Absolut även för ME. För att behålla den nivå av funtkion man ändå har kvar bör man absolut stegvis vänja sig av med otyget att bära pulsklocka man stirrar på hela tiden. Att hela tiden avbryta allt man trots sin sjukdom försöker ta sig för utifrån att pulsen ökar litegrann - det kommer bara förvärra sjukdomens inverkan på ens liv.
Citera
2019-03-18, 19:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Lägg av, lägg ner!
Det är väl självklart att ingen anklagar varken Os eller H’s anhöriga eller arbetskamrater för morden i Bjärred!

Däremot kan man med all rätt ha synpunkter på om det är lämpligt att beskriva barnamördare i termer som ”ängeln i Lund”, hålla ett till honom dedikerat seminarium eller framställa hemsidor med en leende bild på mördaren och beskriva hans meriter, inte bara akademiska meriter utan ex även en märklig momsskrift namngiven och tillägnad hans mordoffer.

Mördarna kan efter döden utpekas som misstänkta för sina handlingar och de personer som väljer att offentligt skriva eller föranstalta om hyllningar till mördare får ansvara för sina handlingar och beslut.

Nej faktiskt inte på det sätt du jagat anhöriga och kollegor och vänner till O, du har passerat alla anständiga gränser med råge i din klappjakt på familjen H och speciellt på O.

Som du mycket väl vet nu via pressmeddelande, pressträff och FUP så var dådet planerat och genomfört i samförstånd, något annat har inte presenterats från officiellt håll.

Kort sagt, det finns två att skuldbelägga i den här tragedin.
Citera
2019-03-18, 19:39
Medlem
Citat:
Absolut även för ME. För att behålla den nivå av funtkion man ändå har kvar bör man absolut stegvis vänja sig av med otyget att bära pulsklocka man stirrar på hela tiden. Att hela tiden avbryta allt man trots sin sjukdom försöker ta sig för utifrån att pulsen ökar litegrann - det kommer bara förvärra sjukdomens inverkan på ens liv.

Ponera att man alltid får viss pulsökning av att duscha som ME-sjuk. Betyder det då att man skall sluta duscha för all framtid? Eller ska man kanske "power through" även om pulsen ökar marginellt för att i det stora hela så främjar det ens hälsa och mående att duscha någon gång per vecka...?
Citera
2019-03-18, 19:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Sorry glömde länka

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2762526/

Första bästa som kom upp.
Svårt också att skilja från ME/CFS:
https://www.researchgate.net/publication/273874213_G160P_Case_series_of_Pervasive_Refusal_S yndrome_presenting_with_Chronic_Fatigue_Syndrome_a voiding_the_pitfall_of_a_wrong_diagnosis

Feldiagnostisering möjlig.
Citera
2019-03-18, 19:41
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Lägg av, lägg ner!

Du vet inte hela bakgrunden till denna tragedi! Det finns, som t o m du begriper, massor i personutredningen av dessa två, som visar så mycket annat än vad du någonsin kommer få veta. Både O och H har beskrivits som fantastiska människor, och det tror jag de var också. De begick en oförlåtlig handling, men det innebär inte att deras karaktär och deras bakgrund fullständigt raderas. De var omtyckta. De var trevliga. De var oerhört kunniga och uppskattade av sina arbetskamrater och chefer.

Låt dessa människor få ha sina minnen utan att du skall slå en verbal (skriftligt verbal) yxa i skallen på dom.

Den "märkliga" momsskriften är inte upp till dig att bedöma. Det är upp till den som läser. Att man inte själv förstår den, innebär inte att den är märklig i andra ögon än dina (och mina). Ordet "märklig" är subjektiv - som allt annat i dina inlägg.
Citera
2019-03-18, 19:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tog det som att Solglittret använde "haveriutredning" som en beskrivande term helt enkelt, på de olika "Lex"-utredningar som kan göras efter en sådan här händelse, av instanser som varit inblandade i familjens vård eller omsorg på en rad olika sätt.
Jag undrade om du visste mer fall än det som jag länkade till - inte analyser om Solglittrets ordval.

IVO eller Lex lär vederbörande veta vad det är likt vem som helst - varav haveriutredning inte är ett förekommande ordval.
Citera
2019-03-18, 19:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ju lika befängt som att hävda att Johanna Möller är oskyldigt dömd, hon var ju inte aktivt med och utförde mordet och mordförsöket, hon satt ju och sov i bilen.

Förklaringsbrevet talar tydligt om hur skulden ska fördelas, lika för båda parter.
Ja och med direktiv har den hämndbenägna och pengakåta damen skickat iväg Rajabi.
Sov hon inte så satt hon väl och filade naglarna, lätt uttråkad...

Hon är lika skyldig och delaktig som Hanna så några nagelskrap och rivsår som vittnar om barns lidande behövs inte.
Det påverkar nämligen inte skuldfrågan.
Citera
2019-03-18, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Eller apatiska barn. Påminner mycket om ME-debatten. Ett tillstånd som regeringens utredare var skeptisk till. Båda tillstånden kräver läkarunderstöd, vårdpengar, trots att inga fysiska symptom kan hittas mer än "sängliggande".

Finns en diagnos som kalls för pervasive refusal syndrome (genomgripande vägranssyndrom).

ME påminner för mig om vägran. Vägran att gå till skola, jobb, gå ut från hemmet.

I Bjärred totalvägrade sedan föräldrarna också. De ville inte leva. Det kan handla om överförd ångest, men jag tror, att det akuta mördandet kan bottna i att Oskar förstod indirekt att han inte var värdig nog att bli professor. Han fick ickebesked under hösten, processen förhalades och sedan kom ett fullständigt nonsensbesked efter hans död. Samma dag han hittas?! Det var menat som ett slags "erkännande". Jag finner det märkligt hur snabbt detta nonsenserkännande kom. Där måste det svida av någon anledning.

Ja. Man ska absolut inte på något sätt förringa att barnen mådde väldigt dåligt. Det gjorde de säkert. Konstigt vore det annars i en sån miljö med helt snurriga föräldrar.

De "apatiska barnen" vi såg för ett par år sen kan bottna i hemska krigsminnen och föräldrar som hela tiden upprätthöll minnena av detta. Kanske skulle det idag också klassas som ME?

Vet inte exakt vad ME beror på, trots all info här. Det jag har begripit är att de som drabbas av sjukdomen är personer som pressats hårt av olika skäl: av anhöriga, eller pressat sig själva alltför hårt. Under tryck utifrån - i bjärredfallet barn som tvingats leva underr föräldrarnas nojjor och självklart mått dåligt av det. För att uttrycka mig kort.

Att några har insjuknat pga triggrar såsom borrelia, andra infektioner, vaccinationer och stress finner jag inte heller som konstigt. Funderar mycket på sånt och kan se en rad liknande påverkan som kan leda till sånt man idag kallar ME.

Hoppas och tror att forskningen snart kommer på lösningen - om forkarna jobbar förutsättningslöst, ja, utan att låta sig påverkas av olika intressegrupperingar. Men tar lärdom av dem, liksom av andra som inte tycker och tror som dessa grupper. Men då ska forskningen också redovisas och hur man kom fram till sina slutsatser.
Citera
2019-03-18, 20:01
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja och med direktiv har den hämndbenägna och pengakåta damen skickat iväg Rajabi.
Sov hon inte så satt hon väl och filade naglarna, lätt uttråkad...

Hon är lika skyldig och delaktig som Hanna så några nagelskrap och rivsår som vittnar om barns lidande behövs inte.
Det påverkar nämligen inte skuldfrågan.

Exakt, hade H mot förmodan hittats levande så hade h*n kunnat sett framemot en ny och spännande bekantskap där bakom murarna när hon avtjänade sitt livstidsstraff tillsammans med Johanna Möller eller någon annan av de skönandar som finns där.
Senast redigerad av Reimer 2019-03-18 kl. 20:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in