Citat:
Ursprungligen postat av
KlappMungon
Hur var de utbildade på MCAS? Det finns väldigt få 737MAX-simulatorer ännu och vad jag vet inga som helst MCAS-scenarion till dessa överhuvudtaget. Uppdateringen till manualen nämner överhuvudtaget inte MCAS.
Hur kan de då ha fått bättre förmåga att förstå att det var MCAS som spökade?[/url]
Systemet med MCAS beskrivs ingående i bulletinen som skickades ut. Där beskrivs även hur man ska agera.
Flygbolaget själv hävdar att piloterna fått extra utbildning efter Lion-olyckan.
Citat:
Ethiopian Airlines spokesman Biniyam Demssie said in an interview that the procedures for disabling the system were then incorporated into pilot training. “All the pilots flying the Max received the training after the Indonesia crash,” he said. “There was a directive by Boeing, so they took that training.
https://www.washingtonpost.com/world/africa/ethiopia-to-send-black-boxes-abroad-for-analysis-as-more-countries-ground-737-max-jet/2019/03/13/226d711e-4574-11e9-90f0-0ccfeec87a61_story.html
Någon simulatorträning är det såklart inte fråga om, däremot har de lagt in extra träning i "runaway stabilizer" till den ordinarie återkommande simulatorträningen.
Citat:
The airline’s new training schedule for 737 pilots also includes dealing with this runaway stabilizer.
Jag är övertygad om att de flesta av oss kommer för köra det i simulatorn det kommande året, oavsett bolag och flygplanstyp.
Med tanke på att (antagligen) två besättningar på kort tid misslyckats med att hantera runaway stabilizer, är det nog läge för oss alla att träna lite mer på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
TaxenSixten
Kul för passagerarna att de ibland flyger med halv styrka då.

De här 70 timmarna i riktigt flygplan, har han antagligen fått i det här flygplanet:
https://www.civilaviation.training/wp-content/uploads/2017/05/Ethiopian-Airlines-C172-e1494509575115.jpg
Även med aldrig så mycket simulatortid, kommer man vara väldigt dåligt rustad att hantera omfattande fel i en B737 med så lite flygerfarenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
TaxenSixten
Boeing fixade så det inte blev fler timmar för nybörjarpiloten med deras "smarta lösningar". Skulle bli galen om jag var anhörig.
Fast nu ska vi helst undvika att leta syndabockar.
Det är inte så enkelt och ska vi kunna förstå och lära av det som hänt, behöver vi titta på hela felkedjan.