2019-03-18, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur kunde detta hända en gång till trots kunskap, utbildning och träning?

Det här klippet är intressant, om MCAS ställde till det för piloterna så fanns det en lösning på problemet.

https://youtu.be/l-tmcQebeN8
Ge dig nu med dina anklagelser mot den avlidna piloterna, rikta dom istället dit dom bör mot Boeing.
Citera
2019-03-18, 18:07
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:

Det här klippet är intressant, om MCAS ställde till det för piloterna så fanns det en lösning på problemet.

https://youtu.be/l-tmcQebeN8
Skrev inte Omedelsvensson att planet inte vinglade i rolled?
Citera
2019-03-18, 18:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Ge dig nu med dina anklagelser mot den avlidna piloterna, rikta dom istället dit dom bör mot Boeing.

På vilket vis är din kommentar på min frågeställning relevant?

Jag anklagar inga piloter, däremot är det intressant att försöka hitta de länkar i säkerhetssystemet som brast, och också ett svar på varför de gjorde det. Piloterna är en del i säkerhetssystemet.

Och som kuriosa ett klipp på en 737 jackscreew.

https://youtu.be/rxPa9A-k2xY

Vet någon om det är exakt samma konstruktion på 737 MAX 8?
Senast redigerad av OY 2019-03-18 kl. 18:20.
Citera
2019-03-18, 18:10
Bannlyst
Citat:
Om autopiloten fallerar och styr flygplanet lite som den vill, är autopiloten ett system som aldrig borde ha installerats?

Eller är MCAS och autopilot i grunden bra hjälpmedel så länge piloterna vet hur de skall hanteras?
MCAS som det är implementerat är ett riktigt skitdåligt system som det skulle vara säkrare att inte ha än att ha.
Citera
2019-03-18, 18:11
Medlem
Citat:

Exakt. Planet såldes med ett statement att det inte skulle krävas mer utbildning jämfört med föregående modell. Därför nämnde man inte MCAS förrän kraschen med Lion var ett faktum.
Citera
2019-03-18, 18:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Skrev inte Omedelsvensson att planet inte vinglade i rolled?

Jag vet inte om OmedelSvensson har skrivit något om vinglande i rolled?

På vilket vis har det relevans för det klipp som jag postade?

I klippet visas hur man bör åtgärda MCAS nose down om man inte vill att MCAS gör nose down. Vinglande i rolled behandlas inte i klippet.
Citera
2019-03-18, 18:16
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag måste tillägga att jag förväntar mig, kanske för mycket, av pedagogiskt tålamod av dem jag fattat förtroende för.
Så, håll ångan uppe! Flashback är ett forum även för oss okunniga som ändå har en vilja att förstå.
Auktoritetstro bara så där rakt av är inte nyttigt.
Det kan vara ganska tålamodsprövande för den som sitter inne med kunskapen att se att 90 % i tråden helt verkar bortse från det man försöker förklara.

Citat:
Ja, det är viktig fråga att få svar på.
Här finns troligen ett flertal fellänkar att identifiera.

Citat:
Det är helt ointressant att rikta anklagelser mot någon.
Lyckligtvis kommer inte haverirapporten göra det, då detta uttryckligen inte är dess syfte.

Vad vi istället behöver göra är att identifiera de olika faktorer som bidragit till olyckan, så att vi kan lära från dem.
Citera
2019-03-18, 18:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver78
Exakt. Planet såldes med ett statement att det inte skulle krävas mer utbildning jämfört med föregående modell. Därför nämnde man inte MCAS förrän kraschen med Lion var ett faktum.

Tråden handlar om ET302. Lion 610 är historia.

Boeings göranden och ickegöranden före Lion 610 har ingenting med ET302 att göra.

Det rådde andra förutsättningar för piloterna ombord på ET302 än för Lion 610 piloter.

ET302 piloter var utbildade och tränade på MCAS.
Citera
2019-03-18, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag skrev:

Uppgiften om 100 m, sann eller falsk, var ny för mig.

Det finns många icke trovärdiga och konstiga uppgifter i media. Men faktum är ju att ett nästan nytt och toppmodernt flygplan har gått i backen och då måste det ju vara ett antal konstigheter som har inträffat samtidigt eller i följd, för så brukar det vara.

Fågelkollision och pilotfel samtidigt?

1FAA som kontrollerar att planen är godkända brast i sin undersökning

2Boeing brast i kontrollen,.då.mcas turn off var ett valbart tillägg, och vissa fltgbolag struntade i tillägget.ä. boeing ryckte på näsan och sa att planet ändå.blivit godkänt av FAA. Att boeing inte gjorde något åt saken när indonesian airline kraschade är snudd på kriminellt. De borde ha sett till att alla planen kunde stänga av mcas, se till att alla flygbolag utbildade piloternax samt atr de också förbättrar mjukvaran för mcas vid felaktig data från ae sensorerna. Man kan förbättra algoritnerna så art nosen inte dyker på låg höjd, även vid fel data, genom.atr kolla.om datan är trolig med.hänsyn tilö.övrig data, historisk data etc. Kan man ha en höjd vingvinkel om x data.gäller?

3 Kan också tånkas va att flygbolagen brustit att kvalitetssäkra att piloterna fått utboldning, och eller att boeing inte haft tillräckligt utbildning med bolagen mennä det är mer spekulativt.

Jag tycker alla 3 punkter borde kvalitersäkras mer framöver.
Senast redigerad av stroganof 2019-03-18 kl. 18:31.
Citera
2019-03-18, 18:25
Medlem
Citat:
Tråden handlar om ET302. Lion 610 är historia.

Boeings göranden och ickegöranden före Lion 610 har ingenting med ET302 att göra.

Det rådde andra förutsättningar för piloterna ombord på ET302 än för Lion 610 piloter.

Fullt medveten om det. Men bägge krascherna liknar varandra och det pekar på att problemet i allra högsta grad finns kvar.
Citera
2019-03-18, 18:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver78
Fullt medveten om det. Men bägge krascherna liknar varandra och det pekar på att problemet i allra högsta grad finns kvar.

Samma problem med MCAS verkar kunna uppstå, däremot hade ET302 piloter inte samma dåliga förutsättning att hantera problemet som piloterna på Lion 610.

Att bemöta inlägg som handlar om att försöka förstå vad som gick snett med ET302 med att kasta skit på Boeing leder ingenstans.
Citera
2019-03-18, 18:52
Medlem
madtops avatar
Citat:

Citat:

Det har du i ärlighetens namn ingen koll på.

De hade med stor sannolikhet kunskap om MCAS men jag tvivlar på att de hade speciellt mycket utbildning och jag är ganska säker på att de inte tränat på det eftersom det knappt finns några simulatorer som har MCAS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in