2019-03-18, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Hur tycker du att det går med självdisciplinen för någon som uttrycker sig så här?:

Är det den helige anden i dig som kommit till uttryck här?
Nej, det beror på följande.

Joh 8:43
Varför fattar ni inte vad jag säger? Därför att ni inte står ut med att höra på mitt ord.

Så jag följer Jesu exempel!

Matt 15:16
And Jesus said, Are ye also
yet without understanding?
Citera
2019-03-18, 13:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
I Koranen läser man att det inte var Jesus på korset och att det var en annan person på korset i Surah 4:157. Många muslimer (däribland subaruu) tillämpar dock andra teorier såsom Venturinis tes att Jesus bara svimmade och vaknade i kistan. Den har inget stöd i Koranen och de enda som håller vid den är Ahmadiyya-sekten i Pakistan.
Vem strider i graven?
https://youtu.be/s6duzVn5M6E

"1I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. 2Detta var i begynnelsen hos Gud. 3Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som är till. 4I det var liv, och livet var människornas ljus. 5Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har icke fått makt därmed."

Människosonen blev upphöjd.
" 1Sedan Jesus hade talat detta, lyfte han upp sina ögon mot himmelen och sade: »Fader, stunden är kommen; förhärliga din Son, på det att din Son må förhärliga dig, 2eftersom du har givit honom makt över allt kött, för att han skall giva evigt liv åt alla dem som du har givit åt honom. 3Och detta är evigt liv, att de känna dig, den enda sanne Guden, och den du har sänt, Jesus Kristus. 4Jag har förhärligat dig på jorden, genom att fullborda det verk som du har givit mig att utföra. 5Och nu, Fader, förhärliga du mig hos dig själv, med den härlighet som jag hade hos dig, förrän världen var till."
https://sv.bibelsite.com/swe/john/17.htm

"62Då stod översteprästen upp och sade till honom: »Svarar du intet? Huru är det med det som dessa vittna mot dig?» 63Men Jesus teg. Då sade översteprästen till honom: »Jag besvär dig vid den levande Guden, att du säger oss om du är Messias, Guds Son.» 64Jesus svarade honom: »Du har själv sagt det. Men jag säger eder: Härefter skolen I få se Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma på himmelens skyar.»"
https://sv.bibelsite.com/swe/matthew/26.htm
Guds Son (Ordet, Guds Logos) blev korsfäst.

"14Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss, och vi sågo hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader, och han var full av nåd och sanning. "
https://sv.bibelsite.com/swe/john/1.htm

Inte "en annan person korsfäst", utan "en person lik Marias son". Herren är EN, men Han talar om sig själv i andra och tredje person (ofta).
Citera
2019-03-18, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, det beror på följande.

Joh 8:43
Varför fattar ni inte vad jag säger? Därför att ni inte står ut med att höra på mitt ord.

Så jag följer Jesu exempel!

Matt 15:16
And Jesus said, Are ye also
yet without understanding?
Tror att TS vill tro att Herren Jesus Kristus är Gud och att han kämpar i sin ångest i att tro som en kristen och vill bli bekräftad genom tusen svar!
Citera
2019-03-18, 13:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vem strider i graven?

"1I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. 2Detta var i begynnelsen hos Gud. 3Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som är till. 4I det var liv, och livet var människornas ljus. 5Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har icke fått makt därmed."

" 1Sedan Jesus hade talat detta, lyfte han upp sina ögon mot himmelen och sade: »Fader, stunden är kommen; förhärliga din Son, på det att din Son må förhärliga dig, 2eftersom du har givit honom makt över allt kött, för att han skall giva evigt liv åt alla dem som du har givit åt honom. 3Och detta är evigt liv, att de känna dig, den enda sanne Guden, och den du har sänt, Jesus Kristus. 4Jag har förhärligat dig på jorden, genom att fullborda det verk som du har givit mig att utföra. 5Och nu, Fader, förhärliga du mig hos dig själv, med den härlighet som jag hade hos dig, förrän världen var till."

"62Då stod översteprästen upp och sade till honom: »Svarar du intet? Huru är det med det som dessa vittna mot dig?» 63Men Jesus teg. Då sade översteprästen till honom: »Jag besvär dig vid den levande Guden, att du säger oss om du är Messias, Guds Son.» 64Jesus svarade honom: »Du har själv sagt det. Men jag säger eder: Härefter skolen I få se Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma på himmelens skyar.»"

"14Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss, och vi sågo hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader, och han var full av nåd och sanning. "

Inte "en annan person korsfäst", utan "en person lik Marias son". Herren är EN, men Han talar om sig själv i andra och tredje person (ofta).

"12Och jag vände mig om för att se vad det var för en röst som talade till mig; och när jag vände mig om, fick jag se sju gyllene ljusstakar 13och mitt i bland ljusstakarna någon som liknade en människoson, klädd i en fotsid klädnad och omgjordad kring bröstet med ett gyllene bälte."
(UB1)
Citera
2019-03-18, 13:56
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Vem strider i graven?

Eftersom vad jag skrev inte verkade framföras den första gången:

Koranen förnekar att Jesus blev korsfäst och muslimer har haft många långtgående debatter med kristna teologer över den. Haditherna och tidiga muslimska teologer spekulerar i att det var någon av apostlarna eller en jude som såg ut som Jesus.

Crucifixion: Fact of Fiction? - Debate - Sheikh Ahmed Deedat V.S. Robert Douglas

Ahmed Deedat vs Josh McDowell Debate: Was Jesus Christ Crucified? (Full)

Muslimer (jag är inte muslim) hävdar att Jesus inte blev korsfäst.
Citera
2019-03-18, 13:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Eftersom vad jag skrev inte verkade framföras den första gången:

Koranen förnekar att Jesus blev korsfäst och muslimer har haft många långtgående debatter med kristna teologer över den. Haditherna och tidiga muslimska teologer spekulerar i att det var någon av apostlarna eller en jude som såg ut som Jesus.

Crucifixion: Fact of Fiction? - Debate - Sheikh Ahmed Deedat V.S. Robert Douglas

Ahmed Deedat vs Josh McDowell Debate: Was Jesus Christ Crucified? (Full)

Muslimer hävdar att Jesus inte blev korsfäst.
Vad muslimer hävdar spelar ingen roll. Koranen säger vad den säger. Människan lägger mycket till Guds Ord, men som i koranversen: de drar bara egna slutsatser. Bibeln säger att den som var död liknar en människoson. Det är Anden, som talar i församlingarna, som dikterar breven Johannes skriver till församlingarnas änglar. Anden som "är lik en människoson".
Citera
2019-03-18, 14:05
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Vad muslimer hävdar spelar ingen roll. Koranen säger vad den säger. Människan lägger mycket till Guds Ord, men som i koranversen: de drar bara egna slutsatser. Bibeln säger att den som var död liknar en människoson. Det är Anden, som talar i församlingarna, som dikterar breven Johannes skriver till församlingarnas änglar. Anden som "är lik en människoson".

Versen säger att de kristna drar egna slutsatser.

Det går inte att tro på Bibeln och Koranen samtidigt som du verkar mena. Då skulle aldrig den senare ha skrivits. De motsäger varandra.
Citera
2019-03-18, 14:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Versen säger att de kristna drar egna slutsatser.

Det går inte att tro på Bibeln och Koranen samtidigt som du verkar mena. Då skulle aldrig den senare ha skrivits. De motsäger varandra.
Det gjorde de också. Även Bibeln säger att "kristna" ska komma att förvanska evangeliet.
Citera
2019-03-18, 14:19
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Det gjorde de också. Även Bibeln säger att "kristna" ska komma att förvanska evangeliet.

Vilken sida står du på egentligen? Du anser att 1) Koranen är Guds ord och 2) att Bibeln är förvanskad, men räknar dig som kristen och kallar kristna med citationstecken?

En kristen tror att Nya Testamentet är 100 procent Guds ord och det säger du här att det inte är. De enda som anser att NT brister sig är utöver muslimerna mormonerna.
Citera
2019-03-18, 14:21
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Det har ingenting med påverkan på andra människor att göra utan man gör det för att be Allah att sända frid och välsignelser över profeterna. Man kan göra det över alla profeter, inte bara över profeten Muhammed (salla Allahu alayhi wa sallam) och Isa (alayhi salam) utan även för profeten Mosa (alayhi salam), profeten Nuh (alayhi salam) mfl.
Tack. Det respekterar jag. Många vill skriva/säga det typ varje gång och verkar känna sig tvångsmässigt manade att säga det varje gång. Verkar som att en del vill provocera så. Ganska uppenbart. Jag menar flera gånger i en mening.

Det är ju mitt problem om jag störs av det.

Jesus var muslim svar ja.
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-03-18 kl. 14:30.
Citera
2019-03-18, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Tack. Det respekterar jag. Många vill skriva/säga det typ varje gång och verkar känna sig tvångsmässigt manade att säga det varje gång. Verkar som att en del vill provocera så. Ganska uppenbart. Jag menar flera gånger i en mening.

Det är ju mitt problem om jag störs av det.

Jesus var muslim svar ja.
Det är nog ingen muslim som säger det för att provocera. Om du upplever det så handlar det om att du inte är insatt i religionen.
Tvångsmässigt, kanske mer att kommentera saker man retar upp sig på helt i onödan pga oförståelse?
Citera
2019-03-18, 15:13
Medlem
Citat:
Vilken sida står du på egentligen? Du anser att 1) Koranen är Guds ord och 2) att Bibeln är förvanskad, men räknar dig som kristen och kallar kristna med citationstecken?

En kristen tror att Nya Testamentet är 100 procent Guds ord och det säger du här att det inte är. De enda som anser att NT brister sig är utöver muslimerna mormonerna.
Bibeln, Galaterbrevet 1:7

Det är bara några som skapar förvirring bland er
och vill förvränga Kristi evangelium.
Men även om vi själva eller en ängel från himlen
skulle ge er ett annat evangelium än det vi har predikat,
så ska han vara under förbannelse.
Det vi redan har sagt säger jag nu igen:
om någon ger er ett annat evangelium än det ni har tagit emot, så ska han vara under förbannelse
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in