2019-03-17, 22:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det vet jag. Men det svarar inte på frågan om hur långt man hinner på den tiden. Det kanske någon som känner till trakten svara på?

Det är ungefär två mil ut till Torsö och den sträckan kör man på typ 15 till 20 minuter beroende på vägval, stress och hastighet. Det är ungefär lika långt till Årnäs, om så skulle vara fallet, men betydligt långsammre väg. (I alla fall om man kör den krokiga, gamla vägen ut till Lugnås.) Jag tror dock att du har ganska bra koll, trots allt.
Citera
2019-03-17, 22:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiriL
Troligast är väl isf att båtplats, kanske även bostad, låg på fastlandet. Bron fanns ju inte -92. Känns långsökt och tursamt att hinna pricka in färjan både tur/retur för att hinna med allt inom den givna tidsramen.

Fastlandet, absolut.
Citera
2019-03-17, 22:29
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Troligast är väl isf att båtplats, kanske även bostad, låg på fastlandet. Bron fanns ju inte -92. Känns långsökt och tursamt att hinna pricka in färjan både tur/retur för att hinna med allt inom den givna tidsramen.

Dom behövde väl inte ut till Torsö, även om de nu bodde där, förrän efter de dumpat kroppen förutsatt att de nu hade tillgång till båt från fastlandet.
Citera
2019-03-17, 22:31
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Håller med dig, det låter mest troligt.
Citera
2019-03-17, 22:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är ungefär två mil ut till Torsö och den sträckan kör man på typ 15 till 20 minuter beroende på vägval, stress och hastighet. Det är ungefär lika långt till Årnäs, om så skulle vara fallet, men betydligt långsammre väg. (I alla fall om man kör den krokiga, gamla vägen ut till Lugnås.) Jag tror dock att du har ganska bra koll, trots allt.

Jag har karta att tillgå.
Citera
2019-03-17, 22:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag har karta att tillgå.

Varför frågar du då? Kom svar från "fel" person?
Citera
2019-03-17, 22:46
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Varför frågar du då? Kom svar från "fel" person?

En karta ger inte så mycket. En person som känner till området, kanske har åkt i omgivningarna, befunnit sig på plats, känner till vägar och tidsavstånd osv, har förmodligen mycket mer att ge än en enkel karta.
Citera
2019-03-17, 22:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
En karta ger inte så mycket. En person som känner till området, kanske har åkt i omgivningarna, befunnit sig på plats, känner till vägar och tidsavstånd osv, har förmodligen mycket mer att ge än en enkel karta.

Och därför svarade jag (även om jag tror att du har bra koll ändå).
Senast redigerad av Ugglan. 2019-03-17 kl. 22:49.
Citera
2019-03-17, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Dom behövde väl inte ut till Torsö, även om de nu bodde där, förrän efter de dumpat kroppen förutsatt att de nu hade tillgång till båt från fastlandet.
Nä, visst är det så. Det var mest för att eliminera antalet möjliga dumpningsplatser, då man får ner antalet båtplatser som 1992 inte kan ha vart så många på fastlands-sidan vid torsö.

Funderar även på detta med att sänka en kropp i vatten å allt sånt. Det är fan inte gjort i en handvändning. Känns det rimligt att GM hade tillgång till allt det som kan tänkas behövas. Säckar, tyngder, rep, tape. Jag får iaf fundera ett tag på vart jag har sånt. Om det gått till såhär så kanske det säger något om GM, att han/hon har sånt liggande i bilen\båten.
Citera
2019-03-17, 22:51
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Och därför svarade jag (även om jag tror att du har bra koll ändå).

Och det var bra att du svarade. Tack.
Citera
2019-03-17, 22:55
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Nä, visst är det så. Det var mest för att eliminera antalet möjliga dumpningsplatser, då man får ner antalet båtplatser som 1992 inte kan ha vart så många på fastlands-sidan vid torsö.

Funderar även på detta med att sänka en kropp i vatten å allt sånt. Det är fan inte gjort i en handvändning. Känns det rimligt att GM hade tillgång till allt det som kan tänkas behövas. Säckar, tyngder, rep, tape. Jag får iaf fundera ett tag på vart jag har sånt. Om det gått till såhär så kanske det säger något om GM, att han/hon har sånt liggande i bilen\båten.

Om man zoomar in gatuvy på Google, så ser man att vissa har långa bryggor ut i Vänern (längs kusten upp mot Torsö). Vet du - eller någon annan - om det var vanligt att man hade sin båt vid dessa? Eller fanns det speciella platser för båtar som man använde (och att man därmed inte hade sin båt vid/i anslutning till sin tomt)?
Citera
2019-03-17, 23:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Jag har tagit upp detta tidigare vid några tillfällen. Detta låter sig inte göras i en handvändning, men kan hinnas med i "hafs och slafs". Men typ tio kilo sten i en ryggsäck räcker inte på långa vägar för att sänka en kropp. Gaserna som bildas ett par dygn senare lyfter många tiotals kilo - dock med den effekten att kroppen ligger och "släpar" precis utmed ytlinjen. (Alla som har försökt att "dränka" en uppblåst badboll vet vad jag menar.) Men å andra sidan är det inte säkert att gärningsmannen/gärningsmännen tänkte så himla klokt i det där läget. Kvarstår dock frågan om GW har tänkt rätt - Skövde-polisen anser ju inte det.

Men det finns en handfull personer i Mariestad som passar in mycket bra på GW:s beskrivning om "gamla vänner" (i samma ålder som Helena), hade tillgång till båt och allt det där. Bland andra finns det två personer födda 1969 i Mariestad med starka band till Torsö som uppfyller samtliga av GW:s kriterier (gamla vänner, tillgång till båt etc.). I alla fall den ene av dem var på Stadt. En har ett "känt" efternamn med Mariestads-mått mätt och den andre har ett känt efternamn som återfinns i regeringen.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-03-17 kl. 23:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in