2019-03-17, 22:29
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Det är den här sortens snömos som gör att du eller ni aldrig kommer komma nånstans.
Du rör ihop allting, bygger din teori på helt osubstansierade hemmasnickrade teorier och så går du via patent via Jeopardy och hur du än vänder dig har du arslet bak.
Såhär, sociokulturell påverkan finns inte. Normer är ingenting vi styr. Det sköter evolutionen. Det människan lär sig mellan 2 och 10 års ålder är att anpassa sig till sin omgivning och när de är 20 är de redo att driva sitt eget liv. DET är normen om du nu ska bryta ner det till relevant nivå.
Antalet patent är irrelevant. Kvalitén eller om du så vill användbarheten av idén är det som räknas.
De gör precis likadant i akademin, där de producerar artiklar efter artiklar som ingen seriös människa nånsin kommer citera, men om måttet är "publicerade artiklar", så har ju Sokal Squared avslöjat bluffen och den kommer ge många ringar på ytan. Även Academic Rights Watch stöder Boghossian nu:
http://academicrightswatch.com/?p=2886

Vad är Sokal Squared? Vad är Grievance Studies?
Det ska jag väl inte behöva tala om för DuckDuckGo-mästaren här?

De sakfakta som går emot din världsbild kallar du snömos utan att lägga fram motargument som stödjer din ståndpunkt. Kan du belägga dina åsikter med seriösa studier från vetenskapsvärlden? Nej, tänkte väl det.

Det är vetenskapligt bevisat att sociokulturell påverkan existerar. Annars kan inte omgivningens värderingar, regler, förväntningar och attityder ändras över tid och rum. Visst har du helt rätt i att barn anpassar sig till sin omgivning. De utsätts ju för sociokulturell påverkan varje dag.

Evolutionen styr inte normerna. Det är människorna som gör det. Läs mer om vad sociala normer är. Goda normer är till för att utvecklas och förändras till det bättre. Destruktiva normer ska däremot elimineras.

Tror du att de sociala normerna idag är likadana som för hundra år sedan? Numera är det vardagsmat att män blir föräldralediga för att vara hemma och ta hand om sitt lilla barn. Drygt 29 % av föräldraledighetsdagarna togs ut av pappor förra året. Varje dag ser man pappor ta promenader med barnvagnen. 1919 var det helt otänkbart med föräldralediga män. Kvinnliga ingenjörer var extremt sällsynta, för på den tiden ansåg man att kvinnor var intellektuellt underlägsna män.

Självklart är det kvaliteten och användbarheten av en idé som är viktigast. Idéer som kommer från kvinnor är generellt inte sämre än de som män kläcker ur sig. Eller menar du att kvinnors uppfinningsbidrag är av sämre kvalitet än mäns?

Vad har ogranskade bluffartiklar som publicerats i vetenskapliga skrifter med den här diskussionen att göra? Kränkthetsstudier? I Hitlers ”Mein Kampf” kan man byta ut judar mot muslimer och vips får man en skrift som ser ut att vara författad av en islamofob rasist.

Du är ju fan ute och svamlar i det blå.
Citera
2019-03-17, 22:40
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Varför skulle man bortse från dödsskjutningar? De är de värsta morden som skapar flest vågor i samhället i övrigt. Man vågar ju inte ens vittna till mord då man själv kan bli mördad. Stora delar av våra stadsdelar är ju kontrollerade av kriminella gäng, med butiksägare som måste betala en del av vinsten eller bli vandaliserade eller värre.

Så, hur fan kan man bortse från gängens dödsskjtningar?

Vad jag menar är naturligtvis att om ingen av gängens dödsskjutningar hade ägt rum skulle mordfrekvensen ha sjunkit till 0,3-0,5 per 100 000 invånare.

Citat:
Skitsnack, vapen är illegala i Brasilien (var det tills just detta år) och det fungerade ju inte så bra. De flesta mord i USA sker genom folk som köpt vapen illegalt. Schweiz har liberala vapenlagar och under hälften av Sveriges mord per capita.

Det är alltså inte den avgörande variabeln.

Den avgörande variabeln är den enorma tillgången på vapen - både illegala och lagliga.

Citat:
Har du sett hur Japans regering och parlament ser ut? Det är +90% män.

Du kan kalla vad du vill för kvinnligt givetvist, men denna form av ordningstänk som japanerna står för kallar jag för en vis dimension inom maskulinitet (den planerande, systematiska och logiska). Det var män som reste apollianska civilisationsidealet i Grekland, där man skulle sluta exempelvis hämnas fram och tillbaka grupper emellan (något som ofta eggades av kvinnor som förlorat söner av fiendens klaner, osv) och lagar skulle sättas upp för att samhället i stort skulle finna mer harmoni. Så, även ifall maskulinitet både har en vild element (och Dionysos är här den mer sensuella mannen som kvinnor ofta söker tillbaka till) så är den logiska, självkontrollerande och långsiktstänkande maskuliniteten en motpol som är minst lika maskulint, och som ofta gör sig mer självständigt från kvinnor och känslornas Värld. Detta är både judiska patriarkala Guden, och grekernas metafysik och buddistiska avståndstagandet från naturen, än längre tillbaka: Hammurabis lagar, etc.

Självkontroll och stoicism är ju maskulint, vad skulle man annars kalla det?

I det antika Grekland hade kvinnorna både lägre ställning och färre rättigheter än männen. Dessutom var pederasti väldigt utbredd. Sexuellt umgänge mellan 16-18 år gamla ynglingar och deras äldre läromästare var oerhört vanligt.

https://varldenshistoria.se/kultur/varfor-var-homosexualitet-vanlig-under-antiken

Så bespara mig din romantiserade och överdrivna syn på mannen som stoisk, vis, självkontrollerande, logisk, planerande, systematiska, ordningstänkande, långsiktstänkande och heroisk. Det är bara skit som du hittat på kvinnofientliga sajter där kvinnliga egenskaper nedvärderas till en bottennivå och manliga egenskaper höjs till skyarna.

Hammurabis lagar? Ja, du. Haha! Dammiga lagtexter som förespråkade olikhet inför lagen. En man ansågs vara värd dubbelt så mycket som en kvinna. Jag förstår varför du tog upp dessa tusen år gamla lagar.

Citat:
I Schweiz har annars varje man skyldighet att ha vapen för att skydda sin familj, vilket gjorde att Hitler helst gärna inte tog steget in i Schweiz. Där har de nästan lika låg mordantal som i Japan.

Schweizarna är kloka de också i att de också ska kunna försvara sig mot tyrannisk stat ifall det så skulle behöva (här tycker jag de var klokare än japanerna som mer tänker kollektivt som myror och därmed plötsligt kunde bli extremt våldsamma ifall staten gav sådan direktiv under andra Världskriget).

https://www.metro.se/artikel/nej-alla-i-schweiz-m%C3%A5ste-inte-ha-ett-vapen-hemma-xr

Män är inte alls skyldiga att ha vapen. Det är bara nåt som du fått för dig.

I Schweiz har invånarna obligatorisk militärtjänst för alla män. Männen som sedan deltagit i militärtjänsten får med sig ett vapen hem som sedan lämnas tillbaka när man inte längre har krav på sig att kriga för landet (vilket brukar vara ungefär vid 34 års ålder). Det finns alltså inga krav på att alla som bor där måste ha ett vapen hemma.

Schweiz har inte heller lägst antal mord per capita i världen. Monaco, Island, Japan och Singapore är några av länderna med färre mord per capita.
Citera
2019-03-17, 22:44
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Du har förväxlat de manliga och kvinnliga egenskaperna. Så jag rättar dig här:

Manliga egenskaper: fatta hastiga/känslomässiga/kortsiktiga beslut, ha brist på empati, tävla bara för skojs skull.

Kvinnliga egenskaper: tänka efter före, fatta långsiktiga beslut, strukturera, planera, arbeta tillsammans inom hierarkin, ha empati, tävla när det verkligen behövs.

Rätt ska vara rätt.
Fast just att ha ett nätverk istället för en hierarki är ju typiskt kvinnligt så hur skulle det där kunna stämma? Likaså är kvinnor ju de som tävlar "för skojs skull", gärna med att "alla får vinna" och så vidare.

Sen lol kvinnor planera
Citera
2019-03-17, 22:49
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Dubbelt så många män som kvinnor missbrukar droger. 90 % av alla mord och dråp begås av män så könsskillnaden är alldeles för stor för att man ska kunna uppnå fullständigt jämn könsfördelning på denna punkt. Men senare forskning slår fast att stenålderskvinnor minsann kunde både jaga och slåss samt att de starkaste männen i en grupp sällan varit den högst stående ledaren i den. Till exempel kejsar Augustus som var en tanig och klen stackare men som kunde regera över romarriket.

http://genusfokus.se/man-kvinnor-och-vald/

Det har visat sig att stenålderskvinnor både jagade och slogs och att de starkaste männen i en grupp sällan varit den högst stående ledaren i den. Det kan man se genom alla tider: romarrikets främste kejsare, Augustus, var ett strategiskt geni och en enormt begåvad samhällsskapare men samtidigt fysiskt svag och värdelös på att slåss. Det samma gäller dagens världsledare då de flesta knappast skulle klara en minut på slagfältet.

Du länkar till en genus-sida utan några som helst egna källor. Vad jag vet finns bara 2 jägarsamhällen där både män och kvinnor jagar (typ mindre än en promille av alla kända jägar- och samlarsamhällen).

Men det är ju bra att veta att kvinnor skulle ta över i användandet av våld och krig när männen försvann.

Augustus var annars närmast autistisk lagt och extremt systematisk i sitt tänkande, en sån där Simon Cohen skulle sätta i spektrumet för extrem maskulin hjärna. Jag förstår annars inte riktigt vad det har med saken att göra för att vara ärlig, Margareth Thatcher och första drottning Elizabeth var väl exempel på extremt skarpa kvinnliga ledare, har inte talat någonstans om att kvinnor inte kan leda en nation och vara hårdhätna imperiebyggare. Så vad argumenterar du emot?

Citat:
Mitt argument är att psykopati är genetiskt och betydligt vanligare hos män än kvinnor. Ungefär 9 män på 1 kvinna. 1 % av befolkningen är psykopater.

Är det fler manliga teknikinnovatörer än manliga brottslingar? Verkar inte så. Det finns ett ansenligt antal kvinnliga innovatörer inom flera områden, inte bara inom teknologi.

Kan du länka till att 9 män på 1 kvinna är psykopater? Alla källor säger att det är 2-3 gånger fler manliga psykopater än kvinnor, alltså så är ration mindre än antalet ingenjörer, data programmerare, byggare, teknikinnovatörer och egenföretagare för varje kvinna.

Citat:
Kvinnor kan arbeta som rallare, byggjobbare, gruvarbetare och skogshuggare genom styrkehjälp i form av diverse lyftanordningar. Kvinnor är både intellektuellt kapabla och kreativa för att kunna uppfinna effektiva hjälpmedel som kan hantera tunga maskiner.

Det bör även noteras att de starkaste 20 procenten av kvinnor kan med lätthet svinga en yxa och hugga ner träd så att flisorna ryker.

https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-kvinnorna-som-hugger-ihjal-fordomar/

Kvinnor kan mörda och kriga och arbeta som byggjobbare, eller vad säger du?

Kan kvinnor bara göra allt konstruktivt som män gör?

Jag tror förövrigt inte att män skulle flockas för att ta hand om sjuka och äldre ifall kvinnor försvann, tror svaga i samhället med bara män skulle råka jävligt illa ut.

Män kan! så jävla larvigt tankesätt. Tänk istället på vad kvinnor VILL, och vad män VILL.

Vill kvinnor slita ute i skogen med att hugga träd hela dagen eller bygga 50 meter över marken eller sitta framför en dator 10 timmar om dygnet bara för att de teoretiskt KAN det?

Citat:
Handel med pälsar från utrotningshotade djur är faktiskt förbjuden, inte bara i Sverige. Har du sett kvinnor trippa omkring på stan iklädda leopardpälsar? Kina har förbjudit handeln med elfenben. Med männen borta ur bilden kommer efterfrågan på noshörningshorn att minska till nästan noll. För de lär inte fungera som ett kvinnligt afrodisiakum och är för övrigt i princip helt verkningslösa mot sjukdomar och krämpor.

Kvinnor kan faktiskt skjuta av några älgar, björnar, vildsvin och vargar för att hålla beståndet nere. Då får kvinnorna sina behov av både ekologiskt viltkött och värmande pälsar tillgodosedda. Tro det eller inte, men kvinnor kan faktiskt hantera jaktvapen i snitt lika bra som män.

https://minadjur.com/senaste-nytt/antligen-att-fa-ett-slut-pa-palshandeln/

Du fortsätter repetera att det är förbjudet, men faktum är att det skjuts tigrar fortfarande för dess päls, och vilka tror du köper päls?

https://www.bbc.com/news/world-asia-28258595

Du är bara tröttsam med dina teorier om att ifall män bytes ut med kvinnor skulle Världen bli underbar, lär dig att se din egen skugga. Kvinnor kommer inte sluta shopa som galningar bara för att män försvinner ur bilden.

Citat:
Årdrar och plogar är båda 2000-3000 år gamla uppfinningar, så det finns ingen anledning för kvinnor att krafsa i jorden med bara händerna. Istället för traktorer som draghjälp kan man använda sig av robusta arbetshästar.

Finns den viljan bland kvinnor? Jag känner till att vi hade en hästman i Sverige, en ensam tok som isolerad arbetade på sin gamla åker som om han bodde i 1700-talet, någon hästkvinna känner jag inte till. Snubben slet ihjäl sig kommer jag ihåg.

Citat:
Inhemska tekofabriker ska användas till att möta samtliga kvinnliga invånares hela behov av kläder och övriga textilier. Någon import från Indien eller annat asiatiskt land är därför onödig.

Du kan ju starta de nu, varför vänta på att alla svenska män försvinner? Bara få ihop några kvinnor och starta tekofabriker ifall det är så enkelt. Bara gå ut och gör det, istället för att passivt vänta på att vi män försvunnit ur leken.

Vi män kan ju också börja bygga bra bilar igen i Sverige, rent teoretiskt alltså. Vi kan rentav börja bygga fartyg igen, vi har ju gjort det förr, så det är väl bara att börja med det igen.

Citat:
Varför tror du att kvinnor inte är kapabla till att skapa teknologisk know-how, konstruera byggnader och bygga ut infrastrukturer? Skillnaden i intelligens mellan män och kvinnor är försumbar.

Lägg bara ner dina unkna fördomar om kvinnor. Du blir så löjlig annars.

Kvinnor kan säkert ta över drogligorna också, och gå runt och skjuta varandra i skallen. Givetvis kommer det byggas lika mycket och mördas lika mycket och bombas i mellanöstern.

Eller menar du att kvinnor inte kan det där med att mörda när vakuumet uppstår och det är fritt fram att ta för sig och få makt genom våld?

Varför skulle de inte kunna det? Kvinnor kan minsann. Sluta vara fördomsfull.
Citera
2019-03-17, 22:51
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Du menar att kvinnor har lite hett temperament, liksom människor från Mellanöstern tenderar att ha.
I övrigt ser jag inte någon slående likhet mellan gruppen svenska kvinnor och muslimer, men du får gärna rada upp det du ser som likheter.
Inte bara hett temperament (det är inte alla kvinnor som har det förresten; det handlar mer om att styras av sina känslor oavsett vilka dessa är) utan ett instängt sätt att tänka, avsaknad av förmåga att ifrågasätta sig själv (ibland total avsaknad av all introspektion och/eller inre dialog), dålig självuppskattning (vilket ofta leder till låtsad självsäkerhet), och så vidare.
Citera
2019-03-17, 23:01
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Schweiz ska alla ha vapen enligt själva konstitutionen och mordfrekvensen är 0,54.

I större delen av Latinamerika är vapeninnehav förbjudet.

Den avgörande variabeln är den enorma tillgången på vapen i Latinamerika - både illegala och lagliga. I kombination med hög gängkriminalitet och drogkarteller.

Jag påpekade i föregående kommentar att det inte alls är obligatoriskt för schweizare att ha vapen. Det är bara nåt som du fått för dig.

Citat:
USA har förövrigt samma mordfrekvens som Malmö, och olikt Sverige minskar mordfrekvensen för varje år, här har du en graf som visar att vapeninnehav inte förljer mordfrekvens i USA:

https://www.ammoland.com/2016/08/per-capita-firearms-vs-murder-rates-u-s-1950-2014/

Du siktar på helt fel variabel alltså.

Ammoland är en sajt för vapenfixerade och skjutglada amerikaner. Om jag vore du skulle jag vara ifrågasätta objektiviteten hos denna typ av sajter. På motsvarande sätt är jag kritisk till innehållet i tobaksbolagens sajter.
Citera
2019-03-17, 23:13
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Vad jag menar är naturligtvis att om ingen av gängens dödsskjutningar hade ägt rum skulle mordfrekvensen ha sjunkit till 0,3-0,5 per 100 000 invånare.

Varför i hela fridens namn skulle man bortse gängens dödsskjutningar? Vem vet hur mordfrekvensen i USA ser ut utan gängens dödsskjutningar?

Man önskar att man fick tillbaka gamla fyllomorden från slagsmål i tider då vi drack mera, det var ju åtminstone något som inte drabbade hela samhället. Dessa fyllon ägde inte stadsdelar och sköt inte ner vittnen och hotade inte alla invånare på samma sätt.

Citat:
Den avgörande variabeln är den enorma tillgången på vapen - både illegala och lagliga.

Nope, Schweiz, Norge och Island har över 3 gånger fler vapen per capita än Brasilien och ca 60 gånger färre mord per capita.

Det är inte den avgörande variabeln, för om rätt.

Citat:
I det antika Grekland hade kvinnorna både lägre ställning och färre rättigheter än männen. Dessutom var pederasti väldigt utbredd. Sexuellt umgänge mellan 16-18 år gamla ynglingar och deras äldre läromästare var oerhört vanligt.

https://varldenshistoria.se/kultur/varfor-var-homosexualitet-vanlig-under-antiken

Vad kvinnornas lägre ställning har att göra med män som söker resa sig ovan naturen vet jag fan, jag talar inte om någonslags dröm om egalitarism, utan om just försök att kontrollera sin natur.

Nu var det ju så att Socrates vägrade ha sex med sin lärjunge trots att lärjungen bönföll om det då Socrates ansåg att det materiella korrumperade det spirituella.

Samma typ av idetraditioner återfinns i exempelvis österländska filosofier och hinduisterna, jag var ju förövrigt i en ö med 1000 munkar som lever celibat i Mt Athos, Grekland. Denna dröm om Världen bortom "Maia" och att lära sig självkontroll är i högsta grad manligt. Blanda inte in modern moral i det hela.

Citat:
Så bespara mig din romantiserade och överdrivna syn på mannen som stoisk, vis, självkontrollerande, logisk, planerande, systematiska, ordningstänkande, långsiktstänkande och heroisk. Det är bara skit som du hittat på kvinnofientliga sajter där kvinnliga egenskaper nedvärderas till en bottennivå och manliga egenskaper höjs till skyarna.

Skitsnack, så här såg min dystopi med bara män ut:

(FB) Är kvinnor bättre än män på något?

Citat:
Självfallet inte, men nu jag inte inne på vilka som är bäst mellan kvinnor och män, utan själva diskussionen om hur 100% kvinnliga respektive manliga samhällen möjligen skulle se ut, läs Lupacs spekulationer om hur allt skulle bli bättre ifall män skulle försvinna:

(FB) Är kvinnor bättre än män på något?

Jag antar att ifall kvinnor skulle trollas bort imorgon skulle vi få rena Mad Max dystopin där mäns mer brutala natur inte längre skulle veta några hämningar, och vi skulle rentav möjligen upphöra se framtiden som värd att bygga upp. Vi vet att samhällen med få kvinnor och många män blir extremt våldsamma, tänk en värld med bara män? Skulle finnas några öar av civiliserade män som skulle klunga ihop för att försvara pojkar och svaga äldre, men i det stora hela skulle de svaga råka riktigt illa ut och empatin skulle vara obefintligt för främlingar. En sak jag dock undrar är precis vad vi skulle kriga för? I en Värld med många män och få kvinnor så är det ju de där få kvinnorna som främst eldar upp utökad konkurrens, jag tänker att de där civiliserade engelsmännen som fastnade 20 år i artiska öar skulle börja slåss allt mer ifall de hade ett par vackra kvinnor med i sällskapet. Frågan är ifall många män skulle anpassa sin sexualitet och söka unga tonårspojkar för att agera kvinnor åt dem (som i Afghanistan eller fängelsen)? Eller skulle alla sitta och runka åt porr och skita i att göra något överhuvudtaget?

Däremot så är Världen med bara kvinnor desto svårare att klura ut, definitivt skulle det inte vara utopin som Lupac beskrev i sitt anförande, så mycket kan vi vara säkra på.

Lite mindre romantiskt parfymerad än din larviga lilla KVINNOR KAN!-utopi, eller hur?

Stocism är något reserverad för några unika män, extremt få Buddhas finns i ens Tibet/Bhutan, extremt få Socrates fanns i Grekland och extremt få Markus Aurelius fanns i Romarriket.

Likväl är stoicism en extremt manlig dygd, feminismen kallar idag den rentav för "toxisk maskulinitet", vilket jag finner lite roligt. Liksom det finns fler manliga porrtittare än kvinnor finns fler män i rörelser som NOFAP eller isbad (två saker jag själv utforskar), män söker sig oftare till både hedonistiska och stoiska extrema änden i skalan för beteendemönster.

Män är heltenkelt mer extrema till själva naturen, denna extrema och obsessiva del i manliga naturen kan få motsatta effekter, som Camille PAglia säger här:

Citat:
"There is no female Mozart because there is no female Jack the Ripper.

Män är eviga hjälten och boven i Världsdramat, genin och idioten, obsessive genin och obsessive massmördaren, samhällsbyggaren och samhällsförstöraren, den hämnlöse barbariske lustfyllde hedonisten och den självkontrollerande och logiske stoicisten, du kan inte få ena sidan av myntet utan att få med andra sidan.

Citat:
Hammurabis lagar? Ja, du. Haha! Dammiga lagtexter som förespråkade olikhet inför lagen. En man ansågs vara värd dubbelt så mycket som en kvinna. Jag förstår varför du tog upp dessa tusen år gamla lagar.

Ifall du skulle ha någon aning om vilken barbarisk helvete av formen "might is right" som Hammurabis lagar reste sig så skulle du formulera dig lite annorlunda.

Det har varit alltid varit män som sökt skapa ordning ur kaoset som barbarisk maskulinitet orsakar.

De 200 år av fred vi haft sedan 1800-talet i Sverige var också organiserad av svenska patriarkatet.

[uote]
https://www.metro.se/artikel/nej-alla-i-schweiz-m%C3%A5ste-inte-ha-ett-vapen-hemma-xr

Män är inte alls skyldiga att ha vapen. Det är bara nåt som du fått för dig.

I Schweiz har invånarna obligatorisk militärtjänst för alla män. Männen som sedan deltagit i militärtjänsten får med sig ett vapen hem som sedan lämnas tillbaka när man inte längre har krav på sig att kriga för landet (vilket brukar vara ungefär vid 34 års ålder). Det finns alltså inga krav på att alla som bor där måste ha ett vapen hemma.

Schweiz har inte heller lägst antal mord per capita i världen. Monaco, Island, Japan och Singapore är några av länderna med färre mord per capita.
”[/quote]

Det motbevisar dock inte tesen om att det inte är vapenlagar som orsakar mord. Schweiz har tre gånger fler vapen än Brasilien per capita och 60 gånger färre mord per capita.

De har extremt låg arbetslöshet (likt Japan), främst europeiskt land (om än ursprungen från flera kulturer), drogliberal, låg skatt och väldigt harmonisk kultur med koppling kvar till sina rötter (betydligt mer så än "världens modernaste land" Sverige).
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-03-17 kl. 23:24.
Citera
2019-03-17, 23:21
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Inte bara hett temperament (det är inte alla kvinnor som har det förresten; det handlar mer om att styras av sina känslor oavsett vilka dessa är) utan ett instängt sätt att tänka, avsaknad av förmåga att ifrågasätta sig själv (ibland total avsaknad av all introspektion och/eller inre dialog), dålig självuppskattning (vilket ofta leder till låtsad självsäkerhet), och så vidare.

Å jisses vilka generaliserar. Jag tror vi skippar den diskussionen, den slutar aldrig bra.
Citera
2019-03-17, 23:42
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Den avgörande variabeln är den enorma tillgången på vapen i Latinamerika - både illegala och lagliga. I kombination med hög gängkriminalitet och drogkarteller.

Jag påpekade i föregående kommentar att det inte alls är obligatoriskt för schweizare att ha vapen. Det är bara nåt som du fått för dig.

Det finns inte mer tillågång till vapen i något land i Latinamerika än i Schweiz (eller ens Sverige) förutom Uruguay (Latinamerikas säkraste och mest europeiska land, med 95% europeer):

https://en.wikipedia.org/wiki/Estimated_number_of_civilian_guns_per_capita_by_co untry

Återigen motbevisas din tes.

Citat:
Ammoland är en sajt för vapenfixerade och skjutglada amerikaner. Om jag vore du skulle jag vara ifrågasätta objektiviteten hos denna typ av sajter. På motsvarande sätt är jag kritisk till innehållet i tobaksbolagens sajter.

Här är mord per capita i USA, lägsta nivån på 33 år:

https://abcnews.go.com/US/story?id=95379&page=1

Här är antalet vapen, den klättrar snabbt ovan 1 vapen per medborgare som du ser:

https://www.washingtonpost.com/resizer/1Bw04DdL3kDu5e9l4fJ06nX0Iq8=/1484x0/arc-anglerfish-washpost-prod-washpost.s3.amazonaws.com/public/5X2ZKNMFTE2QDNCZDDGRXGZTJA.png

Så, du har fel. Jag skulle säga att du bör finna en mer komplex helhetsbild på saker som orsakar hög frekvenst av mord per capita, exempelvis så är multi-etniska samhällen där olika etniciteter producerar olika mycket eller exempelvis drogpolitik/handel, betydligt bättre variabel att förutsäga mord per capita.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-03-17 kl. 23:45.
Citera
2019-03-18, 01:25
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Å jisses vilka generaliserar. Jag tror vi skippar den diskussionen, den slutar aldrig bra.
Individer är alla olika. Ta TS frågeställning: självklart finns det någon individuell kvinna som är bättre på något än en viss individuell man. T.ex. finns det kvinnor som, säg, springer snabbar än mig.
Frågan skall alltså inte förstås på individuellt plan, utan handlar om just generaliseringar.

Sen att du vill skippa en diskussion som slutar i att du hade fel är fullt förståeligt och helt ok.
Citera
2019-03-18, 02:05
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit

Varför ska vi diskutera vad du tycker om kvinnor?
Citera
2019-03-18, 05:21
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
GIVETVIS.

Vad vill du diskutera? Att kvinnors våld är ett lika stort problem som mäns är? Jag vet inte om jag kan delta i en så pass oseriös diskussion som är så långt från den verklighet vi lever i.

Skrev jag nånstans att våld BARA är något män håller på med?
Indirekt. Ja.

Det är liksom det som är problemet.
Konstant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in