2019-03-17, 21:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Intressant att läsa de där formuleringarna igen. Nu går det väl ganska lätt att hitta bra teoretiska beskrivningar, och vi har ju vart här förut, men om man ser ”förlängningen av sig själv” som en mental (över-)kompensation för den uppfattade traumatiska förlust som också depressionen uttrycker, så ser depressionen ut att räcka tämligen långt i sig själv för att ge svar på hur det kunde gå så illa.
Det är en bra bit på vägen med den i grunden med det som nämns (överfokus sjuka barn, felaktig krisbearbetning, mångårig belastning)- och det är relativt normativt.
.. men ju djupare depression över tid, ju skevare resonemang och ju mer risk för sucudala tankar.
Moas diagnos är kritisk och där nånstans är det inte normalt längre. Alienation och allierande.
Citat:
Nu blir det lite tentativt men den depressive försöker synbart (på konstlad väg) läka ett sår, men läkandet blir en form av dålig protes, som inskärper och bibehåller såret som sådant (dvs upplevelsen av en förlust). I detta och liknande fall kanske (lite spekulativt förstås, och ställvis eller för depressionen...(?)) tenderar barnens personer (för föräldrarna) träda tillbaka i deras medvetanden/resonemang till förmån för en mer fysisk praesens, som tenderar mot det avhumaniserade. Pausar man där så skulle då föräldrarna, i sin gemensamma depression, stå inför svårigheten att intellektuellt behandla döttrarna som fullvärdiga personer, eller inför möjligheten att inte göra det. Mytens Saturnus åt upp sina söner, det anspelar åtminstone i senare tid förmodligen på ungefär samma typ av problematik och felslut.
Jag fick läsa flera ggr, herrn är så djuplodande.
Barnen blir konturlösa för att föräldrarna är så absorberade av sig själva? Är det nåt snarlikt du far efter så säger jag ja. Deras vilja blir ju sekundär när föräldern liksom expanderar ut och omfattar dem i sitt ältande, applicerar sina känslor på dem och inbillar sig att barnen mår lika dåligt, att framtiden är så depressivt svart som de anser. Saturnaliskt uppslukade (ja, det är melankolins anfader som du nämnde). Det är nåt bittert och pessismistiskt i det hela också när det drar iväg för långt (melankoli). Det ses inte i ett tidigt skede. Jag tycker den knastertorra rubriken har drag av detta:
Till den det berör.
Senast redigerad av develi 2019-03-17 kl. 21:50.
Citera
2019-03-17, 21:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Ni som har koll och kanske läst andra FUP:ar också, hur har ni tolkat bevisningen?:

sid.10:

Är det här protokollet skrivet den 5 november? Varför i så fall inte skriva att de hittade TRE dokument samt xxxx prydligt utlagda? Vad hittade de egentligen?
Protokollet verkar ha skrivits efter att anaysresultaten inkommit. – Betr. dokumenten finns en hel del i övrigt att önska; inte helt lätt att se och förstå pga allt kludd och alla luddiga formuleringar.- Det skrivs att vardagsrummet var välstädat och i ordning… men inte hur det såg ut i övriga utrymmen, t.ex. i köket.
Citat:
Vilka dokument syns på bilden och varför så dålig bild? Är det tre dokument? Vilket är det som har så liten mängd text?
Är det dokument!? Tycker mer det ser ut som en ny konstriktning där man lyckats med att sammansmälta graffiti och dagisteckningar. - Eller också är det för att de anhöriga kan förväntas ta anstöt; ev. även övriga som är läskunniga.
Citat:
Avskedsbrevet var ”underskrivet”. Hur vet man att det gjordes efter texten printades ut?
Top Secret.
Citat:
Varför skulle det finnas misstankar att någon skrivit på ett tomt papper? Låter mera som maffia-hot.
Det kan ha varit några av de hypoteser man ställt upp.
Citat:
Varför finns det inte med uppgifter på hur brevet analyserats eller en PM-sida över det, samma som för dator o mobil?
Pappersbrist.
Citat:
sid 14. Pek-dator
Material för analys? Nej, står det. Innebär det att den var öppen att kika in i direkt? Undersöktes den inte tidigare än den 17 april 2018?
Tydligen inte – och eftersom man lyckades komma in i datorn beslutades att den skulle undersökas av forensiker.
Citat:
sid. 15: iphone
Material för analys? Nej, står det. Innebär det att den var öppen att kika in i direkt? Undersöktes den heller inte förrän i 17 april 2018?
Det bör det innebära, och att man efter att ha noterat aktuellt sms (som var kort och koncist och upptog minimal pappersyta) lämnat ut telefonen. - Övriga beslag verkar inte ha gett något, alt. kom man inte in i vissa mobiler och datorer, alt. att man ej önskar redovisa vidtagna åtgärder, alt. man inte ansåg övriga beslag relevanta för ärendet.
Citera
2019-03-17, 22:04
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Protokollet verkar ha skrivits efter att anaysresultaten inkommit. – Betr. dokumenten finns en hel del i övrigt att önska; inte helt lätt att se och förstå pga allt kludd och alla luddiga formuleringar.- Det skrivs att vardagsrummet var välstädat och i ordning… men inte hur det såg ut i övriga utrymmen, t.ex. i köket.Är det dokument!? Tycker mer det ser ut som en ny konstriktning där man lyckats med att sammansmälta graffiti och dagisteckningar. - Eller också är det för att de anhöriga kan förväntas ta anstöt; ev. även övriga som är läskunniga.Top Secret.Det kan ha varit några av de hypoteser man ställt upp.Pappersbrist.Tydligen inte – och eftersom man lyckades komma in i datorn beslutades att den skulle undersökas av forensiker.Det bör det innebära, och att man efter att ha noterat aktuellt sms (som var kort och koncist och upptog minimal pappersyta) lämnat ut telefonen. - Övriga beslag verkar inte ha gett något, alt. kom man inte in i vissa mobiler och datorer, alt. att man ej önskar redovisa vidtagna åtgärder, alt. man inte ansåg övriga beslag relevanta för ärendet.

Jag tror man kan koka ner det hela och påstå att det är samma andas barn, som mördat och tuschat.
Citera
2019-03-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Brukar du läsa FUP vid nedlagda Fu där gärningspersonerna är döda? Du kan ju hänvisa till källa för jag tar gärna del av det. Kronanskolan har jag redan och anledningen till att offentliggöra den är av helt andra och logiska anledningar.

Men hur rimmar det med alla paragrafer som flera skribenter hänvisar till som förklaring för maskningen och sekretessen? Antingen gäller lagen i alla fall med döda gärningsmän eller så är det precis som jag och flera med mig är inne på. Juristen hänvisar till lagparagrafer bara för att hon kan och vill.
Citera
2019-03-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Protokollet verkar ha skrivits efter att anaysresultaten inkommit. – Betr. dokumenten finns en hel del i övrigt att önska; inte helt lätt att se och förstå pga allt kludd och alla luddiga formuleringar.- Det skrivs att vardagsrummet var välstädat och i ordning… men inte hur det såg ut i övriga utrymmen, t.ex. i köket.Är det dokument!? Tycker mer det ser ut som en ny konstriktning där man lyckats med att sammansmälta graffiti och dagisteckningar. - Eller också är det för att de anhöriga kan förväntas ta anstöt; ev. även övriga som är läskunniga.Top Secret.Det kan ha varit några av de hypoteser man ställt upp.Pappersbrist.Tydligen inte – och eftersom man lyckades komma in i datorn beslutades att den skulle undersökas av forensiker.Det bör det innebära, och att man efter att ha noterat aktuellt sms (som var kort och koncist och upptog minimal pappersyta) lämnat ut telefonen. - Övriga beslag verkar inte ha gett något, alt. kom man inte in i vissa mobiler och datorer, alt. att man ej önskar redovisa vidtagna åtgärder, alt. man inte ansåg övriga beslag relevanta för ärendet.

Jo, dina svar kan vara nog så riktiga. Top Secret Analysen måste Malmö-polisen dela med sig av till NFC. Iphone och dator var enkla. Utredningen gick på räls. Räknas det som 4 eller 3 utredda mord?

Jo, vardagsrummet var välstädat. Resten av bottenvåningen var det värre med. På sid 10 i FUP så ser man det.
Citera
2019-03-17, 22:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Men hur rimmar det med alla paragrafer som flera skribenter hänvisar till som förklaring för maskningen och sekretessen? Antingen gäller lagen i alla fall med döda gärningsmän eller så är det precis som jag och flera med mig är inne på. Juristen hänvisar till lagparagrafer bara för att hon kan och vill.
Skillnaden att offentliggöra skolattacken versus insyn i en privatfamilj?
Har redan skrivit det till solglittret som tycktes tro att det handlade om "oförklarligt extraordinärt med många döda inträffat" och det var lika bra att släppa på maskningen och leverera.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-03-17, 22:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jo, dina svar kan vara nog så riktiga. Top Secret Analysen måste Malmö-polisen dela med sig av till NFC. Iphone och dator var enkla. Utredningen gick på räls. Räknas det som 4 eller 3 utredda mord?

Jo, vardagsrummet var välstädat. Resten av bottenvåningen var det värre med. På sid 10 i FUP så ser man det.

Menar du att det var stökigt överallt i bottenvåningen förutom i vardagsrummet?
Citera
2019-03-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Menar du att det var stökigt överallt i bottenvåningen förutom i vardagsrummet?

Ja, enligt maskningen. Det fanns en i tråden undrande87 som påstod någon liknande också.
Citera
2019-03-17, 22:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ja, enligt maskningen. Det fanns en i tråden undrande87 som påstod någon liknande också.

Det är polisen som kladdat med tusch.
Förmodligen är det bevismaterial eller fynd som ej är offentliga uppgifter. De har sannolikt inte markerat att det var stökigt i dessa utrymmen.
Citera
2019-03-17, 22:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är en bra bit på vägen med den i grunden med det som nämns (överfokus sjuka barn, felaktig krisbearbetning, mångårig belastning)- och det är relativt normativt.
.. men ju djupare depression över tid, ju skevare resonemang och ju mer risk för sucudala tankar.
Moas diagnos är kritisk och där nånstans är det inte normalt längre. Alienation och allierande.
Jag fick läsa flera ggr, herrn är så djuplodande.
Barnen blir konturlösa för att föräldrarna är så absorberade av sig själva? Är det nåt snarlikt du far efter så säger jag ja. Deras vilja blir ju sekundär när föräldern liksom expanderar ut och omfattar dem i sitt ältande, applicerar sina känslor på dem och inbillar sig att barnen mår lika dåligt, att framtiden är så depressivt svart som de anser. Saturnaliskt uppslukade (ja, det är melankolins anfader som du nämnde). Det är nåt bittert och pessismistiskt i det hela också när det drar iväg för långt (melankoli). Det ses inte i ett tidigt skede. Jag tycker den knastertorra rubriken har drag av detta:
Till den det berör.

Ja, det är väl mitt försök att systematisera med de lite hopplockade köksredskap jag har till hands. ”Upptagna med sig själva” kan översättas med ”tycka synd om sig själva” (men också med överfört ”utbyte” från flickorna till den andre föräldern), vilket här är förblivande i (fasthållande vid) depression). ”Depressionen” är i stället för en upplevd förlust (barnen, ”utbytet”, livet, lyckan, framtiden, rubbet, vad det nu kan vara); förlusten är ett trauma, ett tomrum, en brist, en saknad av det upplevt hela (den förutvarande normaliteten), som behöver ersättas eller kompenseras eller helas (upplever depressionen). Något upplevs behövas slukas för att reparera depressionen (men det är ett felslut).

Nåväl. Jag har förut eller senast mer tänkt i termer av att de behövt virra till saker för att kunna överträda motståndet mot/ förbudet att döda, men om man grundar allt mer i depressionens egen logik så kanske det faktist blir rimligare. Och de är två, så de måste både lyckas ”lura” varandra och ”lura” sig själva till att uppfatta det som att deras egen död är den lämpliga lösningen på flickornas dystra utsikter, och flickornas död lösningen på deras egen sorg över flickornas dystra utsikter. Nåt i den stilen.

Och med känslan av att de har klurat ut detta själva och gör ett offer för flickornas eller i alla fall allas bästa.

Alla eventuella överensstämmelser med romaner av någon fröken Brontë är en ren tillfällighet.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-17 kl. 22:39.
Citera
2019-03-17, 22:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Den är bra. Allierad alienation. Sånt man annars bara ser i amerikanska skräckfilmer som Den sista färden, The hills have eyes eller Motorsågsmassakern (Missan var kanske inte så fel på det ändå..)
Fast, barnen brukar få sin plats i den allierade alienationen på film och vara med och slå ihjäl andra istället för att själva bli mördade. Här känns det mer som en dyad av vuxna, icke desto mindre lika destruktiva eller vid närmare eftertanke ännu värre, eftersom de skyddar sina egna på film.
Ja, det var rena skräckfilmen i Bjärred. Allierade Alienföräldrar rent av.
Isolerande och allierande är uppenbart en farlig kombo.

Har du reagerat på den drypande bitterhet som kan skönjas vid djup depression? Kvalmigt samtidigt som emotionellt slätstruket. Dystymi tror jag är mer vanligt förekommande hos kvinnor.
Jag söker ord men har kört fast.
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag hoppas att det inte är jag som skrämt bort dig!? Jag tycker att du ska stanna kvar och fortsätta att bjuda på din lokalkännedom från Snapphaneland, ett område vi aldrig riktigt lyckades rå på här uppe. Respekt på den! Dessutom har du visat ha en god omdömesförmåga, vilket vi behöver ha kvar här i tråden för att hjälpa dem utan. Som Armstark brukar säga, det är ett skitjobb, men nån måste göra det!
Eller så har du kanske rätt? Det har kanske mest blivit en arena för byktvätt för en somliga. Inte mycket nytt under solen sedan FUBen och inte heller den gav ju egentligen nåt nytt. Jag får se hur jag själv gör.
Men sluta nu att skriv FUBen, får mig att tänka på nån som är tätt i näsan.
Det räcker med att vissa tror det heter Förundersökningbrotokollen.
Citera
2019-03-17, 22:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, det var rena skräckfilmen i Bjärred. Allierade Alienföräldrar rent av.
Isolerande och allierande är uppenbart en farlig kombo.

Har du reagerat på den drypande bitterhet som kan skönjas vid djup depression? Kvalmigt samtidigt som emotionellt slätstruket. Dystymi tror jag är mer vanligt förekommande hos kvinnor.
Jag söker ord men har kört fast.
Men sluta nu att skriv FUBen, får mig att tänka på nån som är tätt i näsan.
Det räcker med att vissa tror det heter Förundersökningbrotokollen.

Brottkoll är ju annars precis vad det handlar om...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in