2019-03-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
H är precis lika utpekad som misstänkt för morden på barnen som O.
Dock är det bara en av dem som handgripligen varit kapabel att strypa och kväva ihjäl barnen och bara en av dem har strypt den andra till döds.

Problemet är att det begåtts tre våldsbrott med dödlig utgång i villan. Även en kvinna är strypt till döds.
Oavsett om hon var en mörderska själv så blev hon faktiskt bragd om livet. Det är inte samhällets sak att förtiga eller mörka brott som begås mot odömda personer som vi tycker ”förtjänar det”.
Inte ens mot dömda mördare.
Detta våldsbrott med dödlig utgång i nära relation mot en kvinna måste utredas och viktas lika tungt oavsett vad hon är misstänkt för. Det borde inte utlämnats på PT att O också är misstänkt för att ha dödat H. Hon är misstänk för två mord och han för tre.
Dock hade det inte så mycket lugnande i sig så DE inte kunnat agera med betoning på DE
Citera
2019-03-17, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Såg att det faktiskt finns en kommentar som relaterar till begreppet Extended Self i en äldre artikel om Bjärred. Kopplat till frågeställningen om djup depression som ger vanföreställningar.

Nadine Edberg, psykolog och psykoterapeut med lång erfarenhet av att arbeta med människor i kris:

"Enligt Nadine Edberg är det troligt att föräldrarna var djupt deprimerade.

– Det förekommer att människor som lider av allvarliga depressionstillstånd utvecklar en känsla av att barn eller andra närstående är en förlängning av sig själva. Då kan de dras in i det egna känslotillståndet. Allt måste ha känts helt hopplöst."

Margda Waern, professor vid Göteborgs universitet och överläkare i allmänpsykiatri med fokus på forskning om självmord:

– När föräldrar dödar sina barn och sedan begår självmord är det oftast en psykos eller djup depression som ligger bakom. De kan ha vanföreställningar om att de genom sina handlingar skyddar barnen."

Barnpsykologen Åsa Landberg:

"– Människor som väljer att begå självmord har ofta vanföreställningar om att världen blir bättre om man försvinner. Ibland kan man också tänka att barnen inte har ett liv som är värt att leva. Det har naturligtvis inget med verkligheten att göra. Det finns alltid hjälp att få."

"– Många gånger blir det onda cirklar när barn och vuxna i en familj mår dåligt. Man kan dra ner varandra, och det kan vara svårt att veta var allt började, säger Åsa Landberg."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wE8Xm5/expert-om-bjarred-fallet-allt-maste-ha-kants-helt-hopplost

Djup depression parat med vanföreställningar. Väldigt intressant, så tack för den länken! Du har lämnat många tänkbara länkar i ämnet.

Självklart kan det ha varit så i bjärredfallet. Att båda föräldrarna led av detta och ingen anade något måste däremot vara näst intill unikt. Att båda led av samma psykiska svarthål.

Ja i internationella sammanhang finns ett antal liknande katastrofer.

Under de höstmånader, då de redan hade skrivit sitt brev till eftervärlden, så höll de ändå en mask mot omvärlden både på jobbet och i övriga sammanhang. Inte minst mot barnen, vilket känns väldigt otäckt! Att allt var som vanligt. Eller kan barnen ha anat att någonting var väldigt fel?

Utom möjligen O som hintade lite om eländet för sin chef. "Du förtjänade inte detta". Det var väl därför chefen ringde polisen så snabbt då O inte dök upp för sitt tal han skulle hålla. Chefen måste ju ha anat att något var på G, men knappast att det som skedde verkligen skulle ske. Vem kan ens tro nåt sånt?
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-17 kl. 19:23.
Citera
2019-03-17, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det vi inte har fått veta: är det för att rädda någons "heder" och skona efterlevande?

Nej, som det beskrivits några hundra gånger sedan det blev känt att ingen utomstående mördare fanns och att därmed GM var död/döda (det första dygnet visste man inte om det var en eller flera mördare som vi vet idag, även om vi var några som gissade rätt redan några timmar efter att familjeförintelsen kommit till allmänhetens kännedom.. ) så står det i strid med lagen att offentliggöra FUPen då. Däremot tror jag att allmänintresset varit så stort att polisen vädjat till de anhöriga av att få delge en del av sina resultat. Några av dessa uppgifter skulle man nog kunnat lagföra polisen för om någon hade velat, tex den om flickornas diagnos. Jag tror inte att de anhöriga egentligen har rätt att bevilja polisen attröja den uppgiften.
Citera
2019-03-17, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej det är polisen inte säker på, tvärtom.
Det finns inga forensiska fynd att två personer deltagit vid morden på barnen.
Endast utfört av en ensam gärningsman.
Hm märkligt att de släpper på sekretessen just bara för dig.Är det verkligen möjligt att du fått detta svaret? Om så är fallet så har hon väl i alla fall gått över gränser.Och för varje inlägg du gör så vinklar du detta svar du fått olika.Det kan inte vara så att du totalt missuppfattat vad hon sagt?
Citera
2019-03-17, 18:54
Medlem
Citat:
Såg att det faktiskt finns en kommentar som relaterar till begreppet Extended Self i en äldre artikel om Bjärred. Kopplat till frågeställningen om djup depression som ger vanföreställningar.

Nadine Edberg, psykolog och psykoterapeut med lång erfarenhet av att arbeta med människor i kris:

– Det förekommer att människor som lider av allvarliga depressionstillstånd utvecklar en känsla av att barn eller andra närstående är en förlängning av sig själva. Då kan de dras in i det egna känslotillståndet. Allt måste ha känts helt hopplöst."

Margda Waern, professor vid Göteborgs universitet och överläkare i allmänpsykiatri med fokus på forskning om självmord:

– När föräldrar dödar sina barn och sedan begår självmord är det oftast en psykos eller djup depression som ligger bakom. De kan ha vanföreställningar om att de genom sina handlingar skyddar barnen."

"– Människor som väljer att begå självmord har ofta vanföreställningar om att världen blir bättre om man försvinner. Ibland kan man också tänka att barnen inte har ett liv som är värt att leva. Det har naturligtvis inget med verkligheten att göra. Det finns alltid hjälp att få."

"– Många gånger blir det onda cirklar när barn och vuxna i en familj mår dåligt. Man kan dra ner varandra, och det kan vara svårt att veta var allt började, säger Åsa Landberg."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wE8Xm5/expert-om-bjarred-fallet-allt-maste-ha-kants-helt-hopplost

Folie' a deux (gemensamt vansinne) verkar ligga närmast till hands, ja.
Citera
2019-03-17, 18:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Hm märkligt att de släpper på sekretessen just bara för dig.Är det verkligen möjligt att du fått detta svaret? Om så är fallet så har hon väl i alla fall gått över gränser.Och för varje inlägg du gör så vinklar du detta svar du fått olika.Det kan inte vara så att du totalt missuppfattat vad hon sagt?

Om man säger som så, det går inte att få A-C A att verifiera att hon har sagt det.

Sluter sig som en mussla (A-C A) om man frågar om saken.
Citera
2019-03-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Går först nu upp för mig helt att föräldrarna var betydlig mer drabbat av barnens sjukdomstillstånd än barnen själva. Verkar inte vara så, när jag läser det här, att föräldrarna inte kunde se barnens lidande - det var inte huvudproblemet. Varför var det så?
Läs Devilis inlägg.Mycket bra hon lagt in och det är väl en tänkbar orsak till hur det kom att bli.Nu får man en liten förståelse hur det kunde sluta så illa...missförstå mig rätt...
Citera
2019-03-17, 19:04
Medlem
Citat:
Vilken jävla heder? Läs på om lagen som skyddar avlidna så klarna det, uppgifter står i RELATION till anhöriga. Om det levereras detaljer kring de avlidna som anses vara kränkande för anhöriga, detaljer i brev av mer privat karaktär, detaljer som kan kopplas till barnen (extremt stark anledning för sekretess) såsom gärningsförlopp eller annat så säger det sig självt.

Vi vet med all övertydlighet att de vill döda sina barn och stendö själva; formellt misstänkta som slutreslutat av en stor förundersökning - vad är det du suktar efter som ska anses mer prioriterat än efterlevandeskyddet sekretessmässigt?

Vad jag vill veta är om det fanns avvärjningsskador från mördarna under offrens naglar. Ingen kan få mig att tro att någon som sover inte vaknar upp och försöker freda sig om någon försöker strypa vederbörande.

Inte minst så torde väl bjärredsföräldrarnas anhöriga vilja veta vem som gjorde vad. Vore jag t.ex O:s släkt, eller H:s så ville jag nog veta om det var O eller H var oskyldig till barnamorden. Kanske de vet det men inte vi?

Något annat än frågan ovan vill iaf inte jag veta.
Citera
2019-03-17, 19:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Folie' a deux (gemensamt vansinne) verkar ligga närmast till hands, ja.
Extremt sällsynt störning och det finns givetvis stadier i depression innan där man påverkar varandra negativt utan att ha nån utblommad psykos.
Citera
2019-03-17, 19:08
Medlem
Citat:
Det heter respekt, det heter chock, sorg och sorgeprocess och att ens dravla om yppandeförbud som är en helt annan juridisk term är fullständigt irrelevant - en term som används då det finns överlevande gärningspersoner i pågående Fu och fram tills dess ÅK anser nåt annat - en förstärkning av den grundläggande förunderökningssekretessen.

Vem skulle ens vilja stå i media eller befinna sig i den här tråden? Vad kräver du i ett så komplext fall med döda barn och garanterad ambivalens i sorgen efter föräldrarna. Sistnämnda har trots allt varit omtyckta tills de abrupt agerade ut i ett vansinne som ingen såg komma.

Har full respekt för att de anhöriga inte vill uttala sig.
Citera
2019-03-17, 19:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad jag vill veta är om det fanns avvärjningsskador från mördarna under offrens naglar. Ingen kan få mig att tro att någon som sover inte vaknar upp och försöker freda sig om någon försöker strypa vederbörande.

Inte minst så torde väl bjärredsföräldrarnas anhöriga vilja veta vem som gjorde vad. Vore jag t.ex O:s släkt, eller H:s så ville jag nog veta om det var O eller H var oskyldig till barnamorden. Kanske de vet det men inte vi?

Något annat än frågan ovan vill iaf inte jag veta.
Jo, jag förstår att du vill det men återigen relaterar det till gärningsförlopp och barnen.

Varför skulle de ens vilja veta sådana detaljer? Är det viktigt för sorgearbetet? Att barnen kämpat?

Om anhöriga finner ro i att de gemensamt och i samförstånd dödat barnen så är det väldigt bra att slippa grotta ner sig i äckliga detaljer som du är sugen på.
Citera
2019-03-17, 19:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Att de på något sätt upplevde att de skyddade/skonade barnen ingår i min teori och att det var därför de kunde genomföra detta. Att det skulle vara för att barnen stod ivägen för deras karriärer och liknande, som en del tagit upp, har jag aldrig trott på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in