Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Det är just detta som jag och de med mig som vill veta mer inte tycker.
Polisens underlag - inte slutsats - borde redovisas mer utförligt.
Jag tycker du skall fråga dina vänner på polisen syd varför du inte får alla underlag.
Citat:
Vi fick även polisens slutsats redovisade i Kevinfallet och för 12-åringen vid saxmordet.
Två fall som aldrig gick till åtal, trots att polisen utrett klart och pekade ut gärningsmännen.
Off topic
Citat:
Det kan bli väldigt fel när saker går till åtal också, såväl TR som HR kan döma fel. Men för varje ytterliggare instans, för varje grupp av experter som granskar en utredning, minskar risken för fel.
Om ett fall uppges ha ett helt unikt, osannolikt händelseförlopp är det ännu större orsak att visa att fallet verkligen inte har misstolkats.
Du menar att vi skall ha mer kontroll av polismyndigheten? Hypotetiskt nu om polisen redovisat precis allt som de funnit som ligger till grund för deras resultat av förundersökningen, vem skulle granska att allt var korrekt?
Citat:
Om jag botar en obotlig sjukdom, trots att ingen annan lyckats, vill alla veta mer. Likaväl om man inte lyckas operera bort en sjuk blidtarm. Det ovanliga tarvar helt enkelt mer belysning.
Ej jämförbart
Citat:
Bjärredfallet är extremt ovanligt - om det har den bakomliggande orsaksbeskrivning polisen uppger - familjeutrotning i samförstånd av två vuxna icke psykiskt sjuka föräldrar utan utlösande trigger.
Har det överhuvudtaget förekommit någon endaste gång i världen utan psykisk sjukdom eller socioekonomisk trigger?
Om Bjärredshändelsen däremot hade utförts som ett familcid av den psykiskt nedgångne fadern där han genom impuls stryper och kväver sin familj innan han suiciderar - då faller alla bitarna på plats. Då blir det plötsligt begripligt och inte helt ovanligt. Lika tragiskt, men det blir inte unikt.
Därför vill jag veta vilka enormt starka, helt overdersägliga bevis det finns för det unika!
Det borde inte vara omöjligt, anhörigskadande eller så känsligt att lämna ut. Om inte allmänheten får insyn i underlagen borde i vart fall mer expertis se över denna utredning i framtiden.
Orkar inte svara på allt du skriver.