2019-03-16, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej just den uppgiften förstår jag inte heller varför den ska hemlighållas.
Att O mördade H är klarlagt likaväl som att han själv suiciderade sist.

AC A har uppgett att forensiska fynd visat att endast en förälder handgripligen mördade bägge barnen. Således har antingen O eller H strypt/kvävt bägge barnen.

Var det H styrker det ju teorin om att de mördade var för sig - hon barnen och han henne.
Var det O blir det däremot svårare att uppfatta att någon som mördat tre personer verkligen gjorde det i samråd med en mördad kvinna som varken tog sitt eget liv eller som handgripligen mördade någon annan.

Om båda har kommit överens om att det ska ske just då, spelar det väl ingen roll om man uppger vem som utförde det - om man inte just är rädd för ifrågasättandet om en förälder mördade de andra tre? Har man ”bullet prof fakta” att de verkligen beslutade detta bägge två - behöver man ju egentligen inte sekretessbelägga vem som mördade barnen.

O är redan bevisat utpekad som strypmördare av sin hustru. Båda är misstänkta för mord på barnen. Vad kan bli värre om man klarlägger lite mer fakta?
Om du nu har fått uppgift på att det bara finns en mördare så inbegriper ju inte det att det kan ha funnits en medhjälpare? För polisen är ju säker på att de har även dödat töserna gemensamt!
Citera
2019-03-16, 21:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Vad är det för fakta du vill ha? Polisen har väl sagt tillräckligt...men du är så misstänksam så du tror polisen skyddar en mördare? Säg mig en sak...vad skulle de vinna på att undanhålla det? Tror du inte Hs familj hade protesterat om det hade varit så som i dina fantasier.
De har lagt ner mer tid på denna utredning en vad de skulle för att få reda på minsta detalj.
Du kanske kommer ihåg från alla första början tänkte de lägga ner utredningen där och då men det gjordes aldrig.
Jag tror jag själv skrev i början att polisen gör misstag men nu står det helt klart att de de facto både har planerat och dödat sina töser gemensamt.

Varför skulle det skada H om det visar sig att O mördade båda barnen.
Varför skulle det gynna O om det hemlighålls att han förutom att strypa hustrun också mördade båda barnen - något som han f övrigt redan är utpekad som misstänkt för?
H är också redan utpekad som delansvarig och misstänkt.

Vad blir egentligen värre om man lämnar ut uppgiften vem som utförde morden på barnen?
I allra bästa fall kan någon möjligen frias från ansvaret för det handgripliga mördandet.
Ska vi inte klarlägga det för den numera döda förälderns eftermäle? Varför ska vi mörka det för att låta misstanken drabba även den som inte gjort det?

Vi utreder och klarlägger inte brott för anhörigas skull, även om det ibland låter så. Vi har ett samhällerligt ansvar att utreda och vi gör det för de mördades skull.

Som husvagnssvensson också nämnde så bra - varför ska vi förutsätta att mordoffren vill att saker ska tystas ner?

Nej, de uppgifter som kommer i 19 sidor FUP innehåller inga nya fakta som mer styrker att detta var ett gemensamt beslut. Tvärtom hade ett handskrivet brev gett mer tyngd åt att H, som ju mördats, också verkligen var med på det. Gamla mail, två underskrifter och fingeravtryck väger lätt när man påstår att det var två förövare om enbart en person har mördat de andra tre.
Citera
2019-03-16, 21:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Om du nu har fått uppgift på att det bara finns en mördare så inbegriper ju inte det att det kan ha funnits en medhjälpare? För polisen är ju säker på att de har även dödat töserna gemensamt!

Nej det är polisen inte säker på, tvärtom.
Det finns inga forensiska fynd att två personer deltagit vid morden på barnen.
Endast utfört av en ensam gärningsman.
Citera
2019-03-16, 21:12
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har funderat på det samma - även morgonrock. Vill man eliminera tidpunkt nattetid? Dock ger det en viss fingervisning att det lyser på ovanvåningen. Att det är svart och neddraget på nedre våningen säger sig självt i mitt tycke (insynsskydd).

Pyjamas eller morgonrock tänkte jag också på, kanske snarare morgonrock. "Någon slags morgonrock" kan ju vara en kimono eller liknande.

Men med tanke på att alla andra var nedbäddade prydligt och med tanke på att man varit noga med att lägga fram dokument osv så får jag för mig att Oskar inte skulle vilja bli hittad alltför "slafsigt klädd".

Det spelar ju inte så stor roll. Känns bara som att det är något annat än "vanliga kläder" eftersom det noteras - och maskas.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Begriper inte varför man skulle maska att det fanns usb-minne eller digitala kopior.

Det vore väl mest för att det är information som inte delgivits tidigare, förutom att poliserna nämnde "usb-minne" i tidningen.

Kan ju även ha varit fullmakter till systern för att kunna sköta företaget till exempel, nycklar till huset, nycklar till bilarna...
Senast redigerad av harperlee 2019-03-16 kl. 21:15.
Citera
2019-03-16, 21:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har man sett en död person tidigare så förstår man direkt att denna är död - även om man bara ser huvudet/ansiktet.

Varför O skulle ha en luva över huvudet för att dölja nåt därunder låter lite långsökt. Han måste ha begripit att den skulle tas av honom förr eller senare - och i så fall visa det han försökte dölja.
Men herregud.. vad pratar du om?
Han är hängd och stendöd. Vid en sån åsyn som polis beskriver - han uppfattas omgående avliden - så ringer väl folk 112 och går väl inte ens fram.
Det som beskrevs är om anhöriga finner en person varav det händer att en del döljer ansiktet för det ser för djävligt ut - för att skydda den som återfinner dem.
Citera
2019-03-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det kan naturligtvis vara så att båda flickorna blev trötta och sjuka av att föräldrarna kanske mått dåligt i hela sina liv på grund av prestationsångest och fyrkantigt tänkande. De förde över sin ohälsa på barnen innanför hemmets dörrar. Utåt uppförde de sig klanderfritt. Att barnen antingen behandlades som "småvuxna" (momssagan) och som småbarn (leksakerna på ovanvåningen) är kanske typiskt i hem där tonåren innebär revolt, eget tänkande och frigörelse.

Barn är som små svampar, de suger upp osagda saker och känslor utan att riktigt förstå vad som händer. Här kan familjen ha varit ett gungfly av ångest.

Föräldrarna stoppade övergången mellan barn till fria individer. De ville ha kontroll till slutet.

Det gjorde dem.
Och det när flickorna befann sig i samma åldrar(12- årsåldern).

Vad finns det för psykiska åkommor där det ingår att förhindra att de egna barnen blir stora? Vad kan ligga till grund för att det vore det värsta av allt och att det är så farligt att barnen blir stora och mer och mer egna individer att man först sjukförklarar och isolerar dessa växande barnen för att sedan när en öppning ut ur den isoleringen ser ut att komma så väljer föräldrarna att hellre och i samförstånd än att släppa ut sina barn till omgivningen igen så dödar man dem?

Varför kontrollerar två föräldrar sina barns liv så långt att de båda också väljer att döda sina barn?
Vad kan ett sådant sjukligt kontrollbehov ha sin förklaring i?
Och nalle och lego till två flickor som samma år de mördades skulle ha fyllt 12 och hela 15 år.
a girl has nothing to say
Men flickorna kunde ju inte hjälpa att de växte och blev äldre :-(
Isolera dem och prata över deras huvuden skulle inte hålla hela deras liv igenom och det gjorde det ju inte heller.
Citera
2019-03-16, 21:23
Medlem
Citat:

För att föräldrarna skrev att de båda skulle göra det gemensamt, hade bestämt det sen länge! Men är det bevis på att det verkligen var det som sen hände, menar du? Någon kan ha ångrat sig i sista stund. Men då är det knappast läge att kasta sig över ett förklaringsbrev för att riva det, man försöker väl först och främst rädda sitt (och barnens) liv?

Det vore bra om polisen kunde släppa lite fler uppgifter. Det behöver inte nödvändigtvis inkräkta på de efterlevande. Givetvis blir det spekulationer om bara halva sanningen kommer fram, som nu.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-16 kl. 21:38.
Citera
2019-03-16, 21:26
Medlem
Förstår inte det där med kopior. Har man tagit kopior av avskedsbrev, förklaringsbrev, testamentet?
För att?
Citera
2019-03-16, 21:33
Medlem
harperlees avatar
Ja jag kan tycka att en diagnos som innefattar de symtom som listas för ME borde föranleda en fundering åminstone kring föräldrarnas omsorgsförmåga.

Alldeles i synnerhet då barn två drabbas i samma ålder. Det kan förstås upplevas som mycket kränkande av föräldrarna och är säkert i många fall inte nödvändigt men det skadar aldrig att ställa några frågor i alla fall. Hur föräldrarna känner inför diagnosen, om de har någon strategi för framtiden, om de vill ha stöd. Föräldrar som verkar ha svårt med acceptansen och kraftigt motsätter sig stöd vore typiskt i riskzonen. Jag tänker på mamman som mördade sina sjuka barn i England som genomgående motsatte sig medicinska åtgärder, inte ville ha "fula" medicinska hjälpmedel i hemmet osv.

Utifrån de enormt stora svårigheter som dessa föräldrarna hade att acceptera barnen som de var och göra sunda anpassningar kring barnen behov så står det i efterhand klart att det fanns brister i föräldraförmågan.

Sedan är det svårt att se att någon direkt har begått katastrofala fel heller eftersom föräldrarna verkar ha varit duktiga på att hålla fasaden.

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
https://www.rikshandboken-bhv.se/livsvillkor/barn-som-riskerar-att-fara-illa/varfor-far-barn-illa/

Stämmer väl in på föräldrarna och därför bör ju alla föräldrar vars barn är långvarigt sjuka kopplas ihop med socialen eller vården med uppföljningar. A var hemma i tre år!

"Orealistiska förväntningar.
Föräldrar kan förvänta sig att barn i alla utvecklingsstadier ska bete sig som en vuxen eller det "idealbarn" de föreställt sig. Föräldrar kan även ha en förvrängd uppfattning av barnet, exempelvis se hen som dum, elak eller lat."

Det finns också faktorer hos barnet som kan medföra en ökad risk för att fara illa. Flera studier har visat att följande grupper är särskilt utsatta:

För tidigt födda barn
Barn med funktionshinder
Barn med långvarig sjukdom
Citera
2019-03-16, 21:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Pyjamas eller morgonrock tänkte jag också på, kanske snarare morgonrock. "Någon slags morgonrock" kan ju vara en kimono eller liknande.

Men med tanke på att alla andra var nedbäddade prydligt och med tanke på att man varit noga med att lägga fram dokument osv så får jag för mig att Oskar inte skulle vilja bli hittad alltför "slafsigt klädd".

Det spelar ju inte så stor roll. Känns bara som att det är något annat än "vanliga kläder" eftersom det noteras - och maskas.
Det man sa att man inte vet är tidpunkt för döden (datum) och inte inbördes ordning de dog - obduktion har tydligen inte kunnat fastställa detta, det ger väl en hint om att de varit döda en tid.
Det rör sig väl om det som FuL sa om tidsspegel - sista livstecken (sms fredag kväll) och sen att de inte svarat dagen efter vid försök till kontakt.

Jag funderade mer på om det var för att man vet mer via krim.teknisk u.s när de kan ha dött på dygnet via BP-undersökning men sekretessar för att hålla sig så nära pressträffens info som möjligt.
Han var så tydlig att gärningsförlopp inte skulle beskrivas alls. Tangerar det att det blir för beskrivande? Fredagsmys, hämtpizza, gosa i pyamasen och grundlurar barnen - godnatt min skatt, ses imorgon? Mamma och pappa älskar er..
Jag hittar givetvis på men jag tycker rollspelet mot barnen är makabert.

Såg att avskeds/förklaringsbrevet var skrivet 2018 så det praktiska verkar de ha ordnat med efter nyår likt testamente. Där nånstans verkar de väl ha bestämt sig, annars hade de väl skrivit sina memoarer och praktiska göromål betydligt tidigare kan man tycka. Så oavsett beslut hösten så får det mig mer att tänka på att man ska visa hur välgenomtänkt det är, hur länge de haft sina gemensamma diskussioner. Nåt i stil med Australiens Agatha Christi som du kallade det om det klarsynta beslutet.
Citera
2019-03-16, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Djup kris berör alla skikt. Däremot kan det finnas ett sorts motstånd att söka hjälp på samma sätt som man ser i mer välutbildade skikt och postioner i klass med chefer som ler tills de ordagrant dör på sin post. Nån slags vanföreställning att det är ett nederlag att misslyckas; att be om hjälp.

... varav jag tror att de såg sig misslyckade i sin föräldraroll utifrån inbillade förväntningar och krav från omgivningen.

Jag tror snarare att det rör sig om det mer klassiska som lutar åt självmordspakt.
Det är för mig så välorganiserat att jag som sagt ser det som en slags hemmagjord eutanasihändelse; att den spärren var passerad via självmordstankar.

Samma långa planer, välorganiserat, ska överdrivet visa hur klarsynt och välgenomtänkt det är när döden blir en lisa för själen och förintande av lidande.

Ligger mycket i det du skriver här!
Förstår att det kan vara svårt att ta in för de som inte har inblick i den världen, där allt ska döljas till varje pris. Köra på tills man stupar och förståndet sviker...
Citera
2019-03-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej det är polisen inte säker på, tvärtom.
Det finns inga forensiska fynd att två personer deltagit vid morden på barnen.
Endast utfört av en ensam gärningsman.
Om du har fått den informationen så kan den inte undanhållas från övriga som har begärt ut fub;en. Det innebär att det finns en tydlig grund för överklagning av beslutet grundat på en felaktighet på sid.2 i sista stycket. Där måste det stå att hon personligen telefonledes till N.N har lämnat information om dödsätt som därmed måste betraktas som offentliggjorda.

Eftersom det enligt uppgift var hon som ringde upp så bör det samtalet finns loggat i hennes telefon.

Baserat på informationen i denna tråden finns det ingen juridisk grund för henne att neka att lämna ut exakt samma information till samtliga som begärt ut fub;en som hon enligt uppgift har lämnat telefonledes till dig. En enkel begäran via mejl om komplettering av denna uppgift med motiveringen att hon själv redan har gjort den offentlig bör räcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in