2019-03-17, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Därför vill jag veta vilka enormt starka, helt overdersägliga bevis det finns för det unika!
Det borde inte vara omöjligt, anhörigskadande eller så känsligt att lämna ut. Om inte allmänheten får insyn i underlagen borde i vart fall mer expertis se över denna utredning i framtiden.

Vad sägs om ett skriftligt erkännande där polisens tekniker äkthetskontrollerat det, ett bevittnat testamente några dagar före morden som förutsatte att bägge barnen var döda, digitala bevis i form av e-postkonversation samt en brottsplatsundersökning som inte talade emot utan bekräftade det gemensamma familiecidet. Jag har svårt att det skulle kunna bli tydligare med annat än att du var där och såg alltihopa.

Jag tror det är dags för dig att böja nacken nu och gå vidare i livet, alternativt till "Konspirationer och Alternativa teorier".
Citera
2019-03-17, 18:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är just detta som jag och de med mig som vill veta mer inte tycker.
Polisens underlag - inte slutsats - borde redovisas mer utförligt.

Jag tycker du skall fråga dina vänner på polisen syd varför du inte får alla underlag.

Citat:
Vi fick även polisens slutsats redovisade i Kevinfallet och för 12-åringen vid saxmordet.
Två fall som aldrig gick till åtal, trots att polisen utrett klart och pekade ut gärningsmännen.

Off topic

Citat:
Det kan bli väldigt fel när saker går till åtal också, såväl TR som HR kan döma fel. Men för varje ytterliggare instans, för varje grupp av experter som granskar en utredning, minskar risken för fel.
Om ett fall uppges ha ett helt unikt, osannolikt händelseförlopp är det ännu större orsak att visa att fallet verkligen inte har misstolkats.

Du menar att vi skall ha mer kontroll av polismyndigheten? Hypotetiskt nu om polisen redovisat precis allt som de funnit som ligger till grund för deras resultat av förundersökningen, vem skulle granska att allt var korrekt?

Citat:
Om jag botar en obotlig sjukdom, trots att ingen annan lyckats, vill alla veta mer. Likaväl om man inte lyckas operera bort en sjuk blidtarm. Det ovanliga tarvar helt enkelt mer belysning.

Ej jämförbart

Citat:
Bjärredfallet är extremt ovanligt - om det har den bakomliggande orsaksbeskrivning polisen uppger - familjeutrotning i samförstånd av två vuxna icke psykiskt sjuka föräldrar utan utlösande trigger.

Har det överhuvudtaget förekommit någon endaste gång i världen utan psykisk sjukdom eller socioekonomisk trigger?

Om Bjärredshändelsen däremot hade utförts som ett familcid av den psykiskt nedgångne fadern där han genom impuls stryper och kväver sin familj innan han suiciderar - då faller alla bitarna på plats. Då blir det plötsligt begripligt och inte helt ovanligt. Lika tragiskt, men det blir inte unikt.

Därför vill jag veta vilka enormt starka, helt overdersägliga bevis det finns för det unika!
Det borde inte vara omöjligt, anhörigskadande eller så känsligt att lämna ut. Om inte allmänheten får insyn i underlagen borde i vart fall mer expertis se över denna utredning i framtiden.

Orkar inte svara på allt du skriver.
Citera
2019-03-17, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Såg att det faktiskt finns en kommentar som relaterar till begreppet Extended Self i en äldre artikel om Bjärred. Kopplat till frågeställningen om djup depression som ger vanföreställningar.

Nadine Edberg, psykolog och psykoterapeut med lång erfarenhet av att arbeta med människor i kris:

"Enligt Nadine Edberg är det troligt att föräldrarna var djupt deprimerade.

– Det förekommer att människor som lider av allvarliga depressionstillstånd utvecklar en känsla av att barn eller andra närstående är en förlängning av sig själva. Då kan de dras in i det egna känslotillståndet. Allt måste ha känts helt hopplöst."

Margda Waern, professor vid Göteborgs universitet och överläkare i allmänpsykiatri med fokus på forskning om självmord:

– När föräldrar dödar sina barn och sedan begår självmord är det oftast en psykos eller djup depression som ligger bakom. De kan ha vanföreställningar om att de genom sina handlingar skyddar barnen."

Barnpsykologen Åsa Landberg:

"– Människor som väljer att begå självmord har ofta vanföreställningar om att världen blir bättre om man försvinner. Ibland kan man också tänka att barnen inte har ett liv som är värt att leva. Det har naturligtvis inget med verkligheten att göra. Det finns alltid hjälp att få."

"– Många gånger blir det onda cirklar när barn och vuxna i en familj mår dåligt. Man kan dra ner varandra, och det kan vara svårt att veta var allt började, säger Åsa Landberg."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wE8Xm5/expert-om-bjarred-fallet-allt-maste-ha-kants-helt-hopplost

Jag backar dessa uttalanden till 100%!
Citera
2019-03-17, 18:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag backar dessa uttalanden till 100%!

Det var som handen i handsken kring det vi diskuterat. Begriper inte att jag inte sett den förut, blev glad att det fanns en artikel som fokuserade på problematiken som det kan ha rört sig om - den är läsvärd då den även handlar om prevention.

För övrigt så kommer depression ur djup kris. Deras kris är mångårig. För dem kan det komma smygande och att sen polisen inte finner nåt om psykisk sjukdom i dokumenten säger sig självt om de inte sökt vård.
Citera
2019-03-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Kan man komma med annat än förtal när det handlar om överlagt brutalt strypmord av två barn? Vare sig man tror på en eller två mördare?
Vare sig man tror på planerande och i samförstånd eller en ensam förövare?
Gissar att det är spekulationerna om sexuella övergrepp du tänker på? Jag vet inte jag.
Vad är värst? Att bli utsatt för incest eller att bli mördad?
Att bli utsatt för sexuella övergrepp är naturligtvis vidrigt och ett livslångt trauma men med terapi och stöd kan många leva ett bra liv ändå. Blir man mördad finns inga andra alternativ.
Om en förälder drabbats av en psykos och gjort detta hade ingen vettig person dömt den föräldern.
Men det här???
Hur kan man ens se något försonande i detta?
Att använda ev. mediagnoser som något försonande är förtal mot Agnes och Moa!
(Ja jag skriver ev. diagnoser för allt jag vet är att någon? uppgett dessa diagnoser på två intyg. Jag vet inget om vilka undersökningar som gjorts för att komma fram till dessa uteslutningsdiagnoser.
Jag vet inget om hur ofta Agnes intyg förnyades.
Jag vet inget om sjukvårdskontakterna eller om dom fanns övht.
Jag vet inget om kontakten med BUP. Har den ens funnits och isåfall varför avbröts den?
Vilka kontakter togs av Hanna och Oskar för att få utskrivet dessa lugnande och sömntabletter som intogs i stor mängd vid brottstillfället? Eller var det barnens mediciner som intogs?
O.s.v. i all oändlighet.)

Det vi inte har fått veta: är det för att rädda någons "heder" och skona efterlevande?
Citera
2019-03-17, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det var inte kalendermässigt jag menade. Polisen har ju själv berättat vad de har gjort, vilka resultat de väntar på, tekniker befann sig länge i huset, flera av varandra oberoende skribenter i tråden har sagt att de har gjort en mordutredning och lagt otroligt mycket resurser på detta fall. Givetvis har de inte haft någon brådska då ingen gärningsman längre är i livet.
Kan även tänka mig att de själva, som människor gärna ville få detta utrett ordentligt, då fallet är unikt. Dessutom har intresset från utlandet funnits. Under de första 10 dagarna höll de ca femtio förhör, därefter är säkerligen fler förhörda.

Vi vet ju inte alla bevis och liknande de har funnit så det faller på sin orimlighet att vi skall kunna veta vad som utretts och analyserat. Däremot har de redovisat vad de kommit fram till så vi kan få en uppfattning om vad som hänt.

Det fetade: ...Och att alla dessa 50 personer som har förhörts, har alla belagts med yppandeförbud? Eller vad tror du?
Citera
2019-03-17, 18:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade: ...Och att alla dessa 50 personer som har förhörts, har alla belagts med yppandeförbud? Eller vad tror du?

Jag har faktiskt ingen aning. Det kan också vara så att de inte vill berätta med hänsyn till anhöriga.
Citera
2019-03-17, 18:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Det vi inte har fått veta: är det för att rädda någons "heder" och skona efterlevande?
Vilken jävla heder? Läs på om lagen som skyddar avlidna så klarna det, uppgifter står i RELATION till anhöriga. Om det levereras detaljer kring de avlidna som anses vara kränkande för anhöriga, detaljer i brev av mer privat karaktär, detaljer som kan kopplas till barnen (extremt stark anledning för sekretess) såsom gärningsförlopp eller annat så säger det sig självt.

Vi vet med all övertydlighet att de vill döda sina barn och stendö själva; formellt misstänkta som slutreslutat av en stor förundersökning - vad är det du suktar efter som ska anses mer prioriterat än efterlevandeskyddet sekretessmässigt?
Citera
2019-03-17, 18:28
Medlem
Citat:
Om du menar grunden för sekretess/maskning av materialet så står det i de inledande sidorna i det utlämnade materialet på vilka grunder maskningen är genomförd. Det enda man lämnar ut är sådant som redan är offentliggjort, där kan man med fog hävda att eventuella forensiska bevis på om en eller flera gärningsmän deltagit i dödandet av barnen också är offentliggjord via telefonsamtal den 8 februari av Ann-Charlotte Anevski.
Citera
2019-03-17, 18:30
Medlem
Citat:
Tror du att alla de personerna har fått ta del av det samlade resultatet från undersökningen? Dom kan inte beläggas med något yppandeförbud utom i de fall där de redan lyder under tystnadsplikt på grund av sina yrken. Det kan iofs vara flertalet.
Citera
2019-03-17, 18:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Det heter respekt, det heter chock, sorg och sorgeprocess och att ens dravla om yppandeförbud som är en helt annan juridisk term är fullständigt irrelevant - en term som används då det finns överlevande gärningspersoner i pågående Fu och fram tills dess ÅK anser nåt annat - en förstärkning av den grundläggande förunderökningssekretessen.

Vem skulle ens vilja stå i media eller befinna sig i den här tråden? Vad kräver du i ett så komplext fall med döda barn och garanterad ambivalens i sorgen efter föräldrarna. Sistnämnda har trots allt varit omtyckta tills de abrupt agerade ut i ett vansinne som ingen såg komma.
Citera
2019-03-17, 18:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tror du att alla de personerna har fått ta del av det samlade resultatet från undersökningen? Dom kan inte beläggas med något yppandeförbud utom i de fall där de redan lyder under tystnadsplikt på grund av sina yrken. Det kan iofs vara flertalet.

Jag tror inte h*n tänkte på det samlade resultatet utan det som de själva kunnat berätta under förhöret.

Tack för den sista upplysningen ang. yppandeförbud, ganska logiskt egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in