2019-03-17, 15:23
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är omöjligt att tolka vad du skriver. Våra senast 10 inlägg handlar om att jag talar om för dig att du borde reflektera över nya forskningsresultat. Att betygen inte fungerar som du tror och att du måste börja tänka kritiskt för att lösa problemen. Allt är inte bra, det visar forskningen. Men du vägrar, utan motivering annat är att du kan bättre än forskare, vilket är absurt.

Jag ifrågasätter studiens validitet. Det är detta du inte tål.

Jag har aldrig dementerat studiens innehåll, jag ifrågasätter det. Med all rätta. Men eftersom du nu inte arbetar i skolan och aldrig har öppnat en läroplan eller ett nationellt prov eller satt ett betyg så förstår du naturligtvis inte detta.

Det finns saker och ting att undersöka i studien men att direkt skrika "diskrimingering" i högan sky är att dra ogenomtänkta slutsatser som man inte kan säkerställa till 100%.
Man kan säga att studien innehållet ett underlag för att undersöka saken.

Faktum kvarstår dock, som jag tidigare skrev, att pojkar presterar generellt sämre än flickor i skolan, om vi nu räknar bort nationella proven i matematik och stockholmsprovet. Det är pojkars inställning som är deras största problem. Och dessa pojkar hjälps verkligen inte av att vuxna karlar vill placera dem i ett offerfack och berätta för dem att de är diskriminerade så att pojkarna ska gå hem och tycka synd om sig själv. Deras problem kommer nämligen att kvarstå.

Sen är det rätt tråkigt att diskutera med dig för du är inte intresserad av någonting annat än att förmedla dina egna halvsanningar. Det är den största anledningen till att konversationerna går i cirklar.
Citera
2019-03-17, 15:25
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Snarare så att kvinnor inte känner ett så stort behov av att ha bil. Finns cykel, buss och tåg. Bilar går sönder, ska bytas däck på, hållas under ständig service m.m. Eftersom kvinnor generellt inte verkar ha så stort intresse för bilar så är det rätt naturligt att de inte äger en egen med tanke på allt som kommer med det. Alla som ägt en bil vet detta.
Jag har haft bil i 40 år. Jag byter inga däck, bor i Skåne. Ingen bil har gått sönder på 40 år, jag har nya bilar. Serviceintervallet på nya bilar är 2 år och jag få en helt ny bil som lånebil. Du sprider myter som bygger på okunskap. Inte helt ovanligt från din sida.

Kul att du bedömer att kvinnor och män tänker olika, när det gäller bilar. Ibland kan jag få för mig att du bli arg när jag också påstår det.
Citera
2019-03-17, 15:25
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
De länderna styrs av män. Förvisso även Allah, vilket är en bidragande orsak naturligtvis. Vilka egenskaper som är typiska för könen är ovidkommande i sammanhanget då det är hur verkligheten ser ut som spelar roll. Och i Afghanistan, Iran etc är det enbart män som bestämmer.
Så hur du kan få dessa stollars egenskaper till kvinnliga egenskaper, när kvinnor inte får säga ett pip där, är lite underligt.
Män som beter sig som kvinnor (vilket muslimer nästan alltid gör) är "kvinnotänkande" enligt mig.
Citera
2019-03-17, 15:27
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Män som beter sig som kvinnor (vilket muslimer nästan alltid gör) är "kvinnotänkande" enligt mig.
Ibland undrar jag om de som skriver här verkligen inte fattar att "kvinnligt" inte betyder "av en kvinna". Det betyder "på ett kvinnligt sätt". Margret Thatcher var rimligen kvinna. Hon styrde England på ett utmärkt sätt, helt enligt manligt tänkande. Det är inte fysiska kvinnor vi argumenterar emot, det är det kvinnliga sättet. Fridolin är man men 100% kvinna i sitt sätt att styra skolan och Sverige. Jag hatar allt han gjort.
Citera
2019-03-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeraHB
TYDLIGEN så är vi bättre på att baka, laga mat, städa, ta hand om barn och tvätta...

Och att stöna under sex. En väldigt uppskattad egenskap.
Citera
2019-03-17, 15:32
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag ställer mig frågande till hur du får länder som Afghanistan, Iran, Egypten osv. till att vara "manstänkande". Det är de inte: kulturen där handlar väldigt mycket om hastiga, känslomässiga, kortsiktiga beslut och total brist på empati (eller snarare: fejkad empati), vilket bägge är kvinnliga attribut. Europa däremot, speciellt de norra delarna, domineras (än så länge) mer av typisk manliga attribut som att tänka efter före, strukturera, planera, arbeta tillsammans inom hierarkin eller tävla mot andra, osv.
Muslimska samhällen är så ovetenskapliga som de kan vara, liksom (f.d.) kommunistiska samhällen t.ex. Trots att de till 100% leds av män. Jag räknar alltså inte dem som man-samhällen i västerländsk mening. Jag kan hålla med om att det blir rörigt att debattera om inte alla har den synen på "manligt" och "kvinnligt". För uppenbarligen styrs Afghanistan bara av män. Och det är ändå ett skit-samhälle. Män kan inte alltid. Kanske måste man ta med ras eller religion i sin argumentation. Men då blir det genast obehagligare. Jag har ingen svårighet att klanka på "kvinnor", men "araber" kommer jag inte att diskutera.
Senast redigerad av Paris24 2019-03-17 kl. 15:39.
Citera
2019-03-17, 15:33
Medlem
Toolmans avatar
Det går nog inte finna något som kvinnor är entydigt bättre än män bortsett från att föda barn.

När det kommer till objektiva bedömningar som sport finns det iaf exempel på att kvinnor kan vara lika bra.

Ultramaraton: Pamela Reed slog männen år 2003 och 2004
https://en.wikipedia.org/wiki/Badwater_Ultramarathon

Hundslädförare: Där kvinnor vunnit otal gånger över männen.
Se bara deltagarlistan till årets Itarod. I denna sport är viktiga egenskaper, omvårdnad, uthållighet och inte för stor vinnarinstinkt. Hundarna måste hålla 160mil. En brutalt hård sport med extremt lite sömn.
https://iditarod.com/race/2019/mushers/
Citera
2019-03-17, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron
Kvinnor är bättre anpassade att leva i det moderna samhället än män, samtidigt som det moderna samhället också är mer anpassat efter kvinnor (på bekostnad av män). Rent intelligensmässigt vet vi att män och kvinnor ligger på samma nivå i genomsnitt. Skillnaden ligger snarare i hur kvinnor tänker och uppfattar tillvaron. Att IQ-nivån är likvärdig innebär inte att de kognitiva skillnaderna är fundmentala.

Varför tror ni t.ex. att det moderna samhället är så genomsyrat av regler och föreskrifter, samt en allt tilltagande byråkratisk tvångsmässighet? Detta kan tillskrivas den feminina impulsen, ett sätt att snabbt anpassa samhället åt det faktum att kvinnor numer deltar på samma villkor som män i det offentliga livet.

Den viktigaste faktorn blir därmed säkerhet. Kvinnan är inte bara fysiskt svagare och mer biologiskt skör, utan har också en sämre rumsuppfattning, koordination och förmåga att mentalisera omgivningen än män. Lösningen blir såklart att skapa fyrkantiga pannkaksstäder med lyktstolpar överallt, och så få skrymslen och grönområden som möjligt. Allt för att säkerställa att kvinnor ska kunna "härja" omkring på samma villkor som män. Insyn överallt, både privat och offentligt.

Ett tydligt exempel i hur detta urartar sig i praktiken är bilkörning och trafikregler. Statistiken visar att män kör ihjäl sig oftare än kvinnor, som kör mycket säkrare. Detta betyder inte att kvinnor kör "bättre" än män, det betyder att kvinnor - i egenskap av sin begränsade rumsupfattning och koordinationsförmåga - är bättre på att följa regler än män. Detta eftersom de behöver ett större element av förutsägbarhet i tillvaron. Män är mer spontana och villiga att ta risker i sitt sätt att navigera omgivningen, eftersom de har bättre spatial omdömesförmåga. För att kvinnor ska kunna delta i trafiken på samma villkor som män, måste de veta vad som händer i förväg, i form av oändliga trafikregler och en komplett byråkratisk styrning av trafiken.

Av samma anledning gör kvinnor också bättre ifrån sig i skolan än män. De älskar att "plugga" och utbilda sina preskriptiva hjärnor. Biologiskt sätt mognar de fortare än män, och är inte lika oroliga samt äventyrslystna som pojkar i tonåren. Dessutom är de socialt grupporienterade av sin natur. Dagis och skola är således anpassad efter flickor, medan pojkar alltid kommer vara mer benägna till resistans.

Det moderna samhällets beroende av säkerhet och regler går alltså tillbaka på det feminina sinnets suktande efter hemtrevlig förutsägbarhet. Som resultat har det västerländska samhället blivit ett legalistiskt matriarkat - där lagarna tänker åt oss och ingen längre behöver tänka eller göra något själv.

Men vem bryr sig? Kvinnorna vann, och allt är fortfarande patriarkatets fel.

Tack för ett intressant och välskrivet inlägg, de är hyfsat ovanliga här på feministforumet. Det där med bilolyckor tänkte jag på, för är det inte så att kvinnor är överrepresenterade procentuellt sett i cykelolyckor? Alla som har cyklat i en trafikerad storstad (som exempelvis Stockholm) vet att det kan vara lite "vilda västern" ibland när cyklister ska hem från jobbet och kör som galningar. Det är väl möjligt att kvinnliga cyklister kanske hamnar lite utanför sitt egna element/sin säkerhetssituation i såna lägen, eller?
Citera
2019-03-17, 15:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Det går nog inte finna något som kvinnor är entydigt bättre än män bortsett från att föda barn.

När det kommer till objektiva bedömningar som sport finns det iaf exempel på att kvinnor kan vara lika bra.

Ultramaraton: Pamela Reed slog männen år 2003 och 2004
https://en.wikipedia.org/wiki/Badwater_Ultramarathon

Se bara deltagarlistan till årets Itarod. I denna sport är viktiga egenskaper, omvårdnad, uthållighet och inte för stor vinnarinstinkt. Hundarna måste hålla 160mil. En brutalt hård sport med extremt lite sömn.
https://iditarod.com/race/2019/mushers/
Att en kvinna en gång slår män, som sedan vinner i 99% av de övriga andra fallen, är naturligtvis ett extremt starkt bevis att TS är rätt. Inte 100% men 99%. Även "60% av hundslädstävlingar vinns av män" visar att män är bättre. 50/50 ska det vara. Och det är det aldrig någonsin i sportsammanhang.

Michelle Mouton vann rally-VM några gånger, i samma bil som männen. Hon körde som en riktig karl. En av de få kvinnor i världs-sport-historien jag räknar som "bättre än en man".
Citera
2019-03-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman

Utan att vara expert på sporten ifråga så tänker jag instinktivt på att kvinnor överlag måste vara lättare att dra för hundarna eftersom de väger mindre än män?
Citera
2019-03-17, 15:47
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jag ifrågasätter studiens validitet. Det är detta du inte tål.

Jag har aldrig dementerat studiens innehåll, jag ifrågasätter det. Med all rätta. Men eftersom du nu inte arbetar i skolan och aldrig har öppnat en läroplan eller ett nationellt prov eller satt ett betyg så förstår du naturligtvis inte detta.

Det finns saker och ting att undersöka i studien men att direkt skrika "diskrimingering" i högan sky är att dra ogenomtänkta slutsatser som man inte kan säkerställa till 100%.
Man kan säga att studien innehållet ett underlag för att undersöka saken.

Faktum kvarstår dock, som jag tidigare skrev, att pojkar presterar generellt sämre än flickor i skolan, om vi nu räknar bort nationella proven i matematik och stockholmsprovet. Det är pojkars inställning som är deras största problem. Och dessa pojkar hjälps verkligen inte av att vuxna karlar vill placera dem i ett offerfack och berätta för dem att de är diskriminerade så att pojkarna ska gå hem och tycka synd om sig själv. Deras problem kommer nämligen att kvarstå.

Sen är det rätt tråkigt att diskutera med dig för du är inte intresserad av någonting annat än att förmedla dina egna halvsanningar. Det är den största anledningen till att konversationerna går i cirklar.
Nu parodierar du kvinnligt tänkande.

Först klagar du på ett forskningsresultat, som även publicerats i stora dagstidningar. "Det är inte 100% säkertställt". Trots att 1.000-tals barn i Stockholm ingår i studien.

Sedan påstår du att du vet bättre själv. För du vet ju hur pojkar är. Din åsikt byggd på 100(?) pojkar är tydligen "100% säkerställd".

Jag hänvisar till forskning. Det kallar du halvsanningar. Vad är en helsanning kan man undra.

Inte undra på att politiker med fast hand måste förbjuda dig att sätta betyg. Du är inte lämplig. Sannolikt finns det många kvinnor till i skolan som tänker som du. Ovetenskapligt och utan kvalitet. Värre än så. Du är hånfull mot vetenskap och kunskap. På FB är du hånfull mot män vilket sannolikt påverkar dina betyg till pojkar. Du är ett ypperligt exempel på fördomsfull person.

Vore spännande att höra när du gick ut lärarhögskolan, och vilka betyg du hade när du kom in på den.
Senast redigerad av Paris24 2019-03-17 kl. 15:51.
Citera
2019-03-17, 15:48
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Utan att vara expert på sporten ifråga så tänker jag instinktivt på att kvinnor överlag måste vara lättare att dra för hundarna eftersom de väger mindre än män?

Enligt expertisen skall det inte ha så stor betydelse annat än uppför och då måste förare oavsett hjälpa till. Man ser heller inte någon trend med väldigt små förare, det finns många småväxta att ta av i de arktiska regionerna. Den absolut viktigaste egenskapen är förstå dina hundar och ta hand om dem. De bränns annars direkt ut. Det är enormt arbete som kommer ut av hundarna, varje hund med kroppsvikt ca 25 kg förbrukar 10 000 kCal per dygn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in