2019-03-17, 14:21
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Du tror inte att det där bara var ett sätt för dem som skrev Bibeln att komma runt problemet att det inte finns några bevis? Problemet är att alla religioner kör med samma taktik - frälsning kräver blind tro.

Jag har fått smaka på Guds rike, jag har ingen anledning att ifrågasätta det mer.
Jag kan aldrig övertala någon att tro, och kommer heller inte försöka övertala dig.

Många verkar anta att man "bara tror" från ingenting och aldrig tvivlat eller ifrågasatt. Men jag har upplevt saker som gör att jag tror och inte tvivlar längre.

Jag hoppas bara fler människor får uppleva något liknande det jag upplevt. Men jag kan som sagt inte övertala dig att tro, det är något varje människa behöver få möta själva.
Citera
2019-03-17, 14:25
Medlem
Allt tvivelaktigt har människan uppfunnit .

Förvirringen gör att människan lever.
Gud är förvirringarnas konung .

Nu vet vi
Citera
2019-03-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag har fått smaka på Guds rike, jag har ingen anledning att ifrågasätta det mer.
Jag kan aldrig övertala någon att tro, och kommer heller inte försöka övertala dig.

Många verkar anta att man "bara tror" från ingenting och aldrig tvivlat eller ifrågasatt. Men jag har upplevt saker som gör att jag tror och inte tvivlar längre.

Jag hoppas bara fler människor får uppleva något liknande det jag upplevt. Men jag kan som sagt inte övertala dig att tro, det är något varje människa behöver få möta själva.
Hur vet du vilken Gud det var, som visade sitt rike?
Det vanligaste när folk har ”upplevelser” är att de försöker förklara dessa med sin omgivnings hjälp.
Samma upplevelse i Indien, Irak, USA, Sverige och Kenya kan få väldigt olika ”svar”.
Citera
2019-03-17, 15:02
Medlem
Om jag är väldigt realistisk så tror jag bibeln bara var en lagbok i egypten som Gud bestämt. Där Gud var överklassen.

Nu kan jag inte kartan men ännu mer troligt Israel.
Israels Gud.
Senast redigerad av troligengud 2019-03-17 kl. 15:06.
Citera
2019-03-17, 15:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Om jag är väldigt realistisk så tror jag bibeln bara var en lagbok i egypten som Gud bestämt. Där Gud var överklassen.

Nu kan jag inte kartan men ännu mer troligt Israel.
Israels Gud.

Området för dagens Israel ingick i konungariket Egypten på Moses tid, så du har inte helt fel. Egypten sträckte sig ända fram till dagens Turkiet och det som idag är Israel blev inte fritt från Egypten förrän någon gång under 1100-talet f.Kr, om jag minns rätt.
Citera
2019-03-17, 16:36
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är du obekant med utilitaristisk etik?

Upplys mig.

Citat:
Så: Argument from ignorance istället?

Nej, religion. Till skillnad från ateisterna och Gudsförnekarna erkänner kristna att de tror på en religion, medan de förra aktivt förnekar sina religiösa övertygelser.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hurså?

Presentera gärna ditt belägg för detta steg för steg.

1) Om vi erkänner att moral existerar och/eller måste existera som ett greppbart och applicerbart koncept måste moralen bygga på ett objektivt grundat system som härleder sina ställningstaganden till bevisligt inneboende, sanningsenliga och observerbara fakta. Om, å andra sidan, moral är subjektiv, så finns ingen rationell eller försvarbar basis för lagar om "mänskliga rättigheter" eller mot mord, pedofili, homosexualitet, våldtäkt, mm., eftersom moral är vad subjektet i fråga råkar anse.

2) Om moral, dvs. läran om vad som utgör rätt och fel, har en objektiv basis så måste denna basis vara en absolut förkunnare av sanning, eftersom metafysiska sanningar inte går att härleda empiriskt. En sådan basis skulle t.ex. kunna vara Bibelns Gud.

3) Antingen tror vi på Gud eller så erkänner vi att moral inte existerar eller är funktionellt meningslös.
Citera
2019-03-17, 16:40
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Någon faktisk grund för dina påståenden kunde du inte uppvisa.

Det kommer från någon vars argument byggde på att jag skulle "skämmas" för att jag inte a priori och axiomatiskt antog ett fullständigt obevisat moraliskt ställningstagande som absolut sanning.
Citera
2019-03-17, 17:11
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ungefär som påståendet ”Gud finns”.

Just precis; en religiös åsikt.
Citera
2019-03-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Just precis; en religiös åsikt.
Så påståendet ”Gud finns” är ett känsloargument?
Citera
2019-03-17, 17:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Det kommer från någon vars argument byggde på att jag skulle "skämmas" för att jag inte a priori och axiomatiskt antog ett fullständigt obevisat moraliskt ställningstagande som absolut sanning.

Hur då obevisat? Jag förklarade ju mina belägg för mina påståenden.
Det har du aldrig gjort.
Citera
2019-03-17, 17:50
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmyGbrg
Jag kan känna att det ligger kompakt sanning i såna här konstateranden. Suggestiv fras, i all sin torrhet.

Men beskriv lite i vilken hållning du väntar? För det finns många olika sorters väntan.

Menar du som att vänta ut jackpot på den årliga Trisslotten och hoppas på att en dag bli ekonomiskt oberoende? Eller som att vänta på tåget på en utomhusperrong i en småstad en regnig dag i mars? Eller som att vänta in omen som när molnen hopar sig till åska, även om detta innebär svår anspänning, genom att öppna upp sig i avskildhet och med maximal sensibilitet - som i "The Shining"?

Jag tror inte på jackpotvinster och tågväntan är inte heller lika svårt som att vänta på gudsbevis. Jack Torrence ser jag inte heller som någon som väntar på ett sunt vis. Han fastnade i vinkelvolten. Nä som en guldfisk i ett akvarium, känns som en naturligare tillvaro, i sitt rätta element. Men det är nog upp till var och en vilken hållning man föredrar, det viktiga är att bara att man väntar på ett etiskt vis.
Citera
2019-03-17, 19:19
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Jag tror inte på jackpotvinster och tågväntan är inte heller lika svårt som att vänta på gudsbevis. Jack Torrence ser jag inte heller som någon som väntar på ett sunt vis. Han fastnade i vinkelvolten. Nä som en guldfisk i ett akvarium, känns som en naturligare tillvaro, i sitt rätta element. Men det är nog upp till var och en vilken hållning man föredrar, det viktiga är att bara att man väntar på ett etiskt vis.

Ja Jack var ju inte så sund, haha. Jag tänkte mer på barnet Danny. Det var väl han som fick flest och starkast omen. Vilket också till slut räddade livet på honom och hans mor. Så omen är nog aldrig dåliga, oavsett om dom varnar eller förbereder lycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in