2019-03-16, 18:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentropp
Javisst stiger den globala temperaturen något, dumt att påstå något annat men trenden är alltså 1 grads höjning kommande 100 åren. Lär inte orsaka jordens undergång direkt.
Några positiva förstärkningsfaktorer som skulle få temperaturen att skena har ännu så länge lyst med sin frånvaro. Det ser nog rätt lugnt ut ändå, ingen anledning till oro som Lennart Bengtsson sa nyligen
Kom ihåg att Klimat-Greta säger som det är och hon säger att vi bara har sådär ett decennium på oss att förhindra jordens undergång. Det har 270 klimatforskare skrivit under på. Så det så!
Citera
2019-03-16, 19:14
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Om man tror att jorden går under om vi inte går med på Klimat-Gretas, Rockströms, Ernmans krav då är man per definition inte kapabel att skilja fakta från vidskepelse. Det behöver man ingen doktorshatt för att förstå.
Halmgubbar duger du gott till. Jag har svårt att förstå varför det ska vara så svårt att hålla vuxna samtal med förmodat vuxna människor. Peka gärna ut ett inlägg i denna tråd där någon hävdat att "jorden går under", vad nu det innebär. Peka gärna ut en vetenskaplig artikel där detta också hävdas. Jag utmanar dig. Det var ett uselt försvarstal till min kritik arbetet. Du bekräftar bara vad jag sade. Det kommer du förmodligen heller aldrig att inse, lika lite som din förmåga att identifiera vetenskap kommer att utvecklas. Släpp prestigen och försök vara öppen och transparent i dina ståndpunkter. Det är inte mycket begärt.

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2019-03-16, 19:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Halmgubbar duger du gott till. Jag har svårt att förstå varför det ska vara så svårt att hålla vuxna samtal med förmodat vuxna människor. Peka gärna ut ett inlägg i denna tråd där någon hävdat att "jorden går under", vad nu det innebär. Peka gärna ut en vetenskaplig artikel där detta också hävdas. Jag utmanar dig. Det var ett uselt försvarstal till min kritik arbetet. Du bekräftar bara vad jag sade. Det kommer du förmodligen heller aldrig att inse, lika lite som din förmåga att identifiera vetenskap kommer att utvecklas. Släpp prestigen och försök vara öppen och transparent i dina ståndpunkter. Det är inte mycket begärt.

Här är en som är beredd att gå långt för att slippa dö:

Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Fakta är fakta, och när man gång på gång har otroligt, OTROLIGT, dåliga källor får man ju faktiskt fråga sig vem som står på sanningens sida.
Du överdriver hur pass "dystopiskt" ett samhälle som anpassar sina utsläpp skulle vara, men nog fan överträffar vetenskapens förutsägelser denna alla gånger. Hellre din "dystopi" än min död.

Det är ett dystopiskt sinnelag och lever man med en sådan villfarelse, då är det synd om en.

Förresten, vad tror du det kan hända med en hel generation med uppskrämda barn när inga panikåtgärder införs? Vilket är det mest troliga scenariot. Alltid finns det någon ASD-are som växer upp och kanske tar saken i egna händer.
Senast redigerad av arbetet 2019-03-16 kl. 19:23.
Citera
2019-03-16, 19:41
Medlem
arbetets avatar
Och lite fler reflektioner från Ericsson i Ubbhult på det tragiska som hände igår (jo, jag föraktar er med er akademiska skolning som inte offentligt kan ta avstånd från vad sådana som Marlena Ernman gör med sin dotter och att ni istället applåderar det samt skriver under på det):
Terroristen i Christchurch på Nya Zeeland lämnade alltså ett slags "manifest" där han förklarade varför han gjorde det han gjorde. Detta manifest citeras och kommenteras nu på ett flertal ställen, och hela det sjuka manifestet finns utlagt på nätet för den som vill läsa. Nedan ett litet utdrag.

Det som framkommer är en väldigt blandad bild. Att bara kalla teroristen för "hölgerextrem" verkar lite väl förenklat. I manifestet skriver han bland annat att när han var ung var han kommunist, därefter anarkist, sedan libertarian innan han blev vad han själv kallar "ekofascist" som "kämpar för klimatet". Han skriver också att miljön förstörs av överbefolkning, att europeer inte är de som "överbefolkar världen" utan att det är "inkräktarna" (underförstått muslimerna som föder många barn). Han vill "döda inkräktarna, döda överbefolkningen, och på så sätt rädda miljön".

Tidskriften Expo beskriver terroristen så här: "Han kallar sig etnonationalist och ekofascist. Han påstår att en ökande muslimsk befolkning också utgör ett klimathot".

http://www.ericsoniubbhult.se/images/20180206/mani.jpg

Slutsatsen är att det är alldeles för enkelt och onyanserat att bara kalla terroristen för rasist. Det är mycket mer komplext än så. Det finns en rent fascistisk syn på att klimathotet är överordnat människornas existens, och det är fruktansvärt avskyvärt.
http://www.ericsoniubbhult.se/
Citera
2019-03-16, 19:56
Medlem
Ribbentropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Senaste decennierna har trenden snarare varit 2 grader/sekel. Jorden är en stor stenklump som inte lär gå under, kan bli lite kaotiskt för oss här på ytan bara.

Är man som Lennart gammal är det bekvämt att säga att man skall skjuta upp alla åtgärder några decennier. Då är det ju inte längre hans problem.

Hittills har vi sett ungefär den klimatkänslighet vi väntar oss, men vad som händer när vi rör oss längre och längre bort från det klimat vi har erfarenhet av är en mer öppen fråga. Det finns inga historiska paralleller.

0,13 grader per decennium är väl trenden sen satellitmätningarna startade 1979? Tycker dina 2 graders höjning per sekel känns lite oseriösa, då måste du utgått från något enskilt år med lägre värden.

Trist att klimatforskare med avvikande åsikter antingen ska anklagas för sin ålder eller vara köpta av oljeindustrin.
Citera
2019-03-16, 20:19
Medlem
Citat:
0,13 grader per decennium är väl trenden sen satellitmätningarna startade 1979? Tycker dina 2 graders höjning per sekel känns lite oseriösa, då måste du utgått från något enskilt år med lägre värden.
1,98 sedan 1979 om du vill vara exakt:
http://images.remss.com/msu/msu_time_series.html
Men visst lite olika resultat får man beroende på vilken källa man väljer.

Citat:
Trist att klimatforskare med avvikande åsikter antingen ska anklagas för sin ålder eller vara köpta av oljeindustrin.
Bra i alla fall att du inser att det är Lennart Bengtsson som är den avvikande och att det bara är åsikter han framför. Sen han skulle gå med i GWPF och fick mothugg har han radikaliserats rejält.
Citera
2019-03-16, 21:03
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här är en som är beredd att gå långt för att slippa dö:

Det är ett dystopiskt sinnelag och lever man med en sådan villfarelse, då är det synd om en.

Förresten, vad tror du det kan hända med en hel generation med uppskrämda barn när inga panikåtgärder införs? Vilket är det mest troliga scenariot. Alltid finns det någon ASD-are som växer upp och kanske tar saken i egna händer.
Jag noterar även en oförmåga hos dig att ge relevanta svar. Du väljer alltså att referera till din egen "domedagsprofetia". Med det sagt kan du väl gå tillbaka och läsa vad som gäller, enligt dig själv(se länk) . Höj nivån är du snäll.

Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-03-16 kl. 21:08.
Citera
2019-03-16, 21:10
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag noterar även en oförmåga hos dig att ge relevanta svar. Du väljer alltså att referera till din egen "domedagsprofetia". Höj nivån är du snäll.

Med det sagt är jag åt det mer "total katastrof för mänskligheten"-hållet än bara "Det kommer bli varmt och så".

https://www.independent.co.uk/voices/climate-strike-protests-arctic-melting-a8825936.html
Vad som händer vid en blue ocean event, dvs. när arktis blir helt isfritt en sommar, vet jag inte till 100%, men nog tror jag att det kan vara startskottet till riktigt extrema väderhändelser alltid. Och, som sagt, mina framtidsprognoser menar att människan inte är kapabel att dra ner med utsläppen, vilket gör att vi kommer fortsätta tills något säger emot, och det kommer vara "något" som har med klimatet att göra, svårt att säga exakt vad.
Citera
2019-03-16, 21:55
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Med det sagt är jag åt det mer "total katastrof för mänskligheten"-hållet än bara "Det kommer bli varmt och så".

https://www.independent.co.uk/voices/climate-strike-protests-arctic-melting-a8825936.html
Vad som händer vid en blue ocean event, dvs. när arktis blir helt isfritt en sommar, vet jag inte till 100%, men nog tror jag att det kan vara startskottet till riktigt extrema väderhändelser alltid. Och, som sagt, mina framtidsprognoser menar att människan inte är kapabel att dra ner med utsläppen, vilket gör att vi kommer fortsätta tills något säger emot, och det kommer vara "något" som har med klimatet att göra, svårt att säga exakt vad.
Det arbetet kom med som "jordens undergång" - uttalande var ett uttalande från arbetet själv:
"... där man förordar klimatdiktatur och barnbegränsning kommer att leda till ett mycket obehagligt samhällsklimat ska du se. Men det är du för dum för att fatta."

Det var uttalandet, där arbetet senare försökte få din signatur på detta när han klistrade in från dig:

" Du överdriver hur pass "dystopiskt" ett samhälle som anpassar sina utsläpp skulle vara, men nog fan överträffar vetenskapens förutsägelser denna alla gånger. Hellre din"dystopi" än min död".

... Som exempel på ett "jordens undergång" - uttalande.

Min fetning. "Din" är i detta fall arbetets. Därför refererade han till sig själv när han skulle exemplifiera.

Det jag vill åt är att uttryckta risker alltid är mer nyanserade och detaljerade, mer specifika, åtminstone när de levereras från vetenskapligt håll. "Jorden går under" eller "domedagsprofetia" är ospecifika uttalanden som inte säger något mer än att man tycker att något är en överdrift. Dock utan att säga vad som är en överdrift, vilket gör ett sådant uttalande innehållslöst. Visst finns stora risker med klimatförändringar, både kända och så kallade "kända okända" och okända. Det är inte vad jag invänder mot. Det jag invänder mot är att kalla allt "domedagsprofetior" i syfte att förenkla och bortvifta risker som alldeles överdrivna för att på så sätt förenkla för sig själv. Det är vad som går under "halmgubbe".
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Straw_man
Citat:

A*straw man*is a form of*argument*and an*informal fallacy*based on giving the impression of refuting an opponent's argument, while actually refuting an argument that was not presented by that opponent.[1]One who engages in this fallacy is said to be "attacking a straw man."
Citera
2019-03-17, 00:17
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Bygg mer hus av trä
Nej. Hus med stomme av stål har bättre LCC.
Citera
2019-03-17, 09:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Det kan du få reda på här:
/…/The effects of rising sea level are felt most acutely in the increased frequency and intensity of occasional storm surges. If CO2 and other greenhouse gases continue to increase on their current trajectories, it is projected that sea level may rise by a further 0.5 to 1 m (1.5 to 3 feet) by 2100. But rising sea levels will not stop in 2100; sea levels will be much higher in the following centuries as the sea continues to take up heat and glaciers continue to retreat. It remains difficult to predict the details of how the Greenland and Antarctic Ice Sheets will respond to continued warming, but it is thought that Greenland and perhaps West Antarctica will continue to lose mass, whereas the colder parts of Antarctica could start to gain mass as they receive more snowfall from warmer air that contains more moisture. Sea level in the last interglacial (warm) period around 125,000 years ago peaked at probably 5 to 10 m above the present level. During this period, the polar regions were warmer than they are today. This suggests that, over millennia, long periods of increased warmth will lead to very significant loss of parts of the Greenland and Antarctic Ice Sheets and to consequent sea level rise.
D.v.s. en högst moderat och hanterbar situation de närmaste hundra åren och med tanke på bara det faktum att vi sitter här och skriver på internet bevisar nog att vi även har klarat av högre vattenstånd i jordens historia. Så om nivån peakar om några hundratals år så är jag fullständigt övertygad om att människan klarar det också. Förutsatt att vi främjar utveckling och tillväxt naturligtvis.

https://royalsociety.org/topics-policy/projects/climate-change-evidence-causes/question-14/

Okey, jag vet att ovanstående postulat bara är spekulationer men det är ju ändå The Royal Society som kommer med dem så lite trovärdighet har väl det. I varje fall lite mer än vad the Independent kommer med.
Citera
2019-03-17, 09:30
Medlem
om några hundra år. man brände folk på bål för några hundra år sen för att dom kunde simma,,

vad gör vi om några hundra år. garvar åt stollarna som körde sitt hittepå.
och tyvvär så har tellus temp sjunkit 1,5 grad dom senaste åren,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in