Citat:
Ursprungligen postat av
Ree81
Med det sagt är jag åt det mer "total katastrof för mänskligheten"-hållet än bara "Det kommer bli varmt och så".
https://www.independent.co.uk/voices/climate-strike-protests-arctic-melting-a8825936.html
Vad som händer vid en blue ocean event, dvs. när arktis blir helt isfritt en sommar, vet jag inte till 100%, men nog tror jag att det kan vara startskottet till riktigt extrema väderhändelser alltid. Och, som sagt, mina framtidsprognoser menar att människan inte är kapabel att dra ner med utsläppen, vilket gör att vi kommer fortsätta tills något säger emot, och det kommer vara "något" som har med klimatet att göra, svårt att säga exakt vad.
Det arbetet kom med som "jordens undergång" - uttalande var ett uttalande från arbetet själv:
"... där man förordar klimatdiktatur och barnbegränsning kommer att leda till ett mycket obehagligt samhällsklimat ska du se. Men det är du för dum för att fatta."
Det var uttalandet, där arbetet senare försökte få din signatur på detta när han klistrade in från dig:
" Du överdriver hur pass "dystopiskt" ett samhälle som anpassar sina utsläpp skulle vara, men nog fan överträffar vetenskapens förutsägelser denna alla gånger. Hellre
din"dystopi" än min död".
... Som exempel på ett "jordens undergång" - uttalande.
Min fetning. "Din" är i detta fall arbetets. Därför refererade han till sig själv när han skulle exemplifiera.
Det jag vill åt är att uttryckta risker alltid är mer nyanserade och detaljerade, mer specifika, åtminstone när de levereras från vetenskapligt håll. "Jorden går under" eller "domedagsprofetia" är ospecifika uttalanden som inte säger något mer än att man tycker att något är en överdrift. Dock utan att säga
vad som är en överdrift, vilket gör ett sådant uttalande innehållslöst. Visst finns stora risker med klimatförändringar, både kända och så kallade "kända okända" och okända. Det är inte vad jag invänder mot. Det jag invänder mot är att kalla allt "domedagsprofetior" i syfte att förenkla och bortvifta risker som alldeles överdrivna för att på så sätt förenkla för sig själv. Det är vad som går under "halmgubbe".
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Straw_man
Citat:
A*straw man*is a form of*argument*and an*informal fallacy*based on giving the impression of refuting an opponent's argument, while actually refuting an argument that was not presented by that opponent.[1]One who engages in this fallacy is said to be "attacking a straw man."