Citat:
Ursprungligen postat av
Elbel331
Tror du det kan ”skickas” tillbaka till tingsrätten? Advokaterna verkar förespråka för det.
Det är uppe för HRs bedömning, jag har inte läst vad man anför gällande de bitarna, men jag är intresserad av att veta det så ska se om jag kan få ut handlingarna. Av det jag läst är jag dock beredd att hålla med om att det funnits mycket att önska från både utredningshåll och dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Elbel331
Hur kommer det påverka de redan dömda och de resterande i fallet? Om OG/VG kommer undan, kan antagligen resterande göra det också
Tas en rättegång i TR om så är det inga som är dömda längre. Det verkar vara utrett att VG och OG varit med längst av de inblandade. Dock ska en rättegång vara rättvis, oavsett vad man tycker om brottet. Det finns alltså inget "kommer undan".
Citat:
Ursprungligen postat av
23-aringen
Först och främst måste det ske en lagenlig rättegång i tingsrätten. Med tanke på hur förundersökningen skötts så lär det bli svårt för åklagaren att få igenom sin påhittade historia.
Skatteverket är inte bättre när dom fattat olagliga beslut. Dom gick dessutom raka vägen till förvaltningsdomstolen och ljög dom rakt upp i ansiktet.
Att domaren dessutom dömt mig till ett bokföringsbrott som fullständigt saknar stöd i lag säger väl också en del.
Att åklagaren nu inte längre verkar få driva målet talar ganska starkt för hur dåligt det har skötts.
Jag har inte begått något skattebrott och har inga problem med att förklara någonting. Det ni ser är en förvrängd och tillgjord utredning så det ska se bra ut i media. Det är vad hela utredningen handlar om.
Förövrigt så ska den såkallade sambandscentralen säljas.
Här kan ni se hur bostaden såg ut som insatsstyrkan stormade in i
https://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMBOLGH/CMBOLGH4SPR15J8PTT995I1?source=
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1,5rum-centralt-norrkopings-kommun-slottsgatan-129-15948214
De där länkarna måste vara det roligaste jag sett på länge, de ska sälja en bostad men orkade inte städa upp, ta bort bundar av sedlar från marken och sudda ut på whiteboarden först? EDIT: Efter att ha kollat in annonsen lite närmre verkar det som de marknadsför den för sin historia? Häftigt.
Efter att ha varit med under några rättegångsdagar och lyssnat på diverse förhör så är jag rätt säker på att jag har fått en relatvit bra bild av vad som skett, och jag håller med dig gällande bokf-bitarna, vad jag kan se finns det inte några grunder att döma någon annan än VG för bokföringsbrottet. Det finns ingen bevisning mot dig. Dessutom så bedömer man ju LKG vara både trovärdig och tillförlitlig och hans berättelse talar för att du inte ska ha varit ansvarig för någon bokföring. Jag tycker det är intressant att man i domen använder LKGs vittnesmål när det talar emot de åtalade men inte i de bitar som talar för dem.
Att samtliga inblandade i någon mån tjänat mer eller mindre pengar ser jag dock som osannolikt, både utifrån vittnesmål och de dokument som kommit fram, men som juridikstuderande jag förstår din försvarslinje och förstår också att du måste hålla dig till den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Elbel331
Håller med om att det finns visst antal hål i upplägget på domen. Men tror du att det finns en chans att de släpper åtal som är fastställda nu? Det innebär väl också att de dömda fuskarna har en chans till mildare straff respektive bli friade? Möjligen så blir kanske Anna Lander åtalad. Det skulle vart kul😉