Citat:
FYI jag bryr mig bara om wtc 7 och det där skriver tycker du överensstämmer med fritt fall och motstånd? Att förstyvningarna är borta tycker inte du är ett problem? Nä för med dom som funkar ju inte simulationen. Ni är så jävla korkade härinne att man häpnar. Antingen tar du fram ett fritt fall med liknande bränder på liknande byggnad eller åtminstone ett fritt fall utan CD...I övrigt är jag noll intresserad av din fysiklektion för den är så jävla fel på många plan att jag inte ens vet var jag ska börja
Så en förstyvning som är avsedd att förstärka en balk i en viss riktning, menar du är direkt avgörande för andra laster, i andra riktningar, än den last och riktning den är designad för...?
Ok, förklara då för oss varför balkar med profilhöjd är, typ en vanlig I-balk, är starkare när den monteras stående (som den ska monteras) än liggande på sida. profilhöjden är det som ger styrkan, i en viss riktning, men knappast påverkar alls om den belastas i fel riktning.
Samma sak med krocksäkerhet i bilar, där det är extremt viktigt att förstyvningar etc placeras korrekt i förhållande till de laster de ska ta upp och motstå, alltså vilken riktning dessa laster har.
Nu visade ju ”Plisken” dig att det finns klara fakta på vad dessa förstärkningar du tjatar om var till för, vilka laster de skulle handha, samt att de laster som orsakande att kollapsen initierades, inte verkade i den riktningen. Alltså har den förstyvning du tjatar om ringa eller ingen väsentlig betydelse för händelseförloppet.