2019-03-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har funderat på det samma - även morgonrock. Vill man eliminera tidpunkt nattetid? Dock ger det en viss fingervisning att det lyser på ovanvåningen. Att det är svart och neddraget på nedre våningen säger sig självt i mitt tycke (insynsskydd).

Kan det vara så att hela familjen var i pyjamas i syfte att, för barnen, få det att vara som vilken normal kväll som alla andra. Samma kvällsprocedur som vanligt.

Polisen var säker på att barnen varit ovetandes om vad som skulle ske? (vill jag minnas)
Citera
2019-03-16, 19:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Som jag förstår det så är första dotterns protokoll på sidan efter Hannas, där står det "sömnmedelspåverkat tillstånd".

För andra dottern är det protokollet på sista sidan. Det är väldigt slarvigt överstruket och jag är ganska säker på att det står "ej påvisat någon förekomst av läkemedel".

Som jag förstår det anges det i det först uppräknade protokollet för första dottern att vederbörande är kvävd och att det inte funnits några aktiva nivåer/ mängder av sömnmedel dvs ”i icke sömnmedekspåverkat tillstånd. ” i kroppen. Sannolikt för att man hittat spår av sömnmedel men slutsatsen, som här avges, omtalar att det inte är i en verksam mängd.

I den andra dotterns protokoll uppges ”ej i analyser någon förekomst av läkemedel” för här har man i analyser inte hittat något alls. Denna dotter är strypt.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-16 kl. 20:03.
Citera
2019-03-16, 19:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Verkar varit en gedigen brottsplatsundersökning i alla fall, 30 sidor.

Sedan kan alla alternativteoretiker se att man arbetat med hypoteser, alltså flera.
Sid 87 "Analys och slutsats"
6.1 Hypoteserna

Sedan ca 1/2 sida maskat

Om jag räknar rätt så är det minst tolv hypoteser som har prövats, givet då att varje - är tecken på en hypotes.

Djävligt noggrant och troligen just för att kunna skingra varje tvivel om att den sluthypotes de kommer fram till är korrekt.

Kort sagt, bra polisarbete.
Citera
2019-03-16, 19:53
Medlem
Citat:
Huva över huvudet?

När det gäller Os händer och fötter kan jag tänka mig att de var blåsvarta....Om klädseln vet vi ingenting. Varför just det är maskat och vad jag själv tänker gällande det, behåller jag för mig själv.
Citera
2019-03-16, 19:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Något ounderbyggt men medan jag har det i huvudet: jag uppfattar att det här parets ömma punkt (eller en av dem) kan ha varit en relativ upplevelse av utvaldhet i ”bättre familj/släkt”-avseende, och/men (därigenom) även som individer och som par (och kärnfamilj) betraktat. Denna upplevelse kan sen, tillsammans med en redan förefintlig partiell ”inbundenhet” eller delvis introverta drag och kanske distans från vänner o anhöriga ha färgat av sig på deras vägval, copingstrategier och vardagsval i sånt avseende att det lett till vad du kallar allierande, men även sektoriell ”isolering” och en form av introvert ”fördjupning” (ursäkta egenhändig terminologi), för att s.a.s. än kraftigare (men de facto förfelat) skydda vad som återstår av upplevda förtjänster.

”Vitsen” som jag ser är en familj som hedrar sig av sitt påbrå och sin kompetens och kvalité, dvs uppfattat familjespecifika egenskaper, men där två sjuka flickor av två möjliga barn sätter stopp för vidare illusioner på det området. De bygger eller har redan byggt en mur mot omgivningen och kan sen inte riva den utan att förlora det mest värdefulla, deras självbild. Så de går hellre under. Med andra ord, deras tankar låter dem bara tänka vad som stärker självbilden. Åtminstone kunde det vara O:s föreställning.

Vill man tälja en egen, snarlik version åt H så kanske den behöver utgå mer ifrån viljan att fostra och gifta bort friska döttrar för att på det sättet själv leva vidare, genom dessa.

I alla händelser uppfattar jag ”allierandet” som simultant med ”isolering” i samma avseenden, vilket antyder en distinktion från omvärlden, som då behöver knytas till den fatala lösningen. En annan typ av personligheter skulle uppleva var och ens egna anknytningar till den levande världen som tillräckliga skäl för att hålla sig själv vid liv, vilket ytterligare, friska, barn, nära anhöriga, vänner bland kolleger, grannar, barndomsvänner m.m. skulle stärka ytterligare. På ett plan är det synbarligen ”familjen” som tar livet av dem i så fall (möjligen kan O:s ”kändisroll” (som han inte komemr kunna upprättthålla med sjuka barn....) ha bidragit till samma resultat)).

De slår knut på sig för att slippa inse vad som är deras ansvar och vad de gör fel. De begår en sista handling med värdighet. Som uppfattad gåva till döttrarna. För att slippa skämmas inför döttrarna i framtiden.

Nåt sånt.

Det är naturligtvis svårt att ”preventera” med mindre än att man (misstänker jag) förbjuder kanske både Lund och Fråga Lund, men bältning och högläsning ur manualer för föräldrar till ME-barn kan vara en möjlighet. Eller obligatoriska terapeutiska sessioner tillräckliga för att det ska gå att ta vederb. på pulsen.

Akademien är ju förvisso, sägs det, konkurrensutsatt verksamhet, men vill man barnen väl så bör man göra ett minimum för myndighetens anställda med barn med svåra handikapp. Skulle jag gissa.

Bryta ner egenkärleken bör ju då ligga långt fram.
Djup kris berör alla skikt. Däremot kan det finnas ett sorts motstånd att söka hjälp på samma sätt som man ser i mer välutbildade skikt och postioner i klass med chefer som ler tills de ordagrant dör på sin post. Nån slags vanföreställning att det är ett nederlag att misslyckas; att be om hjälp.

... varav jag tror att de såg sig misslyckade i sin föräldraroll utifrån inbillade förväntningar och krav från omgivningen.

Jag tror snarare att det rör sig om det mer klassiska som lutar åt självmordspakt.
Det är för mig så välorganiserat att jag som sagt ser det som en slags hemmagjord eutanasihändelse; att den spärren var passerad via självmordstankar.

Samma långa planer, välorganiserat, ska överdrivet visa hur klarsynt och välgenomtänkt det är när döden blir en lisa för själen och förintande av lidande.
Citera
2019-03-16, 19:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
När det gäller Os händer och fötter kan jag tänka mig att de var blåsvarta....Om klädseln vet vi ingenting. Varför just det är maskat och vad jag själv tänker gällande det, behåller jag för mig själv.
Jag skrev i väldigt fint ordalag med tanke på att han troligen hängt där ett tag i rumstemperatur.
Detaljerna behåller jag för mig själv.
Citera
2019-03-16, 19:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Djup kris berör alla skikt. Däremot kan det finnas ett sorts motstånd att söka hjälp på samma sätt som man ser i mer välutbildade skikt och postioner i klass med chefer som ler tills de ordagrant dör på sin post. Nån slags vanföreställning att det är ett nederlag att misslyckas; att be om hjälp.

... varav jag tror att de såg sig misslyckade i sin föräldraroll utifrån inbillade förväntningar och krav från omgivningen.

Jag tror snarare att det rör sig om det mer klassiska som lutar åt självmordspakt.
Det är för mig så välorganiserat att jag som sagt ser det som en slags hemmagjord eutanasihändelse; att den spärren var passerad via självmordstankar.

Samma långa planer, välorganiserat, ska överdrivet visa hur klarsynt och välgenomtänkt det är när döden blir en lisa för själen och förintande av lidande.

Mmm. Låter lite väl i mina öron. Får låta det sjunka in.
Citera
2019-03-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack Debran för länken med FUP.

Du har helt rätt Zebrima, lägsta tyngdpunkterna på en hängande kropp fylls med blod och vävnadsvätska. Armarnas blod och vätska rinner ner i händerna och benens samt delar av kroppens väskor ner i fötterna. Det blir mycket svullet och blåaktigt.
Jag tror att det under maskningen i FUP kan stå ”uppsvällda” och kanske möjligen ”blodiga” händer och fötter.
Sannolikt har O rivskador på händerna. Fötterna, som var bara, kan skadats av det där obekräftade trasiga glaset som det funnits tråduppgifter om.

Han har nog hängt i några dagar, kanske 3- 4 dagar?
Och har han trampat i glaset på jakten efter någon/ några?
Och Hanna ser ut att ha en del skador, det kan man förstå av maskningen(i det som kom ut igår och i det som kom ut idag).
Och endast ansiktena på barnen syntes, men ändå var det uppenbart att de båda var döda :-(
Och kan Oskar ha haft en luva över huvudet på grund av skador från sina kämpande offer?

Har inte läst ikapp det senaste, men ser detta om Oskars klädsel, något som det tidigt skrevs om.
Mössan på huvudet medan han levde och familjen var "annorlunda".
Ja, finns mycket att fundera över kring den här familjen och vad grundorsaken till allting kan ha varit.
Senast redigerad av lorsandors 2019-03-16 kl. 20:04.
Citera
2019-03-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kan det vara så att hela familjen var i pyjamas i syfte att, för barnen, få det att vara som vilken normal kväll som alla andra. Samma kvällsprocedur som vanligt.

Polisen var säker på att barnen varit ovetandes om vad som skulle ske? (vill jag minnas)

Tyvärr, Remark. Hade gärna hållit med dig denna gång men polisen skulle knappast maska något familjärt eller normalt.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Polisen har inte hittat nåt som påvisar att barnen var medvetna om vad som skulle ske.

Några mystiska utsvävningar tror jag inte det rör sig om. Jag tror det är sjukt rollspel ända in i det sista - likaväl internt som externt.
Kvällsmat, fredagsmys, natti natti..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

O hittades "iklädd någon form av (överstruket)". "Uniform" passar in i luckan.
Citera
2019-03-16, 20:03
Medlem
En handling/Information blir allmän och offentlig när den lämnats ut. Dessa handlingar (där handling alltså står för stycke information) har lämnats ut vid tidigare tillfällen och måste därför lämnas ut om de begärs ut igen.

Det som är maskat är därför (som det står i beslutet också) inte möjligt att belägga med sekretess, och det går inte att påstå att handlingarna/informationen inte är allmän och offentlig eftersom de redan lämnats ut vid presskonferens och till tidningen Svensk Polis.

När handlingar begärs ut ställer man sig två frågor:
1) är handlingen allmän?
2) kan den beläggas med sekretess?(annars är det allmän offentlig handling?)

Allt som är maskat är därmed inte nödvändigtvis maskat pga sekretess, utan har bedömts som att det inte är allmän handling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in