2019-03-16, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nja jag skulle nog hävda att han skulle äga alla denna popularitet även om han inte var utbildad psykolog.
det räcker att ha nån form av högre utbildning och akademisk status och sitta och hävda nått gravt kränkande om kvinnor eller muslimer så booom! är du superpoppis hos x antal pantade människor där ute.

Det gör INTE att ens påståenden hit eller dit därför garanterat är korrekta.

Det enda som garanterar sånt är genuint seriös, väletablerad och av flera upprepad forskning.
Och sorry men den typen har vi inte kring frågor som ex:; skvallrar kvinnor mer än vad män skvallrar.

Det är en alldeles för komplex fråga där en rad grundläggande saker måste redas ut först, ex VAD är skvaller.

Och lycka till med det.

Stämmer det att han hävdar kränkande saker om muslimer? Jag har hans bok ”12 rules for life” på min läslista, eftersom det är så mycket snack om Peterson och jag vill veta vad det handlar om. Men är han islamofob/rasist är det inte lika intressant.

Av samma anledning skulle jag aldrig läsa något av personer som Sam Harris.
Citera
2019-03-16, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insida
Stämmer det att han hävdar kränkande saker om muslimer? Jag har hans bok ”12 rules for life” på min läslista, eftersom det är så mycket snack om Peterson och jag vill veta vad det handlar om. Men är han islamofob/rasist är det inte lika intressant.

jag skrev att det räcker att........inte att JP skulle hävda något kring muslimer.

han bok handlar om levnadsregler och den är helt ok att läsa.
Citera
2019-03-16, 15:42
Medlem
Citat:
jag skrev att det räcker att........inte att JP skulle hävda något kring muslimer.

han bok handlar om levnadsregler och den är helt ok att läsa.

Okej, då missförstod jag dig.
Citera
2019-03-16, 17:50
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

För att han kritiserar islam? Haha, ok. Hoppas du då åtminstone är muslim som söker skydda din irrationella tro, och inte någon överkänslig blomma vänsterut som bara tycker det är roligt när kristendomen kritiseras. Den förstnämnda kan jag förstå, den sistnämnda får mig att vilja spy.
Citera
2019-03-16, 17:51
Medlem
RedXs avatar
Citat:

För att han skulle vara islamofob/rasist? Vad grundar du det på?
Citera
2019-03-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
För att han skulle vara islamofob/rasist? Vad grundar du det på?

Grundar det på hur han uttrycker sig om islam och muslimer. Och hur han snackar om rasbiologi och IQ.
Citera
2019-03-16, 18:09
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Grundar det på hur han uttrycker sig om islam och muslimer. Och hur han snackar om rasbiologi och IQ.

Angående IQ-frågan har han väl bara uttryckt att forskare inte ska vara förföljda bara för att de visar upp data angående hur IQ varierar mellan raser?

Vilket är en självklarhet för vem som än tror på att forskare ska hålla på med att utöka vår kunskap om Världen, tycker man att någon vis slag av kunskap ska sopas under mattan så återvädner vi sakta till medeltiden. Givetvis, förstår både jag och Sam Harris att frågan är känslig, jag skulle ha otroligt svårt att ta upp frågan med min enda afro-afrikanska vän (yes, jag har en sådan), trots att han är extremt konservativ och öppen för att diskutera det mesta. Jag har lite ett ideal i baksidan av huvudet som jag har svårt att leva upp till, att man ska diskutera saker exakt på samma sätt oavsett vem som deltar i diskussionen, därmed att jag känner mig som en hycklare ifall jag diskuterar frågan med svenska vänner men inte med min afro-amerikanska vän...

Islamkritiken är däremot otroligt modigt och jag mår minst sagt illa av vänsterfjantar som runkar till kritik mot kristendomen men darrar av räddsla inombords när man gör samma sak mot deras små muslimska bebisar. Här vet jag varför jag inte vågar kritisera islam framför muslimer, och det handlar inte om att jag är känslig kring deras känslor utan att jag riskerar bli överfallen, och ifall jag gör det offentligt riskerar leva med risken att mördas för resten av livet. Därmed bör vi alltid lyfta upp offentliga kritiker av islam som hjältar, för de är i den absoluta yttersta fronten för intellektuell mod, ett ställa där mycket få skulle våga vandra (nu är Sam Harris i USA, bodde han i Europa skulle han vara än modigare, i Mellanöstern skulle han vara på gränsen till en galning att tala om islam som han gör!).

Sam Harris har ju länge varit en blodig kritiker av alla religioner, men sanningen är ju att det bara är en religion som det är sannerligen känsligt att kritisera.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-03-16 kl. 18:15.
Citera
2019-03-16, 18:21
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Har du hört detta själv eller går du på andrahandsuppgifter?

Själv ser jag honom som en av de mest hederliga och konsekventa intellektuella vi har för tillfället. Man behöver inte lyssna särskilt länge på honom för att förstå att påståenden om att han skulle vara rasist är rent nonsens.
Citera
2019-03-16, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Har du hört detta själv eller går du på andrahandsuppgifter?

Själv ser jag honom som en av de mest hederliga och konsekventa intellektuella vi har för tillfället. Man behöver inte lyssna särskilt länge på honom för att förstå att påståenden om att han skulle vara rasist är rent nonsens.
jag var också förvånad över detta och fick som svar av sir Dwain denna länk.

https://www.youtube.com/watch?v=vln9D81eO60

som jag då antar är vad som ligger bakom det rykte kring att Sam Harris skulle hysa rasistiska åsikter.

jag satte mig och tittade och well....jag tycker inte den visar detta, utan bara sedvanlig missförstånd över vad som är kritik av ex. kvinnoförtryck inom islam och rasism.

Same story as usual alltså.

Men, möjligt där finns även annat material som mer "avslöjar" SH som nån form av rasist,
det vet jag inget om.
Citera
2019-03-16, 19:26
Medlem
RedXs avatar
Citat:

som jag då antar är vad som ligger bakom det rykte kring att Sam Harris skulle hysa rasistiska åsikter.

jag satte mig och tittade och well....jag tycker inte den visar detta, utan bara sedvanlig missförstånd över vad som är kritik av ex. kvinnoförtryck inom islam och rasism.

Men, möjligt där finns även annat material som mer "avslöjar" SH som nån form av rasist,
det vet jag inget om.

Nej, den länken visar inte så mycket mer än hur svårt det är att framföra saklig kritik mot islam utan att bli anklagad för islamofobi.
Citera
2019-03-16, 20:15
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

det vet jag inget om.

Den där länken visar en modig man som väldigt koncist och logiskt går igenom vad hans kritik mot islam går ut på och sedan en anti-intellektuell hollywoodstjärna som står och gapar om "bigotry" utan att veta vad fan han pratar om.

Se gärna den 3 timmar långa debatten han hade mot TYT ifall du orkar se honom slakta stackars Cenk Uygur så länge:

https://www.youtube.com/watch?v=WVl3BJoEoAU

Givetvis att även hans ståndpunkt om att "doctrine matters" retar gallfeber på er materialister som ska förenkla Världens idetraditioner till en evig strid om resurser, när man går till Bhutans extremt fattiga och fredliga buddistiska paradis och jämför med de muslimska länder som är betydligt rikare som man varit i (exempelvis Turkiet och Egypten) så förstår man verkligen varför "doctrine matters".

Den som inte fattar det har gjort materialistiska dialektiken till sin religion (den är lika "bevisad" som guds självaste existens).
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-03-16 kl. 20:22.
Citera
2019-03-16, 20:46
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:

det vet jag inget om.

Nej det var inte från mig!

Hoppas jag, jag tycker inte det där var anmärkningsvärt.

Se här istället:
https://samharris.org/in-defense-of-torture/

Eller från "the end of faith" där han föreslår att om en muslimskt land har kärnvapen (som t ex Pakistan), så kan det vara nödvändigt att slå till först. Jag tror han specificerar mellan östern för att slippa problemet med Pakistan, det är ju främst Iran han talar om.

Men det sämsta är nog ändå https://www.youtube.com/watch?v=S6Rmbfi6YrE
(det är hans podcast, där han har med Charles Murray. Charles Murray som skrev "the bell curve" som är omåttligt populär bland "race realists" och inte alls populär bland icke-rasister)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in