2019-03-15, 18:30
Medlem
Boeings aktie upp idag. Kanske säger något om vad som kommit fram i lådorna?
Citera
2019-03-15, 18:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Flygbolagen som opererade MAX fick information löpande efter olyckan.

I normalfallet fungerar den nog som tänkt.
Det är kombination med fel på AoA-givare som den beter sig på ett sätt som blir farligt om man inte agerar.
Jag gissar på att MCAS:
  • inte kommer tillåtas köra trimmen hela vägen till ändläget
  • kommer ta hänsyn till båda AoA-givarna
  • inte kommer resettas av den elektriska trimmen (som skedde när Lion-styrmannen förvärrade läget genom att smådutta med trimmen)
Utöver det kanske krav på att piloter ska utfört vissa träningsmoment i simulator.

Vad säg om fellastat?
Ligger tyngdpunkten bakom tillåten envelope kan flygplanet bli väldigt instabilt i pitchled.

Jag anser att det är en enorm blunder att din p2, "ta hänsyn till båda AoA-givarna", inte redan är implementerad. För mig är det fullständigt obegripligt att MCAS tillåts vara aktiv när man har en situation med motstridiga indata (Airspeed, AoA osv...).

Autopiloten kopplas väl ur vid t.ex unreliable air speed?
Citera
2019-03-15, 18:32
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Vad säg om fellastat?
Ligger tyngdpunkten bakom tillåten envelope kan flygplanet bli väldigt instabilt i pitchled.

Fellastat (baktung) skulle vara ett större problem i låg fart. Ioffsg ställde jag frågan i min första post tror jag men med de data vi har. De har ropat PAN-PAN enligt någon media, och ryktesvägen på pprune hade någon stått på väntplats, sett och hört att det gick fint i början och sedan ropade de, om Unreliable Airspeed.
Tror inte det är fellast som groundar maskinen i USA( övriga världen har ju groundat utan tillgängliga data, men USA har gjprt det på fakta).

Nej, det är nog en hund begraven i MCAS alt. STS.

Om cutouterna, jag gick istort hela CBT-kursen på 738 men det var nästan 20 år sen och jag har inte flugit den alls, minnet är ju sådär på en gammal gubbe så jag ville säga emot det som sas i det andra fora:t...
Citera
2019-03-15, 18:46
Medlem
Citat:
MCAS upphör när man trimmar elektriskt. Så man kan alltså med ett enda långt tryck med tummen trimma tillbaka den hela vägen till önskat läge innan man stänger av den.

Låter man den gå till ändläget och stänger av den exakt i det läget, kommer man få det mycket jobbigt. Av olyckorna vi sett, verkar det bli svårt att reda ut då.
I det läget måste man veva på trimhjulet manuellt för att timma rätt den.

Detta stycke är svårt att förstå. Vad exakt är det som går mot ett ändläge och vad är det som går att stänga av (vad syftar alla "den" på)? Varför skulle det inte gå att göra en återställning efter att ett ändläge uppnåtts?
Citera
2019-03-15, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Boeings aktie upp idag. Kanske säger något om vad som kommit fram i lådorna?
Knappast men däremot så ska dom ha en mjukvarufix ute om 10 dagar!

Vilket får en att verkligen vilja skjuta Boeing i huvudet, dom ville inte tillstå att det var problem med planet nyss och nu strax efter ännu en dödlig krasch så fixar dom fram en fix på två veckor

Det blir antagligen ännu en patch på detta lapptäcke till flygplan, ett halvt FBW flygplan dvs en otroligt sorglig konstruktion.

https://www.cnbc.com/amp/2019/03/15/boeing-shares-rise-on-report-that-company-will-roll-out-software-upgrade-for-737-max-in-10-days.html
Citera
2019-03-15, 18:49
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Fellastat (baktung) skulle vara ett större problem i låg fart. Ioffsg ställde jag frågan i min första post tror jag men med de data vi har. De har ropat PAN-PAN enligt någon media, och ryktesvägen på pprune hade någon stått på väntplats, sett och hört att det gick fint i början och sedan ropade de, om Unreliable Airspeed.
Tror inte det är fellast som groundar maskinen i USA( övriga världen har ju groundat utan tillgängliga data, men USA har gjprt det på fakta).

Nej, det är nog en hund begraven i MCAS alt. STS.

Om cutouterna, jag gick istort hela CBT-kursen på 738 men det var nästan 20 år sen och jag har inte flugit den alls, minnet är ju sådär på en gammal gubbe så jag ville säga emot det som sas i det andra fora:t...
Jag tänker mer i termer av möjliga länkar i felkedjan.
Det med fellastat är nog långsökt, men jag är lite brydd över att problemen verkat uppstå så tidigt.

Vi vet väl vilka ytterligare fakta som tillkommit?
Fysiska bevis på att den varit utrimmad, samt en mer detaljerad höjdprofil.

Det bevisar inte något men ger såklart indicier som stöder MCAS skulle varit involverat.
Citera
2019-03-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Knappast men däremot så ska dom ha en mjukvarufix ute om 10 dagar!

Vilket får en att verkligen vilja skjuta Boeing i huvudet, dom ville inte tillstå att det var problem med planet nyss och nu strax efter ännu en dödlig krasch så fixar dom fram en fix på två veckor

Det blir antagligen ännu en patch på detta lapptäcke till flygplan, ett halvt FBW flygplan dvs en otroligt sorglig konstruktion.

https://www.cnbc.com/amp/2019/03/15/boeing-shares-rise-on-report-that-company-will-roll-out-software-upgrade-for-737-max-in-10-days.html

Nja. Det kan ju vara en uppdatering för brukare i u-länder. I västvärlden har väl kärran fungerat bra?
Citera
2019-03-15, 18:58
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Detta stycke är svårt att förstå. Vad exakt är det som går mot ett ändläge och vad är det som går att stänga av (vad syftar alla "den" på)?
Ursäkta, jag ska försöka vara mer tydlig. Med "den" avser jag trimmen till stabilisatorn, som kan ställas in en skala från 0 till 17.

Trim-indikator

Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Varför skulle det inte gå att göra en återställning efter att ett ändläge uppnåtts?
Stänger man av trimmen med cut-out switches (d.v.s. huvudbrytarna), kan man inte heller ändra den elektriskt via knappen på styrspaken.
Då återstår enbart att kontrollera den manuellt med ett stort hjul med en vev på. En gammaldags backup som 737 är tämligen ensam om att ha idag.
Trim Wheel
Citera
2019-03-15, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Nja. Det kan ju vara en uppdatering för brukare i u-länder. I västvärlden har väl kärran fungerat bra?
Vart har fått den information ifrån att kärran fungerat bra?

Jag har läst det motsatta, däremot har övriga som drabbats av detta lyckats lösa problemet och undvikit en krasch.

dvs om du inte förstår(vilket du troligen inte gör med tanke på vad du skrev) så gäller detta nästa samtliga olyckor av alla slag, dvs när något går fel så kan man ofta lyckas lösa problemet just för stunden MEN självklart ska man lösa problemet permanent senare, det är vad Boeing försöker göra nu när deras kassa konstruktion ej fungerade som tänkt.

Får mig att tänka på Trump som tyckte att vi sålde för mycket Europeiska bilar till USA och köpte för få Amerikanska, men som en sann amerikan funderade han inte på varför ingen ville ha en amerikansk bil.
Citera
2019-03-15, 19:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag tänker mer i termer av möjliga länkar i felkedjan.
Det med fellastat är nog långsökt, men jag är lite brydd över att problemen verkat uppstå så tidigt.

Kan bara hålla med eftersom vi vet (tror?) att MCAS inte börjar fungera innan klaffarna är inne.
Kan de ha dragit in klaffarna direkt efter start?
Citera
2019-03-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursäkta, jag ska försöka vara mer tydlig. Med "den" avser jag trimmen till stabilisatorn, som kan ställas in en skala från 0 till 17.

Trim-indikator

Stänger man av trimmen med cut-out switches (d.v.s. huvudbrytarna), kan man inte heller ändra den elektriskt via knappen på styrspaken.
Då återstår enbart att kontrollera den manuellt med ett stort hjul med en vev på. En gammaldags backup som 737 är tämligen ensam om att ha idag.
Trim Wheel

Det är intressant att just denna moderna maskin, har detta ålderdomliga inställningshjul. Det sitter ju dessutom väldigt centralt. Vad tänker en pilot som ser detta hjul?
Citera
2019-03-15, 19:21
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Mer detsljerad höjdprofil

Missat, var finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto